Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Pelastuskortti

Pelastuskortin (Rescue Sheet) avulla pelastustyöntekijät saavat nopeasti tietää onnettomuuspaikalla, miten ihmiset saadaan nopeimmin ja turvallisesti ulos kyseisestä automallista. Kansainvälisen autoliiton säätiön FIA Foundationin kehittämä idea on käytössä useissa Euroopan maissa.

Pelastuskortin idea

Mistä kortin saa ja mitä se maksaa?

Mihin pelastuskortti laitetaan?

Mistä tietää, että autossa on pelastuskortti?

Kysymyksiä ja vastauksia

Kumppanit

Pelastuskortin symbolit suomeksi

Uusien autojen kolariturvallisuus on hyvällä tasolla lukuisten turvatyynyjen, korissa käytetyn suurlujuusteräksen yms. ansiosta. Hengissä selviäminen kolarista on uudessa autossa todennäköisempää kuin vanhassa. Ihmisten pelastaminen on kuitenkin uudesta autosta huomattavasti vaikeampaa juuri sähköjännitteiden, turvatyynyjen, erilaisten panosten sekä suurlujuusteräksen takia.

Pelastuslaitos tarvitsee onnettomuuspaikalle tullessaan tiedon auton rakenteista voidakseen mahdollisimman nopeasti ja turvallisesti aloittaa pelastustyöt. Monilla pelastuslaitoksilla on käytössään sähköinen järjestelmä, josta saadaan nopeasti kuvaruudulle selkeät kaavakuvat onnettomuudessa olleen ajoneuvon kriittisten kohteiden (akku, polttoainesäiliö yms.) sijainnista. Kaikilla pelastuslaitoksilla tai yksiköillä ei kuitenkaan ole tällaista järjestelmää käytössään.

Uusien autojen vahvat rakenteet suojaavat matkustajia, mutta vaikeuttavat pelastustyötä.

Pelastuskortin idea

Pelastuskortti on A4-kokoinen vakiomallinen kaavakuva autosta. Kortista selviää nopealla vilkaisulla mm. mitkä korin osat ovat vahvistettua materiaalia sekä missä sijaitsevat pelastustyöhön vaikuttavat osat. Korttiin ovat merkittynä myös parhaat korin leikkauskohdat.

Mistä kortin saa ja mitä se maksaa?

Linkit pelastuskortteihin löytyvät osoitteessa http://rescuesheet.info/seite_3.html. Valitse luettelosta oikea automerkki ja pääset valmistajan ylläpitämille pelastuskorttisivuille. Etsi oman automallisi pelastuskortti ja tulosta se väritulostimella. Pelastuskortin lataaminen on ilmaista ja sen voi kuka tahansa käydä tulostamassa.

Tällä hetkellä pelastuskortit löytyvät pääsääntöisesti saksalaisten valmistajien tai maahantuojien internetsivuilta. Saksankielisiltä sivuilta pelastuskortit löytyvät sanalla ”Rettungskarten”, ”Retungsdatenblätter” tai ”Einsatzblätter”. Myös muita kieliä on tarjolla, joillakin valmistajilla jopa suomi.

Pelastuskorttia on helppo lukea kieliversiosta riippumatta vakiomuotoisten symbolien ansiosta. Kaikki valmistajat käyttävät samoja symboleita ja samoja värejä. Tarkista pelastuskortin tiedoista auton malli/tyyppitiedot , vuosimalli sekä kuvat varmistaaksesi, että sinulla on oikea pelastuskortti (vuosimalli on ilmaistu yleensä esim. 2003-2007 tai 2009 alkaen).

Mihin pelastuskortti laitetaan?

Pelastuskortti asetetaan kuljettajan puoleiseen häikäisysuojaan (aurinkolippa). Koska paikka on sama kaikissa maissa, missä pelastuskortti on otettu käyttöön, pelastushenkilökunta löytää kortin nopeasti hätätilanteessa.

Pelastuskortin paikka on kuljettajan häikäisysuojassa.

Mistä tietää, että autossa on pelastuskortti?

Autoliitto on teettänyt pelastuskortista kertovia ikkunatarroja. Vakiomallinen tarra liimataan tuulilasin kuljettajan puoleiseen alareunaan. Paikka on sama kaikissa maissa, joten pelastushenkilökunta osaa tarkistaa nopeasti onko autossa pelastuskortti niin Suomessa, Saksassa kuin missä tahansa muussa kortin käyttöä edistävässä maassa. HUOM! Tarra ei saa missään tilanteessa haitata näkyvyyttä.

Pelastuskorttitarroja on jaossa muun muassa Autoliiton palvelupisteissä, K1-Katsastajien asemilla ja Glassdrive-ketjun toimipisteissä. TARROJA ALETAAN JAKAA KESÄKUUN LOPULLA 2013.

Liimaa "Pelastuskortti autossa" -tarra auton tuulilasin kuljettajan puoleiseen alareunaan.

Kumppanit

Pelastuskortin käyttöä edistävät Suomessa Autoliiton ohella.

- Mazda

- Glassdrive

- K1-Katsastajat

PDF-tiedostopelastuskortin symbolit suomeksi.pdf (132 kB)
PELASTUSKORTIN SYMBOLIT SUOMEKSI
Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: