Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Talviajo

Talviliikenne on oikeaa asennoitumista ajotilanteeseen

Näkeminen liikenteessä aina tärkeää, mutta talvella erityisesti huolehdittava etteivät lasit huurru tai jäädy. Nykyaikaisissa autoissa kun huolehtii ilmanvaihdon oikeasta käytöstä, eikä kanna lunta ja kosteutta auton lattialle, ei lasien huurtuminen ole enää ongelma. Asiaa helpottaa vielä lasien puhdistaminen riittävän usein sisäpinnoilta.

Puhdista lumi ja jää kaikista ikkunoista, sekä ilmanottoaukoista ennen ajoon lähtöä.

Nykyaikainen turvatekniikka

Muista, turvatekniikka on vain apuvälineitä turvalliselle liikennöinnille. Lukkiutumattomat jarrut (ABS) ovat nykyaikaa, ne antavan hätätilanteissa kuljettajalle mahdollisuuden ohjata ja jarruttaa autoa samanaikaisesti. Tärkeää on muistaa, että fysiikan lakeja ei näilläkään voida kumota. Liikenteessä voi tulla tilanteita lukkiutumattomillakin jarruilla, jolloin kuljettajan on luovuttava jarrutuksesta saadakseen pyörät pyörimään vapaasti ja näin ajoneuvo hallintaan.

Luistonestojärjestelmät (TCS) ovat tulleet yleisemmiksi. Järjestelmä helpottaa liikkeellelähtöä liukkaalla alustalla. Antaa turvallisuutta kiihdytyksissä esim. ohituksissa. Järjestelmä säätää moottorin tehoa ja hyödyntää myös lukkiutumattomien jarrujen järjestelmää. Järjestelmiä on erilaisia, näistä kannattaa ottaa selvää merkkiliikkeestä.

Ajonvakausjärjestelmä (ESP) tekee myös kovasti tuloaan. Se hyödyntää edellä mainittuja järjestelmiä. Järjestelmä pyrkii palauttamaan auton vakauden luiston alkaessa ja varoittaa kuljettajaa merkkivalon avulla, kuten luistonestokin.

Tärkeintä muistaa näilläkin järjestelmillä varustetuissa autoissa, luonnonlait tulevat vastaan, älä kumoa niitä nopeutta nostamalla. Vain oikealla asenteella pärjää.

Oikealla tilannenopeudella muuttuvissa olosuhteissa

Huonoissa keliolosuhteissa hyvä muistaa. Vähennä nopeuttasi vaikka vain neljänneksellä, jarrutusmatkasi puolittuu. Helposti mennään taajamassa vilkkaassa liikennevirassa kuuttakymppiä, jos ajaisitkin 45 km/h jarrutusmatkasi lyhenee puoleen.

Tarkkaile tilannetta riittävän pitkälle eteenpäin, näin saat aikaa toimia yllättävässäkin tilanteessa. Älä milloinkaan unohda mitä takana tapahtuu, mitä sivulla. Tarkkaile kokonaistilannetta, anna katseen kiertää, muista peilit. Pidä riittävästi turvallisuusväliä, eteenpäin, sivuille. Mieti mihin menen, jos kaveri tekee tuota tai tuota. Pidä aina itselläsi varasuunnitelma kulloisessakin tilanteessa.

Ennakoi risteystä lähestyminen, vähennä nopeutta ajoissa. Risteykset useasti liukkaita. Etsi mahdollisesti kaistaltasi pitävämpi ajoura. Se helpottaa liikkeellelähtöäsikin. Jos huomaat ison ajoneuvon hitaasti lähestyvän valo-ohjattua risteystä jossa punainen palaa, älä aja sen eteen. Kuljettaja pyrkii pysähtymättä selviämään valoista. Älä myöskään aja liukkaassa mäessä aivan ison auton taakse, kuljettaja voi joutua hieman peruttamaan päästäkseen liikkeelle.

Sohjoisessa kelissä ja liukkaalla vältä voimakasta kaasun käyttöä, jotta pyörät eivät löisi tyhjää, kun pito häviää veto suunnassa, se häviää myös sivu suunnassa.

Kaistanvaihdot ja sivuttaissiirtymiset ajoradalla hyvin rauhallisin ohjausliikkein, ettet menetä ajoneuvosi hallintaa.

Hätätilanne, älä joudu siihen

Tärkeintä olisi välttää hätätilanne, ennakoida tilanteet ja ottaa huomioon liikenteen kaikki osapuolet.

Kuitenkin se hätätilanne voi tulla eteen milloin vain. Se ei johdu kenties tekemästäsi virheestä, mutta nyt on se kaikkein vaikein vaihe. Kaikki tapahtuu erittäin nopeasti. Aikaa voi olla pari sekuntia, ehkä neljä.

Nyt kaikki mitä tehdään, pitäisi tehdä oikein. Ajamista ei saa lopettaa kesken. On vielä paljon tehtävissä, kunhan teet sen oikein. Toiminta hätätilanteessa pitäisi meillä autoilijoilla olla automaatio.

Näitä asioita kokeneetkin kuljettajat joutuvat harjoittelemaan. Vain harjoittelemalla ja tuntemalla oman ajoneuvon käyttäytyminen yllättävissäkin tilanteissa antaa lisää mahdollisuuksia selviytyä liikenteessä. Kuljettajille tarkoitetuilla jatkokoulutuskursseilla voit näitä asioita turvallisesti harjoitella.

Lisätietoja:
Teppo Vesalainen
koulutuspäällikkö
Autoliitto r.y.
etunimi.sukunimi(at)autoliitto.fi

tai allaolevalla palautelomakkeella

Lähetä palautetta tai kysymys Autoliittoon

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: