Olet täällä

Autoillen Euroopassa 2017 -kirjan päivitykset

Päivityksiä, korjauksia ja täsmennyksiä tammikuussa 2017 ilmestyneeseen Autoillen Euroopassa -kirjaan.

 

MATKALLE VALMISTAUTUMINEN

s. 9 / Matkapuhelimen käyttö ulkomailla

Verkkovierailu halpenee Euroopassa 15.6.2017

Uuden EU:n sääntelyn perusteella verkkovierailupalveluista maksetaan lähtökohtaisesti vain sama hinta kuin kotimaassa (RLAH = Roam-Like-At-Home). Periaatteena on, että erillisiä lisämaksuja ei peritä silloin, kun kyse on ajoittaisesta matkustelusta. Operaattori voi kuitenkin periä lisämaksuja, jos sille on myönnetty siihen lupa tai jos ylität operaattorin liittymäsopimuksessa määrittelemät kohtuukäytön rajat. Katso lisätietoa ja video: käytä matkapuhelintasi edullisemmin Euroopassa www.viestintavirasto.fi -sivuilta. (8.6.2017)

ALANKOMAAT

s.40 /Tiepalvelu

Muutos kolmanteen kappaleeseen:

Moottoriteiden varsille asennetut hätäpuhelimet on poistettu käytöstä 1.7.2017 lähtien. (8.6.2017)

BELGIA

s. 50-51 / Ympäristövyöhykkeet

Korjauksia ja muutoksia kolmannesta kappaleesta eteenpäin:

Antwerpenissä on otettu 1.2.2017 käyttöön ympäristövyöhykkeet (Lage-emissiezone). Tällöin ympäristövyöhykealueelle saavat ajaa vähintään Euro1-päästönormin täyttävät bensiinikäyttöiset ja vähintään Euro3-normin täyttävät dieselautot, joissa on hiukkassuodatin. Jos auto täyttää edellä olevat vaatimukset, rekisteröinti järjestelmään riittää, mutta jos auto on yli 40 vuotta vanha tai se on Euro3-normin mukainen dieselauto ilman hiukkassuodatinta, pitää alueelle ajamisesta maksaa. Vuonna 2020 määräykset kiristyvät. Autot, myös ulkomaalaiset, pitää rekisteröidä EcoHuis-järjestelmään. Laiminlyönnistä seuraa 125 euron rangaistus 2017. Vuonna 2018 rangaistus nousee 150 euroon.

Rekisteröinti Antwerpenissä pitää tehdä verkkosivuilla https://lez.antwerpen.be/?Taal=EN . Rekisteröinti on tehtävä viimeistään 24 tunnin kuluessa siitä, kun vyöhykkeelle on ajettu ensimmäisen kerran. Jos rekisteröintitodistukseen ei ole merkitty Euro-normia, ratkaisee auton ensirekisteröintipäivä.

Jos auto on niin vanha, ettei se täytä vaatimuksia (eli bensiiniauto ennen Euro-normeja, tai Euro2- tai sitä vanhemman Euro-normin dieselauto), voi autolle ostaa yhden vuoden sisällä enintään 8 päivän ajaksi päivälipun, jolla saa ajaa ympäristövyöhykkeelle. Päivälipun voi ostaa verkon kautta tai hipaisunäytöllä varustetuista pysäköintiautomaateista. Päivälipun hinta on 35 euroa ja lipulla saa ajaa seuraavaan aamuun klo 6.00 asti. Verosta lipun voi ostaa enintään 4 kuukautta ennen aiottua tulopäivää Antwerpeniin. Päivälipun hankkimiseen pitää varata vähintään 10 vuorokauden käsittelyaika.

Lisätietoa: https://www.slimnaarantwerpen.be/en/lez/conditions

Brysselissä on ympäristövyöhyke käytössä 1.1.2018 lähtien. Vyöhykkeen ajorajoitukset ovat voimassa kellon ympäri kaikkina viikonpäivinä, ja alue kattaa koko suurkaupunkialueen. Lännessä, pohjoisessa ja idässä vyöhykkeen rajana on kehämoottoritie R0, joka itse ei kuulu vyöhykkeeseen. Etelässä rajana on Watermael-Boitsfortin kunta.

Ympäristövyöhyke on merkitty liikennemerkein, joissa on sana ”ZONE” ja pakokaasuja tupruttava auto kieltorenkaan sisällä:


KUVALÄHDE: https://lez.brussels/en/content/lez

Ajorajoitukset koskevat myös ulkomaalaisia henkilö- ja pakettiautoja sekä minibusseja ja linja-autoja. Toistaiseksi rajoitukset eivät koske moottoripyöriä, mopoja, matkailuautoja eikä yli 3,5 tonnin painoisia tavarankuljetukseen käytettäviä kuorma-autoja.

Vuonna 2018 ajokielto koskee dieselajoneuvoja, joiden päästöluokka on Euro1 tai huonompi. Vuonna 2019 kielto koskee Euro2-luokan dieselajoneuvoja ja Euro1-luokan bensiiniautoja. 2020 ajokielto tulee Euro3-luokan dieseleille ja vuonna 2022 Euro4-luokan dieselautoille.

Ulkomailla rekisteröidyille autoille ei tarvitse hankkia päästömerkkiä, mutta kesästä 2018 alkaen pitää auto rekisteröidä internetin kautta ennen matkaa. Rekisteröinti on maksuton, mutta rekisteröintiohjeita ei ole vielä julkistettu.

Jos ajoneuvo on ajokiellon piirissä, sille voi ostaa yhden vuoden aikana korkeintaan 8 päiväksi päivälipun, joka oikeuttaa ajamaan ympäristövyöhykkeelle. Yhden päivälipun hinta on 35 euroa. Hintaan eivät sisälly mm. pysäköintimaksut.

Määräysten noudattamista valvotaan kameroin. Rikkomuksista seuraa rangaistus 1.10.2018 alkaen. Rangaistusmaksu on 150 – 350 euroa.

Brysselissä viranomaiset voivat antaa ajorajoituksia tai ajokieltoja tietyille/kaikille ajoneuvoille 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, mikäli päästöjen määrät ylittävät tietyt rajat. Brysselin kaupunki tiedottaa ajorajoituksista digitaalisilla infotauluilla, verkkosivuillaan ja tiedotusvälineiden kautta. Lisätietoa verkossa ranskaksi ja englanniksi: www.picdepollution.be  ja englanniksi: www.brussels.be/artdet.cfm/6357 .

(8.6.2017, 5.4.2018)

Raskaan liikenteen rajoitukset

Lisäys kirjassa olevaan tekstiin:

Ei ympäristö- vaan turvallisuussyistä on yli 7,5 tonnin painoisille kuorma-autoille ajokielto Brysselin historialliseen keskustaan. Ajokielto koskee esimerkiksi Grand-Place-aukion lähistöä.
Lähde: ADAC (13.4.2018)

s. 51 / Nopeusrajoitukset

Henkilöauto perävaunun kanssa tai ilman perävaunua, moottoripyörät sivuvaunulla tai ilman, kaupallisen liikenteen ajoneuvot alle 3,5 tn sekä minibussit ja linja-autot: Muilla maanteillä Flandersissa 1.1.2017 lähtien vain 70 km/t. (8.6.2017)

ESPANJA

s. 71 / Ympäristövyöhykkeet

MADRID

Madridissa rajoitetaan autoilua. Kaupungissa on neljä erilaista liikennettä rajoittavaa järjestelmää: ympäristövyöhykkeet, vain alueen asukkaille sallitut alueet eli APR (Área de Prioridad Residencial), hätätilajärjestelmä ja ajoneuvoon painoon liittyvät rajoitukset. APR-alueet on tarkoitus järjestää uudelleen ja luoda niille lainsäädäntö vuoden 2018 aikana. Grand Via -kadusta tahdotaan tehdä autoton kesään 2019 mennessä. APR-alueilla muut autoilijat paitsi asukkaat saavat käyttää vain tiettyjä pääkatuja, laiminlyönnistä rangaistus 90 euroa.

Hätätilajärjestelmällä liikennettä rajoitetaan seuraavasti:

  • vuoropäivinä saa ajaa parilliseen ja parittomaan numeroon päättyvällä rekisterinumerolla,
  • raskaan liikenteen rajoitukset astuvat voimaan tietyillä kaduilla.

Hätätilajärjestelmään kuuluu neljä erilaista skenaariota vallitsevien haitallisten NO2-päästöjen mukaan vaihdellen: Päästöistä ilmoitetaan (notice), jos mitattu arvo on ≥180 μg/m3; jos NO2-määrä on ≥200 μg/m3 kahdella mittausasemalla samalla alueelle, tulee varoitus (warning) ja hätätilahälytys (alert) seuraa, jos NO2-arvo on saman alueen kolmella mittausasemalla >400 μg/m3 kolmen peräkkäisen tunnin aikana.

Espanjassa on käytössä neljä erilaista ympäristötarraa (Distintivo ambiental), joita kaupungit voivat halutessaan käyttää. Tarrojen käyttö on vapaaehtoista, mutta tarra helpottaa valvontaa. Ajorajoitusten noudattamista valvotaan kameroilla.

Oheinen linkki sisältää kartat Madridin APR-vyöhykkeistä. Keltaisella värillä merkityillä kaduilla saa ajaa rajoituksitta:
http://urbanaccessregulations.eu/countries-mainmenu-147/spain/madrid-acc... (6.6.2018)

BARCELONA

Barcelonassa on 1.12.2017 alkaen käytössä ympäristövyöhyke (low-emission zone). Vyöhyke on 95 km2 suuruinen ja kattaa Barcelona-cityn (Zona de Bajas Emisiones Intrarrondas) sekä ympäröiviä kuntia (Zona de Bajas Emisiones del Ámbito 40). Myös ulkomailla rekisteröityjä autoja koskevat ajorajoitukset ovat 1.12.2017 jälkeen voimassa arkisin, ma-pe klo 07-20, silloin, kun päästöt ovat suuria, ja koskevat seuraavia autoja:

  • Bensiinikäyttöiset ennen vuotta 2000 rekisteröidyt henkilöautot (päästöluokka huonompi kuin Euro 4)
  • Dieselkäyttöiset ennen vuotta 2006 rekisteröidyt henkilöautot (päästöluokka huonompi kuin Euro 3)
  • Ennen 1.10.1994 rekisteröidyt pakettiautot (päästöluokka huonompi kuin Euro 1).

1.12.2019 jälkeen rajoitukset ovat vallitsevasta päästötilanteesta riippumatta voimassa ma-pe klo 07-20.
1.12.2020 alkaen rajoitukset ovat voimassa kaikkina päivinä kellon ympäri.
Moottoripyöriä koskevat rajoitukset tulevat voimaan 1.1.2019 ja tällöin moottoripyörässä pitää olla päästömerkki.

Ympäristötarrojen käyttö autoissa on vapaaehtoista, mutta helpottaa valvontaa. Ajorajoitusten noudattamista valvotaan kameroilla. Barcelonassa 5 euron hintaisen tarran voi hankkia postitoimistoista.

Lisätietoa: http://ajuntament.barcelona.cat/qualitataire/en/preguntes-frequents (6.6.2018)

ISO-BRITANNIA

s. 91 / Ympäristövyöhykkeet

Congestion Charge

Lontoossa on käytössä arkipäivisin 7.00–18.00 ruuhkamaksu (Congestion charge). Maksullinen alue on merkitty liikennemerkillä, jossa on valkoinen C-kirjain punaisella pohjalla. Ruuhkamaksu on 11,50 puntaa/päivä. Tuulilasin sisäpuolelle laitettavan lupalapun voi ostaa huoltoasemilta tai kioskeista. Maksun voi maksaa myös verkossa tai matkapuhelimella, mikäli kuljettaja on rekisteröitynyt ajoneuvonsa maksujärjestelmään. Lupamaksu on suoritettava ajoa edeltävänä päivänä ennen klo 24.00. Mikäli maksu suoritetaan vasta seuraavana päivänä, peritään 2,50 punnan lisämaksu. Mikäli ruuhkamaksua ei suoriteta lainkaan, lähetetään ajoneuvon omistajalle 130 punnan lasku, joka alennetaan 65 puntaan, mikäli maksu suoritetaan 14 vuorokauden sisällä. Ruuhkamaksujen noudattamista valvotaan kameroin. Ruuhkamaksu koskee myös ulkomailla rekisteröityjä autoja.

Moottoripyörät, mopedit ja tietyt vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävät ajoneuvot on vapautettu maksusta, samoin vammaisten kuljettamat ajoneuvot (jotka on rekisteröity Transport of London –virastossa).

Huom. Jos maksaa ruuhkamaksun internetin kautta, kannattaa varmistua siitä, että kyseessä on Transport for Londonin verkkosivut, koska verkossa on monia maksua periviä tahoja, jotka perivät palvelumaksua varsinaisen ruuhkamaksun lisäksi.

Verkossa on kartta Lontoon ruuhkamaksualueesta: www.tfl.gov.uk/modes/driving/congestion-charge/congestion-charge-zone

Lisätietoa maksusta ja maksun suorittamismahdollisuus: www.tfl.gov.uk/roadusers/congestioncharging .

T-Charge (Toxicity Charge)

23.10.2017 jälkeen Lontoossa peritään 11,50 punnan suuruisen ruuhkamaksun lisäksi saastemaksua (T-Charge). Maksua peritään Euro 1-3 –päästöluokkiin kuuluvilta tai sitä vanhemmilta ajoneuvoilta (ei moottoripyöriltä). T-Charge-maksun suuruus on 10 puntaa per vuorokausi ja maksutavat ovat samat kuin ruuhkamaksun. Molemmat maksut voi maksaa yhdellä kertaa. T-Charge-maksun voimassaoloajat ja -alue ovat samat kuin ruuhkamaksun. Internetistä voi tarkastaa, pitääkö ajoneuvosta maksaa T-Charge-maksua: https://tfl.gov.uk/modes/driving/emissions-surcharge/emissions-surcharge....

Lisätietoa aiheesta: https://tfl.gov.uk/modes/driving/emissions-surcharge

Low Emission Zone, eli LEZ

Ympäristönsuojeluvyöhyke, jolla pyritään alentamaan päästöjä (Low Emission Zone, eli LEZ) on käytössä Suur-Lontoon alueella kaikkina päivinä kellon ympäri. Alue on viitoitettu valkoisin suorakaiteen muotoisin liikennemerkein, joissa on vihreä piste ja mustalla teksti ”Low Emission ZONE”. Alueen sisällä sekä ennakkovaroituksena mm. M25-tiellä käytetään sinipohjaisia opasteita. Rajoitukset koskevat kaupallisessa käytössä olevia raskaita ajoneuvoja, mutta myös kokonaismassaltaan yli 2,5 tonnin painoisia matkailuautoja, omapainoltaan yli 1,205 tonnin painoisia pickup-autoja tai pakettiautoja sekä minibusseja, joissa on enemmän kuin 8 paikkaa kuljettajan lisäksi.

Hintaesimerkki:

Kokonaismassaltaan 2,5 – 3,5 tonnin painoiset matkailuautot, jotka eivät täytä Euro3-normin mukaisia pienhiukkaspäästörajoja: 100,00 GBP/vuorokausi

Kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin painoiset matkailuautot, jotka eivät täytä Euro4-normin mukaisia pienhiukkaspäästörajoja: 200,00 GBP/vuorokausi

LEZ-maksun lisäksi pitää maksaa ruuhkamaksu, mikäli ajaa ruuhkamaksualueelle.

Ulkomailla rekisteröidyt ajoneuvot pitää rekisteröidä Transport for London –virastoon, muutoin omistaja saa rangaistusmaksun. Rekisteröinnin voi tehdä sähköpostitse ja rekisteröinnin käsittelyyn kuluu noin 10 päivää.
Kameravalvonta on käytössä. Jos jättää LEZ-maksun maksamatta, voi saada ajoneuvotyypin mukaan vaihdellen 500 – 1 000 GBP suuruisen sakon.

Internetin kautta voi tarkastaa, koskeeko LEZ omaa autoa: https://tfl.gov.uk/modes/driving/low-emission-zone/check-if-your-vehicle... .

Ultra Low Emission Zone (ULEZ)

Entistä tiukempi ympäristövyöhyke (Ultra Low Emission Zone) astuvat voimaan syyskuussa 2020. Alue on Lontoossa sama kuin nykyinen ruuhkamaksujen alue. Kuten LEZ-, myös ULEZ-vyöhykkeellä rajoitukset ovat voimassa kaikkina päivinä kellon ympäri. Ruuhkamaksut ja LEZ-vyöhykkeen määräykset pysyvät edelleen voimassa. ULEZ-vyöhyke koskee myös moottoripyöriä.

ULEZ-päästörajat ja maksut:

Ajoneuvo (myös hybridi-ajoneuvot) Vähintään päästönormi Ajoneuvon valmistajien täytettävä kyseisen normin vaatimukset (mistä lähtien) Ajoneuvon enimmäisikä ensirekisteröintipäivästä vuonna 2020. Tätä uudemmat ajoneuvot täyttävät ULEZ-rajat eikä maksua peritä Maksu, jos ajoneuvo ei täytä päästönormin rajoja. Tämän maksun lisäksi pitää maksaa LEZ ja/tai ruuhkamaksu.
Moottoripyörä, mopedi jne. Ajoneuvoluokka L Euro 3 1.7.2007 alk. 13 vuotta £12,50
Henkilöauto ja pakettiauto. Ajoneuvoluokat M1 ja N1 (I) Euro 4 (bensiini) 1.1.2006 alk. 14 vuotta £12,50
  Euro 6 (diesel) 1.9.2015 alk. 5 vuotta £12,50
Kuorma-auto ja minibussi. Ajoneuvoluokat N1 (II ja III) sekä M2 Euro 4 (bensiini) 1.1.2007 alk. 13 vuotta £12,50
  Euro 6 (diesel) 1.9.2016 alk. 4 vuotta £12,50
Raskaat ajoneuvot. Ajoneuvoluokat N2 ja N3 Euro VI 1.1.2014 alk. 6 vuotta £100
Bussi/linja-auto. Ajoneuvoluokka M3 Euro VI 1.1.2014 alk. 6 vuotta £100

Iso-Britannian hallitus on kesällä 2017 hylännyt toistaiseksi suunnitelman perustaa ympäristövyöhykkeitä, Clean Air Zones, muualle kuin Lontooseen.  Seuraavissa kaupungeissa ilmanlaatu on erityisen huono: Birmingham, Leeds, Nottingham, Derby ja Southampton.
Lähde: The Guardian (https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/26/governments-air-qual...) (26.10.2017)

ITALIA

s. 100 / Tiemaksujen maksutavat

Milanon pohjoispuolen teillä A36, A59 ja A60 vain elektroninen maksu

Täsmennys ensimmäiseen maksutapaan:

Käytössä olevaa maksujärjestelmää kutsutaan nimellä ”Free Flow System”. Kaikki tiemaksupisteen ohi ajavat ajoneuvot skannataan ja ajoneuvon rekisteritunnus tallennetaan. Maksupisteellä ei pysähdytä.

Maksun voi suorittaa kolmella tavalla:

  • Kyseisen tieyhtiön verkkosivuilla (https://apl.pedemontana.com/pagamento-occasionale) voi rekisteröityä ajoneuvonsa rekisteritunnuksella ns. tilapäiseksi maksajaksi, tai voi ladata älypuhelimeen sovelluksen ”Pedemontana Lombarda”. Tiemaksu veloitetaan luottokortilta ja veloituksen pitää tapahtua 15 vuorokauden kuluessa. Rekisteröinti ennen matkaa on suositeltavaa.

ITÄVALTA

s. 111 / Rajanylityspaikat

Lisäyksenä loppuun uusi kappale:

Itävallan moottoritieyhtiön Asfinagin sivuilla on reaaliaikainen tieto jonotusajoista rajoilla: https://www.asfinag.at/unterwegs/streckenverfuegbarkeit/reisezeiten.
Tämän informaation voi hankkia myös Asfinag App – älypuhelinsovelluksen kautta.

s. 111-112 / Maksulliset tiet

Alle 3,5 tonnin painoiset ajoneuvot

15.11.2017 alkaen on tuulilasiin liimattavan tarran vaihtoehtona digitaalinen tarra, jonka voi aluksi tilata vain internetin kautta (asfinag.at). Vuoden 2018 puolivälin jälkeen digitaalisen tarran voi hankkia myös normaalien tarran myyntipisteiden kautta. Internetistä tilattuna tarran voimassaolo alkaa kaupan peruutus- ja palautusehtojen vuoksi vasta 18 vrk tarran ostamisen jälkeen. Myyntipisteistä ostettuna voimassaolo alkaa heti. Digitaalista tarraa varten pitää auton rekisteritunnus tallentaa Asfinagille.

Jos on jo hankkinut liimattavan tarran, sitä ei voi vaihtaa digitaaliseen tarraan eikä päinvastoin.

Vuokratun tai lainatun ajoneuvon osalta voi tarkastaa Asfinagin rekisteristä, onko ajoneuvolle hankittu digitaalinen tarra. Kyseessä on avoin tietokanta (Vignettenevidenz), johon voi tehdä haun antamalla ajoneuvon rekisteritunnuksen ja rekisteröintimaan. Yhden päivän aikana voi tehdä korkeintaan kolme hakua samalla päätelaitteella (esim. älypuhelimelle, tabletilla tai kannettavalla tietokoneella).

Lisätietoa englanniksi: http://asfinag.azurewebsites.net/toll/toll-sticker/digital-vignette/faq-...

Hinnat vuonna 2018 (€):

  1 vuosi* 2 kuukautta** 10 päivää
Moottoripyörä 34,70 13,10 5,20
Auto, ajoneuvo, jossa 2 tai useampi akselia, kokonaismassa alle 3,5 tn*** 87,30 26,20 9,00

(26.10.2017)

s. 112 / Yli 3,5 tonnin painoiset ajoneuvot

Viimeinen kappale uusiksi:

Itävallan, Ruotsin, Tanskan ja Norjan tie- tai siltamaksuja (Juutinrauman BroBizz, Norjan AutoPASS ja Itävallan GO-Box) perivät yhtiöt ovat tehneet yhteistyösopimuksen. Konsortio on nimeltään EasyGo. Itävallan Go Box -maksulähetintä ei voi enää käyttää pohjoismaissa 1.7.2017 jälkeen. Sen sijaan BroBizz-lähetintä voi käyttää yli 3,5 tonnin painoisissa ajoneuvoissa Itävallassa. Jos BroBizz-lähetintä aiotaan käyttää Itävallassa, vaaditaan Easy Go+ -sopimus, joka pitää tehdä BroBizz A/S -organisaation kanssa (https://brobizz.com/en/) .  Lisätietoa verkossa: http://easygo.com/en

s. 114 /Apua ongelmatilanteissa / Tiepalvelu

Puhelin: 120/ÖAMTC.

Autoliiton Plus-jäsen jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron liittyessään Plus-jäseneksi. Tiepalvelu ilman plusjäsenyyttä maksaa 139 € päivisin 6.00–20.00 ja 183 € öisin 20.00–6.00 (FIAan kuuluvien liittojen jäsenet saavat näyttäessään jäsenkorttinsa 28 euron alennuksen). (Hintamuutokset voimassa 1.10.2017 alkaen.)

LATVIA

s. 136  / Tiestö ja Maksulliset tiet

Latviassa ei ole moottoriteitä eikä tiemaksuja henkilö- tai matkailuautoille.

Tiemaksua peritään tavarankuljetukseen tarkoitetuilta kokonaismassaltaan yli 3,0 tonnin painoisilta ajoneuvoilta tai yli 3.500 kilon painoisilta ajoneuvoyhdistelmiltä. Maksua peritään A1 – A15 –teillä sekä teillä P5 ja P80.

Hinnastossa ajoneuvot on jaettu kolmeen ryhmään: 1) ajoneuvot painoltaan 3 001 – 3 500 kg, 2) ajoneuvot 3 501 – 12 000 kg ja 3) ajoneuvot yli 12 000 kg.  Lisäksi yli 3 500 kilon painoisten ajoneuvojen hintaan vaikuttaa ajoneuvon Euro-päästöluokka. Maksun voi suorittaa internetin kautta luottokortilla tai RTSD:n palvelupisteiden kassoilla, jotka on merkitty internetissä olevalla kartalle, https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zqWgRc-lhNx4.kyfxh31Sdu0E&usp=sha... .

Seurauksena on kuljettajalle 60 - 120 euroa sakkoa, jos maksu on puutteellinen tai 180 - 360 euroa, jos maksua ei ole lainkaan suoritettu. Kuljetusyhtiölle/toimeksiantajalle annetaan lisäksi sakkoja, joiden summat ovat vielä suuremmat. Verkkosivut englanninkielisine ohjeineen: https://www.lvvignette.eu (8.6.2017)

LIETTUA

s. 142 Maksulliset tiet

Korjauksia kolmannesta kappaleesta alkaen:

Maksu peritään ”vinjettinä”, eli kyseessä on maksutarra. Tarra on voimassa vain, kun siihen on täytetty voimassaoloaika, ajoneuvon symbolitunnus ja ajoneuvon rekisteritunnus. Tarra pitää liimata ajoneuvon tuulilasiin ja kontrollikuponki tulee säilyttää. Helmikuusta 2018 lähtien liimattavan tarran vaihtoehtona on elektroninen tarra.

Tiemaksutarran voi ostaa vuorokaudeksi, viikoksi, kuukaudeksi tai vuodeksi. Tiemaksu yhdelle vuorokaudelle maksaa 6 –11 euroa ja viikoksi 14 – 52 euroa ajoneuvo- ja päästöluokan ja mukaan vaihdellen. Rangaistus tarran puuttumisesta on 120 – 750 euroa.

Vinjetin voi ostaa Orlenin, Lukoilin, Baltic Petroleumin, tai EMSIn huoltoasemilta tai muista erikseen merkityistä myyntipisteistä. Luettelo myyntipisteistä verkossa: http://www.tolleda.lt/en/distribution-sites.html 

Tarran myyntipisteissä on tunnuksena alla oleva merkki:

Lisätietoa verkossa englanniksi: https://lakd.lrv.lt/en/road-charges-and-tolls/user-charge-vignettes

s. 145 / Liikennerangaistukset

Esimerkkejä rangaistuksista:

Rikkomus Sakko Muu rangaistus
Ylinopeus    
- alle 10 km/t - varoitus
- 11 - 20 km/t 12-30 €  
- 21 - 30 km/t 30-90 €  
- 31 - 40 km/t 120-170 € ja/tai ajokielto 3-6 kk tuoreen ajokortin haltijoille*
- 41 - 50 km/t 170-230 € ja/tai ajokielto 6-12 kk tuoreen ajokortin haltijoille*
- yli 50 km/t 450-550 € ja/tai ajokielto 1-6 kk, tuoreen ajokortin haltijoille 12-18 kk*
Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen    
- 0,41 - 1,5 ‰ 289-434 € ja ajokielto 12-18 kk
- 1,51 - 2,5 ‰ 579-868 € ja ajokielto 24-36 kk
- yli 2,5 ‰ 579-868 ja ajokielto 24-36 kk
- jos aiheutuu henkilö- tai omaisuusvahinkoja 1200-1400 € ja ajokielto 36-60 kk
Liikenteen vaarantaminen 170-550 € ja ajokielto 3-24 kk
Turvavyön käytön laiminlyönti 30-50 €  
Pysäköintivirhe 20-40 €  
Matkapuhelimen käyttö ajon aikana 86-90 €  

*) = ajokortti alle 2 vuotta vanha     (8.6.2017)

NORJA

s. 167–170 / Maksulliset tiet

Ajoneuvojen luokittelu maksuja varten

Luokka 1 = ajoneuvon kokonaismassa enintään 3,5 tonnia. Lisäksi M1-luokkaan kuuluvat matkailuautot, vaikka niiden kokonaismassa on yli 3,5 tonnia, kun matkailuautolla on AutoPass-sopimus ja lähetin autossa.
Luokka 2 = ajoneuvot yli 3 501 kiloa (lisäksi matkailuautot yli 3,5 tonnia, jos niillä ei ole AutoPass-sopimusta ja lähetintä)

Vanhan luokituksen mukaiset erilliset taksat moottoripyörille ja matkustajille sekä ajoneuvojen pituuden mukaisille tariffeille (alle 6 metriä tai yli 6 metriä) ovat enää käytössä Atlanterhavs-tunnelin maksupisteessä.

Maksumenetelmät
1)    Laskua vastaan jälkikäteen

Tiemaksuaseman läpi ajettaessa valvontakamerat kuvaavat auton ja Euro Parking Collection (EPC) lähettää laskun. Valvontakameroiden kuvien käsittelyyn voi kulua 20 – 85 vuorokautta.

Ennen matkaa voi vapaaehtoisesti rekisteröityä EPC:n verkkosivuilla ja luoda oman tilin. Tämä ei ole pakollista, mutta nopeuttaa laskujen käsittelyä. Oman tilin avulla voi seurata laskutusta, tarkkailla laskujen eräpäiviä sekä suorittaa maksuja.

Verkko-osoite: https://www.epcplc.com/

1)    AutoPASS-sopimus ja ”Tag”-lähetin autoon

Ensimmäinen kappale uusiksi:
AutoPASS-sopimus tieyhtiön kanssa ja elektronisen lähetinlaitteen eli ”tagin” (AutoPASS brikke norjaksi) hankkimen on helpoin tapa maksaa tiemaksut. Lähetin pitää kiinnittää auton tuulilasiin siten, että tiemaksupisteiden lukijat tunnistavat sen. 1.4.2018 jälkeen alennuksia tiemaksuista annetaan seuraavasti: maksuluokan 1 ajoneuvot, joissa on AutoPASS-sopimus ja lähetin saavat 20 % alennusta ja maksuluokan 2 ajoneuvoille ei anneta lainkaan alennuksia.

Kappaleet 2 -4 kuten kirjassa.
Viidenteen kappaleeseen muutos:
Raskaille kaupallisessa käytössä oleville ajoneuvoille , eli yli 3 501 kiloa painaville kaupallisen liikenteen ajoneuvoille AutoPASS-sopimus ja -lähetin ovat pakollisia.

Maassa vieraileville aiemmin yhtenä maksuvaihtoehtona ollut veloitus etukäteen luottokortilta on lakkautettu.

Esimerkkejä tietulleista (hinnat Norjan kruunuissa, NOK): Hinnoitteluperuste (ajoneuvoluokat)  

TIENUMERO JA TIEOSUUDET LUOKKA 1 LUOKKA 2
E6    
Moss, Raukerud, Østfoldpakka, Østfold 22 44

E6, Gardermoen-Moelv, Akershus

   
Hovinmoen–Dal 23 37
Skaberud–Kolomoen 27 45
Dal–Boksrud 23 37
Boksrud–Minnesund 18 29
Akershus grense-Skaberud 25 41
Minnesund-Hedmark grense 24 39
E6/E10, Leirvik, Nordland 43 129
E16    
Bolstad (Vossapakko), Hordaland 47 94
E16, Kongsvinger-Slomarka, Hedmark    
E16 Åsum 37 61
Fv. 71, Sykkylvsbrua, Møre og Romsdal 37 111
Fv. 544, Halsnøysambandet, Hordaland 100 320

Lisäksi maksuja peritään mm. seuraavilla kehäteillä (NOK):

Tie Luokka 1 Luokka 2
Oslon kehätie 44-59 1) 102-193 1)
Bærumin kehätie 18 54
Kristiansandin kehätie  14-21* 28-42*
Nord Jæren kehätie, Rogaland 20 50
Bergenin tietulliasema 19/45* 38/90*
Namsosin kehätie  14 25
Bodøn kehätie 15 45
Bypakke Grenland, Telemark       15/21* 30/42*

Trondheimin kehätie      https://www.vegamot.no/Pricing_and_discounts/Rate_group_1.aspx

1) = 1.10.2017 jälkeen Oslon kehätien maksuihin vaikuttaa auton päästöluokka. Edullisempia hintoja varten pitää päästötiedot rekisteröidä etukäteen tieyhtiölle, jonka kanssa on tehty maksulähetinsopimus. Jatkossa kaikki Norjan tiemaksut aiotaan porrastaa päästöjen mukaan.

*) hinta vaihtelee kellonajan mukaan, ruuhka-aikaan maksu on kalliimpi

Internetistä voi katsoa ajankohtaisen tiemaksuluettelon: https://www.vegvesen.no/_attachment/95692/binary/1265969?fast_title=Road...    

EasyGo – Norjan AutoPASS, Tanskan BroBizz ja Itävallan GoBox

Jos on Juutinrauman sillan BroBizz-maksusopimus, ei tarvitse tehdä Norjan AutoPASS-sopimusta, vaan BroBizz toimii myös maksettaessa Norjan tietulleja ja samoin on päinvastoin, eli AutoPASS toimii myös Tanskan silloilla. Yhden maan maksulähettimellä ei kuitenkaan saa alennusta maksuista toisessa maassa. Itävallan GO Box ei enää kelpaa Norjassa 1.7.2017 jälkeen. Maksujujärjestelmien yhtenäistämiseksi perustettu konsortio on nimeltään EasyGo. Easy Go –sopimuksia on kahdenlaisia: 1) Easy Go Basic alle 3500 kilon painoisille ajoneuvoille ja 2) Easy Go+ yli 3500 kilon painoisille ajoneuvoille. Easy Go -sopimus kannattaa tehdä BroBizz A/S –organisaation kanssa, koska BroBizzillä on laajin kattavuus, eli BroBizz-lähetin toimii useimmissa maissa.  Lisätietoa verkossa: http://easygo.com/en tai https://brobizz.com/en/

Vuokra-autot

Jos vuokraa auton Norjasta, on syytä kysyä vuokraamolta, onko autossa AutoPASS-lähetin. Jos ei ole, pitää vuokraajan rekisteröityä Euro Parking Collectionin (EPC) verkkosivuilla (ks. ohjeet edellä kohdassa maksumenetelmät), joilloin tiemaksuista tulee jälkikäteen lasku suoraan auton vuokraajalle. Muussa tapauksessa lasku menee vuokraamolle ja auton vuokrannut saa matkan jälkeen vuokraamolta korotettuja jälkilaskuja, sillä vuokraamot lisäävät tiemaksujen hintoihin omia palvelu- ja toimistomaksujaan. (8.6.2017)

Yhteydenotot ongelmatapauksissa

Puhelin +47 21 03 17 64 (ma-pe 8.00-16.00) tai sähköpostitse: visitors@vegfinans.no

Rangaistukset maksujen laiminlyönnistä

Lisäys ensimmäisen kappaleen jälkeen:

Yli 3,5 tonnin painoisessa kaupallisessa käytössä olevassa autossa pitää olla AutoPass-lähetin. Jos  sitä ole auton tuulilasissa, on sakon suuruus ensimmäisellä kerralla 8 000 NOK ja jos teko toistuu, on rangaistus 16 000 NOK.  

s. 170 / Maksulliset sillat ja tunnelit

Tunnelimaksuja vuonna 2018 (NOK):

Tie luokka B luokka <3,5 tn luokka >3,5 tn
  < 6m < 6m 6,01–12,4 m
Fv. 64  Atlanterhavstunnelen 65 98 460 (alle 12,4 m)

Ajoneuvoluokat:
B = moottoripyörä
Luokka < 3,5 tn = ajoneuvo alle 3,5 tonnia ja pituus alle 6 metriä
Luokka > 3,5 tn = ajoneuvo yli 3,5 tonnia ja pituus 6,01-12,4 metriä

Muissa tunneleissa normaali ajoneuvoluokittelu luokkiin 1 ja 2:

  Luokka 1 luokka 2
E134, Stordalstunnelen, Hordaland 41 56
Fv. 107 Jondalstunnelen, Hordaland 100 200

FV519 Finnoytunnelen, Rogaland

150 590

s. 172 / Nastarenkaat ja lumiketjut

Korjaukset kappaleisiin 3 ja 5:

Oslossa, Bergenissä, Trondheimissä ja Stavangerissa on käytössä nastarengasmaksu, esimerkiksi talvella 2017-18 ajalla 1.11.2017 – 8.4.2018 välisenä aikana. Maksu on pakollinen myös ulkomailla rekisteröidyille ajoneuvoille.

Nastarengasmaksun hinnat alle 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille: päivän maksu 35 NOK, kuukauden 450 NOK ja vuoden 1 400 NOK. Tarrojen hinnat yli 3,5 tonnia painaviin ajoneuvoihin ovat kaksinkertaiset. Maksun laiminlyönnistä saa 750 NOK sakon.

Tarrat ovat vielä aitoja tarroja Oslossa, mutta Bergenissä, Trondheimissä ja Stavangerissa on vain virtuaalinen tarra, eli siellä mitään ei liimata tuulilasiin. Tosin Oslossakin tarran voi ostaa myös älypuhelinsovelluksella (”Bil i Oslo”).

 

s.175 / Liikennerangaistukset

Esimerkkejä sakkomaksuista ja muista rangaistuksista:

 

Nopeusrajoitus

Nopeusrajoitus

 Ylinopeudet:

60 km/t tai alle

70 km/h tai enemmän

alle 5 km/h 800 NOK 800 NOK
alle10 km/h 2100 NOK 2100 NOK
alle 15 km/h 3800 NOK 3400 NOK
alle 20 km/h 5500 NOK 4700 NOK
alle 25 km/h 8500 NOK 6400 NOK
alle 30 km/h oikeudenkäynti 8500 NOK
alle 35 km/h oikeudenkäynti 10200 NOK

Suuremmat kuin yllä mainitut nopeudenylitykset johtavat automaattisesti oikeudenkäyntiin ja ajokiellon langettamiseen. (28.6.2018)

 

RANSKA

s. 197 / Ympäristövyöhykkeet

Uusi teksti korvaa kokonaan vanhan kirjassa olleen tekstin:

Ranskan kaupungeissa on kahdenlaisia ympäristövyöhykkeitä, joita on tällä hetkellä Pariisissa, Grenoblessa, Lillessä, Toulousessa, Lyonissa ja Strasbourgissa. Muihinkin kaupunkeihin voi lyhyelläkin varoitusajalla olla tulossa ympäristövyöhykkeitä.

ZCR-vyöhykkeet (Zones à circulation restreinte) ovat pysyviä vyöhykkeitä, joille ajoneuvolla ajamista on rajoitettu. ZCR-vyöhykkeet on merkitty liikennemerkein, joissa on sanat ZONE – CIRCULATION RESTREINTE ja mahdollisista lisäkilvistä ilmenee, millaisen päästömerkin (Crit’Air vignette, eli virallisesti Certificat qualité de l’air, kansankielellä ”la pastille”) omaavat ajoneuvot saavat ajaa tälle vyöhykkeelle.

Päästömerkkejä  on ajoneuvon moottorin koon ja päästöluokan mukaan kuusi erilaista:

  • vihreä merkki (0) – 100-prosenttiset sähköajoneuvot ja vetyajoneuvot
  • violetti merkki (1) – ladattavat hybridiautot ja Euro5 sekä Euro6 –normin mukaiset 1.1.2011 jälkeen ensi kertaa käyttöön otetut bensiinikäyttöiset ajoneuvot
  • keltainen merkki (2) – Euro4-normin mukaiset bensiiniajoneuvot ja Euro5- sekä Euro6-normin mukaiset dieselajoneuvot
  • oranssi merkki (3) – Euro2- ja Euro3-normin mukaiset bensiiniajoneuvot sekä Euro4-normin mukaiset dieselajoneuvot
  • tummanpunainen merkki (4) – Euro3-normin mukaiset dieselajoneuvot
  • harmaa merkki (5) – Euro2-normin mukaiset dieselajoneuvot

Sama päästömerkki kelpaa kaikissa Ranskan kaupungeissa.

Pariisin ympäristövyöhyke on kehämoottoritien (Boulevard périphérique) sisäpuolelle jäävä alue. Kehämoottoritie itse ei kuulu vyöhykkeeseen. Lyonissa, Grenoblessa ja Lillessä koko suurkaupunkialueet kuuluvat ympäristövyöhykkeeseen. Strasbourgissa ympäristövyöhyke kattaa koko suurkaupunkialueen, myös alueen halki kulkevat moottoritiet A4 ja A35 ja lisäksi 33 ympäryskuntaa. Näissä kaupungeissa vyöhykkeiden ajorajoitukset astuvat voimaan vain, jos päästöjen raja-arvot ylittyvät. Tällaisesta tilanteesta ilmoitetaan paikan päällä elektronisin info-opastein. Tällöin ajoneuvossa pitää olla päästömerkki.

Esimerkiksi Strasbourgissa määräykset kiristyvät niin, päästöjen ylittäessä tietyn rajan toisena päivänä, alennetaan nopeusrajoitusta 20 km:llä tunnissa moottoriteillä ja pikateillä, kolmantena päivänä nopeuden alentaminen koskee kaikkia teitä koko vyöhykkeellä ja neljäntenä päivänä saa vyöhykkeellä ajaa vain ajoneuvoilla, joissa on päästömerkki 0, 1, 2 tai 3.

Eri kaupunkien ZCR-vyöhykkeillä on erilaiset määräykset siitä, millaiset ajoneuvot ja minä päivinä tai kellonaikoina eivät saa ajaa näille vyöhykkeille.  Ajokieltojen piirissä olevat ajoneuvot ja ajokieltojen kellonajat vaihtelevat kaupungeittain. Esimerkiksi Pariisissa ajo on kielletty harmaan päästömerkin ajoneuvoille sekä ajoneuvoille, joissa ei ole lainkaan päästömerkkiä ma-pe klo 8.00-20.00. Öisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä ZCR-kielto ei ole voimassa.

ZCR-vyöhykkeiden lisäksi on ZPA-vyöhykkeitä (Zones de protection de l’air), joiden tarkoitus on vähentää ilmansaasteita. ZPA-vyöhykkeitä ei ole aina selkeästi merkitty opastein, vaan ZPA-vyöhykkeiden ajorajoitukset voidaan ottaa käyttöön lyhyellä varoituksella, jos ilmanlaatu vaatii toimenpiteitä. Tällaisesta tilanteesta ilmoitetaan paikan päällä elektronisin info-opastein, lisäksi radion ja internetin kautta saa tilannetietoa.  ZCR-vyöhyke voi olla ZPA-vyöhykkeen sisällä, jolloin ZCR-vyöhykkeen määräykset kumoutuvat ja ZPA-vyöhykkeen ajokiellot ovat voimassa. ZCR-vyöhykkeen rajoitukset palaavat taas voimaan, kun ZPA-vyöhykkeen ajokiellot kumoutuvat.

LÄHDE: https://www.crit-air.fr/en/information-about-the-critair-vignette/french...

Rajoitukset koskevat myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. Jos ajoneuvo kuuluu ajokiellon piiriin, siitä ei ole poikkeuksia. Jos esimerkiksi varattu hotelli on ympäristövyöhykkeellä, pitää ajoneuvo jättää ulkopuolelle ja jatkaa matkaa julkisilla liikennevälineillä tai taksilla. Ajorajoitukset eivät koske hälytysajoneuvoja eikä ajoneuvoja, joissa on vammaisen pysäköintilupa. Museoajoneuvoista on vaihtelevat käytännöt eri kaupungeissa, omistajan on syytä ottaa yhteys kyseisen kaupungin poliisiin. Alle 3,5 tonnin painoisia matkailuautoja koskevat henkilöautojen määräykset ja yli 3,5 tonnin painoisille sovelletaan kuorma-autojen määräyksiä.

Laiminlyönnistä seuraa Pariisissa ajoneuvotyypin mukaan vaihdellen 68 – 135 euron rangaistusmaksu. Lillessä rangaistusmaksu alkaa 35 eurosta ja Strasbourgissa 45 eurosta. Lyonissa rangaistus voi olla jopa 375 euroa.

Päästömerkin hinta on Ranskan ympäristöministeriöllä 3,11 euroa + postituskulut ja se on tilattavissa ainoastaan internetin kautta, www.certificat-air.gouv.fr/en. Merkillä on myös muita myyjiä, jotka myyvät merkkejä kalliimmilla hinnoilla. Merkki tulee kiinnittää tuulilasin sisäpuolelle ja moottoripyörissä sellaiseen osaan, joka on kiinteä eikä irrotettavissa oleva osa.

Tilausta verkossa tehtäessä kannattaa käyttää tilaussivuston valikkoa ”Simulation”, sillä se auttaa oikeanvärisen merkin tilaamisessa (https://www.certificat-air.gouv.fr/en/simulation ). Autoliitto on laatinut jäsenilleen yksityiskohtaiset ohjeet tarran tilausta varten suomeksi  https://www.autoliitto.fi/matkailu/hyva-tietaa/ennen-matkaa/ymparistovyo...

Lisätietoa ranskaksi ja päästömerkkien kuvat: http://www.ecologique-solidaire.gouv.fr/certificats-qualite-lair-critair

s. 199 / Nopeusrajoitukset

1.7.2018 alkaen maanteiden nopeusrajoitusta alennetaan 90 km:sta tunnissa 80 kilometriin/t. Nopeuden alentaminen koskee maanteitä, joilla on vain yksi kaista per ajosuunta eikä ajokaistojen välissä ole erottavaa kaistaletta. Tällaisia teitä on noin 400.000 km Ranskassa. Sen sijaan teillä, joilla on kaksi ajokaistaa samaan suuntaan, nopeusrajoituksena säilyy 90 km/t. Myös muut rajoitukset säilyvät entisinä. (13.4.2018)

RUOTSI

s. 216 / Ruuhkamaksu

Lisätietona kirjassa annettuihin tietoihin:

EPASS24:llä on suomalainen palvelunumero, 09-942 450 800, johon voi soittaa arkipäivisin ja ilmoittaa aiheettomasta laskusta. Skatteverk tutkii tapauksen ja vertaa auton rekisteritietoja saatavilla oleviin kuviin.  Sen jälkeen Skatteverket lähettää vastauksen asiakkaalle. Käsittelyaika on keskimäärin 4–6 viikkoa. Laskua ei tarvitse maksaa niin kauan kuin asia on Skatteverkin käsittelyssä. 

Mikäli kuitenkin autoilet Ruotsin ruuhkamaksualueella, EPASS24-yritykselle on mahdollista tehdä käyttäjätili, jolloin maksut veloitetaan luottokortilta automaattisesti ja asiakas saa laskut ja kuitit sähköpostitse tai tekstiviestillä. Verkossa on rekisteröintilomake: https://www.epass24.com/register. (8.6.2017)

s. 216-217 / Muut maksulliset sillat

Juutinrauman silta

Toinen kappale uusiksi:

Itävallan GO Box ei enää kelpaa pohjoismaissa 1.7.2017 jälkeen. Maksujärjestelmien yhtenäistämiseksi perustettu konsortio on nimeltään EasyGo. Easy Go –sopimuksia on kahdenlaisia: 1) Easy Go Basic alle 3500 kilon painoisille ajoneuvoille ja 2) Easy Go+ yli 3500 kilon painoisille ajoneuvoille. Easy Go -sopimus kannattaa tehdä BroBizz A/S –organisaation kanssa, koska BroBizzillä on laajin kattavuus, eli BroBizz-lähetin toimii useimmissa maissa.  Lisätietoa verkossa: http://easygo.com/en tai https://brobizz.com/en/ 

Svinesundin silta

Ruotsin ja Norjan välillä on E6-tiellä Svinesundin silta, jonka ylittämisestä peritään 23 SEK/henkilöauto. Moottoripyörät maksutta. Maksua peritään sekä vanhalla (FV118-tie) että uudella sillalla (E6-tie).

Maksua ei peritä paikan päällä, vaan maksusta tulee lasku kotiin jälkikäteen. Jos on Norjan AutoPASS-sopimus ja –lähetin, sitä voi käyttää maksuun, samoin kuin EasyGo:n BroBizz-lähetintä, ks selitys Juutinrauman sillan kohdalta.

s. 218 / Ympäristövyöhykkeet

Katso kohta ”Raskaan liikenteen rajoitukset”.

Ruuhkamaksut Tukholmassa ja Göteborgisssa, katso kohta ”Maksulliset tiet”.

Ruotsin hallitus on 23.3.2018 tehnyt päätöksen kolmiportaisten ympäristövyöhykkeiden (miljözoner) käyttöönotosta. Kunnat saavat perustaa alueilleen oman päätöksensä mukaan kolmen eri kategorian mukaisia ympäristövyöhykkeitä vuodesta 2020 lähtien.

Luokan 1 ympäristövyöhyke koskee raskaita ajoneuvoja. Kunnat saavat jo nyt päättää ajorajoituksista yli 3,5 tonnin painoisille kuorma- ja linja-autoille.  Nykyisten määräysten mukaan Euro5-luokan ajoneuvot saavat ajaa ympäristövyöhykkeille 31.12.2020 asti. Sen jälkeen raskaiden ajoneuvojen pitää täyttää Euro6-normin vaatimukset.

Luokan 2 ympäristövyöhyke koskee henkilöautoja.
1.1.2020 alkaen saavat tälle ympäristövyöhykkeelle ajaa Euro5- ja Euro6-normin täyttävät dieselautot. 1.7.2022 jälkeen vain Euro6-normin mukaiset dieselautot. Bensiiniautoille riittää Euro5-normi.

Luokan 3 ympäristövyöhykkeillä on tiukimmat vaatimukset. Näille vyöhykkeille saavat 1.1.2020 jälkeen ajaa vain sähköautot, polttoainekennoautot tai Euro6-normin mukaiset kaasulla toimivat autot.

Lisätietoa: www.regeringen.se/pressmeddelanden/2018/03/regeringen-ger-besked-om-milj... (13.4.2018)

s. 221 / Erikoisia liikennemerkkejä

Flervägsstopp
= Pysähtymispakko kaikilta suunnilta risteykseen tuleville (8.6.2017)

s. 222 / Liikennerangaistukset

Toinen palsta / Esimerkkejä

Lisäys

1.2.2018 lakia matkapuhelimen käytöstä ajon aikana tiukennetaan. Puhelinta ei saa pitää kädessä, tekstiviestejä ei saa lähettää eikä ajon aikana saa päivittää sosiaalisen median sivustoja. Säädöksen rikkomisesta seuraa 1.500 SEK sakkoa.

SAKSA

s. 230 / Ympäristövyöhykkeet

Siniset päästömerkit myös suunnitteilla

Saksan liittovaltioiden liikenneministereiden konferenssi on käsitellyt sinisen ympäristötarran käyttöönottoa viimeksi lokakuussa 2017. Konferenssi on tuolloin laittanut ehdotuksen jäihin. Myös liittotasavallan silloinen ja nykyinen liikenneministeri vastustavat sinisiä tarroja. Sen sijaan Saksan ympäristöministeriö ajaa edelleen asiaa. Missään tapauksessa siniset tarrat eivät ole käytössä vielä kesällä 2018.

EU on nostanut kanteen Saksaa vastaan EU:n tuomioistuimessa, koska monissa Saksan kaupungeissa on ylitetty säädetyt typpioksidien päästörajat. Käsittely on kesken.

Lisätietoa: https://www.umweltplakette.org/die-blaue-plakette/ (14.6.2018)

s. 231 / Ruuhkautuvat ajankohdat ja tiet

Lisätietona kirjassa annettuihin tietoihin:

Noin kolmannes ruuhkista johtuu tietöistä. Vuonna 2107 oli käynnissä 430 tietyöprojektia ja uusia kohteita tulee koko ajan. Tietöistä kärsivät erityisesti Nordrhein-Westfalenin osavaltiossa autoilevat, sillä koko maan tietöistä noin 25 % on tämän osavaltion alueella.

Perinteisillä lomamatkailijoiden käyttämillä moottoriteillä A 1, A 3, A 7, A 8 ja A 9 on tänäkin vuonna monta kärsivällisyyttä koettelevaa tietyökohdetta.

Tietyöt ovat merkittävä syy ruuhkiin. ADAC:llä on verkossa oma ajantasainen liikennetiedotussivusto osoitteessa https://www.adac.de/reise_freizeit/verkehr/aktuelle_verkehrslage/default....
Sivuilla voi hakea liikennetiedotteita (Verkehrsmeldungen), tietöitä (Baustellen) ja liikennekameroita (TrafficCam). Tietoja voi hakea moottorien numerolla (esim. A1), paikkakunnan nimen avulla tai tieosuuskohtaisesti halutulla ajoreitillä (Streckenabfrage).

Tietyökohteista ja töiden kestosta löytää tietoa Saksan tieliikenneviraston alaisuudessa toimivan MDM-mobiliteettiportaalin (= liikennetietojen markkinapaikka) verkkosivuilta osoitteesta http://service.mdm-portal.de/mdm-portal-application/_recherche.do;jsessi....
Filter-kohdasta pitää valita Datenart-otsikon liukuvalikosta ”Verkehrsinformationen”

Kartalla olevia sinisiä linkkisymboleita klikkaamalla saa esiin lyhyen tekstin, esimerkiksi Hampurin kohdalla tulee teksti. ”Arbeitsstellen längerer Dauer auf BAB in Hamburg”, mikä tarkoittaa suomeksi: ”Hampurin kohdalla olevien autobaanojen pitempikestoiset tietyöt”. Tämä teksti on samalla linkki eteenpäin. Tämän linkin valittuaan käyttäjä saa esiin uuden sivun, jolla on taas eteenpäin johtava linkki: Baustelleninformationssystem des Bundes und der Länder (https://www.bast.de/BASt_2017/DE/Fahrzeugtechnik/Fachthemen/Baustellenin... ) Tällä sivulla esillä olevalta Saksan kartalta voi suurentaa haluamansa alueen ja poimia sieltä halutun tietyökohteen. Selityksenä saa kartan oikealle puolelle tiedon, minkä liittymien välillä töitä tehdään sekä kuinka kauan kyseisen kohteen tietyöt kestävät. Sana ”Vollsperrung” tarkoittaa, että tie on täysin suljettu liikenteeltä. (8.6.2018)

s. 231 / Huoltoasemat

Viimeinen kappale:

Jos ajaa kauemmaksi moottoriteiltä, hinnat halpenevat. ADAC:n vuonna 2017 tekemän tutkimuksen mukaan tankkaaminen on halvinta klo 21.00-22.00 ja kalleinta 02.00-05.00.

s. 234 / Talvirengaspakko

Ensimmäiseen kappaleeseen muutoksia:
6 ensimmäistä riviä:

Saksassa ei ole lakisääteistä yleistä aikaan sidottua talvirengaspakkoa, vaan kyseessä on tilannekohtainen käyttöpakko. Tieliikenneasetus (StVO § 2:3a) sanoo, että talviolosuhteissa saa ajaa vain, jos ajoneuvossa on asianmukaiset talvirenkaat. Asetus koskee muita moottoriajoneuvoja paitsi ei moottoripyöriä (tämä asetuksen kohta on muutettu 1.6.2017 alkaen).

Ensimmäisen kappaleen jälkeen kokonaan uusi kappale:

Vuonna 2017 on muutettu myös ajoneuvojen käyttöä liikenteessä koskevaa StVZO-asetusta. Uusien määräysten mukaan pitää 1.1.2018 jälkeen valmistettavissa talvirenkaissa olla ”Alppi-merkki”. Merkissä on kolmihuippuinen vuori ja merkin sisällä lumihiutale (3PMSF-merkki, eli 3 Peak Mountain SnowFlake). Vanhoja (= ennen 31.12.2017 valmistettuja) M+S-merkittyjä renkaita saa käyttää talvirenkaina ylimenokauden ajan, 30.9.2024 asti.    

Asetus talvirenkaiden käytöstä (StVO): http://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/__2.html
Asetus talvirenkaiden ominaisuuksista (StVZO): https://www.gesetze-im-internet.de/stvzo_2012/BJNR067910012.html

s. 235 / Polkupyöriä koskevia määräyksiä

Seuraavat lisäykset virkkeiden ”Polkupyörässä on oltava etu- ja takavalo sekä soittokello.”

Ja ”Polkupyöräkypärän käyttö ei ole pakollista.” väliin

Valomääräyksiä on täsmennetty 1.6.2017 alkaen:

Etuvalona saa käyttää päiväajovaloa ja kaukovaloa.

Takavalossa saa olla lisäksi jarruvalo-ominaisuus.

Valaisimet ja niiden energialähteet saavat olla irrotettavia, mutta valaisimia on käytettävä aina, kun näkyvyys on heikentynyt.

Takana riittää yksi punainen heijastin (aiemmin piti olla kaksi).

Useampipyöräisessä leveässä polkupyörässä saa käyttää suuntavilkkuja, kaksipyöräisessä polkupyörässä vain silloin, kun pyörän rakenne peittää pyöräilijän kädellä antaman suuntamerkin.

ELI SIIS NÄIN:

Polkupyörässä on oltava etu- ja takavalo sekä soittokello.

Valomääräyksiä on täsmennetty 1.6.2017 alkaen:

Etuvalona saa käyttää päiväajovaloa ja kaukovaloa.

Takavalossa saa olla lisäksi jarruvalo-ominaisuus.

Valaisimet ja niiden energialähteet saavat olla irrotettavia, mutta valaisimia on käytettävä aina, kun näkyvyys on heikentynyt.

Takana riittää yksi punainen heijastin (aiemmin piti olla kaksi).

Useampipyöräisessä leveässä polkupyörässä saa käyttää suuntavilkkuja, kaksipyöräisessä polkupyörässä vain silloin, kun pyörän rakenne peittää pyöräilijän kädellä antaman suuntamerkin.

Polkupyöräkypärän käyttö ei ole pakollista.

Pyöräilyä koskevia erikoismääräyksiä

Kohdat 3,4 ja 5 uusiksi:

  • Pyöräilijä voi saada 55 euron sakon matkapuhelimen käyttämisestä ajon aikana aja 15 euron sakon korvakuulokkeiden käyttämisestä.
  • Alle 8-vuotias lapsi saa ajaa vähintään 16 vuotta täyttäneen saattajansa kanssa jalkakäytävällä, mutta heidän pitää antaa etuoikeus jalankulkijoille.
  • Taajamissa voidaan sallia sähköpyörällä ajo pyöräteillä, tällöin käytetään lisäkilpeä ”E-Bikes frei”. Taajamien ulkopuolella sähköpyörät ovat yleensä sallittuja pyöräteillä.

s. 236 / Liikennerangaistukset

Muutamia rangaistuksia on korotettu ja korotukset ovat tulleet voimaan 19.10.2017.

Matkapuhelimen käyttö ajon aikana 100 euroa 1 rangaistuspiste
(jos aiheutuu aineellista vahinkoa 200 euroa 2 rangaistuspistettä)
Pelastusväylän tukkiminen
(ruuhkassa ajokaistojen väliin muodostettava väylä hälytysajoneuvoille)
200 euroa 2 rangaistuspistettä
raskauttavissa tapauksissa  320 euroa 2 rangaistuspistettä ja 1 kk ajokielto

(26.10.2017)

s. 236 / Liikennerangaistukset

Toiseksi viimeinen kappale täsmennyksin:

Saksassa on käytössä rangaistuspisteiden tallennusjärjestelmä. Pisteitä voi saada rikkeistä (Ordnungswidrigkeiten), joista saa yli 60 euron suuruisen sakon, ja lisäksi kaikista liikenteessä tehdyistä rikoksista (Straftaten). Järjestelmä koskee myös ulkomaalaisia matkailijoita. Saksan ajoneuvovirasto KBA, Kraftfahrt-Bundesamt, joka toimii Flensburgissa, tallentaa kuljettajien saamat rangaistuspisteet. Liikennerikkomuksesta voi saada 1-3 rangaistuspistettä. 4-5 pisteestä tulee varoituskirje. Jos tilillä on 8 pistettä, ajokortti otetaan pois.  Alle 5 pisteen haltija voi alentaa  pistetiliään osallistumalla vapaaehtoiseen koulutukseen. Jos pisteitä on 6-7, kursseille voi pakko osallistua, mutta pisteet eivät vähene. 8 pistettä kerännyt menettää ajokorttinsa ja hänen täytyy osallistua lääketieteelliseen ja psykologiseen arviointiin. Uutta ajokorttia ajokorttinsa menettänyt voi hakea vasta 6 kuukauden kuluttua.

s. 237 / Kansainväliset autolauttayhteydet

Travemünde-Ventspils -linja (Latviaan) on lakkautettu.

SLOVENIA

s. 254 / Rajanylityspaikat

Lisäys kirjassa olevaan tietoon:

Slovenia otti käyttöön kaikkien matkustajien järjestelmälliset rajatarkastukset Schengenin ulkorajalla (= Kroatian rajalla) 7.4.2017.

s. 255 / Maksulliset tiet

1) Alle 3,5 tonnin painoiset ajoneuvot

Hinnat vuonna 2018 ovat samat kuin vuonna 2017 ja 2016.

(Kohta 2 eli eli 3,5 tonnin painoiset ajoneuvot)

2) Yli 3,5 tonnin painoiset ajoneuvot

Kokonaismassaltaan yli 3,5 tonnin painoisilta ajoneuvoilta peritään tietulleja ajetun matkan, akselien lukumäärän ja ajoneuvon päästöjen mukaan.

1.4.2018 alkaen voi Sloveniassa yli 3,5 tonnin painoisten ajoneuvojen tietullit maksaa vain elektronisesti. Uusi määräys koskee kuorma- ja linja-autoja, mutta myös kokonaismassaltaan yli 3.500 kilon painoisia matkailuautoja.

Ajoneuvoon pitää hankkia tuulilasin sisäpuolelle kiinnitettävä DarsGo-maksulähetin. Lähettimen avulla maksut peritään automaattisesti eikä tiemaksuasemilla tarvitse pysähtyä.  DarsGo toimii samoin kuin Itävallan GoBox, mutta laitteita ei voi toistaiseksi käyttää muussa kuin laitteen hankintamaassa.

DarsGo-lähettimen voi hankkia tieyhtiö DARSilta tai sen verkkosivujen kautta. Käsittelymaksuna peritään 10 euroa. Laitteen käyttäjän pitää rekisteröityä järjestelmän käyttäjäksi. Ulkomailta Sloveniaan ajavat saavat ajaa ensimmäiselle DARS-lähettimien myyntipisteelle (”DarsGo servis”) asti, mutta sen jälkeen ilman lähetintä ajavia uhkaavat tuntuvat sakot.

Lisätietoa ja rekisteröinti sekä DarsGo-lähettimen tilaukset:

https://www.darsgo.si/portal/en/about-us

Tietullien laskuri verkossa:

https://www.darsgo.si/portal/en/toll-calculator (13.4.2018)

SVEITSI

s.274 / Liikennetiedotus

Lisätietoa kirjassa olevan tekstin perään:

Sveitsin tieviraston Astran sivuilla www.astra.admin.ch tietoa tieprojekteista ja tietöistä. Tiedot löytyvät kohdasta Themen/Nationalstrassen/Progamme und Projekte/Baustellen und Projekte, suora linkki: https://www.astra.admin.ch/astra/de/home/themen/nationalstrassen/baustel... (8.6.2017)

TANSKA

s. 282 /  Maksulliset tiet

Uutisten mukaan Tanska selvittää henkilöautojen tiemaksujen käyttöönottoa. Jos maksut toteutuvat, ne astuvat voimaan vuonna 2020. Maksu on suunniteltu Saksassa hyväksytyn mutta ei vielä toimeenpannun tiemaksun mukaisesti. Toisin sanoen ulkomaalaiset maksavat ja oman maan kansalaiset saisivat tiemaksua vastaavan verohelpotuksen. Maksu olisi porrastettu ajetun matkan ja ajoneuvoluokan mukaan. Enimmäismaksu vuodessa olisi 130 euroa.
Lähteet:
https://www.talouselama.fi/uutiset/tanska-aikoo-asettaa-tiemaksut-ulkoma...

ja

https://www.adac.de/reise_freizeit/top_news/detail.aspx?ItpId=8516&Pagin...

s. 283 / Maksulliset sillat

Viimeinen kappale uusiksi:

BroBizz-lähetintä voi käyttää myös Norjan tiemaksuihin. Itävallan Go Box -maksulähetintä ei voi enää käyttää pohjoismaissa 1.7.2017 jälkeen. Sen sijaan BroBizz-lähetintä voi käyttää yli 3,5 tonnin painoisissa ajoneuvoissa Itävallassa. Jos BroBizz-lähetintä aiotaan käyttää Itävallassa, vaaditaan Easy Go+ -sopimus, joka pitää tehdä BroBizz A/S -organisaation kanssa (https://brobizz.com/en/). Lisätietoa verkossa: http://easygo.com/en . (26.10.2017)

TŠEKKI

s. 290 / Maksulliset tiet
Tarrojen hinnat alle 3,5 tonnia painavalle autolle 1.4.2018 alkaen (euroissa):

Vuoden tarra 61,00
Kuukauden tarra 18,00
10 vuorokauden tarra 13,00 (13.4.2018)

VENÄJÄ

s. 308 / Toisen omistajan ajoneuvon maahantuonti

Lisäys kirjan tietoon:

Väliaikainen tuonti -menettelyllä  (vremennyj vvoz) Venäjälle tuotua ajoneuvoa saa Venäjällä yksin ajaa ainoastaan se henkilö, joka on allekirjoittanut väliaikaista tuontia koskevat asiakirjat Venäjän tullissa. Jos joku toinen ajaa mainittua ajoneuvoa, väliaikaista tuontia koskevissa asiakirjoissa mainitun henkilön on ehdottomasti oltava läsnä ajoneuvossa. Jos ajoneuvon luovuttaa ajettavaksi muulle henkilölle, sakko- ja tullimaksuseuraamukset voivat nousta useisiin tuhansiin euroihin ja/tai ajoneuvo saatetaan takavarikoida (ainakin tapauksen selvittämisen ajaksi).

LÄHDE: Suomen suurlähetystö Moskova,  http://www.finland.org.ru/public/default.aspx?contentid=86957

s. 311 / Nastarenkaat ja lumiketjut

Nastarenkaiden ja lumiketjujen käyttö on sallittu. Nastarenkaita käytettäessä on 4.4.2017 alkaen pakollista käyttää ajoneuvon takaosaan liimattavaa nastarenkaista varoittavaa kolmionmuotoista tarraa, jonka tulee olla sivuiltaan 20 cm pituinen ja näkyä liikenteessä vähintään 20 metrin etäisyydelle.

Merkin puuttuminen voi tuoda pienet sakot. Nastarenkaita ei saa käyttää kesä-, heinä- ja elokuussa. Lumiketjujen käyttö on suositeltavaa Ural-vuoristossa. (16.11.2017)

VIRO

s. 316 / Maksulliset tiet

Uudet tiedot:

Tavarankuljetukseen tarkoitetuilta yli 3.500 kiloa painavilta N2- ja N3-luokan ajoneuvoilta peritään tiemaksuja 1.1.2018 lähtien. Maksuja peritään kaikilla yleisillä teillä. Maksu ei koske retkeily- eikä matkailuautoja, jotka on rekisteröity M1-luokkaan, vaikka auton kokonaismassa ylittäisi 3.500 kg. Tienkäyttömaksua ei myöskään makseta, jos matkailuvaunua vedetään enintään 3.500 kg:n painoisella ajoneuvolla (ei edes N1-luokan ajoneuvolla) ja auton ja perävaunun kokonaismassa ylittää 3.500 kg.
3,5 -12 tonnin painoisten autojen maksut ovat 9,-/päivä, 25,-/7 päivää, 50,-/30 päivää, 125,-/3 kk ja 500,-/vuosi.

Kokonaismassaltaan yli 12 tonnia painavien autojen maksut määräytyvät Euro-päästöluokan sekä matkan keston mukaan. Maksua varten pitää ensin rekisteröidä auton tiedot Viron Maantiehallinnon tietokantaan. Itse maksun voi suorittaa verkossa, Maanteeametin toimistoissa, rajatoimistoissa ja muutamilla huoltoasemilla. Tarkka luettelo maksupaikoista on verkossa osoitteessa https://teetasu.ee/info (13.4.2018)

YLEISTÄ INFORMAATIOTA KIRJAN ULKOPUOLELTA:

Tupakointikielto henkilöautossa

Muutamissa Euroopan maissa on otettu käyttöön tupakointikielto henkilöautossa, jos ajoneuvossa on mukana alaikäisiä henkilöitä. Esimerkiksi Englannissa ja Walesissa tupakointikielto on voimassa, jos ajoneuvossa on alle 18-vuotiaita matkustajia. Rangaistus laiminlyönnistä 50 GBP.  Skotlannissa on samanlainen sääntö, mutta ankarampi rangaistus, 100 GBP.

Kreikassa tupakointi on kielletty, jos autossa on alle 12-vuotiaita lapsia. Rangaistus voi olla jopa 1 500 euroa.

Italiassa tupakointikielto on voimassa, jos autossa on raskaana oleva henkilö tai alaikäisiä lapsia. Rangaistus määräyksen rikkomisesta 500 – 5 000 euroa (kun autossa on raskaana oleva henkilö tai alle 12-vuotiaita lapsia).

Kyproksella tupakointikielto pätee, kun autossa on alle 16-vuotiaita henkilöitä. Sakko: enintään 85 euroa.

Ranskassa aihe on parhaillaan pohdittavana ja avoinna on vielä ikäraja. Myös Puolassa ja Irlannissa aiheesta käydään keskusteluja.

Itävalta: Jos tupakoi autossa, jossa on alaikäisiä lapsia kyydissä, voi saada 1.000 euron sakon. Määräys on voimassa 1.5.2018 alkaen.

LÄHDE: https://www.adac.de/infotestrat/ratgeber-verkehr/verkehrsrecht/ausland/R... (26.10.2017)