Yli 3,5 tonnin painoisella matkailuautolla Norjaan

Yli 3,5 tonnin painoisissa matkailuautoissa AutoPASS-sopimus ja ”Tag”-lähetin autoon ei ole pakollinen, mutta jos sen ottaa, saa maksaa tiemaksut halvemmalla hinnalla.

Jos aikoo ajaa Norjassa yli kaksi kuukautta, kannattaa tehdä sopimus tieyhtiön kanssa ja hankkia elektroninen lukulaite eli ”tag”. Sopimus kannattaa myös tehdä, jos Norjassa ollaan liikkeellä kokonaismassaltaan yli 3500 kiloa painavalla M1-luokkaan kuuluvalla matkailuautolla, koska tällöin tiemaksut peritään halvemman, eli hintaluokan 2 mukaan. Tämä erikoisehto on voimassa 4.4.2016 alkaen. Jos ulkomaalaisautossa on jo ennen tätä ajankohtaa hankittu AutoPASS-lähetin, pitää ottaa yhteys AutoPASS-organisaatioon on pyytää muuttamaan sopimusta niin, että jatkossa maksut perittäisiin halvemman maksuluokan mukaan (liitteeksi on laitettava todiste auton kuulumisesta M1-luokkaan).

Sopimuksen tehneelle luovutetaan panttimaksua (200 NOK) vastaan elektroninen lukulaite (tag). Lähettimen voi hankkia Norjassa tietullien palvelupistepaikoista, jotka on viitoitettu „Kr-service“-liikennemerkeillä tai huoltoasemilta tai internetin kautta (englannin kielellä vain Fjellinjen-tieyhtiön kautta, www.fjellinjen.no/Innga-AutoPASS-avtale ). AutoPASS-sopimuksen voi lopettaa palauttamalla lähettimen ”Kr-service”-palvelupisteeseen tai postitse.