Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Taloudellinen ajotapa

Aja fiksusti, säästä jopa 12%

Haluatko säästää ympäristöä ja samalla omaa kukkaroasi? Taloudellisen autoilun opettelulla tienaat vuositasolla mukavan nipun seteleitä eikä se ole vaikeaa. Älä siis enää odottele älyauton markkinoille tuloa, vaan muutu itse älykuskiksi. Lue tästä vastuullisen autoilun tärkeimmät teesit.

Taloudellisen ajon kurssin käyneet pääsevät keskimäärin 12 % pienempiin kulutuslukemiin, kertoo Autoliiton asiantuntija Matti Sinervä. Vielä merkityksellisempää kuin ajotavan muutos on kuitenkin miettiä tarkkaan, onko todella tarpeellista ylipäätään lähteä liikenteeseen omalla autolla vai voiko asiat hoitaa muulla tavalla kotoa käsin tai kulkea esimerkiksi kimppakyydillä.

– Mitä vähemmän startteja, sitä parempi. Jos on pakko lähteä omalla autolla, kannattaa miettiä mihin aikaan lähtee. Aamu- ja iltapäiväruuhkia voi usein välttää etukäteissuunnittelulla lähtöään vaikka vain puoli tuntia aikaistamalla tai myöhäistämällä. Jos tekee esimerkiksi yhden päivän viikossa etätyötä, siitä tulee vuoden mittaan aikamoinen säästö ajassa, kilometreissä ja polttoaineessa, luettelee Sinervä.

Valitse taloudellisin moottorivaihtoehto

Auton malli ja merkki tulisi valita sen päätarkoituksen mukaan. Sen jälkeen kun malli on valittu, kannattaa valita moottorivalikoimasta se taloudellisin vaihtoehto. Pieni moottori ei kuitenkaan aina ole paras, varsinkaan jos auto on painava ja pinta-ala iso. Tehdas ilmoittaa autoille ja eri moottorivaihtoehdoille kulutuslukemat ja niiden perusteella auto kannattaa valita.

– Toivoisi, että valtiovalta tukisi enemmän pienikulutuksisia dieseleitä. Niin kuluttajan olisi helpompi päätyä nykyaikaiseen dieselvaihtoehtoon, on Sinervän mielipide, johon on helppo yhtyä.

Moottorin jälkeen seuraavaksi tärkein seikka autossa ovat renkaat. Ylileveiden sporttirenkaiden korvaaminen kapeammilla, korkeammilla ja mukavammilla tuo taloudellisuutta. Oikeat rengaspaineet on se tärkein tekijä.

Muita auton tekniikkaan liittyviä, säästöä tuovia vinkkejä ovat lisäkuorman välttäminen, oikean kylmäkäynnistystavan opettelu, sähköisten lisälaitteiden käytön harkinta ja oikea-aikainen huolto. Kaikista näistä löytyy hyviä ohjeita jokaisen automallin ohjekirjasta ja yksi taloudellisen ajotavan opettelun tärkeimmistä neuvoista onkin: tutustu autosi ohjekirjaan.

Taloudellisen ajotavan opettelussa Sinervä kertoo kurssilaisten yllättyvän siitä, että aivan koko ajan ei kaasupoljinta tarvitse säästellä.

On tärkeää, että tavoitenopeus saavutetaan mahdollisimman ripeästi eli reippaalla kiihdytyksellä. Sen jälkeen nopeus pidetään tasaisena pienillä, noin 1 500 r/min kierroksilla ja isolla vaihteella. Ajossa on tärkeää ennakoida tulevat tilanteet mahdollisimman kaukaa ja jättää turvallisuusväli jarrutusta varten. Jarrutuksissa kannattaa käyttää moottorijarrutusta mahdollisimman usein. Mitä vähemmän jarruvalot palavat, sitä taloudellisempaa on ajo.

10 teesiä taloudelliseen ajoon

Taloudellisen ajon periaatteita noudattamalla jokainen voi osaltaan pelastaa palan ympäristöä. Bonuksena omakin kukkaro lihoo vuodessa useita satasia. Näillä ohjeilla harvennat huoltoasemakäyntejäsi.

Harkitse ajosi tarkkaan

Tehokkain polttoaineen ja ympäristön säästö syntyy jäämällä kotiin tai lähtemällä liikenteeseen silloin, kun ruuhkaa on vähemmän. Harkitse, onko ylipäätään tarpeellista lähteä omalla autolla juuri nyt vai voiko asiasi hoitaa muulla tavalla. Mahdollisuuksia ovat esimerkiksi etätyöpäivät, kimppakyydit lasten harrastuksiin tai vaikkapa liukuva työaika, jolla voi välttää ruuhka-ajat. Suunnittelemalla auton käyttö tarkkaan syntyy enemmän säästöä kuin pelkällä taloudellisella ajotavalla.

Valitse säästävä automalli

Valitse tarpeisiisi parhaiten sopiva automalli taloudellisuus huomioiden. Dieselmoottori kuluttaa keskimäärin 30 % vähemmän polttoainetta kuin bensiinimoottori ja tuottaa näin ollen vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Uusilla partikkelisuodattimilla myös hiukkaspäästöt saadaan kuriin. Dieselin käyttövoimaveron maksaminen kuormittaa valitettavasti kukkaroa, mutta ei ympäristöä.

Kiihdytä ja jarruta taloudellisesti

Ajossa pyri tavoitenopeuteen reippaalla kiihdytyksellä ja pidä sitten tasainen nopeus isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla. Bensiinimoottoreissa isompi vaihde tulisi vaihtaa 2 500 minuuttikierroksen kohdalla ja dieseleissä 2 000:n kohdalla. Käytä mahdollisimman paljon moottorijarrutusta, moderni moottori katkaisee polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa, joten lisäkulutusta ei tule. Tavoitteena tulisi olla mahdollisimman vähän välkkyvät jarruvalot. Jos ajotapasi on nykivä, automaattivaihteisto saattaa säästää enemmän polttoainetta. Samoin esimerkiksi vakionopeuden säädin kuluttaa muuten taloudellisesti ajavalla enemmän polttoainetta, mutta saattaa säästää litroja raskaan kaasujalan omaavalla kuljettajalla.

Aja ennakoivasti

Taloudellinen ajotapa on joustava ja toiset huomioon ottava. Pyri ennakoimaan tulevat tilanteet mahdollisimman kaukaa ja jätä turha ryntäily pois. Säilytä turvaväli, niin jarrutus- ja kiihdytystarpeet vähenevät. Hyödynnä moottorijarrutus.

Modernilla henkilöautolla ei jyrkässä ylämäessä aina tarvitse vaihtaa pienempää pykälää, vaan isolla vaihteella voi ajaa alle 1 500 minuuttikierroksellakin kaasupoljin lähes pohjaan painettuna (nopeusrajoituksen huomioon ottaen). Liiallinen kaasun painaminen ei tässä tilanteessa lisää kulutusta, sillä elektroniikka ei syötä polttoainetta hukkaan.

Älä sammuta moottoria alamäessä polttoaineensäästön toivossa. Se on vaarallista, koska kaikki hallintalaitteet eivät silloin toimi. Myöskään liikennevaloissa moottorin sammuttaminen ja uudestaan käynnistäminen starttimoottorilla ei välttämättä tuo säästöä, elleivät valot ole pitkään punaisella esim. junan takia.

Valitse säästävät renkaat ja hoida niitä

Rengasvalinnoilla ja -paineilla on vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Rengaspaineissa valmistajan ilmoittaman suosituspaineen voi ylittää noin 0,3–0,5 barilla. Suurempaan paineeseen täytetty rengas rullaa helpommin ja säästää siten polttoainetta. Tämä pätee erityisesti talvirenkaisiin. Eri rengastyypeistä kitkarenkailla on pienin vierintävastus, joten kitkat kannattaa polttoainetalouttakin ajatellen vaihtaa ajoissa alle, kun syksyn ensimmäiset liukkaat kelit tulevat.

Muista mitata rengaspaineet aina kylmästä renkaasta.

Älä kuljeta turhaa painoa

Katolle unohtunut suksiboksi on turhaa ilmanvastusta ja tavaratilassa lojuvat tavarat ovat tarpeetonta painolastia. 100 lisäkiloa merkitsee jo yli 5 % prosenttia lisää kulutusta. Polttoainetankki on kuitenkin syytä pitää aina mahdollisimman täynnä, ettei säiliöön muodostu kosteutta.

Säästä kylmäkäynnistyksissä

Kylmäkäynnistyksissä kannattaa jo alle +5 °C asteen lämpötiloissa käyttää esilämmitystä eli lohkolämmitintä. Käännä virta päälle avaimesta ja odota 1–2 sekuntia, jotta sähköinen hallintajärjestelmä polttoainepumppuineen valmistelee moottorin käynnistystä varten. Starttaa sitten auto kaasupoljinta painamatta. Huolehdi näkyvyydestä joko raaputtamalla lasit puhtaaksi huurteesta tai käyttämällä huurteenpoistoainetta. Lähde liikkeelle mahdollisimman nopeasti käynnistyksen jälkeen. Siten moottori lämpenee nopeimmin. Lämmin moottori syö vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän päästöjä.

Tutustu ohjekirjasta löytyviin, juuri sinun autoasi koskeviin kylmäkäynnistysohjeisiin.

Käytä auton sähkölaitteita harkiten

Älä unohda takalasin lämmitintä, istuinlämmitintä, sisäilman kiertoa, puhallinta tai muita lisälaitteita turhaan päälle. Katso autosi ohjekirjasta, suositellaanko ilmastoinnin käyttöä talviajossa ja suositellaanko polttoaineen sekaan laitettavia lisäaineita. Joskus ilmastointia voi käyttää talviajossa kuivaamaan sisätilojen kosteaa ilmaa, mutta vielä tehokkaampaa on kopistella turhat lumet jalkineista ennen autoon astumista. Kostea sisäilma vaatii puhaltimen käyttöä ja kaikkien sähkölaitteiden käyttö nostaa kulutusta. Ilmastoinnin vaikutus kulutukseen saattaa olla merkittävä. Puhdista ilmanottoaukoista lehdet ja muut ilmanvaihtoa haittaavat roskat säännöllisesti pois.

Hyödynnä säästöä tuovat lisälaitteet

Tarkkaile autosi polttoainetta säästäviä lisälaitteita. Kierroslukumittari ja hetkellisen kulutuksen mittari sekä ajotietokoneen keskikulutusmittari kertovat, mitä vauhtia kukkarosi kevenee. Vaihteen vaihtamisen ilmaisinvalo kertoo, milloin isompi pykälä säästäisi. Polttoainemittaria tarkkailemalla voi valita edullisimman tankkauspaikan ajoissa, ennen kuin punaisella heiluva neula pakottaa lähimmälle huoltoasemalle.

Huollata autosi säästäväksi

Kun viet autosi huoltoon, pyydä myös tarkistamaan jarrujen kunto ja etupyörien ohjauskulmat. Väärät kulmat syövät renkaita ja nostavat kulutusta, koska auto ei rullaa luonnollisesti. Päällä laahaavat jarrut vaikuttavat samansuuntaisesti. Myös likainen polttoaineen suodatin tai ilmansuodatin lisäävät polttoaineen kulutusta.

Katso myös videoleikkeet.

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: