Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

EcoTest -ekologisuusvertailu

EcoTest on erittäin kattava autojen ekovertailu, joka antaa kuluttajille puolueetonta tietoa autojen ympäristövaikutuksista. Tietoa voidaan käyttää esimerkiksi oman auton ympäristövaikutusten selvittämiseen tai ostopäätöksen apuna.

EcoTest mittaa autojen hiilidioksidipäästöjen lisäksi kaikki olennaiset saastepäästöt ja polttoainekulutuksen. Testissä simuloidaan kaupunki- ja moottoritieajoa, ja siinä huomioidaan myös ilmastointilaitteen vaikutus päästöihin.

Saman kokoluokan autoja vertaillaan keskenään. Tuloksena on yksinkertainen mutta kattava luokittelu, jossa kaikille testatuille autoille annetaan yhdestä viiteen tähteä. Ympäristöä vähiten kuormittavat autot saavat arvosanaksi viisi tähteä.

Bensiini-, diesel-, hybridi- ja kaasuautojen päästöistä tutkitaan hiilidioksidi- (CO2), hiilimonoksidi- eli häkä- (CO), hiilivety- (HC), typpioksidi- (NOx) ja pienhiukkaspäästöt.

EcoTestin testausprosessi

Monipuolinen testimenetelmä on Saksan autoliiton ADAC:n ja kansainvälisen autoliiton säätiön FIA Foundationin yhdessä kehittelemä, ja sen perustana on eurooppalainen päästölainsäädäntö. EcoTestin rahoittaa FIA Foundation, ja testit tehdään Saksassa. Testissä on testattu pitkälti yli tuhat malliversiota. Tietokanta päivittyy sitä mukaa, kun uusista automalleista saadaan testitulokset.

Räätälöidyt lisätestit ja tiukat standardit

EcoTest perustuu eurooppalaiseen testisykliin (NEDC, eli the New European Driving Cycle), joka on ehtona tyyppihyväksynnän myöntämiselle EU:ssa. NEDC:n lisäksi EcoTestiin kuuluu muun muassa kulutusmittaus moottoritievauhdissa sekä mittaus ilmastointilaite päälle kytkettynä.

Jotkut EcoTestin normit ovat tiukempia kuin mitä laki vaatii. Lain puitteissa bensiini- ja dieselkäyttöisille ajoneuvoille on erilaiset päästörajat, mutta EcoTestissä käytetään samoja raja-arvoja kaikille ajoneuvoille käyttövoimasta riippumatta.

AjoneuvoluokkaEsimerkki
Kaupunkiauto (2 istuinta) Smart
Kaupunkiauto Fiat Seicento, Peugeot 106, VW Lupo
Pienet autot Fiat Punto, Peugeot 206, VW Polo
Pienet perheautot Toyota Corolla, VW Golf
Perheautot BMW 3-mallit, Mazda 6, Opel Vectra, Toyota Avensis
Suuret autotAudi A6, BMW 5-mallit, Mercedes E-sarja, Peugeot 607
Edustusautot Audi A8, BMW 7-mallit, Jaguar XJ, Mercedes S-sarja

Kaupunkiauto (2-istuinpaikkaa) | Kaupunkiauto | Pienet autot | Pienet perheautot | Perheautot | Isot autot | Edustusautot

Luokat:

Lisäehdot:

Merkki:
Moottori
Tähdet - tähteä

EcoTest tietokanta päivitetty 2.1.2012. Ajoneuvoja 1337 kpl.

Hakutuloksen voi lajitella merkin, testauspäivän tai tähtiluokituksen perusteella. Tähtiluokituksen perusteella lajitellut ajoneuvot ovat paremmuusjärjestyksessä pisteiden mukaan. Pisteet ja muut lisätiedot saat esille ajoneuvoa klikkaamalla.