Ympäristövyöhykkeet Ranskassa

Ranskan kaupungeissa on kahdenlaisia ympäristövyöhykkeitä, joita on tällä hetkellä Pariisissa, Grenoblessa, Lillessä, Toulousessa, Lyonissa ja Strasbourgissa. Muihinkin kaupunkeihin voi lyhyelläkin varoitusajalla olla tulossa ympäristövyöhykkeitä.

ZCR-vyöhykkeet (Zones à circulation restreinte) ovat pysyviä vyöhykkeitä, joille ajoneuvolla ajamista on rajoitettu. ZCR-vyöhykkeet on merkitty liikennemerkein, joista ilmenee, millaisen päästömerkin (Crit’Air vignette, eli virallisesti Certificat qualité de l’air, kansankielellä ”la pastille”) omaavat ajoneuvot saavat ajaa tälle vyöhykkeelle.

Päästömerkkejä  on ajoneuvon moottorin koon ja päästöluokan mukaan kuusi erilaista:

vihreä merkki (0) – 100-prosenttiset sähköajoneuvot ja vetyajoneuvot
violetti merkki (1) – ladattavat hybridiautot ja Euro5 sekä Euro6 –normin mukaiset 1.1.2011 jälkeen ensi kertaa käyttöön otetut bensiinikäyttöiset ajoneuvot
keltainen merkki (2) – Euro4-normin mukaiset bensiiniajoneuvot ja Euro5- sekä Euro6-normin mukaiset dieselajoneuvot
oranssi merkki (3) – Euro2- ja Euro3-normin mukaiset bensiiniajoneuvot sekä Euro4-normin mukaiset dieselajoneuvot
tummanpunainen merkki (4) – Euro3-normin mukaiset dieselajoneuvot
harmaa merkki (5) – Euro2-normin mukaiset dieselajoneuvot

Sama päästömerkki kelpaa kaikissa Ranskan kaupungeissa.

Pariisin ympäristövyöhyke on kehämoottoritien (Boulevard périphérique) sisäpuolelle jäävä alue. Kehämoottoritie itse ei kuulu vyöhykkeeseen. Lyonissa, Grenoblessa ja Lillessä koko suurkaupunkialueet kuuluvat ympäristövyöhykkeeseen. Strasbourgissa ympäristövyöhyke kattaa koko suurkaupunkialueen ja lisäksi 33 ympäryskuntaa. Näissä kaupungeissa vyöhykkeiden ajorajoitukset astuvat voimaan vain, jos päästöjen raja-arvot ylittyvät. Tällaisesta tilanteesta ilmoitetaan paikan päällä elektronisin info-opastein. Tällöin ajoneuvossa pitää olla päästömerkki.

Esimerkiksi Strasbourgissa määräykset kiristyvät niin, päästöjen ylittäessä tietyn rajan toisena päivänä, alennetaan nopeusrajoitusta 20 km:llä tunnissa moottoriteillä ja pikateillä, kolmantena päivänä nopeuden alentaminen koskee kaikkia teitä koko vyöhykkeellä ja neljäntenä päivänä saa vyöhykkeellä ajaa vain ajoneuvoilla, joissa on päästömerkki 0, 1, 2 tai 3.

Eri kaupunkien ZCR-vyöhykkeillä on erilaiset määräykset siitä, millaiset ajoneuvot ja minä päivinä tai kellonaikoina eivät saa ajaa näille vyöhykkeille.  Ajokieltojen piirissä olevat ajoneuvot ja ajokieltojen kellonajat vaihtelevat kaupungeittain. Esimerkiksi Pariisissa ajo on kielletty harmaan päästömerkin ajoneuvoille sekä ajoneuvoille, joissa ei ole lainkaan päästömerkkiä ma-pe klo 8.00-20.00. Öisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä ZCR-kielto ei ole voimassa.

ZCR-vyöhykkeiden lisäksi on ZPA-vyöhykkeitä (Zones de protection de l’air), joiden tarkoitus on vähentää ilmansaasteita. ZPA-vyöhykkeitä ei ole aina selkeästi merkitty opastein, vaan ZPA-vyöhykkeiden ajorajoitukset voidaan ottaa käyttöön lyhyellä varoituksella, jos ilmanlaatu vaatii toimenpiteitä. Tällaisesta tilanteesta ilmoitetaan paikan päällä elektronisin info-opastein, lisäksi radion ja internetin kautta saa tilannetietoa.  ZCR-vyöhyke voi olla ZPA-vyöhykkeen sisällä, jolloin ZCR-vyöhykkeen määräykset kumoutuvat ja ZPA-vyöhykkeen ajokiellot ovat voimassa. ZCR-vyöhykkeen rajoitukset palaavat taas voimaan, kun ZPA-vyöhykkeen ajokiellot kumoutuvat.

LÄHDE: https://www.crit-air.fr/en/information-about-the-critair-vignette/french...

Rajoitukset koskevat myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. Jos ajoneuvo kuuluu ajokiellon piiriin, siitä ei ole poikkeuksia. Jos esimerkiksi varattu hotelli on ympäristövyöhykkeellä, pitää ajoneuvo jättää ulkopuolelle ja jatkaa matkaa julkisilla liikennevälineillä tai taksilla. Ajorajoitukset eivät koske hälytysajoneuvoja eikä ajoneuvoja, joissa on vammaisen pysäköintilupa. Museoajoneuvoista on vaihtelevat käytännöt eri kaupungeissa, omistajan on syytä ottaa yhteys kyseisen kaupungin poliisiin. Alle 3,5 tonnin painoisia matkailautoja koskevat henkilöautojen määräykset ja yli 3,5 tonnin painoisille sovelletaan kuorma-autojen määräyksiä.

Laiminlyönnistä seuraa Pariisissa ajoneuvotyypin mukaan vaihdellen 68 – 135 euron rangaistusmaksu. Lillessä rangaistusmaksu alkaa 35 eurosta ja Strasbourgissa 45 eurosta. Lyonissa rangaistus voi olla jopa 375 euroa.

Päästömerkin hinta on Ranskan ympäristöministeriöllä 3,11 euroa + postituskulut ja se on tilattavissa ainoastaan internetin kautta, www.certificat-air.gouv.fr/en. Merkillä on myös muita myyjiä, jotka myyvät merkkejä kalliimmilla hinnoilla. Merkki tulee kiinnittää tuulilasin sisäpuolelle ja moottoripyörissä sellaiseen osaan, joka on kiinteä eikä irrotettavissa oleva osa.

Tilausta verkossa tehtäessä kannattaa käyttää tilaussivuston valikkoa ”Simulation”, sillä se auttaa oikeanvärisen merkin tilaamisessa (https://www.certificat-air.gouv.fr/en/simulation ). Koska tilauksen tekeminen on ADAC:n mukaan melko hankalaa, on ADAC laatinut yksityiskohtaiset ohjeet saksan kielellä (17 sivua): https://www.adac.de/-/media/adac/pdf/jze/umweltzonen-frankreich-plakette....
Autoliitto on laatinut jäsenilleen vastaavat ohjeet suomen kielellä.

Lisätietoa ranskaksi ja päästömerkkien kuvat: http://www.ecologique-solidaire.gouv.fr/certificats-qualite-lair-critair

Lähde: ADAC

Ohjeet Ranskan päästömerkin tilaamisesta:

Kirjaudu Matkakohteet, Ranskan maatiedoston sivulle jäsentunnuksillasi löytääksesi ohjeet.