Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Euro NCAP -kolaritestit

Euro NCAPin (New Car Assessment Program) kolaritestit tarjoavat kuluttajille puolueetonta ja vertailukelpoista tietoa autojen turvallisuudesta.

Testien tavoitteena on kannustaa valmistajia suunnittelemaan entistä turvallisempia autoja, kehittää objektiivisia tutkimus- ja kehitysmenetelmiä törmäystesteihin sekä tuoda auton rakenteellinen turvallisuus julkiseen keskusteluun. Euro NCAP-testiohjelma on saanut runsaasti julkisuutta ja se on omalta osaltaan johtanut autonvalmistajien väliseen kilpailuun turvallisuudesta. Tämä on johtanut jatkuvasti parantuneeseen ajoneuvojen turvallisuuteen.

Euro NCAPissa arvioidaan aikuis- ja lapsimatkustajan kolariturvallisuutta törmäyshetkellä, jalankulkijan loukkaantumisriskiä törmäyshetkellä sekä auton turvajärjestelmiä. Testit koostuvat etutörmäys-, sivutörmäys- ja jalankulkijatörmäystesteistä sekä lapsimatkustajan turvallisuutta mittaavasta testistä. Aikuismatkustajan turvallisuuden kokonaisarviossa huomioidaan etuistuimen turvallisuus peräänajossa, ns. piiskaheilahduksessa.

Arvioinnit pätevät täysin vain niihin autoihin, joissa on sama varustelu kuin Euro NCAPin testaamassa autossa. Autoliitto pyytää ottamaan huomioon, että jotkin varusteet eivät välttämättä ole autossa vakiona kaikissa maissa.

Euro NCAP -ohjelmassa on mukana muun muassa eri maiden liikenneministeriöitä ja autoilijoiden etujärjestöjä, Suomesta Autoliitto.

Yhteistyö valmistajien kanssa

Testien yhteydessä jokaiselle valmistajalle on kerrottu tietyn mallisen auton valinnasta testikohteeksi ja mahdollisesta vaihtoehtoisesta testikohteesta. Testattavat autot hankitaan kuitenkin testikäyttöön myyjän tietämättä niiden käyttötarkoitusta.

Valmistajia kutsutaan seuraamaan törmäystestiä ja he voivat kertoa mielipiteensä testausolosuhteista. Testauksen jälkeen valmistajat saavat tulokset ja heillä on mahdollisuus verrata tuloksia omiin tutkimustietoihinsa. Valmistajilla on mahdollisuus kerran korjata autossa ilmenneitä vikoja sekä teettää uusintatesti tämän jälkeen.

Pienet autot | Pienet perheautot | Perheautot | Isot autot | Tila-autot | Isot tila-autot | 2-paikkaiset urheiluautot | Pienet maastoautot | Isot maastoautot | Pick-upit | Pikkubussit

Luokat:

Lisäehdot:

Merkki:
Aikuisten turvallisuus: - tähteä
Vuosimalli: -
Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: