Miten vakuutukset ovat voimassa Via Balticalla?

Suomalainen liikennevakuutus on voimassa kaikissa ns. Green Card (eli vihreän kortin) –järjestelmään liittyneissä maissa.

Euroopan maat ovat kaikki mukana tässä sopimuksessa. Poikkeuksena on Kosovo, jossa vihreä kortti ei ole voimassa, eli siellä on hankittava sikäläinen vakuutus.

Tallinna-Varsova-reitin maat, eli Viro, Latvia, Liettua ja Puola, ovat EU- sekä ETA-maita, mikä tarkoittaa sitä, että liikennevakuutus on voimassa näissä maissa paremman korvaavuuden periaatteen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa liikennevakuutetun ajoneuvon muussa ETA-maassa aiheuttama vahinko korvataan Suomen liikennevakuutuslain mukaan, ellei vahinkomaan lainsäädäntö edellytä parempaa turvaa.
ETA-maiden ulkopuolisissa vihreän kortin maissa vakuutuskorvaukset määräytyvät aina vahingon tapahtumamaan määräysten mukaisesti.

Todisteeksi voimassaolevasta liikennevakuutuksesta otetaan mukaan vihreä kortti, joka pitää pyytää omasta vakuutusyhtiöstä. Vakuutusyhtiö voi periä palvelu- tai vastaavan maksun vihreän kortin myöntämisestä. Vihreä kortti ei ole pakollinen Baltian maissa tai Puolassa, mutta on suositeltavaa ottaa kortti mukaan aina, kun matkustaa ajoneuvolla Pohjoismaiden ulkopuolelle. Kortti auttaa onnettomuustilanteen selvittelyä.

Vapaaehtoisessa autovakuutuksessa, eli kaskossa, saattaa olla rajoituksia Itä-Euroopan maissa. Useimmiten varkausosaa on rajoitettu. Ehdot vaihtelevat yhtiö- ja asiakaskohtaisesti, joten jokaisen on syytä selvittää vakuutusturva omasta vakuutusyhtiöstään.

FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta (https://www.fine.fi/ ) tekee vertailuja vakuutusten sisällöistä sekä voimassaolosta.