Autoliiton tiepalvelu - hinausauto auttaa tien päällä

Audi A3 Sportback e-tron 2014

aikuismatkustajien suoja 31 pistettä (82 %)
lasten suoja 39 pistettä (78 %)
jalankulkijan suoja 24 pistettä (66 %)
turvavarusteet 9 pistettä (68 %)

Audi A3 Sportback e-tron sai tulokseksi 5 tähteä

Audi A3 Sportback e-tronin varusteluun kuuluvat kuljettajan ja etumatkustajan etuturvatyynyt, päätä suojaavat turvaverhot edessä ja takana, sivuturvatyynyt edessä ja kuljettajan polviturvatyyny. Kuljettajan ja etumatkustajan turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Myös takaistuimien turvavöissä on voimanrajoittimet. Kaikilla paikoilla on turvavyömuistuttimet. Takaistuimien reunapaikoilla on Isofix-kiinnikkeet turvaistuimille.

Aikuismatkustajien suoja

Matkustamon rakenteet säilyttivät etutörmäyksessä hyvin muotonsa. Kuljettajan turvatyyny ei kuitenkaan täyttynyt tarpeeksi hyvin eikä se estänyt päätä osumasta turvatyynyn läpi rattiin. Tämä aiheutti pistemenetyksen pään suojan osalta.

Testinuket osoittivat, että etupenkeillä istuvien polvet ja reidet saivat hyvän suojan. Audi osoitti, että erikokoiset ja eri asennoissa istuvat henkilöt saavat yhtä hyvän suojan polvilleen, jotka saattavat kolaritilanteessa osua kojelautaan. Sivutörmäystestissä kaikki elintärkeät vartalonosat saivat hyvän suojan ja A3 Sportback e-tron sai täydet pisteet. Sivutörmäystä voimakkaammassa pylvästestissä rintakehä sai vähäisen suojan ja muut vartalonosat hyvän tai riittävän suojan.

Etu- ja takaistuimet antoivat hyvän suojan peräänajoa seuraavaa piiskaniskuvammaa vastaan. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste, ja se toimii taajamanopeuksilla. Koska järjestelmä ei ole vakiovaruste, sitä ei huomioitu taajamanopeusarviossa.

Lapsimatkustajien suoja

A3 Sportback e-tron sai täydet pisteet selkä menosuuntaan asennetuissa 0+/1-painoluokan turvaistuimissa istuneille, 1,5- ja 3-vuotiaita lapsia simuloiville nukeille antamastaan suojasta. Sivutörmäystestissä molemmat nuket pysyivät hyvin turvaistuimissaan, mikä ehkäisee pään osumista auton koviin rakenteisiin.

Etumatkustajan turvatyynyn saa kytkettyä pois käytöstä, jolloin istuimella voidaan käyttää selkä menosuuntaan asennettavaa lastenistuinta. Turvatyynyn kytkin ei ole kuitenkaan vakiovaruste, joten sitä ei huomioitu arvostelussa.

Muutamien turvaistuimien asentaminen autoon ei onnistu. Ilman etumatkustajan turvatyynyn kytkintä olevaan autoon ei voi asentaa 0+-painoryhmän turvaistuinta. 2+3-painoryhmän istuinta ei saa turvallisesti asennettua takaistuimen reunapaikoille. Muun tyyppiset turvaistuimet saa asennettua kunnolla.

Jalankulkijan suoja

Puskuri sai täydet pisteet jalankulkijan jaloille antamastaan suojasta. Konepellin etureuna antoi puolestaan huonon suojan lantiolle.

A3 sportback e-tronissa on aktiivinen konepelti. Kun sensorit havaitsevat törmäyksen jalankulkijaan, konepelti kohoaa ja tekee lisää tilaa sen ja alla olevan moottorin väliin. Audi osoitti, että järjestelmä toimii luotettavasti erikokoisten jalankulkijoiden kanssa laajasti eri nopeuksilla. Tämän vuoksi Euro NCAP teki testin konepelti kohotetussa asennossa. Konepellin jalankulkijan päälle antama suoja vaihteli hyvän ja riittävän välillä. Suoja oli huono vain tuulilasin pilareiden kohdalla.

Turvavarusteet

Elektroninen ajonvakautusjärjestelmä ja kaikkien paikkojen turvavyömuistuttimet ovat vakiovarusteita. Kaistavahti on lisävaruste, mutta koska sen odotetaan olevan useimmissa myydyissä A3 Sportback e-troneissa, se oli mukana arvioinnissa. Lisävarusteena oleva automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän (pre sense front) odotetaan myös ylittävän Euro NCAP:n asennusmäärävaatimukset. Näin sen toiminta testattiin maantienopeuksilla, ja järjestelmä osoitti toimivansa riittävästi. Kuljettajan asettaman huippunopeuden säädintä ei ole saatavilla A3 Sportback e-troniin.

Kokonaisarvio:

5/5 tähteä

Auton tiedot

  • Testausvuosi:

    2014
  • Auton valmistaja:

    Audi
  • Malli:

    A3 Sportback e-tron
  • Autoluokat:

    Pienet perheautot

Arvio:

  • Aikuisten turvallisuus:

    0%
    82%
    100%
  • Lasten turvallisuus:

    0%
    78%
    100%
  • Jalankulkijoiden turvallisuus:

    0%
    66%
    100%
  • Turvallisuusjärjestelmät:

    0%
    68%
    100%