Olet täällä

Autoillen Euroopassa 2017 -kirjan päivitykset

Päivityksiä, korjauksia ja täsmennyksiä tammikuussa 2017 ilmestyneeseen Autoillen Euroopassa -kirjaan.

 

Ensimmäinen päivitys 8.6.2017

 

MATKALLE VALMISTAUTUMINEN

s. 9 / Matkapuhelimen käyttö ulkomailla

Verkkovierailu halpenee Euroopassa 15.6.2017 

Uuden EU:n sääntelyn perusteella verkkovierailupalveluista maksetaan lähtökohtaisesti vain sama hinta kuin kotimaassa (RLAH = Roam-Like-At-Home). Periaatteena on, että erillisiä lisämaksuja ei peritä silloin, kun kyse on ajoittaisesta matkustelusta. Operaattori voi kuitenkin periä lisämaksuja, jos sille on myönnetty siihen lupa tai jos ylität operaattorin liittymäsopimuksessa määrittelemät kohtuukäytön rajat. Katso lisätietoa ja video: käytä matkapuhelintasi edullisemmin Euroopassa www.viestintävirasto.fi -sivuilta.

BELGIA

s. 50 / Ympäristövyöhykkeet

Antwerpenissä on otettu 1.2.2017 käyttöön ympäristövyöhykkeet (Lage-emissiezone).  
Brysselissä ympäristövyöhykkeet (Lage-emissiezone) otetaan käyttöön vuonna 2018.

Rekisteröinti Antwerpenissä pitää tehdä verkkosivuilla https://lez.antwerpen.be/?Taal=EN . Rekisteröinti on tehtävä viimeistään 24 tunnin kuluessa siitä, kun vyöhykkeelle on ajettu ensimmäisen kerrran. Jos rekisteröintitodistukseen ei ole merkitty Euro-normia, ratkaisee auton ensirekisteröntipäivä.

Jos auto on niin vanha, ettei se täytä vaatimuksia (eli bensiiniauto ennen Euro-normeja, tai Euro2- tai sitä vanhemman Euro-normin dieselauto), voi autolle ostaa yhden vuoden sisällä enintään 8 päivän ajaksi päivälipun, jolla saa ajaa ympäristövyöhykkeelle. Päivälipun voi ostaa verkon kautta tai hipaisunäytöllä varustetuista pysäköintiautomaateista. Päivälipun hinta on 35 euroa ja lipulla saa ajaa seuraavaan aamuun klo 6.00 asti. Verosta lipun voi ostaa enintään 4 kuukautta ennen aiottua tulopäivää Antwerpeniin. Päivälipun hankkimiseen pitää varata vähintään 10 vuorokauden käsittelyaika.

Lisätietoa: https://www.slimnaarantwerpen.be/en/lez/conditions

s. 51/ Nopeusrajoitukset

Henkilöauto perävaunun kanssa tai ilman perävaunua, moottoripyörät sivuvaunulla tai ilman, kaupallisen liikenteen ajoneuvot alle 3,5 tn sekä Minibussit ja linja-autot: Muilla maanteillä Flandersissa 1.1.2017 lähtien vain 70 km/t.

 

LIETTUA

s. 145 / Liikennerangaistukset

Esimerkkejä rangaistuksista:

Rikkomus Sakko Muu rangaistus
Ylinopeus    
- alle 10 km/t - varoitus
- 11 - 20 km/t 12-30 €  
- 21 - 30 km/t 30-90 €  
- 31 - 40 km/t 120-170 € ja/tai ajokielto 3-6 kk tuoreen ajokortin haltijoille*
- 41 - 50 km/t 170-230 € ja/tai ajokielto 6-12 kk tuoreen ajokortin haltijoille*
- yli 50 km/t 450-550 € ja/tai ajokielto 1-6 kk, tuoreen ajokortin haltijoille 12-18 kk*
Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen    
- 0,41 - 1,5 ‰ 289-434 € ja ajokielto 12-18 kk
- 1,51 - 2,5 ‰ 579-868 € ja ajokielto 24-36 kk
- yli 2,5 ‰ 579-868 ja ajokielto 24-36 kk
- jos aiheutuu henkilö- tai omaisuusvahinkoja 1200-1400 € ja ajokielto 36-60 kk
Liikenteen vaarantaminen 170-550 € ja ajokielto 3-24 kk
Turvavyön käytön laiminlyönti 30-50 €  
Pysäköintivirhe 20-40 €  
Matkapuhelimen käyttö ajon aikana 86-90 €  

*) = ajokortti alle 2 vuotta vanha

 

NORJA

s. 167 – 170 / Tiemaksut

Ajoneuvojen luokittelu maksuja varten

Luokka 1 = ajoneuvon kokonaismassa enintään 3,5 tonnia. Lisäksi lähes kaikki M1-luokkaan kuuluvat matkailuautot, vaikka niiden kokonaismassa on yli 3,5 tonnia, kun matkailuautolla on AutoPass-sopimus ja lähetin autossa.
Luokka 2 = ajoneuvot yli 3 501 kiloa (lisäksi matkailuautot yli 3,5 tonnia, jos niillä ei ole AutoPass-sopimusta ja lähetintä)

Vanhan luokituksen mukaiset erilliset taksat moottoripyörille ja matkustajille sekä ajoneuvojen pituuden mukaisille tariffeille (alle 6 metriä tai yli 6 metriä) ovat enää käytössä Atlanterhavs-tunnelin maksupisteessä.

Maksumenetelmät

Laskua vastaan jälkikäteen

Tiemaksuaseman läpi ajettaessa valvontakamerat kuvaavat auton ja Euro Parking Collection (EPC) lähettää laskun. Valvontakameroiden kuvien käsittelyyn voi kulua 20 – 85 vuorokautta.
Ennen matkaa voi vapaaehtoisesti rekisteröityä EPC:n verkkosivuilla ja luoda oman tilin. Tämä ei ole pakollista, mutta nopeuttaa laskujen käsittelyä. Oman tilin avulla voi seurata laskutusta, tarkkailla laskujen eräpäiviä sekä suorittaa maksuja.
Verkko-osoite: https://www.epcplc.com/

AutoPASS-sopimus ja ”Tag”-lähetin autoon
Teksti  muuten kuten kirjassa, paitsi 5. Kappale näin:
Raskaille kaupallisessa käytössä oleville ajoneuvoille , eli yli 3 501 kiloa painaville kaupallisen liikenteen ajoneuvoille AutoPASS-sopimus ja -lähetin ovat pakollisia.

Maassa vieraileville aiemmin yhtenä maksuvaihtoehtona ollut veloitus etukäteen luottokortilta on lakkautettu.

Kehäteiden maksut:

Lisäksi maksuja peritään mm. seuraavilla kehäteillä (NOK):

Hinnoitteluperuste (Luokka 1 ja 2)

Tie Luokka 1 Luokka 2
Oslon kehätie 34 102
Bærumin kehätie 17 51
Kristiansandin kehätie  14-21* 28-42*
Nord Jæren kehätie, Stavanger 20 50
Bergenin tietulliasema 19/45* 38/90*
Namsosin kehätie  18 36
Bodøn kehätie 15 45
Bypakke Grenland, Telemark       15/21* 30/42*

             
Trondheimin kehätie      http://www.vegamot.no/Pricing_and_discounts/Small_vehicles.aspx

*) hinta vaihtelee kellonajan mukaan, ruuhka-aikaan maksu on kalliimpi

EasyGo – Norjan AutoPASS, Tanskan BroBizz ja Itävallan GoBox

Jos on Juutinrauman sillan BroBizz-maksusopimus, ei tarvitse tehdä Norjan AutoPASS-sopimusta, vaan BroBizz toimii myös maksettaessa Norjan tietulleja ja samoin on päinvastoin, eli AutoPASS toimii myös Tanskan silloilla. Itävallan GO Maut (Go-Box) oli myös mukana järjestelmässä, mutta Itävallan tieyhtiö Asfinag on irtisanonut sopimuksen, joten Go-Box ei enää kelpaa Norjassa 1.7.2017 jälkeen.

Vuokra-autot

Jos vuokraa auton Norjasta, on syytä kysyä vuokraamolta, onko autossa AutoPASS-lähetin. Jos ei ole, pitää vuokraajan rekisterötyä Euro Parking Collectionin (EPC) verkkosivuilla  (ks. ohjeet edellä kohdassa maksumenetelmät), joilloin tiemaksuista tulee jälkikäteen lasku suoraan auton vuokraajalle. Muussa tapauksessa lasku menee vuokraamolle ja auton vuokrannut saa matkan jälkeen vuokraamolta korotettuja jälkilaskuja, sillä vuokraamot lisäävät tiemaksujen hintoihin omia palvelu- ja toimistomaksujaan.

 

RANSKA

s. 197 / Ympäristövyöhykkeet

Ranskan kaupungeissa on kahdenlaisia ympäristövyöhykkeitä, joita on tällä hetkellä Pariisissa, Grenoblessa, Lillessä, Toulousessa, Lyonissa ja Strasbourgissa. Muihinkin kaupunkeihin voi lyhyelläkin varoitusajalla olla tulossa ympäristövyöhykkeitä.

ZCR-vyöhykkeet (Zones à circulation restreinte) ovat pysyviä vyöhykkeitä, joille ajoneuvolla ajamista on rajoitettu. ZCR-vyöhykkeet on merkitty liikennemerkein, joissa on sanat ZONE – CIRCULATION RESTREINTE ja mahdollisista lisäkilvistä ilmenee, millaisen päästömerkin (Crit’Air vignette, eli virallisesti Certificat qualité de l’air, kansankielellä ”la pastille”) omaavat ajoneuvot saavat ajaa tälle vyöhykkeelle.

Päästömerkkejä  on ajoneuvon moottorin koon ja päästöluokan mukaan kuusi erilaista:

vihreä merkki (0) – 100-prosenttiset sähköajoneuvot ja vetyajoneuvot
violetti merkki (1) – ladattavat hybridiautot ja Euro5 sekä Euro6 –normin mukaiset 1.1.2011 jälkeen ensi kertaa käyttöön otetut bensiinikäyttöiset ajoneuvot
keltainen merkki (2) – Euro4-normin mukaiset bensiiniajoneuvot ja Euro5- sekä Euro6-normin mukaiset dieselajoneuvot
oranssi merkki (3) – Euro2- ja Euro3-normin mukaiset bensiiniajoneuvot sekä Euro4-normin mukaiset dieselajoneuvot
tummanpunainen merkki (4) – Euro3-normin mukaiset dieselajoneuvot
harmaa merkki (5) – Euro2-normin mukaiset dieselajoneuvot

Sama päästömerkki kelpaa kaikissa Ranskan kaupungeissa.

Pariisin ympäristövyöhyke on kehämoottoritien (Boulevard périphérique) sisäpuolelle jäävä alue. Kehämoottoritie itse ei kuulu vyöhykkeeseen. Lyonissa, Grenoblessa ja Lillessä koko suurkaupunkialueet kuuluvat ympäristövyöhykkeeseen. Strasbourgissa ympäristövyöhyke kattaa koko suurkaupunkialueen ja lisäksi 33 ympäryskuntaa. Näissä kaupungeissa vyöhykkeiden ajorajoitukset astuvat voimaan vain, jos päästöjen raja-arvot ylittyvät. Tällaisesta tilanteesta ilmoitetaan paikan päällä elektronisin info-opastein. Tällöin ajoneuvossa pitää olla päästömerkki.

Esimerkiksi Strasbourgissa määräykset kiristyvät niin, päästöjen ylittäessä tietyn rajan toisena päivänä, alennetaan nopeusrajoitusta 20 km:llä tunnissa moottoriteillä ja pikateillä, kolmantena päivänä nopeuden alentaminen koskee kaikkia teitä koko vyöhykkeellä ja neljäntenä päivänä saa vyöhykkeellä ajaa vain ajoneuvoilla, joissa on päästömerkki 0, 1, 2 tai 3.

Eri kaupunkien ZCR-vyöhykkeillä on erilaiset määräykset siitä, millaiset ajoneuvot ja minä päivinä tai kellonaikoina eivät saa ajaa näille vyöhykkeille.  Ajokieltojen piirissä olevat ajoneuvot ja ajokieltojen kellonajat vaihtelevat kaupungeittain. Esimerkiksi Pariisissa ajo on kielletty harmaan päästömerkin ajoneuvoille sekä ajoneuvoille, joissa ei ole lainkaan päästömerkkiä ma-pe klo 8.00-20.00. Öisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä ZCR-kielto ei ole voimassa.

ZCR-vyöhykkeiden lisäksi on ZPA-vyöhykkeitä (Zones de protection de l’air), joiden tarkoitus on vähentää ilmansaasteita. ZPA-vyöhykkeitä ei ole aina selkeästi merkitty opastein, vaan ZPA-vyöhykkeiden ajorajoitukset voidaan ottaa käyttöön lyhyellä varoituksella, jos ilmanlaatu vaatii toimenpiteitä. Tällaisesta tilanteesta ilmoitetaan paikan päällä elektronisin info-opastein, lisäksi radion ja internetin kautta saa tilannetietoa.  ZCR-vyöhyke voi olla ZPA-vyöhykkeen sisällä, jolloin ZCR-vyöhykkeen määräykset kumoutuvat ja ZPA-vyöhykkeen ajokiellot ovat voimassa. ZCR-vyöhykkeen rajoitukset palaavat taas voimaan, kun ZPA-vyöhykkeen ajokiellot kumoutuvat.

LÄHDE: https://www.crit-air.fr/en/information-about-the-critair-vignette/french...

Rajoitukset koskevat myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. Jos ajoneuvo kuuluu ajokiellon piiriin, siitä ei ole poikkeuksia. Jos esimerkiksi varattu hotelli on ympäristövyöhykkeellä, pitää ajoneuvo jättää ulkopuolelle ja jatkaa matkaa julkisilla liikennevälineillä tai taksilla. Ajorajoitukset eivät koske hälytysajoneuvoja eikä ajoneuvoja, joissa on vammaisen pysäköintilupa. Museoajoneuvoista on vaihtelevat käytännöt eri kaupungeissa, omistajan on syytä ottaa yhteys kyseisen kaupungin poliisiin. Alle 3,5 tonnin painoisia matkailautoja koskevat henkilöautojen määräykset ja yli 3,5 tonnin painoisille sovelletaan kuorma-autojen määräyksiä.

Laiminlyönnistä seuraa Pariisissa ajoneuvotyypin mukaan vaihdellen 68 – 135 euron rangaistusmaksu. Lillessä rangaistusmaksu alkaa 35 eurosta ja Strasbourgissa 45 eurosta. Lyonissa rangaistus voi olla jopa 375 euroa.

Päästömerkin hinta on Ranskan ympäristöministeriöllä 3,11 euroa + postituskulut ja se on tilattavissa ainoastaan internetin kautta, www.certificat-air.gouv.fr/en. Merkillä on myös muita myyjiä, jotka myyvät merkkejä kalliimmilla hinnoilla. Merkki tulee kiinnittää tuulilasin sisäpuolelle ja moottoripyörissä sellaiseen osaan, joka on kiinteä eikä irrotettavissa oleva osa.

Tilausta verkossa tehtäessä kannattaa käyttää tilaussivuston valikkoa ”Simulation”, sillä se auttaa oikeanvärisen merkin tilaamisessa (https://www.certificat-air.gouv.fr/en/simulation ). Koska tilauksen tekeminen on ADAC:n mukaan melko hankalaa, on ADAC laatinut yksityiskohtaiset ohjeet saksan kielellä (17 sivua): https://www.adac.de/-/media/adac/pdf/jze/umweltzonen-frankreich-plakette....
Autoliitto on laatinut jäsenilleen vastaavat ohjeet suomen kielellä.

Lisätietoa ranskaksi ja päästömerkkien kuvat: http://www.ecologique-solidaire.gouv.fr/certificats-qualite-lair-critair

 

RUOTSI

s.216 / Ruuhkamaksu

Lisätietona kirjassa annettuihin tietoihin:

EPASS24:llä on suomalainen palvelunumero, 09-942 450 800, johon voi soittaa arkipäivisin ja ilmoittaa aiheettomasta laskusta. Skatteverk tutkii tapauksen ja vertaa auton rekisteritietoja saatavilla oleviin kuviin.  Sen jälkeen Skatteverket lähettää vastauksen asiakkaalle. Käsittelyaika on keskimäärin 4–6 viikkoa. Laskua ei tarvitse maksaa niin kauan kuin asia on Skatteverkin käsittelyssä.  

Mikäli kuitenkin autoilet Ruotsin ruuhkamaksualueella, EPASS24-yritykselle on mahdollista tehdä käyttäjätili, jolloin maksut veloitetaan luottokortilta automaattisesti ja asiakas saa laskut ja kuitit sähköpostitse tai tekstiviestillä. Verkossa on rekisteröintilomake: https://www.epass24.com/register.

 

s. 221 / Erikoisia liikennemerkkejä

Flervägsstopp

= Pysähtymispakko kaikilta suunnilta risteykseen tuleville

 

SAKSA

s. 231 / Ruuhkautuvat ajankohdat ja tiet

Lisätietona kirjassa annettuihin tietoihin:

Noin kolmannes ruuhkista johtuu tietöistä. Vuonna 2107 on käynnissä 430 tietyöprojektia ja uusia kohteita tulee koko ajan. Tietyökohteita arvioidaan olevan tänä vuonna 20 % enemmän kuin vuonna 2016. Tietöistä kärsivät erityisesti Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa autoilevat, sillä koko maan tietöistä noin 25 % on tämän osavaltion alueella.

Perinteisillä lomamatkailijoiden käyttämillä moottoriteillä A 1, A 3, A 7, A 8 ja A 9 on vuonna 2017 vähintään 125 kärsivällisyyttä koettelevaa tietyökohdetta.

Tietöitä, joiden kohdalla on suuri ruuhkavaara:

A1-tie Osnabrück – Bremen, Groß Ippenerin ja Bremen-Arstenin välillä, ppituus: 10 km, kesto 30.11.2017 asti.
A7-tie Flensburg – Hamburg, molempiin ajosuuntiiin Hamburg-Schnelsen-Nord in ja Dreieck Hamburg Nordwest –liittymän välillä.
A8-tie (Karlsruhe - Stuttgart - Ulm). Kolmannen ajokaistan rakentaminen kestää vuoteen 2020 asti. A8 on eräs Saksan vilkkaimmin liikennöidyistä moottoriteistä: yli 100 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

 

G20-huipputapaaminen Hampurissa 7.-8.7.2017

20 tärkeimmän teollisuusmaan johtajat kokoontuvat huipputapaamiseen Hampurissa. Kokoukset  ja niihin liittyvät mielenosoitukset haittaavat merkittävästi liikennettä.

IGA-puutarhanäyttely Berliinissä (13.4. - 15.10.).

Noin kahta miljoonaa kävijää odotetaan Berliinin Marzahn-Hellersdorfin kaupunginosassa pidettävään kansainväliseen puutarhanäyttelyyn. Kävijöitä  kehotetaan käyttämään julkisia liikennevälineitä, sillä näyttelyn lähistöllä ei ole pysäköintipaikkoja.

 

Yleistä informaatiota kirjan ulkopuolelta:

Tupakointikielto henkilöautossa

Muutamissa Euroopan maissa on otettu käyttöön tupakointikielto henkilöautossa, jos ajoneuvossa on mukana alaikäisiä henkilöitä. Esimerkiksi Englannissa ja Walesissa tupakointikielto on voimassa, jos ajoneuvossa on alle 18-vuotiaita matkustajia. Rangaistus laiminlyönnistä 50 GBP.  Skotlannissa on samanlainen sääntö, mutta ankarampi rangaistus, 100 GBP.

Kreikassa tupakointi on kielletty, jos autossa on alle 12-vuotiaita lapsia. Rangaistus voi olla jopa 1 500 euroa.

Italiassa tupakointikielto on voimassa, jos autossa on raskaana oleva henkilö tai alaikäisiä lapsia. Rangaistus määräyksen rikkomisesta 500 – 5 000 euroa (kun autossa on raskaana oleva henkilö tai alle 12-vuotiaita lapsia).

Kyproksella tupakointikielto pätee, kun autossa on alle 16-vuotiaita henkilöitä. Sakko: enintään 85 euroa.

Ranskassa aihe on parhaillaan pohdittavana ja avoinna on vielä ikäraja. Myös Puolassa ja Irlannissa aiheesta käydään keskusteluja.

LÄHDE: https://www.adac.de/infotestrat/ratgeber-verkehr/verkehrsrecht/ausland/R...

 

Autoillen Euroopassa 2017

Toinen päivitys 26.10.2017

 

s. 40 / Alankomaat

Tiepalvelu

Muutos kolmanteen kappaleeseen:

Moottoriteiden varsille asennetut hätäpuhelimet on poistettu käytöstä 1.7.2017 lähtien.

 

s. 91 / Iso-Britannia

Ympäristövyöhykkeet

Congestion Charge

Lontoossa on käytössä arkipäivisin 7.00–18.00 ruuhkamaksu (Congestion charge). Maksullinen alue on merkitty liikennemerkillä, jossa on valkoinen C-kirjain punaisella pohjalla. Ruuhkamaksu on 11,50 puntaa/päivä. Tuulilasin sisäpuolelle laitettavan lupalapun voi ostaa huoltoasemilta tai kioskeista. Maksun voi maksaa myös verkossa tai matkapuhelimella, mikäli kuljettaja on rekisteröitynyt ajoneuvonsa maksujärjestelmään. Lupamaksu on suoritettava ajoa edeltävänä päivänä ennen klo 24.00. Mikäli maksu suoritetaan vasta seuraavana päivänä, peritään 2,50 punnan lisämaksu. Mikäli ruuhkamaksua ei suoriteta lainkaan, lähetetään ajoneuvon omistajalle 130 punnan lasku, joka alennetaan 65 puntaan, mikäli maksu suoritetaan 14 vuorokauden sisällä. Ruuhkamaksujen noudattamista valvotaan kameroin. Ruuhkamaksu koskee myös ulkomailla rekisteröityjä autoja.

Moottoripyörät, mopedit ja tietyt vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävät ajoneuvot on vapautettu maksusta, samoin vammaisten kuljettamat ajoneuvot (jotka on rekisteröity Transport of London –virastossa).

Huom. Jos maksaa ruuhkamaksun internetin kautta, kannattaa varmistua siitä, että kyseessä on Transport for Londonin verkkosivut, koska verkossa on monia maksua periviä tahoja, jotka perivät palvelumaksua varsinaisen ruuhkamaksun lisäksi.

Verkossa on kartta Lontoon ruuhkamaksualueesta:

www.tfl.gov.uk/modes/driving/congestion-charge/congestion-charge-zone 

Lisätietoa maksusta ja maksun suorittamismahdollisuus: www.tfl.gov.uk/roadusers/congestioncharging .

 

T-Charge (Toxicity Charge)
23.10.2017 jälkeen Lontoossa peritään 11,50 punnan suuruisen ruuhkamaksun lisäksi saastemaksua (T-Charge). Maksua peritään Euro 1-3 –päästöluokkiin kuuluvilta tai sitä vanhemmilta ajoneuvoilta (ei moottoripyöriltä). T-Charge-maksun suuruus on 10 puntaa per vuorokausi ja maksutavat ovat samat kuin ruuhkamaksun. Molemmat maksut voi maksaa yhdellä  kertaa. T-Charge-maksun voimassaoloajat ja -alue ovat samat kuin ruuhkamaksun. Internetistä voi tarkastaa, pitääkö  ajoneuvosta maksaa T-Charge-maksua: https://tfl.gov.uk/modes/driving/emissions-surcharge/emissions-surcharge....

Lisätietoa aiheesta: https://tfl.gov.uk/modes/driving/emissions-surcharge

Low Emission Zone, eli LEZ

Ympäristönsuojeluvyöhyke, jolla pyritään alentamaan päästöjä (Low Emission Zone, eli LEZ) on käytössä Suur-Lontoon alueella kaikkina päivinä kellon ympäri. Alue on viitoitettu valkoisin suorakaiteen muotoisin liikennemerkein, joissa on vihreä piste ja mustalla teksti ”Low Emission ZONE”. Alueen sisällä sekä ennakkovaroituksena mm. M25-tiellä käytetään sinipohjaisia opasteita. Rajoitukset koskevat kaupallisessa käytössä olevia raskaita ajoneuvoja, mutta myös kokonaismassaltaan yli 2,5 tonnin painoisia matkailuautoja, omapainoltaan yli 1,205 tonnin painoisia pickup-autoja tai pakettiautoja sekä minibusseja, joissa on enemmän kuin 8 paikkaa kuljettajan lisäksi.

Hintaesimerkki:

Kokonaismassaltaan 2,5 – 3,5 tonnin painoiset matkailuautot, jotka eivät täytä Euro3-normin mukaisia pienhiukkaspäästörajoja: 100,00 GBP/vuorokausi

Kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin painoiset matkailuautot, jotka eivät täytä Euro4-normin mukaisia pienhiukkaspäästörajoja: 200,00 GBP/vuorokausi

LEZ-maksun lisäksi pitää maksaa ruuhkamaksu, mikäli ajaa ruuhkamaksualuelle.

Ulkomailla rekisteröidyt ajoneuvot pitää rekisteröidä Transport for London –virastoon, muutoin omistaja saa rangaistusmaksun. Rekisteröinnin voi tehdä sähköpostitse ja rekisteröinnin käsittelyyn kuluu noin 10 päivää.
Kameravalvonta on käytössä. Jos jättää LEZ-maksun maksamatta, voi saada ajoneuvotyypin mukaan vaihdellen 500 – 1 000 GBP suuruisen sakon.

Internetin kautta voi tarkastaa, koskeeko LEZ omaa autoa:
https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone/check-if-your-vehicle... .

Ultra Low Emission Zone (ULEZ)

Entistä tiukempi ympäristövyöhyke (Ultra Low Emission Zone) astuvat voimaan syyskuussa 2020. Alue on Lontoossa sama kuin nykyinen ruuhkamaksujen alue. Kuten LEZ-, myös ULEZ-vyöhykkeellä rajoitukset ovat voimassa kaikkina päivinä kellon ympäri. Ruuhkamaksut ja LEZ-vyöhykkeen määräykset pysyvät edelleen voimassa. ULEZ-vyöhyke koskee myös moottoripyöriä.

 

ULEZ-päästörajat ja maksut:

Ajoneuvo (myös hybridi-ajoneuvot) Vähintään päästönormi Ajoneuvon valmistajien täytettävä kyseisen normin vaatimukset (mistä lähtien) Ajoneuvon enimmäisikä ensirekisteröintipäivästä vuonna 2020. Tätä uudemmat ajoneuvot täyttävät ULEZ-rajat eikä maksua peritä Maksu, jos ajoneuvo ei täytä päästönormin rajoja. Tämän maksun lisäksi pitää maksaa LEZ ja/tai ruuhkamaksu.
Moottoripyörä, mopedi jne. Ajoneuvoluokka L Euro 3 1.7.2007 alk. 13 vuotta £12,50
Henkilöauto ja pakettiauto. Ajoneuvoluokat M1 ja N1 (I) Euro 4 (bensiini) 1.1.2006 alk. 14 vuotta £12,50
  Euro 6 (diesel) 1.9.2015 alk. 5 vuotta £12,50
Kuorma-auto ja minibussi. Ajoneuvoluokat N1 (II ja III) sekä M2 Euro 4 (bensiini) 1.1.2007 alk. 13 vuotta £12,50
  Euro 6 (diesel) 1.9.2016 alk. 4 vuotta £12,50
Raskaat ajoneuvot. Ajoneuvoluokat N2 ja N3 Euro VI 1.1.2014 alk. 6 vuotta £100
Bussi/linja-auto. Ajoneuvoluokka M3 Euro VI 1.1.2014 alk. 6 vuotta £100

 

Iso-Britannian hallitus on kesällä 2017 hylännyt toistaiseksi suunnitelman perustaa ympäristövyöhykkeitä, Clean Air Zones, muualle kuin Lontooseen.  Seuraavissa kaupungeissa ilmanlaatu on erityisen huono: Birmingham, Leeds, Nottingham, Derby ja Southampton.
Lähde: The Guardian (https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/26/governments-air-qual...)

 

 

 

s. 111-112 /Itävalta

Maksulliset tiet

15.11.2017 alkaen on tuulilasiin liimattavan tarran vaihtoehtona digitaalinen tarra, jonka voi aluksi tilata vain internetin kautta (asfinag.at). Vuoden 2018 puolivälin jälkeen digitaalisen tarran voi hankkia myös normaalien tarran myyntipisteiden kautta. Internetistä tilattuna tarran voimassaolo alkaa kaupan peruutus- ja palautusehtojen vuoksi vasta 18 vrk tarran ostamisen jälkeen. Myyntipisteistä ostettuna voimassaolo alkaa heti. Digitaalista tarraa varten pitää auton rekisteritunnus tallentaa Asfinagille.
Jos on jo hankkinut liimattavan tarran, sitä ei voi vaihtaa digitaaliseen tarraan eikä päinvastoin.
Vuokratun tai lainatun ajoneuvon osalta voi tarkastaa Asfinagin rekisteristä, onko ajoneuvolle hankittu digitaalinen tarra. Kyseessä on avoin tietokanta (Vignettenevidenz), johon voi tehdä haun antamalla ajoneuvon rekisteritunnuksen ja rekisteröintimaan. Yhden päivän aikana voi tehdä korkeintaan kolme hakua samalla päätelaitteella (esim. älypuhelimelle, tabletilla tai kannettavalla tietokoneella).
Lisätietoa englanniksi: http://asfinag.azurewebsites.net/toll/toll-sticker/digital-vignette/faq-...

Hinnat vuonna 2018 (€):

  1 vuosi* 2 kuukautta** 10 päivää
Moottoripyörä 34,70 13,10 5,20
Auto, ajoneuvo, jossa 2 tai useampi akselia, kokonaismassa alle 3,5 tn*** 87,30 26,20 9,00

 

 

 

s. 136 / Latvia

Tiestö /Maksulliset tiet

Latviassa ei ole moottoriteitä eikä tiemaksuja henkilö- tai matkailuautoille.

Tiemaksua peritään kaupalliseen liikenteeseen tarkoitetuilta kokonaismassaltaan yli 3,0 tonnin painoisilta ajoneuvoilta tai ajoneuvoyhdistelmiltä. Maksua peritään A1 – A15 –teillä sekä teillä P5 ja P80.

Hinnastossa ajoneuvot on jaettu kolmeen ryhmään: 1) ajoneuvot painoltaan 3 001 – 3 500 kg,  2) ajoneuvot 3 501 – 12 000 kg ja 3) ajoneuvot yli 12 000 kg.  Lisäksi yli 3 500 kilon painoisten ajoneuvojen hintaan vaikuttaa ajoneuvon Euro-päästöluokka. Maksun voi suorittaa internetin kautta luottokortilla tai RTSD:n palvelupisteiden kassoilla, jotka on merkitty internetissä olevalla kartalle, https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zqWgRc-lhNx4.kyfxh31Sdu0E&usp=sha... . Seurauksena on kuljettajalle 60 - 120 euroa sakkoa, jos maksu on puutteellinen tai 180 - 360 euroa, jos maksua ei ole lainkaan suoritettu. Kuljetysyhtiölle/toimeksiantajalle annetaan lisäksi sakkoja, joiden summat ovat vielä suuremmat.  Verkkosivut englanninkielisine ohjeineen: https://www.lvvignette.eu

 

s. 168 / Norja

Maksulliset tiet

Esimerkkejä tietulleista (hinnat Norjan kruunuissa, NOK):Hinnoitteluperuste (ajoneuvoluokat)  

Tienumero ja tieosuudet Luokka 1 Luokka 2
E6    
Moss, Raukerud, Østfoldpakka, Østfold  22 44
E6, Gardermoen-Moelv, Akershus    
Hovinmoen–Dal  23 37
Skaberud–Kolomoen 27 45
Dal–Boksrud  23 37
Boksrud–Minnesund  18 29
Akershus grense-Skaberud 25 41
Minnesund-Hedmark grense 24 39
E6/E10, Leirvik, Nordland  43 129
E16    
Bolstad (Vossapakko), Hordaland  47 94
E16, Kongsvinger-Slomarka, Hedmark    
E16 Åsum 37 61
Fv. 71, Sykkylvsbrua, Møre og Romsdal 37 111
Fv. 544, Halsnøysambandet, Hordaland 100 320

 

Lisäksi maksuja peritään mm. seuraavilla kehäteillä (NOK):

 

Tie Luokka 1 Luokka 2
Oslon kehätie 44-59 1) 102-193 1)
Bærumin kehätie 18 54
Kristiansandin kehätie 14-21* 28-42*
Nord Jæren kehätie, Rogaland 20 50
Bergenin tietulliasema 19/45* 38/90*
Namsosin kehätie 14 25
Bodøn kehätie 15 45
Bypakke Grenland, Telemark 15/21* 30/42*

Trondheimin kehätie                          http://www.vegamot.no/Pricing_and_discounts/Small_vehicles.aspx

1) = 1.10.2017 jälkeen Oslon kehätien maksuihin vaikuttaa auton päästöluokka. Edullisempia hintoja varten pitää päästötiedot rekisteröidä etukäteen tieyhtiölle, jonka kanssa on tehty maksulähetinsopimus. Jatkossa kaikki Norjan tiemaksut aiotaan porrastaa päästöjen mukaan.

*) hinta vaihtelee kellonajan mukaan, ruuhka-aikaan maksu on kalliimpi

Internetistä voi katsoa ajankohtaisen tiemaksuluettelon: https://www.vegvesen.no/_attachment/904363/binary/1208150?fast_title=Veg...   

EasyGo – Norjan AutoPASS, Tanskan BroBizz ja Itävallan GoBox

Jos on Juutinrauman sillan BroBizz-maksusopimus, ei tarvitse tehdä Norjan AutoPASS-sopimusta, vaan BroBizz toimii myös maksettaessa Norjan tietulleja ja samoin on päinvastoin, eli AutoPASS toimii myös Tanskan silloilla. Yhden maan maksulähettimellä ei kuitenkaan saa alennusta maksuista toisessa maassa. Itävallan GO Box ei enää kelpaa Norjassa 1.7.2017 jälkeen. Maksujujärjestelmien yhtenäistämiseksi perustettu konsortio on nimeltään EasyGo. Easy Go –sopimuksia on kahdenlaisia: 1) Easy Go Basic alle 3500 kilon painoisille ajoneuvoille ja 2) Easy Go+ yli 3500 kilon painoisille ajoneuvoille. Easy Go -sopimus kannattaa tehdä BroBizz A/S –organisaation kanssa, koska BroBizzillä on laajin kattavuus, eli BroBizz-lähetin toimii useimmissa maissa.  Lisätietoa verkossa: http://easygo.com/en tai https://brobizz.com/en/

 

S. 197 / Ranska

Ympäristövyöhykkeet

Ranskassa on kahdenlaisia ympäristövyöhykkeitä, joita on tällä hetkellä Pariisissa, Lillessä, Lyonissa ja Grenoblessa. ZCR-vyöhykkeet (Zones à circulation restreinte) ovat pysyviä vyöhykkeitä, joille ajoneuvolla ajamista on rajoitettu. ZCR-vyöhykkeet on merkitty liikennemerkein, joista ilmenee, millaisen päästömerkin (Crit’Air vignette) omaavat ajoneuvot saavat ajaa tälle vyöhykkeelle. Päästömerkkejä on 6 erilaista ajoneuvon moottorin koon ja päästöjen mukaan. Eri kaupunkien ZCR-vyöhykkeillä on erilaiset määräykset siitä, millaiset ajoneuvot  ja minä päivinä tai kellonaikoina eivät saa ajaa näille vyöhykkeille.  ZCR-vyöhykkeiden lisäksi on ZPA-vyöhykkeitä (Zones de protection de l’air), joiden tarkoitus on vähentää ilmansaasteita lähinnä suurissa kaupungeissa. ZPA-vyöhykkeitä ei ole aina selkeästi merkitty opastein, vaan ZPA-vyöhykkeiden ajorajoitukset voidaan ottaa käyttöön lyhyellä varoituksella, jos ilmanlaatu vaatii toimenpiteitä.  ZCR-vyöhyke voi olla ZPA-vyöhykkeen sisällä, jolloin ZCR-vyöhykkeen määräykset kumoutuvat ja ZPA-vyöhykkeen ajokiellot ovat voimassa! ZCR-vyöhykkeen rajoitukset palaavat taas voimaan, kun ZPA-vyöhykkeen ajokiellot kumoutuvat.
LÄHDE: https://www.crit-air.fr/en/information-about-the-critair-vignette/french...

Strassbourgissa on ympäristövyöhyke 1.11.2017 lähtien. Vyöhyke kattaa koko kaupungin ympäristöineen, myös moottoritiet A4 ja A35, jotka kulkevat alueen halki. Päästömerkki on tarpeen vain silloin, kun tietyt päästörajat ylittyvät. Päästömerkin tarpeesta ilmoitetaan digitaalisilla opasteilla. Kun rajoitus astuu voimaan, saa vain 0-3 luokan päästömerkeillä ajaa vyöhykkeelle.

 

s. 216 – 218 / Ruotsi

Muut maksulliset sillat

Juutinrauman silta

Usein sillalla liikkuville on myös elektroninen BroBizz-maksujärjestelmä. Jos on Juutinrauman sillan BroBizz-maksulähetin, ei tarvitse tehdä Norjan AutoPASS-sopimusta, vaan BroBizz toimii myös maksettaessa Norjan tietulleja ja samoin on päinvastoin, eli AutoPASS toimii myös Tanskan silloilla. Itävallan GO Box ei enää kelpaa pohjoismaissa 1.7.2017 jälkeen. Maksujärjestelmien yhtenäistämiseksi perustettu konsortio on nimeltään EasyGo. Easy Go –sopimuksia on kahdenlaisia: 1) Easy Go Basic alle 3500 kilon painoisille ajoneuvoille ja 2) Easy Go+ yli 3500 kilon painoisille ajoneuvoille. Easy Go -sopimus kannattaa tehdä BroBizz A/S –organisaation kanssa, koska BroBizzillä on laajin kattavuus, eli BroBizz-lähetin toimii useimmissa maissa.  Lisätietoa verkossa: http://easygo.com/en tai https://brobizz.com/en/ 

Svinesundin silta

Ruotsin ja Norjan välillä on E6-tiellä Svinesundin silta, jonka ylittämisestä peritään 23 SEK/henkilöauto. Moottoripyörät maksutta. Maksua peritään sekä vanhalla (FV118-tie) että uudella sillalla (E6-tie).

Maksua ei peritä paikan päällä, vaan maksusta tulee lasku kotiin jälkikäteen. Jos on Norjan AutoPASS-sopimus ja –lähetin, sitä voi käyttää maksuun, samoin kuin EasyGo:n BroBizz-lähetintä, ks selitys Juutinrauman sillan kohdalta.

 

s. 236 /Saksa

Liikennerangaistukset

Muutamia rangaistuksia on korotettu ja korotukset ovat tulleet voimaan 19.10.2017.

Matkapuhelimen käyttö ajon aikana 100 euroa 1 rangaistuspiste
(jos aiheutuu aineellista vahinkoa 200 euroa 2 rangaistuspistettä)
Pelastusväylän tukkiminen
(ruuhkassa ajokaistojen väliin muodostettava väylä hälytysajoneuvoille)
200 euroa 2 rangaistuspistettä
raskauttavissa tapauksissa  320 euroa 2 rangaistuspistettä ja 1 kk ajokielto

                         

s. 282 / Tanska

Maksulliset tiet

Uutisten mukaan Tanska selvittää henkilöautojen tiemaksujen käyttöönottoa. Jos maksut toteutuvat, ne astuvat voimaan vuonna 2020. Maksu on suunniteltu Saksassa hyväksytyn mutta ei vielä toimeenpannun tiemaksun mukaisesti. Toisin sanoen ulkomaalaiset maksavat ja oman maan kansalaiset saisivat tiemaksua vastaavan verohelpotuksen. Maksu olisi porrastettu ajetun matkan ja ajoneuvoluokan mukaan. Enimmäismaksu vuodessa olisi 130 euroa.
Lähteet:
https://www.talouselama.fi/uutiset/tanska-aikoo-asettaa-tiemaksut-ulkoma... 

ja

https://www.adac.de/reise_freizeit/top_news/detail.aspx?ItpId=8516&Pagin...

Maksulliset sillat

BroBizz-lähetintä voi käyttää myös Norjan tiemaksuihin. Itävallan Go Box -maksulähetintä ei voi enää käyttää pohjoismaissa 1.7.2017 jälkeen. Sen sijaan BroBizz-lähetintä voi käyttää yli 3,5 tonnin painoisissa ajoneuvoissa Itävallassa. Jos BroBizz-lähetintä aiotaan käyttää Itävallassa, vaaditaan Easy Go+ -sopimus, joka pitää tehdä BroBizz A/S -organisaation kanssa (https://brobizz.com/en/ ) .  Lisätietoa verkossa: http://easygo.com/en .

MUUTA

Saudi-Arabiassa on muutettu lakeja: kesäkuussa 2018 myös naiset saavat ajaa autoa.

 

 

Päivitys 16.11.2017

 

s.311 / Venäjä

Nastarenkaat ja lumiketjut

Nastarenkaiden ja lumiketjujen käyttö on sallittu. Nastarenkaita käytettäessä on hankittava nastarengasmerkki. Merkin puuttuminen voi tuoda pienet sakot. Nastarenkaita ei saa käyttää kesä-, heinä- ja elokuussa. Lumiketjujen käyttö on suositeltavaa Ural-vuoristossa.

 

Autoillen Euroopassa -kirjan päivitys 13.4.2018

 

5.3.2018

BELGIA, sivu 51

Ympäristövyöhykkeet

Kirjan tekstin toinen kappale kokonaan uusiksi:

Brysselissä on ympäristövyöhyke käytössä 1.1.2018 lähtien. Vyöhykkeen ajorajoitukset ovat voimassa kellon ympäri kaikkina viikonpäivinä, ja alue kattaa koko suurkaupunkialueen. Lännessä, pohjoisessa ja idässä vyöhykkeen rajana on kehämoottoritie R0, joka itse ei kuulu vyöhykkeeseen. Etelässä rajana on Watermael-Boitsfortin kunta.

Ympäristövyöhyke on merkitty liikennemerkein, joissa on sana ”ZONE” ja pakokaasuja tupruttava auto kieltorenkaan sisällä:

KUVALÄHDE: https://lez.brussels/en/content/lez

Ajorajoitukset koskevat myös ulkomaalaisia henkilö- ja pakettiautoja sekä minibusseja ja linja-autoja. Toistaiseksi rajoitukset eivät koske moottoripyöriä, mopoja, matkailuautoja eikä yli 3,5 tonnin painoisia tavarankuljetukseen käytettäviä kuorma-autoja.

Vuonna 2018 ajokielto koskee dieselajoneuvoja, joiden päästöluokka on Euro1 tai huonompi. Vuonna 2019 kielto koskee Euro2-luokan dieselajoneuvoja ja Euro1-luokan bensiiniautoja. 2020 ajokielto tulee Euro3-luokan dieseleille ja vuonna 2022 Euro4-luokan dieselautoille.

Ulkomailla rekisteröidyille autoille ei tarvitse hankkia päästömerkkiä, mutta kesästä 2018 alkaen pitää auto rekisteröidä internetin kautta ennen matkaa. Rekisteröinti on maksuton, mutta rekisteröintiohjeita ei ole vielä julkistettu.

Jos ajoneuvo on ajokiellon piirissä, sille voi ostaa yhden vuoden aikana korkeintaan 8 päiväksi päivälipun, joka oikeuttaa ajamaan ympäristövyöhykkeelle. Yhden päivälipun hinta on 35 euroa. Hintaan eivät sisälly mm. pysäköintimaksut.

Määräysten noudattamista valvotaan kameroin. Rikkomuksista seuraa rangaistus 1.10.2018 alkaen. Rangaistusmaksu on 150 – 350 euroa.

 

Raskaan liikenteen rajoitukset

Lisäys kirjassa olevaan tekstiin:

Ei ympäristö- vaan turvallisuussyistä on yli 7,5 tonnin painoisille kuorma-autoille ajokielto Brysselin historialliseen keskustaan. Ajokielto koskee esimerkiksi Grand-Place-aukion lähistöä.
Lähde: ADAC

 

RANSKA, sivu 199

Nopeusrajoitukset

1.7.2018 alkaen maanteiden nopeusrajoitusta alennetaan 90 km:sta tunnissa 80 kilometriin/t. Nopeuden alentaminen koskee maanteitä, joilla on vain yksi kaista per ajosuunta eikä ajokaistojen välissä ole erottavaa kaistaletta. Tällaisia teitä on noin 400.000 km Ranskassa. Sen sijaan teillä, joilla on kaksi ajokaistaa samaan suuntaan, nopeusrajoituksena säilyy 90 km/t. Myös muut rajoitukset säilyvät entisinä.

 

RUOTSI, sivu 218

Ympäristövyöhykkeet

Ruotsin hallitus on 23.3.2018 tehnyt päätöksen kolmiportaisten ympäristövyöhykkeiden (miljözoner) käyttöönotosta. Kunnat saavat perustaa alueilleen oman päätöksensä mukaan kolmen eri kategorian mukaisia ympäristövyöhykkeitä vuodesta 2020 lähtien.

Luokan 1 ympäristövyöhyke koskee raskaita ajoneuvoja. Kunnat saavat jo nyt päättää ajorajoituksista yli 3,5 tonnin painoisille kuorma- ja linja-autoille.  Nykyisten määräysten mukaan Euro5-luokan ajoneuvot saavat ajaa ympäristövyöhykkeille 31.12.2020 asti. Sen jälkeen raskaiden ajoneuvojen pitää täyttää Euro6-normin vaatimukset.

Luokan 2 ympäristövyöhyke koskee henkilöautoja.
1.1.2020 alkaen saavat tälle ympäristövyöhykkeelle ajaa Euro5- ja Euro6-normin täyttävät dieselautot. 1.7.2022 jälkeen vain Euro6-normin mukaiset dieselautot. Bensiiniautoille riittää Euro5-normi.

Luokan 3 ympäristövyöhykkeillä on tiukimmat vaatimukset. Näille vyöhykkeille saavat 1.1.2020 jälkeen ajaa vain sähköautot, polttoainekennoautot tai Euro6-normin mukaiset kaasulla toimivat autot.

Lisätietoa: www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/03/regeringen-ger-besked-om-milj...

 

SLOVENIA, sivu 255

Maksulliset tiet – Kohta 2 eli zli 3,5 tonnin painoiset ajoneuvot

Kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin painoisilta ajoneuvoilta peritään tietulleja ajetun matkan, akselien lukumäärän ja ajoneuvon päästöjen mukaan.

1.4.2018 alkaen voi Sloveniassa yli 3,5 tonnin painoisten ajoneuvojen tietullit maksaa vain elektronisesti. Uusi määräys koskee kuorma- ja linja-autoja, mutta myös kokonaismassaltaan yli 3.500 kilon painoisia matkailuautoja.

Ajoneuvoon pitää hankkia tuulilasin sisäpuolelle kiinnitettävä DarsGo-maksulähetin. Lähettimen avulla maksut peritään automaattisesti eikä tiemaksuasemilla tarvitse pysähtyä.  DarsGo toimii samoin kuin Itävallan GoBox, mutta laitteita ei voi toistaiseksi käyttää muussa kuin laitteen hankintamaassa.

DarsGo-lähettimen voi hankkia tieyhtiö DARSilta tai sen verkkosivujen kautta. Käsittelymaksuna peritään 10 euroa. Laitteen käyttäjän pitää rekisteröityä järjestelmän käyttäjäksi. Ulkomailta Sloveniaan ajavat saavat ajaa ensimmäiselle DARS-lähettimien myyntipisteelle (”DarsGo servis”) asti, mutta sen jälkeen ilman lähetintä ajavia uhkaavat tuntuvat sakot.

Lisätietoa ja rekisteröinti sekä DarsGo-lähettimen tilaukset:

https://www.darsgo.si/portal/en/about-us

Tietullien laskuri verkossa:

https://www.darsgo.si/portal/en/toll-calculator

 

TŠEKKI, sivu 290

Maksulliset tiet

Tarrojen hinnat alle 3,5 tonnia painavalle autolle 1.4.2018 alkaen (euroissa):

Vuoden tarra 61,00
Kuukauden tarra 18,00
10 vuorokauden tarra 13,00

 

VIRO, sivu 316

Maksulliset tiet

Tavarankuljetukseen tarkoitetuilta yli 3.500 kiloa painavilta N2- ja N3-luokan ajoneuvoilta peritään tiemaksuja 1.1.2018 lähtien. Maksuja peritään kaikilla yleisillä teillä. Maksu ei koske retkeily- eikä matkailuautoja, jotka on rekisteröity M1-luokkaan.
3,5 -12 tonnin painoisten autojen maksut ovat 9,-/päivä, 25,-/7 päivää, 50,-/30 päivää, 125,-/3 kk ja 500,-/vuosi. Kokonaismassaltaan yli 12 tonnia painavien autojen maksut määräytyvät Euro-päästöluokan sekä matkan keston mukaan. Maksua varten pitää ensin rekisteröidä auton tiedot Viron Maantiehallinnon tietokantaan. Itse maksun voi suorittaa verkossa, Maanteeametin toimistoissa, rajatoimistoissa ja muutamilla huoltoasemilla. Tarkka luettelo maksupaikoista on verkossa osoitteessa https://teetasu.ee/info