RASTSTÄTTEN

Monet yöpyvät Saksassa moottoriteiden varrella sijaitsevien huoltoasemien yhteydessä olevilla Raststätte-taukopaikoilla.

Tank & Rast –verkostoon kuuluu noin 370 liikenneasemaa, joista noin 50 yhteydessä toimii myös hotelli.  Verkkosivujen Standorte-kohdasta löytyy liikenneasemien sijaintikartta. Kartalla H = hotelli ja M = motelli. Verkosta löytyy myös Autohof-asemien luettelo, VEDA Kompass. Autohofit ovat rekkamiesten perinteisiä rasti- eli taukopaikkoja. Autohofeilla on Saksassa yli 10 000 pysäköintipaikkaa henkilö- ja kuorma-autoille.

STELLPLÄTZE

Saksan kielen sana ”Stellplatz” suomennetaan usein sanoilla "vapaaparkki" tai "matkaparkki". Paikat ovat matkailuautoilijoille tarkoitettuja pysäköinti- ja leiriytymispaikkoja, jotka voivat sijaita urheilukenttien, hotellien tai ravintoloiden pysäköintipaikoilla, satama-, puisto-, tai metsäalueilla jne. Joillekin pääsee myös matkailuvaunun kanssa.

Yöpymishinnat vaihtelevat 4 eurosta 18 euroon/vrk ja joskus yöpyminen on jopa ilmaista, mutta tällöin on esimerkiksi käytettävä pysäköintialueen omistajan ravintolapalveluita tai mentävä alueen huvipuistoon. Paikoilla saa yleensä olla vain lyhyen aikaa. Autoliitossa on myytävänä ADAC-Stellplatz-Führer -opas, jossa on Saksan lisäksi 24 muun Euroopan maan ”vapaaparkit”. Oppaassa yli 3 800 yöpymispaikkaa. Lisätietoa oppaasta AL-kaupassa.