Olet täällä

Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX – Parantunutta latausnopeutta ja sulavampaa muotoilua

Volkswagen-sähköautoperheen tuorein uutuus, joka on saapunut Suomeen, on ID.5-malli.

ID.5 on käytännössä coupe-mallinen ID.4 eli ID.5:n kattolinja on muotoiltu uudelleen. Kauneus on katsojan silmissä, mutta ID.5 on muotoilultaan myös linjakkaampi ja sulavampi kuin ID.4. Coupe-mallinen perä pukee tätä autoa hyvin. Perän integroitu takaspoileri istuu myös hyvin auton muotoihin.

GTX-tarkoittaa Volkswagenin sähköautoissa myös tehokkaampaa ja nelivetoista versiota, tarkalleen ottaen tehoa on 220 kilowattia eli 299 hevosvoimaa.

Volkswagen ID.5 GTX

Uudella softalla

Koeajettu Volkswagen ID.5 GTX on myös ensimmäisiä Volkswagenin sähköautoja, joissa on nyt uusi ID Software 3.0 -ohjelmistoversio.

Jo asiakkaille toimitettuihin autoihin uusi 3.0-ohjelmisto on tulossa vuoden 2022 aikana, Volkswagen ei ole vielä ilmoittanut tarkempaa aikaa, koska autoja aletaan päivittää.

Volkswagen lupaa uuden ohjelmiston myötä 77 kWh:n akulla varustettujen autojen DC-latauksen eli pikalatauksen olevan aiempaa nopeampi. Auto pystyy uuden softan myötä ottamaan latausta vastaan parhaimmillaan 135 kilowattia, mikä on 10 kilowattia enemmän kuin aiemmin. Lisäys on pieni, mutta parempi sekin kuin ei mitään.

Volkswagen ID.5 GTX

GTX:llä jopa 150 kilowatin latausteho

Volkswagen lunasti lupaustaan parantuneesta lataustehosta Moottorin koeajossa. GTX-mallille luvataan jopa 150 kilowatin maksimilatausteho. Parhaimmillaan Moottorin koeajossa 150 kilowatin laturilla päästiin jopa 140 kilowatin lataustehoon.

Volkswagenin maahantuonnin tuotepäällikkö Toni Nieminen vahvistaa, että optimaalissa olosuhteissa tämä on mahdollista.

– 135 kilowattia on se virallinen ilmoitus, mutta tietyin reunaehdoin jopa 150 kilowatia, Nieminen vahvistaa.

Yli 135 kilowatin latausteho koskee vain GTX-malleja, joiden akkukemia on erilainen kuin takavetoisten versioiden.

Jotta 135 kilowatin ja sitä korkeampaan lataustehoon päästään, auton akku pitää olla latauksen alkaessa lähes tyhjä, että se alkaa vastaanottaa virtaa suurella teholla. Maksimiteho 150 kilowattia on käytettävissä, kun akun varaustaso on 5–15 prosenttia ja lämpötila 23 astetta. Uuden 3.0-ohjelmistopäivityksen myötä Volkswageniin ei tullut akun esilämmitystä laturille navigoitaessa, joten auto ei valmistele akkua tulevaa lataustapahtumaa varten.

Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 GTX

Hetkellisesti jopa 140 kilowattia

Tilanteessa, jossa Moottorin koeajossa päästiin peräti 140 kilowatin lataustehoon, lataus aloitettiin, kun akkua oli jäljellä 7 prosenttia. Lisäksi autolla oli ajettu satoja kilometrejä ennen latausta, joten akku oli lämmin. Ulkoilman lämpötila oli noin 20 astetta.

Korkeaan, 140 kilowatin lataustehoon päästiin normaalilla kaupallisella latausasemalla. Korkeaa, lähes 140 kilowatin lataustehoa tarjosi Virta-latauksen operoima Kempowerin S-Series -laturi, joka sijaitsi Teboil Pirkanhovissa.

Kyseisestä lataustapahtumasta pyydettiin myös operaattorilta eli Virralta hieman lisädataa. Latausdata vahvisti, että lataustapahtuman huippu on ollut tarkalleen 139,500 kilowattia. Heti latauksen aluksi latausteho on noussut nopeasti 135 kilowattiin, jonka jälkeen se on noussut asteittain, noin minuutin välein ensin 136 kilowattiin, sitten 137 kilowattiin, 138 kilowattiin ja lopulta 139,500 kilowattiin. Huippulukema on pysynyt hetken aikaa, noin minuutin, jonka jälkeen latausteho laski takaisin 134,625 kilowattiin.

Koko lataustapahtuman keskinopeus on ollut 110 kilowattia, lataus pysäytettiin, kun varausta akussa oli 63 prosenttia. Lataus kesti tällöin 24 minuuttia.

Tämä osoittaa sen, että Volkswagenin lupaukselle on katetta ja 135 kilowatin ja GTX:llä sitä suurempiinkin lataustehoihin on mahdollista päästä ihan normaalissa arkielämässä.

Myös muita uusia ominaisuuksia

Kyseisessä Virran operoimassa latauspisteessä on yhteensä kuusi Kempowerin laturia, joista yksi on 50 kilowatin laturi ja viisi 150 kilowatin laturia. Virran asiakaspalvelusta sanotaan, että lataustapahtuman aikana myös toisella autolla oli lataus käynnissä, mutta se lopetettiin ennen Volkswagenin latausta. Kun toinen lataus loppui, se vapautti enemmän lataustehoa Volkswagenin käyttöön.

Kun Volkswagen pääsi latauksessa 140 kilowatin huipputehoon, toinen auto oli vielä tällöin latauksessa. Tämä huomioon ottaen Volkswagenin lataus olisi voinut sujua vieläkin korkeammalla teholla, jos latausasemalla ei olisi ollut muuta latausta käynnissä.

Volkswagen ID.5 on saanut myös muita uusia ja hyödyllisiä ominaisuuksia.

Reittisuunnittelu on nyt myös parantunut selvästi. Auto osaa arvioida matkan edetessä tulevaa lataustarvetta todella hyvin. Auton valikoista pystyy myös säätämään sen, että millaisen lataustason haluaa perillä kohteessa olevan, ja auto osaa arvioida tulevaa lataustarvetta todella tarkasti. Auto myös korjaa matkan edetessä ennustetta, että minkä mittaisen pysähdyksen missäkin reitille osuvassa latauspisteessä tarvitaan. Matkalla esimerkiksi sää- tai muut olosuhteet voivat muuttua, joten lataustarvekin muuttuu niiden mukaan.

Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 GTX

Osaa ohittaa itsekseen

Volkswagenin 3.0-ohjelmistopäivitys on tuonut mukanaan myös ominaisuuden, jossa auton Travel Assist -järjestelmä seuraa auton ympärillä tapahtuvaa liikennettä parvitiedon ja kahden tutkan sekä ultraääniantureiden avulla ja kykenee itsenäisiin ohituksiin yli 90 kilometrin tuntinopeuksissa esimerkiksi moottoritiellä.

Auto ehdottaa mittaristoon ilmestyvällä symbolilla kuljettajalle, että ohitus olisi mahdollinen. Kuljettajan täytyy vain hyväksyä suuntavilkkua näyttämällä ohitus ja pitää kädet kapasitiivisessa ohjauspyörässä, niin auto hoitaa ohituksen itsenäisesti.

Kieltämättä jännitti niin ensimmäisellä kuin vielä toisellakin kerralla antaa auton tehdä ohitus. Ohitus ja kaistalle palaaminen sujuivat autolta kuitenkin joka kerran mainiosti, vaikkakin se tekeekin ohitukset melko jyrkillä ajolinjoilla, itse ohituksen ohjastaisi vasemmalle kaistalle ja takaisin oikealle huomattavasti pehmeämmällä ajolinjalla.

Tämä päivitys ei ole tulossa uuden tulevan 3.0-ohjelmiston myötä jo asiakkaille luovutettuihin autoihin, sillä toiminto vaatii toimiakseen lisäantureita.

Ohjelmistopäivityksen myötä myös pysäköiminen esimerkiksi kotipihaan tai töihin on helpompaa. Autolle voi opettaa kaikkiaan viisi erilaista pysäköintivaihtoehtoa. Kun esimerkiksi kotiin autokatokseen ajo on opetettu ja tallennettu auton muistiin kerran, Park Assist Plus hoitaa pysäköinnin tarvitaessa aina jatkossa samaan paikkaan saapuessa. Tämä tekee pysäköinnistä turvallista esimerkiksi silloin, jos kysymyksessä on hankala paikka.

Volkswagen ID.5 GTX

Mukavuutta, mutta karkeita alustan ääniä

Volkswagen ID.5 GTX on tukeva, miellyttävä ja tehokas auto pidempäänkin matkantekoon. Sen voimalinja on todella hyvä, eikä siitä löydy pahaa sanottavaa. Kuljettajan työympäristö ja matkustajan tilat ovat autossa todella mukavat. Ohjaustuntuma on mukava arkipyörittelyyn, mutta tarpeeksi jämäkkä myös pidemmän matkan tekoon.

Silloin kun auton alla on tasainen ja hyvä asfaltti, matkanteko on todella nautinnollista, kuluneemmalla ja epätasaisemmalla alustalla mukavuus kärsii erityisen paljon. Auton alusta on Suomen monesti paikatulla asfaltilla karkea ja se välittää tien epätasaisuudet sekä ääninä että tuntemuksina ikävästi ohjaamoon. Myös 21-tuumaisille pyörien rengasmelu on melkoisen kovaa karkealla asfaltilla.

KirjoitusKoeajo: Volkswagen ID.5 GTX – Parantunutta latausnopeutta ja sulavampaa muotoilua julkaistiin osoitteessa Moottori.