Mahdolliset dieselautoja koskevat ajorajoitukset eivät ole siis koko Saksan liittovaltiota kattavia, vaan Saksan korkein hallinto-oikeus teki ratkaisun, jonka mukaan saksalaiset kaupungit saavat kukin itsenäisesti päättää, kieltävätkö ne vanhemmilta dieselautoilta ajamisen kaduillaan.

Noin 70 kaupungissa Saksassa ylittyvät typpidioksidipäästöjen raja-arvot. Raja-arvot ylittyvät pahimmin Münchenissä, Suttgartissa ja Kölnissä. Mahdollisten ajorajoitusten käyttöönoton aikataulusta näissä kaupungeissa ei ole vielä tietoja.

Hampuri on ensimmäisenä kaupunkina tehnyt päätöksen, jonka mukaan Määräys astuu voimaan 31.5.2018. Ajokielto muutamalla erittäin paljon liikennöidyllä kadulla. Ajokiellot koskevat noin 600 metrin osuutta Max-Brauer-Alleella sekä noin 1,7 km:n pituista osuutta Stresemannstraßella. Max-Brauer-Alleella kielto koskee sekä kuorma-autoja että dieselhenkilöautoja, jotka eivät täytä normin Euro 6 tai Euro VI vaatimuksia. Stresemannstraßella kielto koskee vain kuorma-autoja. Ajorajoitukset eivät koske katujen varsilla asuvia, eikä asukkaiden vierailijoita, ambulansseja, jätehuollon autoja tai muita näille kaduille tavaraa toimittavia autoja. Valvontaa tehdään pistokokein.

Ajokiellot eri kaupungeissa koskisivat tämän hetken käsityksen mukaan dieselautoja, jotka eivät täytä Euro 6 -normin vaatimuksia. Rajoitukset koskevat myös ulkomailla rekisteröityjä autoja. Rangaistus kiellon noudattamatta jättämisestä olisi ADAC:n mukaan 80 euroa.

Saksan ympäristövirasto (Umweltbundesamt) on ehdottanut kahta uutta päästömerkkiä: vaalean- tummansinisiä päästömerkkejä. Vaaleansinisen päästömerkin saisi dieselauto, joka olisi Euro 6 -normin mukainen, tai euro 5 -normin mukainen dieselauto, johon on jälkikäteen asennettu puhdistuslaitteisto. Tummansinisen merkin saisi Euro-6d-TEMP tai Euro-6d -normin täyttävä dieselauto. Maan uusi CSU-puoluetta edustava liikenneministeri Christian Schmidt vastustaa kiivaasti tällaisia uusia päästömerkkejä.

Lähde: ADAC