Saksan polttoaineiden hinnat

Tankkaaminen Saksan moottoriteiden huoltamoilla on paljon kalliimpaa kuin muualla.

Saksan moottoriteiden varsilla sijaitsevilla huoltoasemilla polttoaineiden hinnat ovat yleensä huomattavasti kalliimmat kuin muualla. ADAC on tehnyt tuoreen hintavertailun moottoriteiden varsilla sijaitsevien huoltamoiden ja saman öljy-yhtiön hieman kauempana moottoritiestä sijaitsevien huoltamoiden välillä.  Vertailussa ilmeni, että moottoriteiden varsilla diesellitra oli jopa 11 senttiä kalliimpi kuin halvemmalla saman yhtiön asemalla, joka sijaitsi pienen matkan päässä moottoritiestä. Bensiinin kohdalla suurin hintaero saman öljy-yhtiön kahden eri aseman välillä oli 9 senttiä litralta. ADAC vertaili 95-oktaanisen SuperE10-bensiinin ja dieselin hintoja yhteensä 210 huoltoasemalla, joista 105 sijaitsi moottoriteiden varsilla ja toiset 105 hieman kauempana moottoriteistä.

Keskimäärin moottoriteiden varsilla olevien huoltamoiden polttoainehinnat ovat aina korkeampia kuin hieman etäämmällä moottoritiestä sijaitsevien huoltamoiden hinnat.  Moottoriteiden huoltamoilla bensiini maksaa ADAC:n selvitysten mukaan keskimäärin kolme senttiä enemmän litralta kuin lähiseudun huoltoasemalla. Dieselin kohdalla hintaero on keskimäärin 2,9 senttiä per litra. ADAC:n mielestä on kuitenkin pantava merkille myös seuraava vertailusta ilmennyt tosiasia: noin kymmenellä saman öljy-yhtiön huoltamoparilla hinnat olivat identtiset sekä moottoritiellä että syrjemmälläkin, ja muutamissa yksittäistapauksissa hinta oli ihan vähän edullisempi moottoritien varrella.

ADAC:n mukaan moottoriteiden varsilla sijaitsevien huoltoasemien korkeammille hinnoille ei ole päteviä perusteluja, koska polttoaineisiin kohdistuva energiavero sekä polttoaineen tuotantokustannukset ovat samat riippumatta siitä, missä polttoaine myydään. ADAC kehottaa autoilijoita ottamaan selvää päiväkohtaisista polttoainehinnoista ainakin silloin, kun tiedossa on pitempi automatka. Kun tietää hinnat, voi joko tankata etukäteen tai valita matkan varrella edullisemman mutta kauempana moottoritiestä sijaitsevan huoltoaseman.  Internetissä on ajantasaisia hintavertailuja mm. ADAC:n verkkosivuilla. Kannattaa tutustua aihepiiriin „Tanken auf Reisen“, eli tankkaaminen automatkoilla. Kyseiseen osioon on koottu moottoriteiden ulosajoliittymien lähistöllä olevia huoltoasemia. Sivuille pääset tästä.

Maanantai on edullisin tankkauspäivä

Perjantaisin tankkaava autoilija pulittaa paljon enemmän euroja kuin maanantaina tankkaava. Tästä on todisteena ADAC:n kokoama tilasto keskimääräisistä päiväkohtaisista hinnoista vuonna 2011. ADAC:n tutkimuksen mukaan SuperE10-bensiini maksoi maanantaisin keskimäärin 1,498 euroa litralta ja oli neljä senttiä edullisempi kuin perjantaisin.

Dieselillä oli vielä selkeämpi hintaero. Vuonna 2011 maksoi autoilija perjantaisin diesellitrasta keskimäärin 1,433 euroa, kun taas maanantaisin tankanneet pääsivät yleensä halvemmalla. Dieselin keskihinta maanantaisin oli 1,380 euroa, mikä tarkoittaa kokonaista 5,3 sentin hintaeroa litraa kohti.

Vaihtoehtoja moottoriteiden kalliille huoltoasemille Saksassa

ADAC on koonnut luettelon moottoriteiden lähistöllä sijaitsevista edullisimmista huoltoasemista. Kaikki luettelon huoltoasemat ovat auki ympäri vuorokauden, mikäli luetteloon ei ole toisin merkitty.
Luetteloon on sarakkeittain merkitty moottoritien numero/liittymän numero, sitten liittymän nimi, öljy-yhtiön nimi, osoite, etäisyys moottoritieltä, aukioloaika ja ajo-ohje.
Luetteloon pääset tästä.

Linkki karttaan, jolle moottoriteitä edullisemmat huoltoasemat on merkitty. Kartalla olevan numeron ensimmäinen numero on moottoritien numero ja toinen numero on liittymän numero, esimerkiksi ”9-22” on moottoritie A9:llä liittymä numero 22.
Karttaan pääset tästä.