Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Muut maat

Miten sujuu auton osto Yhdysvalloista Suomeen tuontia varten?

Yhdysvaltojen autojärjestö AAA sekä saksalainen autojärjestö ADAC ovat koonneet ohjeita auton ostosta USA:sta. AAA:n verkkosivuilla tietoa on osoitteessa www.aaa.com/PPInternational/PurchasingVehicleExport.html ja ADAC:n infot löytyvät osoitteesta http://www.adac.de/infotestrat/fahrzeugkauf-und-verkauf/import-export/Import_aus_den_USA/default.aspx?ComponentId=44086&SourcePageId=47987

Lisää tietoa aiheesta löytyy yhdysvaltalaisviranomaisten verkkosivuilta: : www.dot.org tai www.nhtsa.gov.

Sekä uuden että käytetyn ajoneuvon ostaminen on helppoa Yhdysvalloissa. AAA:n mukaan uusi auto kannattaa ostaa autovalmistajan, kuten Hondan, Toyotan, Chevroletin, Fordin jne., merkkiliikkeestä (Original Equipment Manufacturer,OEM). Useissa merkkiliikkeissä on myynnissä myös käytettyjä autoja. Käytetyn auton voi ostaa OEM-merkkiliikkeestä, yksityishenkilöltä tai käytettyjen autojen myyntiliikkeistä (Used car lots).

ADAC puolestaan on sitä mieltä, että uusi auto on paras ostaa DMV:n (Department of Motor Vehicles, vastaa Suomessa Liikenteen turvallisuusvirastoa) laillistamasta myyntiliikkeestä (DMV Licensed Dealer). DMV:n laillistama myyntiliike on virallisesti rekisteröity liike, jolloin ostaja voi riita- tai vahinkotapauksessa ottaa yhteyttä myyjän yläpuolella olevaan viranomaiseen.

Yhdysvalloissa on lukuisia julkaisuja, joista voi seurata markkinatilannetta ja joissa on myös sekä uusien että käytettyjen autojen myynti-ilmoituksia. Kannattaa vertailla hintoja. Julkaisuissa näkyvät hinnat ovat aina nettohintoja, tavanomaiset huojennukset (holdbacks) ja alennukset (rebates) vaihtelevat 3 ja 5 prosentin välillä. Internetissä on useita sivustoja, joilla tarjotaan autoja. Esimerkiksi seuraavat: www.autobytel.com tai www.edmunds.com tai www.automobile.com.
Auton voi maksaa pankkisiirrolla tai varmennetulla pankkišekillä. Huom. Yli 10.000 dollarin käteissummaa ei yleensä hyväksytä.

Autoa ostettaessa asiakkaan tulee saada kunnollinen kauppakirja (Bill of Sale) sekä auton omistustodistus (certificate of title tai certificate of ownership). Omistustodistuksen myöntämiseen kuluu oman aikansa. Asiakirja on pakollinen kaikissa USA:n osavaltioissa. AAA kertoo, että jos auto on ostettu OEM-merkkiliikkeestä, kuluu jopa 60 vuorokautta ennen kuin uusi omistustodistus on käsitelty ja postitettu auton ostajalle. Jos sen sijaan ostaa auton yksityishenkilöltä, jolla on jo ”title”, eli omistustodistus hallussaan, prosessi on nopeampi. Ostajan oikeusturvan kannalta on paras vahvistuttaa kauppakirjaa notaarilla, jos ostaa auton yksityishenkilöltä.

Motor Vehicles Department -virastolle on maksettava suuruudeltaan osavaltioittain kahdesta yhdeksään prosenttiin vaihteleva myyntivero (Sales Tax). Myyntiveroa ei yleensä tarvitse maksaa, jos auto viedään heti oston jälkeen pysyvästi pois Yhdysvalloista. Jos taas autolla haluaa ensin ajaa Yhdysvalloissa ja vasta sitten viedä sen pysyvästi ulkomaille, on myyntivero maksettava, mutta jälkikäteen voi yrittää saada myyntiveron palautuksen auton myyneeltä kauppiaalta. Myyntiverosta ei kuitenkaan ole mitään koko Yhdysvaltoja kattavia yleisiä sääntöjä!

Auton rekisteröinti ja auton paperit

1. Registration Card eli rekisterikortti

Jos aikoo ennen maastavientiä matkailla ostamallaan autolla Yhdysvalloissa, on auto rekisteröitävä USA:han. Rekisteröinnistä vastaava viranomainen on Department of Motor Vehicles (nimitys voi hieman vaihdella osavaltioittain).

Rekisteröintiä varten tarvitaan ”Title”, eli omistustodistus ja USA:sta hankittu liikennevakuutus. Henkilöauton rekisteröinti maksaa osavaltioittain vaihdellen 10 – 70 dollaria. Jos autokauppias ei auta rekisteröinnissä, on varauduttava melkoisiin vaikeuksiin. Liikennevakuutuksen hankinta on ehkä suurin kompastuskivi.

Rekisterikortti (Registration Card) vastaa Suomen rekisteröintitodistuksen I osaa. Kortti on todiste voimassaolevasta rekisteröinnistä ja se on aina pidettävä mukana ajon aikana. Kortti toimii myös todisteena siitä, että autosta on maksettu kaikki asiaankuuluvat verot ja että autolla on liikennevakuutus.

2. Title / Certificate of Origin eli omistus- tai alkuperätodistus

Jokaisella ajoneuvolla, joka joskus on ollut rekisteröitynä USA:han, on omistustodistus (Certificate of Title, josta käytetään lyhyttä nimikettä ”Title”). Omistustodistus vastaa Suomen rekisteröintitodistuksen II osaa. Todistuksesta ei ilmene edellisten omistajien lukumäärä. Joskus autoja tarjotaan superhalvalla ilman omistustodistusta, mutta näihin tarjouksiin ei pidä tarttua.

Titlessä, eli omistustodistuksessa, on seuraavia merkintöjä:

· Ajoneuvon rungon numero, eli valmistusnumero

· Ajoneuvon rekisteritunnus

· Kenttään ”Registered owner” on merkitty ajoneuvon senhetkinen omistaja

· ”Lienholder”-nimisestä kentästä selviää, onko ajoneuvo esimerkiksi pantattu. Jos kentässä on pankin tai rahoituslaitoksen nimi, ei ajoneuvon haltija yksinään ole ajoneuvon omistaja. Tässä tapauksessa pitäisi olla kirjallinen selvitys omistusehdon vapautumisesta (Release). Omistajuuden vapauttaa tähän kenttään merkitty päivämäärä, josta alkaen ajoneuvon haltija on ajoneuvon omistaja.

· Todistuksen kääntöpuolella on tilaa, johon merkitään omistajanvaihdos

Jos kyseessä on uusi auto, jota ei ole vielä kertaakaan rekisteröity, autolla ei ole omistustodistusta, vaan autovalmistajan myöntämä valmistajantodistus (Manufacturer´s Statement (Certificate) of Origin). Valmistajantodistus vastaa omistustodistusta.

Ilman alkuperäistä omistus- tai alkuperätodistusta autoa on mahdoton myydä eteenpäin tai saada auto lastatuksi laivaan Eurooppaan kuljetusta varten.

3. Plates / Tags eli rekisterikilvet

Joissain osavaltioissa auton rekisterikilvet säilyvät koko auton elinkaaren ajan autossa, vaikka omistaja vaihtuu. Toisissa osavaltioissa puolestaan auton edellinen omistaja pitää kilvet itsellään. Tällöin on hankittava uudet kilvet, jotta voisi ajaa auton laivasatamaan. Autokauppiaalta voi pyytää apua, jos tarvitsee ”One Day Permit”, eli eräänlaiset siirtokilvet.

4. Third party liability insurance eli liikennevakuutus

Liikennevakuutus, eli vakuutus kolmannen osapuolen vahinkojen varalle, on pakollinen USA:ssa. Vakuutukseen on merkittävä kaikki henkilöt, jotka aikovat ajaa kyseisellä ajoneuvolla. Vakuutuksen hinta vaihtelee valitun korvaussumman sekä nuorimman kuljettajan iän ja sukupuolen mukaan. Koska USA:n vakuutusten korvaussummat ovat kovin alhaisia, on parasta ottaa lisävakuutus (additional liability), jottei mahdollisen onnettomuuden sattuessa saisi itse kohtuuttomia korvausvaatimuksia.

Vakuutuksen hankkiminen ostetulle autolle ei ole ihan helppoa ulkomaalaiselle. Alle 25-vuotiaille tai yli 65-vuotiaille vakuutuksen saaminen voi olla mahdotonta.
Asian helpottamiseksi kannattaa hankkia etukäteen Suomesta ajokorttiote ajoneuvoliikennerekisteristä. Ajokorttiotteen voi tilata postitse tai sähköisesti Liikenteen turvallisuusvirastolta ja pyytää sen USA:n vakuutushankintaa varten englanniksi. Todistuksesta ilmenee, onko henkilöllä ollut liikennerangaistuksia.
Tämän lisäksi kannattaa pyytää ennen matkaa omalta suomalaiselta vakuutusyhtiöltä englanninkielinen todistus liikenne- ja kaskovakuutuksen vahingottomista vuosista (No Claims Certificate).
Viime aikoina yhdysvaltalaiset vakuutusyhtiöt ovat alkaneet vaatia amerikkalaista ajokorttia, jotta vakuutuksen saisi. Lisäksi vakuutuksen saamiseksi vaaditaan usein osoitetta Yhdysvalloissa.

AAA ei myy autovakuutuksia ulkomaalaisille. Internetistä löysin kesältä 2013 kommentin, jonka mukaan Michiganissa oli State Farm Insurance –niminen vakuutusyhtiö myynyt liikennevakuutuksen ulkomaalaiselle autonostajalle. Mutta kommentissa oli varoitus siitä, että vakuutusyhtiöiden politiikka voi vaihdella paljonkin eri osavaltioissa.

Saksassa toimii Tour Insure GmbH niminen vakuutusyritys, joka myy liikennevakuutuksia mm Yhdysvaltoihin. Yrityksen verkkosivuilla infoa sekä vakuutushakemuslomakkeet myös englannin kielellä: www.tourinsure.de.

Auton kuljetus Eurooppaan

ADAC on koonnut verkkosivuilleen luettelon huolitsijoista ja kuljetusfirmoista, jotka kuljettavat ajoneuvoja eri puolille maailmaa:
www.adac.de/infotestrat/fahrzeugkauf-und-verkauf/import-export/Fahrzeugtransporte/default.aspx?ComponentId=44088&SourcePageId=47987

Auton jälleenmyynti Yhdysvalloissa

Jos autoa ei tuodakaan Suomeen,  vaan halutaan myydä pois automatkan jälkeen, kannattaa ehkä tehdä etukäteen osto-myyntisopimus.

Ajoneuvon myyminen takaisin matkan jälkeen – varsinkin kannattavalla hinnalla - voi olla hankalaa, sillä USA:n ja Kanadan markkinoilla on paljon myymättömiä autoja. Helpointa on yrittää myydä ajoneuvo takaisin siinä osavaltiossa, josta sen on ostanutkin, sillä eri osavaltioissa saattaa olla erilaiset turvallisuus- ja päästömääräykset, mikä voi vaikeuttaa myyntiä. Mikäli ajoneuvo myydään eri osavaltiossa kuin mistä se on ostettu, rekisteröidään se uudestaan siinä osavaltiossa, jossa se aiotaan myydä. Näistä muodollisuuksista joutuu maksamaan ja myös ajallisesti kannattaa asiaan varautua, ellei halua tyytyä ensimmäiseen tarjoukseen. Ajoneuvon takaisinmyynnille pitäisi varata useita päiviä tai jopa viikkoja aikaa.

Helpompi tapa on käyttää valmiiden palveluiden tarjoajia ja hoitaa asia jo ennen lähtöä Yhdysvaltoihin. Esimerkiksi Trans Atlantic Automobile –yritys tarjoaa autojen osto-ja myyntipalvelua sekä myy myös liikennevakuutuksia. Verkossa lisää tietoa: www.transatlantic-rv.com/uk/index.html. Toinen vastaava palveluntarjoaja: www.autocalifornia.com/buy/buy-index.html

Pääasialliset lähteet: AAA/USA ja ADAC

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: