Kuka auttaa hätätapauksessa ulkomailla?

Miten saa apua tien päällä, jos auto hajoaa Euroopassa?

Autoliitolla on FIA:an kuuluvia sisarjärjestöjä ympäri maailmaa. Useimmilla on joko omia tiepalveluyksiköitä tai yhteistyökumppaneita, jotka avustavat konerikkoisia. Autoliiton Plus-jäsen saa veloituksetta matkan jatkamispalveluita, kuten tiepalvelua, hinauksen tai sijaisauton 42 Euroopan maassa tai maa-alueella. Plus-jäsen soittaa Suomeen saamaansa puhelinnumeroon ja voi asioida suomen kielellä. Ulkomailla palvelujen sisältö voi vaihdella eri maissa Autoliitosta riippumattomien säännösten tai olosuhteiden vuoksi.

Ilman Plus-jäsenyyttä tiepalveluavustus maksaa esimerkiksi Itävallassa päivällä 135 euroa ja yöllä 179 euroa. Ranskassa tulee sikäläisten määräysten vuoksi käyttää moottoriteiden varrelle asennettuja SOS-hätäpuhelimia.

Jos jäsenellä ei ole Plus-jäsenyyttä, ja jos ajoneuvossa on osakasko, on syytä tarkastaa omasta vakuutusyhtiöstä, onko autopalveluvakuutus lainkaan voimassa Pohjoismaiden ulkopuolella - eli saako esimerkiksi hinauskuluista lähimmälle korjaamolle korvausta mistään.

Monissa maissa (esim. Albaniassa, Kroatiassa, Latviassa, Makedoniassa, Montenegrossa, Puolassa, Romaniassa, Serbiassa, Slovakiassa, Tsekissä, Turkissa, Ukrainassa, Unkarissa ja Venäjällä) on määräyksenä ilmoittaa liikenneonnettomuudet poliisille. Muutamissa maissa ilmoitus täytyy tehdä, jos kyseessä on henkilövahingot tai tietyn summan ylittävät omaisuusvahingot. Autoillen Euroopassa –kirjasta löytyvät tarkemmat määräykset.  Jos ajoneuvossa on päälle päin näkyviä vaurioita, saa ajoneuvon viedä pois edellä mainituista maista vain, kun vahingosta on esittää poliisin antama vahinkoraportti.

Hätätilanteissa Suomen kansalainen voi konsuliasioissa soittaa ulkoministeriöön, puhelinkeskus +358 295 350 000 virka-aikana ja 24 h/vrk päivystyspuhelin +358 9 1605 5555. Suomen ulkomaanedustustot auttavat hädänalaiseen asemaan ulkomailla joutunutta Suomen kansalaista.

EU:ssa on voimassa konsuliapudirektiivi. Suomen kansalaisella on oikeus saada toisen EU-jäsenvaltion diplomaatti- ja konsuliviranomaisilta suojelua sellaisen kolmannen maan alueella, jossa Suomella ei ole omaa suurlähetystöä. Muiden EU-maiden edustustoilla on velvollisuus avustaa Suomen kansalaisia kuten oman maan kansalaisia. Avustaminen käsittää tilanteet, joissa jäsenvaltiot kansallisen lainsäädäntönsä pohjalta antavat suojelua omille kansalaisilleen. Tällaisia tapauksia ovat esimerkiksi pidätys tai vangitseminen, vakava onnettomuus, vakava sairaus ja kuolema sekä hädänalaiseen asemaan joutuneiden avustaminen ja kotiuttaminen sekä tilapäisten matkustusasiakirjojen myöntäminen.

Omatoimimatkalla olevien tai riskialttiille alueille matkustavien kannattaa tehdä matkustusilmoitus ulkoministeriölle. Se tarkoittaa yhteystietojen antamista, jotta paikallinen edustusto osaa ottaa yhteyttä kriisin tai hätätilanteen sattuessa.