Usein kysytyt kysymykset - Kansainvälinen ajokortti

Täältä löydät useimmiten kysytyt kysymykset koskien kansainvälistä ajokorttia ja niihin vastaukset. Mikäli et löydä listasta vastausta kysymykseesi, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme matkailu@autoliitto.fi tai 09 7258 4458

Hakemuksen toimittaminen

Hakemuksen valokuva

Hakemuksen maksaminen

Valmis kansainvälinen ajokortti

Muut yleiset kysymykset

______________________________________________________________

Voinko lähettää hakemuksen ja tarvittavat liitteet sähköisesti?

Valitettavasti tällä hetkellä meillä ei ole mahdollista käsitellä hakemuksia ja liitteitä sähköisesti.

Tuleeko suomalaisen ajokortin valokopion olla mustavalkoinen vai värillinen?

Molemmat kelpaavat.

Voinko lähettää useamman hakemuksen samassa kuoressa?

Kyllä, kuoressa voi lähettää useamman hakemuksen.

Olen lähdössä matkalle 2 kuukauden kuluttua, voiko ajokortin voimassaolon laittaa alkamaan lähtöpäivästäni?

Kansainvälisen ajokortin voimassaolo alkaa myöntämis-/kirjoituspäivästä, eli voimassaoloaikaa ei voi päivätä eteenpäin. Hakemus tulee lähettää meille viimeistään kaksi viikkoa ennen matkan alkua.

Autoliiton verkkosivuilla molempia kansainvälisiä ajokortteja suositellaan tai molemmat mallit on merkitty maassa pakollisiksi. Tarvitsenko kaksi korttia?

Jos jossain maassa hyväksytään, maahan suositellaan tai molemmat mallit on merkitty pakollisiksi, riittää maahan vain yksi kansainvälinen ajokortti.

Olen jo matkakohteessa. Mitä kirjoitan hakemuksen kohtaan ”lähtöpäivä”?

Kysymme matkalle lähtöpäivää sen takia, että tiedämme, ehtiikö kansainvälinen ajokortti valmistua ennen matkaa. Jos olet jo kohteessa, voit kirjoittaa ”matkalle lähtöpäivä”-kohtaan ”kohteessa”.

Voiko toinen henkilö anoa kansainvälistä ajokorttia puolestani ja hakea kortin esimerkiksi valtakirjan avulla?

Kyllä voi. Hakemuksen jättämiseen ja valmiin kansainvälisen ajokortin noutamiseen ei tarvita valtakirjaa.

Minulla on vanhanmallinen suomalainen ajokortti. Voinko anoa kansainvälistä ajokorttia sillä?

Kyllä, kunhan ajokortti on voimassa.

Suomalainen ajokorttini on voimassa alle vuoden ajan. Saanko kansainvälisen ajokortin silti vuodeksi?

Et saa, sillä kansainvälisen ajokortin voimassaolo umpeutuu samana päivänä kuin suomalaisen ajokortinkin voimassaolo.

Minulla on EU:n ulkopuolella myönnetty ajokortti. Voiko Autoliitto myöntää minulle kansainvälisen ajokortin, jotta voin ajaa Suomessa?

Ei voi. Suomessa myönnetty kansainvälinen ajokortti ei ole voimassa Suomessa. Kansainvälistä ajokorttia tulisi hakea ajokortin myöntäneen maan viranomaiselta (tai autojärjestöltä, jos autojärjestö on valtuutettu myöntämään kansainväliset ajokortit kyseisessä maassa).

Minulla on EU-/ETA-valtiossa myönnetty ajokortti. Voinko saada Autoliitosta kansainvälisen ajokortin?

Kyllä, jos vakinainen asuinpaikkasi on Suomessa. Huomioithan, että käsittelyaika on vähintään kaksi viikkoa, koska kansallisen ajokortin voimassaolo tarkastetaan kortin myöntäneen maan viranomaisilta.

______________________________________________________________

Minkälainen kuva tulee olla hakemuksessa?

Kuva voi olla mustavalkoinen tai värillinen passikuva, joka on enintään 12 kuukautta vanha. Kuvan koko voi olla maksimissaan 6 x 6 cm.

Minulla on passia varten otettu valokuva ja se löytyy poliisin sähköisestä palvelusta. Voitteko käyttää näitä kuvia?

Emme voi, sillä palvelu on vain poliisin käytössä.

______________________________________________________________

Kuinka voin maksaa kansainvälisen ajokortin?

Kansainvälisen ajokortin voi maksaa AL-kaupan kautta, postiennakolla tai Autoliiton toimistossa hakemusta jätettäessä tai asiapaperia noudettaessa.

Olin maksamassa kansainvälistä ajokorttia AL-kaupassa, mutta maksu keskeytyi. Voinko jatkaa edellistä tilaustani?

Et voi, sinun tulee tehdä uusi tilaus. Onnistuneen maksun jälkeen saat tilauksesta kaksi sähköpostiviestiä.

Haluaisin tilata kansainvälisen ajokortin postiennakolla. Kuinka toimin?

Merkitse hakemukseen toimitustavaksi postiennakko ja lähetä hakemus ja liitteet Autoliittoon.

Haluan noutaa valmiin ajokortin toimistolta. Voinko maksaa ajokortin etukäteen?

Maksua ei tarvitse suorittaa etukäteen, mikäli noudat kortin Autoliiton toimistosta.

Voiko AL-kaupassa maksaa useamman ihmisen ajokortit samalla kerralla?

Voit maksaa. Merkitse kuitenkin ostoskorin kohtaan ” Tilausta ja toimitusta koskevat huomautukset” kaikkien hakijoiden nimet.

Maksoin kansainvälisen ajokortin vahingossa kahteen kertaan. / Maksoin vahingossa väärän kortin.

Jos maksoit vahingossa kahteen kertaan tai maksoit väärän kortin, ota yhteys Autoliittoon matkailu@autoliitto.fi. Ilmoita tilausnumero sekä tilinumerosi rahanpalautusta varten.

Tilasin kansainvälisen ajokortin pikakäsittelynä. Maksoin AL-kaupassa ajokortin, mutta unohdin pikakäsittelymaksun. Voinko maksaa pikakäsittelyn erikseen?

Voit maksaa pikakäsittelyn erikseen AL-kaupan kautta, mutta muista täyttää tarvittavat tiedot samalla lailla kuin ajokorttimaksua tehdessäsi.

______________________________________________________________

Lähetin hakemukseni ja valitsin toimitustavaksi noudon Autoliiton Helsingin toimistolta. Valmiista kortista ei ole kuitenkaan tullut ilmoitusta.

Emme ilmoita erikseen noudettavien korttien valmistumisesta. Voit tiedustella kortin valmistumista soittamalla Autoliittoon 09 7258 4458 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen matkailu@autoliitto.fi.

Vuoden 1968-mallisen kansainvälisen ajokortin toisen sivun maaluettelossa ei mainita maata, jonne matkustan. Kelpaako kortti siitä huolimatta matkustusmaassa?

Jos matkustusmaata ei löydy ajokortin maaluettelosta, mutta olemme nettisivuillamme ilmoittaneet, että kortti hyväksytään, kelpaa se tällöin kyseisessä maassa. Tietomme perustuvat automatkailun kansainvälisen kattojärjestön FIA:n ajokorttitiedostoon ja annetaan sitoumuksetta, muutokset ovat mahdollisia.

Toimitatteko kansainvälisen ajokortin myös ulkomaille?

Kyllä, postikulut ovat kaksi euroa. Otathan huomioon postin kulun vaatiman ajan.
Mikäli haluat toimituksen kirjattuna kirjeenä tai kuriirikuljetuksena, olethan yhteydessä Autoliittoon 09-7258 4458. Kirjaus ja kuriiripalveluiden maksut maksaa asiakas.

Voiko kortin lähettää eri henkilön osoitteeseen? Miten minun tulee toimia?

Merkitset hakemukseen kohtaan ”Nimi ja toimitusosoite, jos eri kuin yllä” henkilön nimen ja osoitteen. Mikäli maksat kansainvälisen ajokortin AL-kaupan kautta, lisää hakijan nimi kohtaan ” Tilausta ja toimitusta koskevat huomautukset”.

Kansainvälinen ajokorttini on hävinnyt. Voinko saada kopion voimassaolevasta kansainvälisestä ajokortista?

Kansainvälisestä ajokortista ei voi saada kopiota. Mikäli ajokortti on hävinnyt, tulee Autoliittoon lähettää uusi hakemus, ajokorttikopio ja valokuva sekä suorittaa maksu uudelleen.

______________________________________________________________

Aion ajaa Thaimaassa mopolla tai skootterilla ja minulla on M- tai AM-luokan ajokortti. Tarvitsenko kansainvälisen ajokortin?

Thaimaa on liittynyt vain vuoden 1949 Geneven tieliikennesopimukseen, jossa ei käsitellä lainkaan mopojen ajo-oikeuksia. Siten M- tai AM-luokan ajokortilla ei saa ajaa Thaimaassa. Sen sijaan yli 18-vuotiaalle henkilölle voidaan myöntää 1949 mallin mukainen kansainvälinen ajokortti, jos hakijalla on A1-luokan ajokortti (tällöin kansainväliseen ajokorttiin tulee rajoittava merkintä ”125 cm³  11 kW”.

Geneven sopimuksen mukaan moottoriajoneuvon kuljettajan ikäraja on 18 vuotta. Sopimusvaltio voi kuitenkin hyväksyä (tai olla hyväksymättä) toisten sopimusvaltioiden antamat ajoluvat moottoripyörien tai invalidiajoneuvojen kuljettajille, jotka ovat nuorempia kuin 18 vuotta.
1949 malliseen kansainväliseen ajokorttiin mopoluokkaa M tai AM ei voida yllä mainituista syistä merkitä.

Mikä ero on USA-liitteellä ja kansainvälisellä ajokortilla? Tarvitsenko molemmat?

Pelkästään Yhdysvaltoihin kirjoitettava USA-liite on englanninkielinen todiste  suomalaisesta ajokortista, eikä USA-liitteeseen tule valokuvaa. Kansainvälisessä ajokortissa ajoneuvoluokat kerrotaan sanallisesti käännettyinä usealle eri kielelle ja kortissa on myös valokuva. Autonvuokrausyritykset voivat vaatia kansainvälisen ajokortin. Suosittelemme USA:han jompaakumpaa asiapaperia.

Asun Ruotsissa ja minulla on suomalainen ajokortti. Miten saan kansainvälisen ajokortin?

Koska vakituinen asuinpaikkasi ei ole Suomessa, emme voi kirjoittaa sinulle kansainvälistä ajokorttia. Ruotsi ei myönnä kansainvälistä ajokorttia muissa maissa myönnetyille ajokorteille, joten ainoa tapa saada kansainvälinen ajokortti on vaihtaa suomalainen ajokortti ruotsalaiseen ja hakea kansainvälistä ajokorttia Ruotsista. Lue lisää täältä.

Olen muuttamassa ulkomaille. Kuinka kauan voin ajaa kansainvälisellä ajokortilla/suomalaisella ajokortilla?

Autoliiton maakohtaisten tietojen perusteena on lyhyt, yleensä alle 3 kuukauden pituinen turistimatka. Maahanmuuttotapauksissa  ota yhteyttä paikallisiin viranomaisiin ja tarkasta heiltä, millaisella ajokortilla saa autoilla. Monissa maissa on hankittava paikallinen ajokortti, jos maassa oleskellaan pitempään kuin 3 tai 6 kuukautta.

Olen vuokraamassa autoa Euroopassa. Tarvitsenko kansainvälisen ajokortin?

EU-maissa myönnetyt ajokortit ovat ajokorttidirektiivin nojalla voimassa toisissa EU-maissa. Autonvuokrausyritykset voivat kuitenkin määrittää omia sääntöjään, joten tarkastathan ajokortin tarpeellisuuden suoraan autonvuokraamosta.

Hankin kansainvälisen ajokortin, joka on voimassa kolme vuotta. Kansallisen ajokortin ajoluokka muuttui ABC:sta AB:hen. Kansainvälisessä ajokortissa se on vielä ABC. Tulisiko minun hankkia uusi kansainvälinen ajokortti ennen matkaa Brasiliaan?

Kyllä. Kansainvälisen ja suomalaisen ajokortin pitäisi vastata toisiaan, eli sinun tulee hakea uutta kansainvälistä ajokorttia uudella suomalaisella ajokortilla.

Minulla oli kansainvälistä ajokorttia hakiessani suomalaisessa ajokortissa ajoneuvoluokat AB. Ajoin kuitenkin C-luokan kortin. Voitteko lisätä C-luokan kansainväliseen ajokorttiin?

Voit tulla käymään tai lähettää kansainvälisen ajokorttisi sekä kopion uudesta suomalaisesta ajokortistasi Autoliiton toimistolle, niin lisäämme uuden luokan kansainväliseen ajokorttiisi.

Voiko mopokortin haltija saada kansainvälisen ajokortin?

Autoliitto ei voi kirjoittaa kansainvälistä ajokorttia ajoneuvoluokille AM (tai M), T tai LT. Perusteluna on se, ettei Geneven tai Wienin tieliikennesopimuksissa mainita mopojen tai traktoreiden ajo-oikeuksia lainkaan. Mopoluokka AM on EU:n ajokorttidirektiivin (2006/126/EY) mukainen kaikissa EU-valtioissa yhteneväinen ajo-oikeusluokka. Mutta siis vain EU-valtioissa - ei muualla.

Voiko traktorikortin haltija saada kansainvälisen ajokortin?

Ei voi. T- ja LT-luokat ovat puhtaasti kansallisia luokkia, näin sanoo Suomen ajokorttilain 7. §: "T- ja LT-luokka ovat voimassa vain Suomessa."

Voiko alle 18-vuotias saada kansainvälisen ajokortin?

Suomen ajokorttilaista (386/2011), joka astui voimaan 19.1.2013, löytyy vastaus siihen, ettei kansainvälistä ajokorttia voi antaa alle 18-vuotiaalle.

98 §
Kansainvälinen ajokortti

Tämän lain 60 §:n 1 momentissa tarkoitetun tieliikennettä koskevan Wienissä tai Genevessä tehdyn yleissopimuksen mukainen kansainvälinen ajokortti voidaan antaa henkilölle:

1) jolla on Suomessa tai muussa EU- tai ETA-valtiossa annettu voimassa oleva ajokortti;

2) joka on täyttänyt 18 vuotta;

3) jolla on vakinainen asuinpaikka Suomessa tai, jos hänellä on suomalainen ajokortti, hänen vakinainen asuinpaikkansa on ulkomailla muussa kuin EU- tai ETA-valtiossa.

Miten kansainvälistä ajokorttia haetaan, jos hakijalla on ahvenanmaalainen ajokortti?

Ahvenanmaalla on oma ajokorttirekisteri, josta ajokorttien voimassaolo tarkistetaan. Tämän vuoksi kortit voidaan kirjoittaa ainoastaan Ahvenanmaalla. Katso lisäohjeita tästä.

Mitä pitää tehdä, kun nimi on muuttunut varsinaisessa ajokortissa?

Kun nimi on muuttunut varsinaisessa ajokortissa, voi tilata Trafilta kaksoiskappaleen. Kansainvälinen ajokortti tehdään esittämästäsi ajokortista, eli jos nimi on muuttunut, tulee nimenmuutos tehdä ensin varsinaiseen ajokorttiin ja vasta sen jälkeen anotaan kansainvälinen ajokortti.

Mitä kieliä kansainvälisissä ajokorteissa on?

Geneven 1949 mallin mukainen kansainvälinen ajokortti:

1949-mallin mukainen kansainvälinen ajokortti on voimassa yhden vuoden myöntämis-/leimauspäivästä.  Ajokortin kielikäännökset ovat: ruotsi, englanti, venäjä, kiina, arabia, portugali, espanja, japani, hindi, korea, thai sekä ranska.

Wienin 1968 mallin mukainen kansainvälinen ajokortti:

1968-mallin mukainen kansainvälinen kortti on voimassa enintään 3 vuotta myöntämis-/leimauspäivästä. Ajokortin kielikäännökset ovat: ruotsi, englanti, espanja, venäjä, portugali, serbia, arabia, kiina, hindi, korea, thai sekä ranska.

Mitä eroa on vuoden -49 ja vuoden -68 kortilla?

Korteissa on eri voimassaoloaika, kielet ja hinta. Lisäksi kohdemaan lainsäädäntö ratkaisee mikä kortti tarvitaan. Voit lukea lisätietoa täältä.

Miksi Autoliitto kirjoittaa kansainväliset ajokortit?

Suomessa valtioneuvosto on antanut kansainvälisten ajokorttien kirjoittamisoikeuden Autoliitolle, mutta edellyttää, että ajo-oikeus on tarkistutettava Trafilta ennen niiden luovuttamista asiakkaalle. Voit lukea aiheesta lisää täältä.

Mistä saa virallisen käännöksen ajokortista?

Virallisena käännöksenä pidetään virallisen kääntäjän tutkinnon suorittaneen henkilön tekemää käännöstä. Jos tällainen on tarpeen, Suomen Kääntäjien ja Tulkkien Liiton kautta voi hakea kääntäjiä, sekä aihepiirin (esim. todistukset) tai kielten mukaan. Lisätietoa täältä.