Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Autoilun verotus

Autoilua verotetaan monin eri tavoin. Ensimmäinen osa autoilun verotusta on autovero, joka kannetaan kertaluontoisesti sekä uusien että käytettynä maahantuotujen ajoneuvojen rekisteröinnin yhteydessä. Autoveron veroprosentin suuruus määräytyy pääsääntöisesti EU-kulutusmittaukseen perustuvien hiilidioksidipäästöjen mukaan ollen pienimmillään viisi ja suurimmillaan 50 prosenttia (1.4.2012 alkaen). Jos autosta (esimerkiksi käytettynä maahantuodusta) ei ole tiedossa hiilidioksidipäästöjä, määrätään vero auton kokonaismassan ja käyttövoiman perusteella.

Toisen osan autoilun verotusta muodostaa vuotuinen ajoneuvovero, joka sisältää perusveron ja muiden kuin bensiiniä polttoaineenaan käyttävien ajoneuvojen osalta myös käyttövoimaveron. Ajoneuvoveron perusveron suuruus perustuu auton hiilidioksidipäästöihin, jos ne ovat tiedossa. CO2-perusteinen ajoneuvovero on alimmillaan 43 euroa vuodessa (0 g/km) ja suurimmillaan 606 euroa vuodessa (yli 400 g/km). Jos hiilidioksidipäästöjä ei ole merkitty rekisteriotteeseen, määräytyy vero kokonaismassan perusteella.

Käyttövoimavero määräytyy kokonaismassan mukaan. Esimerkiksi dieselkäyttöisen henkilöauton käyttövoimavero on 5,5 senttiä päivää kohden kokonaismassan jokaiselta alkavalta 100 kilolta. Eli kokonaismassaltaan 1950 kg dieselautosta veloitetaan hieman yli 400 euroa käyttövoimaveroa (0,055 € x 365 x 20). Sähköauton käyttövoimavero on 1,5 snt/pvä/100 kg ja maakaasuauton 3,1 snt/pvä/100 kg.

Kolmanneksi autoilijoita verotetaan polttoaineiden hintaan sisältyvän veron muodossa. Polttoainevero muodostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta sekä huoltovarmuusmaksusta. Polttoainevero on kiinteä summa litraa kohden. Vuoden 2012 alusta alkaen moottoribensiinin vero on ollut 65,04 snt/l ja dieselöljyn vero 46,95 snt/l. Tämän lisäksi polttoaineen hintaan lisätään arvonlisävero.

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: