Autoliiton jäsenmatka Saksan automuseoihin 5.- 9.9.2019 | Autoliitto

Autoliiton jäsenmatka Saksan automuseoihin 5.- 9.9.2019

Matkan aikana tutustutaan neljään mielenkiintoiseen automuseoon; BMW-museoon Münchenissä, Porsche- ja Mercedes Benz -museoihin Stuttgartissa sekä Audi-museoon Ingolstadtissa. Matkalla jää myös vapaata aikaa tutustua Müncheniin ja Stuttgartiin.

München on tuhatvuotinen kaupunki, joka on hyvin ylpeä baijerilaisuudestaan. Kaupunki on syntynyt Isar-joen rantaan jo 900-luvulla, kun munkit perustivat yhteisön, joka sai nimen Münchenen. Luostariperintö elää edelleen kaupungin vaakunassa. Marienplatzilla Mariensäulen pylväs muistuttaa ajoista, jolloin Kustaa II Aadolfin sotajoukot piirittivät kaupunkia. 1800-luvun alussa kaupunkiin rakennettiin paljon uusklassisia rakennuksia.  1900-luku oli kuohuvaa ja traagista aikaa. Kaupunki kärsi suuria vahinkoja toisessa maailmansodassa, ja jälleenrakennettiin sodan jälkeen. Tämän päivän München ei ole pelkästään oluen ja oluttupien kaupunki, siellä on valtavasti taidegallerioita, museoita, ravintoloita, mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa!

Stuttgart tunnetaan erityisesti autoteollisuudestaan, mutta myös monilla muiden alojen suuryrityksillä on pääkonttorinsa täällä. Vihreyttä Stuttgartin kokonaiskuvaan tuovat myös aivan keskustasta alkavat viiniviljelmät. Lähimmät viinirinteet näkyvät heti päärautatieasemalta ja keskustan ostoskaduilta. Württembergin viineillä on pitkät perinteet ja niitä juhlitaan Stuttgartissa myös jokavuotisilla viinifestivaaleilla.

MATKAN AJANKOHTA JA HINTA 5. - 9.9.2019 (to-ma) 1245 €/hlö

Hintaan sisältyy:

• Finnairin reittilennot Helsinki-München//Stuttgart-Helsinki turistiluokassa
  • 1 x matkatavara 23 kg ruumaan sekä istumapaikat
  • Majoitus Münchenissä 2 yötä King´s Center hotel***+ ja Stuttgartissa 2 yötä Maritim hotel****
  • Hotelliaamiaiset
  • 3 x lounas (ruokajuomat ei sisälly)
  • 1 x illallinen (illallisen drinkkipaketti sis. 2 lasia viiniä tai 2 olutta  ja kahvi)
  • Ohjelman mukaiset kuljetukset tilausajobussilla sisältäen tietullit ja parkkimaksut
  • Kiertoajelut Münchenissä ja Stuttgartissa paikallisoppaan johdolla
  • Suomenkielisen matkanjohtajan palvelut kuljetuksilla sekä retkillä
  • Sisäänpääsymaksut 4 eri automuseoon
  • Museo-opastukset englantia tai saksaa puhuvien museo-oppaiden johdolla

Jäsen voi matkustaa yhden ei-jäsenen kanssa.

Yksin matkustavan on varattava yhden hengen huone. Hinta on 1415 €/hlö.

Matkaohjelma (muutokset mahdollisia)

Lentoaikataulu: Finnair

5.9. Helsinki – München AY 1401 klo 08.00-09.35
9.9. Stuttgart – Helsinki AY 1454 klo 19.05-22.25

Torstai 5.9.

• Finnairin reittilento Helsingistä Müncheniin aamupäivällä.
  • Saapuminen Müncheniin, jossa paikallisoppaan johdolla tutustutaan Saksan toiseksi suurimman ja Baijerin pääkaupungin Münchenin nähtävyyksiin. Se on tuhatvuotinen kaupunki, joka on hyvin ylpeä baijerilaisuudestaan. Kaupunki on syntynyt Isar-joen rantaan jo 900-luvulla, kun munkit perustivat yhteisön, joka sai nimen Münchenen. Luostariperintö elää edelleen kaupungin vaakunassa.
  • Kiertoajelulla tutustutaan tähän mielenkiintoiseen kaupunkiin ja sen eri vaiheisiin vuosisatojen aikana. Marienplatzilla Mariensäulen pylväs muistuttaa ajoista, jolloin Kustaa II Aadol-fin sotajoukot piirittivät kaupunkia. 1800-luvun alussa kaupunkiin rakennettiin paljon uusklassisia rakennuksia. 1900-luku oli kuohuvaa ja traagista aikaa. Kaupunki kärsi suuria vahinkoja toisessa maailmansodassa, ja jälleenrakennettiin sodan jälkeen.
  • Kolmen ruokalajin lounas retken aikana.
  • Kiertoajelun jälkeen majoittuminen hotelliin ja vapaata aikaa.

Perjantai 6.9.

• Aamiainen hotellissa
  • BMW-museo.

BMW-Museum, München (www.bmw-welt.com).
Automuseo, joka kertoo BMW:n menneisyydestä, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta, mutta museossa ei ole vain autoja, vaan mukana on moottoreita, turbiineita, lentokoneita ja moottoripyöriä. Suorastaan futuristiset ja mielikuvitukselliset luomukset saavat luulemaan, että kävijä on modernin taiteen näyttelyssä. Vaikutelmaa korostaa todella rauhallinen ilmapiiri ja epäsuora valaistus. Ihmeiden ihme on 714:stä painottomalta tuntuvasta pallosta koostuva ”hopeasade”, jossa pallot leijuvat ilmassa kuin itsestään muodostaen yhtäkkiä auton ääriviivat. Näyttelyn painotus on tekniikassa. Teemoja on 26, joita käsitellään seitsemässä näyttelyhallissa. Museon vieressä on BMW-Welt (BMW:n elämysmaailma). Ultramodernia arkkitehtuuria edustava lasilinna on monitoimirakennus, jossa firman asiakkaat saavat tutustua erilaisten kokemusten ja näyttelyiden kautta BMW-, Mini- ja Rolls Royce-autoihin. BMW-Welt toimii myös jakelukeskuksena, josta voi vastaanottaa tilaamansa BMW-auton. Museossa tehdään noin 1 tunnin opastettu museoesittely museon oman oppaan kanssa. Tämän jälkeen aikaa tutustua museoon omaan tahtiin.

• Iltapäivällä aikaa tutustua Müncheniin omin päin. Ostosalue Münchenin keskustassa sijoittuu Marienplatzin ja Karlsplatzin välille. Hienostoputiikkeja löytyy komealta Maximilianstrasselta. Marienplatz on suuri avoin aukio keskellä Müncheniä, ja sitä ympyröivät arkkitehtuurisesti vaikuttavat vanha sekä uusi raatihuone. Aukion kohokohtiin kuuluu sen vieressä olevan uuden raatihuoneen noin 80 metriä korkea torni. Rathaus ja sen tornissa oleva Glockenspiel-kellopeli on myös näkemisen arvoinen keskiaikaisen kellopeliesityksen takia. Ruokapaikat ovat keskittyneet kätevästi ydinkeskustaan ja etenkin Altstadtiin eli vanhaan kaupunkiin.
  • Paluu hotelliin omatoimisesti.
  • 3-ruokalajin illallinen perinteisessä olutravintolassa esim Löwenbräukeller, jonne on matkaa kävellen noin 650m hotellista.

Lauantai 7.9.

• Aamiainen hotellissa, jonka jälkeen lähtö bussilla kohti Stuttgartia.
  • Matkalla pysähdytään Ingolstadtissa, jossa tutustuminen AUDI Forum museoon. Museossa tehdään noin 1 tunnin opastettu museoesittely museon oman oppaan kanssa. Tämän jälkeen aikaa tutustua museoon omaan tahtiin. Museossa on esillä autoja Audi historian varrelta, samoin kuin moottori- ja polkupyöriä.
  • Lounas, jonka jälkeen matkaa jatketaan Stuttgartiin.
  • Majoittuminen hotelliin.

Sunnuntai 8.9.

• Aamiainen hotellin ravintolassa.
  • Aloitamme päivän pienellä kiertoajelulla, jonka aikana saamme hyvän yleiskuvan kaupungista.
  • Kiertoajelun jälkeen tutustuminen Porsche museoon.

Porsche museo Stuttgart (www.porsche.com/museum)

Stuttgartissa on tuotettu Porsche autoja jo 60 vuotta ja vuoden 2009 alussa kaupunkiin avatiin upea Porsche Museo. Tämä futuristisen valkoinen, kuutiomainen museorakennus hallitsee ympäristöään – samoin kuten Porsche on valtateiden kuningas. Museon 28 000 m2  tiloissa on näytteillä yli 80 Porsche mallia ja automerkkiin liittyvät lukemattomat esineet.  Museossa tehdään noin 1 tunnin opastettu museoesittely museon oman oppaan kanssa. Tämän jälkeen aikaa tutustua museoon omaan tahtiin. Porsche-Museum.  Porschen syntysijoilla perustetussa museossa esitellään Porschen historia alkaen aivan ensimmäisestä Ferdinand Porshen vuonna 1898 luomasta P1-mallista. Näytillä on tietysti myös ensimmäinen hybridiauto Lohner-Porsche sekä niin sanottu ”Nummer 1” eli Porsche 356:n prototyyppi vuodelta 1948. Esillä yli 80 autoa ja pienoismalleja. Pihalla on maamerkkinä ”Inspiration 911”, jossa kolmen 24-metrisen tolpan nokassa riippuu eri vuosimallin Porsche 911.

• Lounas (2 ruokalajia)
  • Mercedes Benz Museoon. Museon Legenda-kierros alkaa kierukanmuotoisen museorakennuksen yläkerrasta 42 metrin korkeudelta ja kierroksen aikana nähdään miten autot ovat muuttuneet viimeisten 120 vuoden aikana. Kierroksen päätteeksi voi tutustua upeassa salissa kaikkein uusimpiin malleihin. Museossa tehdään noin 1 tunnin opastettu museoesittely museon oman oppaan kanssa. Tämän jälkeen aikaa tutustua museoon omaan tahtiin.

Mercedes Benz -Museum, Stuttgart (www.mercedes-benz-classic.com)

Tähtimerkin säihkettä arkkitehtuurisesti kiintoisassa rakennuksessa, jossa ei ole yhtään kulmaa. Museon ylimmältä tasolta johtaa kaksi tietä kokoelmien äärelle: myyttien reitti kertoo automerkin historian kronologisesti. Toisella kävelykierroksella on näyttelysaleissa aikaraamit ylittäviä teemoja.

Nähtävillä on mm. legendaarinen ”Hopeanuoli”, keisari Wilhelm II:n ajokki. Museossa esitellään myös hyötyajoneuvoja sekä erikoisuuksia kuten paavi Johannes Paavali II:n ”papa-mobiili”. Museossa näkee myös, miten autosuunnittelijat ja -insinöörit työskentelevät. Mercedes-Benzin Untertürkheimin tehtaan välittömässä läheisyydessä sijaitsevan museon pinta-ala on 16 500 neliömetriä. Tiloissa on esillä pysyvästi 160 autoa ja ajoneuvoa sekä 1 500 muuta museoesinettä. Majoittuminen Suttgartissa.

Maanantai 9.9.

• Aamiainen hotellissa. Huoneiden luovutus puoliltapäivin.
  • Omaa aikaa tutustua kaupunkiin iltapäivällä ennen kuljetusta lentokentälle.
  • Finnairin reittilento Helsinkiin klo 19.05-22.25.

Hotellit matkan aikana

King's Hotel***+
Dachauer Str. 13, Maxvorstadt, 80335 München, Saksa

Ensimmäisen luokan saksalaistyylinen hotelli lähellä Münchenin rautatieasemaa. Hotellissa on aamiaisravintola, kylpylä sekä lobbybaari ja takkahuone vastaanoton yhteydessä. Tyylikkäissä huoneissa on pylvässänky, Nespresso-kahvinkeitin ja taulu-tv. Tarjolla on ilmainen Wi-Fi. Relaxanum Spassa on suomalainen sauna ja rauhallinen rentoutumishuone, jossa on musiikkia.
Hotelli sijaitsee 500 metrin päässä ravintoloista, baareista ja julkisen liikenteen yhteyksistä.
Tarjolla on suora junayhteys Theresienwieseen (Oktoberfestin alue) ja Marienplatz-aukiolle.

Maritim hotel Stuttgart****
Seidenstraße 34, 70174 Stuttgart, Saksa

Tämä tyylikäs hotelli sijaitsee rauhallisella paikalla Stuttgartin keskustassa. Se on 1 km:n päässä Königstraße-ostoskadulta. Hotellissa on 3 ravintolaa sekä moderni spa-tila, jossa on sisäuima-allas. Maritim Hotel Stuttgartin tilavat huoneet ja sviitit on sisustettu beigen sävyin ja ylellisin kalustein. Kaikissa huoneissa on satelliitti-tv, internetyhteys ja tyylikäs kylpyhuone. Asiakkailla on käytettävissään ilmainen WIFi sekä ilmainen langallinen internetyhteys. Maritim Stuttgartin wellness-tiloissa on kuntosali ja sauna. Saatavilla on myös hieronta- ja kauneushoitoja. Maritimin Rôtisserie-, Reuchlin- ja Liederhalle-ravintoloissa tarjoillaan kansainvälistä ruokaa. Asiakkaat voivat rentoutua kahvilassa, pianobaarissa ja terassilla juomia nauttien.
Bosch-Arealin ostos- ja elokuvakeskus sekä Liederhallen kulttuuri- ja kongressikeskus ovat Maritim Hotel Stuttgartia vastapäätä.
Stuttgartin pääasemalle on 15 minuutin kävelymatka.

TÄRKEÄÄ!

Saksaan voi matkustaa joko voimassaolevalla passilla tai EU-henkilökortilla.

Huom! Matkavaraukseen tulee merkitä se etunimi, joka on ensimmäisenä passissa ja koko sukunimi.
Matkaliput lähetämme noin kaksi viikkoa ennen lähtöä.

Matkan hinta perustuu
30.10.2018 voimassa olleisiin hintoihin ja valuuttakursseihin (EUR). Hinnat tarkistetaan n. 6 viikkoa ennen lähtöpäivää.
Ennakkomaksu on 500 €/hlö.
Loppulaskun eräpäivä on 12.7.2019

Minimimatkustajamäärä
Matkan toteutuminen edellyttää vähintään 25 matkustajaa.

Rajoitteet
Matka ei sovellu liikuntarajoitteisille.

Matkaehdot
Autoliiton jäsenmatkalla noudatetaan Yleisiä Matkapakettiehtoja sekä vastuullisen matkanjärjestäjän Suomen Matka-Agenttien Erityisehtoja. www.matka-agentit.fi

YLEISTÄ

Valuutta:  Euro
Kieli: saksa, englanti
Aikaero: -1 tuntia Suomen aikaan

Matkavakuutus
ei sisälly hintaan. Suosittelemme kaikille matkan aikana voimassaolevaa matkavakuutusta ja sen voimassaolon tarkistusta jo matkavarausta tehtäessä peruutuskulujen sekä henkilö- ja matkatavaravahinkojen varalle.

Muistathan ilmoittaa terveydellisistä syistä johtuvat erikoisruokavaliot viimeistään 14 työpäivää ennen matkaa.  Mikäli erikoisruokavaliot ilmoitetaan myöhemmin/vasta matkalla, emme voi taata, että niiden järjestäminen onnistuu.

Polio- ja jäykkäkouristus sekä kurkkumätärokotteet kannattaa pitää voimassa ja tarkistaa niiden voimassaolo. A- ja B-hepatiittirokotuksen hankkimista suositellaan yleisesti lähialueillekin. Tarkemmat tiedot omalta terveysasemaltasi.

Toimi nopeasti. Paikkoja on rajoitetusti!

Varaukset:

Täältä   tai