Internetin avulla on helppo suunnitella ja varata majapaikkoja autolomalle.

Kannattaa tutustua tarkasti varausten peruutusehtoihin, sillä hotellit voivat käyttää luottokorttia samaan tapaan kuin autovuokraamot. Luottokortti on kuin avoin valtakirja maksun perimiseen, mikäli on unohtanut perua tekemänsä hotellivarauksen.

Automatkan varrelle mahtuu useita mukavia majoituspaikkoja, mutta jo heinäkuussa  Euroopassa voi olla varsin täyttä. Elokuu on Keski-Euroopapan maiden merkittävin lomakuukausi, siksi majoitus kannattaa varata hyvissä ajoin etukäteen.

Autoliitolla on jäsenalennussopimus sekä USA:n autojärjestön AAA:n, Kanadan CAA:n että johtavien Euroopan autojärjestöjen kanssa.  Alennuspaikat tunnistaa Show Your Card&Save! –tarroista ulkopuolella ja kassoilla, Euroopassa Show your Card! -tarroista. Jäsenkortti on esitettävä heti saavuttaessa alennusta majoituksesta antavaan paikkaan. Jotkut tarjouksen antajat vaativat etukäteen, esimerkiksi verkon kautta, tehdyn varauksen.

Euroopan kohteisiin voi tutustua verkossa ARC Europen internetsivuilla. Otsikon "Search & Map for Savings - All Locations" ja "In 1 location (Europe)" alta pääset selaamaan etuja Euroopassa.

Muualle maailmaan, esimerkiksi Australiaan, Japaniin tai Meksikoon matkustaessasi löydät jäsenalennukset helpoiten AAA:n internet-sivuilta kohdasta "Various countries around the world"

Mitä majoitusvaihtoehtoja Euroopan matkalle löytyy?

Leirintämajoitus on edullinen vaihtoehto lähes kaikkialla (lisää tietoa täällä)

Saksan Stellplatzit (Saksaksi Stellplätze) Suomennettuna vapaa- tai matkaparkit. Paikat ovat matkailuautoilijoille tarkoitettuja pysäköinti- ja leiriytymispaikkoja.

Raststätte Monet yöpyvät Saksassa moottoriteiden varrella olevien huoltoasemien yhteydessä olevissa ”rasti-paikoissa”.

Yksityistalojen tarjoama majoitus on edullinen ja mukava tapa yöpyä. Eri maissa majoituskohteen löytää merkkien Bed & Breakfast, B+B, Zimmer, Zimmer frei, camere, camere libre, sobe mukaan.

Hostellit ovat hyvä vaihtoehto. Hintavaihtelu 7-35 euroa/henkilö/yö. Hostelleissa yöpyvä tarvitsee kansainvälisen hostellikortin, jonka saa esimerkiksi Autoliitosta.

Gasthausit ovat miellyttävä majoitusmuoto. Mukavuuksilla varustetussa huoneessa majoittuu 30-60 eurolla/henkilö.

Hotellimajoittujalle löytyy varmasti satojen hotellien joukosta sopiva vaihtoehto. Edullisia hotelleja ovat mm. ETAP ja FORMULE1.

Loma-asuntoja Suomessa edustaa Interhome. Viikkomajoitus varataan yleensä lauantaista lauantaihin.

Maatilamatkailua tarjoaa Italiassa AGRITOURin yli 2000 maatilaa, Espanjassa Asetur Properties, Virossa Maaturism ja Saksassa Bauernhof.

Asunnonvaihtoa edustaa esim. INTERVAC. Suomessa edustajana A-lomat.

Majoituskohteista löytyy tietoa myös kirjojen sivuilta. Autoliitossa on myytävä ADAC-Stellplatz-Führer -opas (vapaa- tai matkaparkit), Links und Rechts der Autobahn -opas (keskihintatason gasthauseja, hotelleja ja motelleja pääteiden varsilla) sekä Europa Camping&Caravaning –opas. Lisätietoa oppaista AL-kaupasta.

Koko Euroopan kattavia hotellisivustoja

www.hotels.com