Teiden käytöstä ei toistaiseksi peritä maksua henkilö- tai matkailuautoilta. Saksan liittopäivät hyväksyi 24.3 uusitun lakiehdotuksen tiemaksusta, josta käytetään kansan kielellä nimitystä Pkw-Maut.

Myös Saksan liittoneuvosto käsitteli lakiehdotuksen ja hyväksyi sen 31.3. Schleswig-Holsteinin ja Baden-Württembergin osavaltioiden vastustus ei saanut enemmistöä taakseen, joten lakiehdotus meni läpi. Parhaillaan on menossa euroopanlaajuinen tarjouskilpailu tiemaksun perijästä. Itävalta ilmoitti vastustavansa edelleen tiemaksuja, että se aikoo yhdessä Alankomaiden ja Belgian kanssa ryhtyä lakia vastustaviin toimiin EU:ssa.

Voimaantulon aikataulu on edelleen auki. Saksassa on liittopäivä-, eli parlamenttivaalit syyskuussa 2017, mikä tarkoittaa sitä, että jos toteutuksesta ei ole saatu sopua ennen vaaleja, voi koko hanke kumoutua vaalien jälkeen mahdollisen uuden hallituksen myötä.

Saksassa on ollut raskaan liikenteen elektroninen maksujärjestelmä vuodesta 2005 lähtien. Maksut koskevat yli 7,5 tonnin painoisia saksalaisia sekä ulkomaisia kuorma-autoja. Tiemaksu vaihtelee ajoneuvon päästöjen ja maksullisen reitin pituuden mukaan.