Mitä asiapapereita tarvitaan automatkalla Länsi-Euroopassa?

EU- ja ETA-maissa matkustettaessa asiapaperivaatimukset ja tullitarkistukset ovat vähentyneet tai kokonaan poistuneet. Schengenin sopimukseen kuuluvissa maissa ei ole edes rajatarkistuksia, eli matkustusasiakirjoja ei tarkasteta, mutta myös Schengen-alueella on oltava voimassa oleva matkustusasiakirja (passi tai henkilökortti).

Esimerkiksi poliisiviranomainen voi pyytää esittämään matkustusasiakirjan toiseen sopimusvaltioon saapumisen jälkeen. Rajatarkastukset voidaan myös ottaa käyttöön tilapäisesti yleistä järjestystä tai kansallista turvallisuutta uhkaavissa tilanteissa.  Lapsella on oltava oma matkustusasiakirja matkustamista varten. Ajokortit, pankkikortit ja postista tai verotoimistosta saatavat todistukset eivät kelpaa matkustusasiakirjoina.

Automatkalle tarvitaan mukaan oma suomalainen ajokortti, ajoneuvon rekisteröintitodistus, passi tai voimassa oleva henkilötodistus ja valtakirja tai maastavientilupa, jos kuljettajan nimeä ei näy rekisteröintitodistuksessa omistajana tai haltijana.

Erillistä kansallisuustunnusta FIN ei tarvita Wienin tieliikennesopimukseen liittyneissä maissa tai EU-maissa, jos autossa on viralliset EU-tunnuksilla varustetut rekisterikilvet.

Pohjoismaiden ulkopuolelle matkustettaessa vihreä kortti, eli todiste liikennevakuutuksen voimassaolosta, on hyvä ottaa mukaan. Kortti pitää hankkia omasta vakuutusyhtiöstä. Vakuutusyhtiöt voivat periä palvelumaksua kortista. On syytä tarkistaa mahdollisen kaskon (= vapaaehtoisen autovakuutuksen) voimassaolo eri maissa.

Kelalta saa pyydettäessä eurooppalaisen sairaanhoitokortin, joka takaa lakisääteiden sairaudenhoidon EU- tai ETA-maissa tai Sveitsissä. Tämän lisäksi on syytä ottaa matkavakuutus.

Asiapapereiden lisäksi eri maissa voi olla muita pakollisia varustevaatimuksia. Esimerkiksi heijastavat varoitusliivit voivat olla pakolliset myös ulkomailla rekisteröityjen autojen varustuksena, jos autosta joutuu astumaan ulos onnettomuuden tai konevian vuoksi taajaman ulkopuolella. Länsi- ja Keski-Euroopan maista liiviä edellyttävät: Belgia, Espanja, Italia, Itävalta, Luxemburg, Monaco, Ranska ja Saksa. Norjassa ja Portugalissa heijastinliivipakko on voimassa vain näissä maissa rekisteröidyille ajoneuvoille, siis myös vuokra-autoille. Itäisen Euroopan maissa heijastinliivi on pakollinen lähes kaikkialla, samoin ensiapulaukku.  Ensiapulaukku on pakollinen myös Itävallassa, minkä lisäksi sitä  suositellaan monissa muissa läntisen Euroopan maissa.

Lisätietoa vaatimuksista Autoliiton Autoillen Euroopassa –kirjassa.