Automatkailijan Via Baltica muistivinkit

Ajokortti

Suomalainen ajokortti kelpaa.

Ensiapulaukku, heijastinliivit ja palosammutin

Pakollisia Virossa, Latviassa ja Liettuassa, myös turisteille henkilöautoissakin. Sammutin on Puolassa pakollinen vain Puolassa rekisteröidyille ajoneuvoille. Ensiapulaukkua suositellaan Puolassa.

Eurooppalainen hätänumero

112 – toimii kaikissa Via Baltican maissa.

Kansallisuustunnus FIN

Rekisterikilvet, joissa on FIN-eurotunnus riittävät. Jos tällaisia kilpiä ei ole, tarvitaan edelleen FIN-tarra.

Kaskon tarkastus

Kaskon eli vapaaehtoisen autovakuutuksen voimassaolossa (eritoten varkausvakuutusosuudessa), voi olla rajoituksia ja/tai omavastuuosuutta on korotettu Venäjällä, Baltian maissa ja Puolassa. Vakuutusturva on ehdottomasti tarkastettava etukäteen omasta vakuutusyhtiöstä!

Matkavakuutus

Esimerkiksi potilaan Suomeen kuljetusta varten on syytä olla matkavakuutus (sekä matkustaja- että matkatavaravakuutus). Julkista sairaanhoitoa varten saa KELAsta tilaamalla eurooppalaisen sairaanhoitokortin.

Matkapuhelin

GSM-verkko toimii hyvin Via Balticalla. Operaattori päivittyy automaattisesti eri maissa.

Majoitusvaihtoehtoja

Majoitusta löytyy Via Baltican varrelta ja muualtakin sopivin välimatkoin. Hintataso vaihtelee paljonkin. Leirintäalueita on jokaisessa Baltian maassa yli 30 ja Puolassa noin 250. Puolan majoitustermejä: ”noclegi” ja ”pokoje” = yösija, gospodarstwo agroturystyczne = maatilamajoitus ja ”zajazd” = kestikievari.

Passi

Schengen-maiden (mm. Suomi, Ruotsi, Viro, Latvia, Liettua, Puola) välillä liikuttaessa ei ole rajatarkastuksia (muulloin kuin poikkeusolosuhteissa). Matkustusasiakirjaksi riittää voimassaoleva suomalainen henkilökortti tai passi. Rajatarkastukset tehdään Schengen-alueiden ulkorajoilla maahan saavuttaessa ja poistuttaessa.

Turvallisuus

Noudatettava tavanomaista varovaisuutta. Autoliitto suosittelee päivällä ajoa. Auto on paras pysäköidä valvotulle alueelle eikä auton sisätiloihin tule jättää mitään tavaroita näkyville. Rikostapauksista tulee aina tehdä ilmoitus paikalliselle poliisiasemalle ja pyytää ilmoituksesta kopio tai tapauksen käsittelynumero.

Talvirenkaat

Virossa, Latviassa ja Liettuassa on talvirengaspakko, ja nastarenkaat sallitaan. Sen sijaan Puolassa nastarenkaat on ehdottomasti kielletty.

Tiestö

Via Balticaa on kunnostettu moneen kertaan, eli matkan varrella on ollut mittaviakin tietöitä. Suurin urakka on Via Baltican linjaus moottoritieksi Puolassa. Tiellä S8, eli Bialystokin ja Varsovan välillä, on tietöitä meneillään useassa kohdassa. Tietyömaita on yhteensä yli 500 km ja työt kestävät tammikuuhun 2019 asti. Eli jos ajaa Via Balticaa, saattaa olla viisasta käyttää reittiä Lomzan kautta, siis teitä 61 ja 63. Näistä tietöistä – sekä Via Baltican uudesta linjauksesta - on kattava selostus Autoliiton uudessa tammikuussa ilmestyneessä kirjassa ”Autolla Baltiaan”, sivu 150. Liikenne on Puolan suurin turvallisuusriski. Puola oli edelleen vuonna 2014 yksi niistä EU-maista, joissa tiet ovat liikennemääriin nähden huonokuntoiset ja kapeat, ja moottoriteitä on harvassa. Liikennekulttuuri on suomalaisesta poikkeava ja liikennekuri löyhä.

Tiemaksut

• Virossa tiemaksut eivät ole käytössä.
  • Latviassa on tiemaksu tavarankuljetukseen tarkoitetuille kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille tai ajoneuvoyhdistelmille. Verkkosivut englanninkielisine ohjeineen tästä.
  • Liettuassa tiemaksua peritään A1-A18-teillä paketti-, kuorma- ja linja-autoilta (ajoneuvoluokilta M2, M3, N1, N2 ja N3). Lisätietoa verkossa englanniksi tästä.
  • Puolassa tiemaksuja peritään kaikilta ajoneuvoilta sekä valtion että yksityisten ylläpitämillä moottoriteillä sekä moottoriliikenneteillä, jopa joillain valtateillä. Maksullisen tien liikennemerkissä on sana ”Platna”. Järjestelmä on melko sekava, koska käytössä on joko käteisellä tai korteilla maksaminen tai sitten elektroninen maksujärjestelmä (ViaToll). Lisätietoa yksityisesti ylläpidettyjen teiden tiemaksuista:

Tiepalvelu

VIRO Puh. +372 6979 188 tai matkapuhelimesta 1888 (Eesti Autoklubi / Autoabi). Apu on maksullista.
LATVIA Puh. 1888, apu on maksullista.
LIETTUA Puh. +370 5 210 4422 /LAS, apu on maksullista. Matkapuhelimesta soitettaessa 1888.
PUOLA Ulkomaisten autojärjestöjen jäsenille +48 22 532 84 33/PZM. Apu on maksullista.
Autoliiton Plus-jäsen jäsen soittaa kaikista mainituista maista Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi.

Tietyöt

Tietoa tietyökohteista ja muista liikennettä haittaavista seikoista löytyy verkosta:

VIRO  https://tarktee.mnt.ee  (liikluspiirangud)
LATVIA  http://lvceli.lv/en/#buvobjekti-un-satiksmes-ierobezojum
LIETTUA  www.eismoinfo.lt/en  (Open data)
PUOLA www.gddkia.gov.pl (vain puolaksi: Serwis dla kierowców -Lista utrudnień

Ulkoministeriön matkustustiedotteet

Ulkoministeriö julkaisee matkustustiedotteita, jotka ovat suositusluontoisia. Matkustustiedotteet sisältävät pitkäkestoista tietoa maan yleisestä turvallisuustilanteesta. Tieto on tarkoitettu matkustajan oman päätöksenteon tueksi. Tiedotteita julkaistaan niistä maista, joissa Suomella on edustusto tai joista edustustot muuten pystyvät hankkimaan luotettavaa tietoa. Matkustustiedotteita voi tilata matkapuhelimeen tai RSS-syötteenä.

Valtakirja

Jos matkalle lähdetään toisen henkilön/yrityksen autolla, eli kuljettajan nimeä ei näy rekisteriotteessa omistajana eikä haltijana, pitää mukana olla monikielinen valtakirja. Sellaisen saa esimerkiksi Autoliitosta. Jos kyseessä on osamaksulla ostettu auto, omistajalta tulee pyytää kirjallinen maastavientilupa auton viemiseksi maan rajojen ulkopuolelle.

Valuutat

Virossa, Latviassa ja Liettuassa on käytössä eurot. Puolassa on käytössä oma valuutta, zloty. Käteistä rahaa ei tarvitse vaihtaa etukäteen tarpeettomasti, sillä maissa on pankkiautomaatteja, joista voi nostaa käteistä Visalla ja MasterCardilla. EU:n ulkopuolelta tulevien ja EU:n ulkopuolelle lähtevien on tehtävä rajalla tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä summasta käteistä tai matkasekkejä.

Vihreä kortti

Vihreä kortti on todiste voimassa olevasta suomalaisesta liikennevakuutuksesta, jonka saa omasta vakuutusyhtiöstä. Kortti ei ole pakollinen Via Baltican maissa, mutta ehdottoman suositeltava.

Verkkolinkkejä

www.inyourpocket.com