Bosnia ja Hertsegovina

Automatkailijan Bosnia ja Hertsegovina

Maan pinta-alasta valtaosa on vuoristoa. Maalla on 20 kilometriä rantaviivaa. Bosnia sijaitsee maan pohjoisosassa ja Hertsegovina etelässä. Maan eteläosassa on välimerellinen ilmasto. Maan keskiosa on kaikkein vuoristoisinta. Korkein vuori on Maglic (2.386 m). Noin 50 % maan pinta-alasta on metsiä. Maassa on seitsemän pääjokea. Maan suurin joki on Sava, joka muodostaa Kroatian vastaisen rajan. Bosna-joki on antanut maalle nimen. Drina-joki virtaa idässä ja on osana Serbian vastaista rajaa. Neretva on Hertsegovinan pääjoki ja ainut etelään päin virtaava joki.

maakohde bosnia-hertsegovina

Yleistietoa Bosnia ja Hertsegovinasta

Pinta-ala 51 197km²
Asukasluku 3,5 milj.
Väestöntiheys 74 as./km²
Valtakieli bosnia, kroatia, serbia
Hallitusmuoto liittotasavalta
Pääkaupunki Sarajevo 355 170 as.
Muita kaupunkeja Banja Luka 238 300 as. Tuzla 99 500 as. Zenica 93 200 as.

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: 1282 (+387 33 1282) / BIHAMK.

Autoliiton Plus- ja Premium-jäsenet sekä ePlus- ja ePremium-jäsenet (sähköautoilijoille):

Autoliiton Plus- tai Premium-jäsenyys ei ole voimassa Bosnia ja Hertsegovinassa.

Päivitetty 5/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 122
  • Ambulanssi 124
  • Palokunta 123

Moottorin matkavinkit Bosnia ja Hertsegovinaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
  • Kaikki liikennevahingot tulee ilmoittaa poliisille ja on odotettava poliisin saapumista tapahtumapaikalle.

• Jos liikenneonnettomuuden aiheuttajan ajoneuvossa on Bosnia ja Hertsegovinan rekisterikilvet:

Vahingon kärsineen osapuolen tulee tehdä vahingonkorvausvaatimus vastapuolen ajoneuvon liikennevakuutusyhtiölle.

Jos liikenneonnettomuuden aiheuttajan ajoneuvossa on ulkomaiset rekisterikilvet ja ajoneuvo on rekisteröity maassa, joka kuuluu vihreän kortin järjestelmään:

Vahingon kärsineen osapuolen tulee tehdä vahingonkorvausvaatimus Bosnian ja Hertsegovinan vihreän kortin toimistolle.

Lähde: Vihreän kortin toimisto, https://www.bzkbih.ba/en/stream.php?kat=99

Liikennevahingon ilmoittaminen Bosnia ja Hertsegovinan vihreän kortin toimistolle internetin kautta:

• Maassa on tapana antaa juomarahaa, mutta pakollista se ei ole. Hyvästä palvelusta voi antaa noin 10 %:a laskun summasta. Joissain ravintoloissa palvelumaksu sisältyy laskuun, mikä kannattaa ensin tarkastaa. Taksissa voi pyöristää hieman ylös päin sopivaan tasasummaan. Hotellien työntekijöiden palkat ovat melko pienet, joten he ilahtuvat saadessaan hieman palvelurahaa.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

• Yleisiä teitä: 24 796 km
    • Moottoriteitä: 218 km
    • Moottoriliikennetie = cesta za motorna vozila
    • Moottoritie = autoput tai autocesta

Teiden kunto

Tiet ovat osittain huonossa kunnossa ja tiesulkuja voi esiintyä maanvyörymien, miinojen purkamisen tai liikenneonnettomuuksien vuoksi. Maaseudun tiet ovat melko kapeita ja mutkaisia eikä niillä ole suojakaiteita. Vuoristoalueilla on usein sumua aamuisin ja iltaisin.
    Maassa on käynnissä iso tienrakennusprojekti, Corridor Vc, eli väylä, joka yhdistää Kroatian Plocen Budapestiin Unkarissa. Tielle tulee 148 siltaa ja 46 tunnelia ja sen on tarkoitus valmistua vuonna 2028.