Kadonneita tähtiä Euro NCAP-testissä

13.12.2017, klo 11.07

Euro NCAP:n tuoreimmassa testissä oli mukana myös aiemmin testattuja automalleja, jotka ovat edelleen myynnissä. Pahin floppi oli Fiat Punto, joka ei saanut yhtään tähteä.

Tänään julkaistussa Euro NCAP-testissä oli mukana 15 automallia. Kia Stonic ja Toyota Aygo testattiin vakiovarusteiden lisäksi valinnaisella varustepaketilla, joten näistä julkaistiin kahden tulokset.

Testatuista autoista täyteen viiden tähden tulokseen ylsivät Hyundai Kona, Kia Stinger BMW 6-sarja, Jaguar F-Pace sekä Kia Stonic valinnaisella varustepaketilla. Vakiovarusteinen Stonic sekä Dacia Duster ja MG ZS jäivät kolmen tähden tulokseen.

Euro NCAP testasi edellä mainittujen uusien automallien lisäksi nykyisten kriteerien mukaisesti myös useita aiemmin testattuja automalleja, jotka ovat yhä myynnissä. Testi tehtiin siksi, koska yhä useammat autonvalmistajat pidentävät automalliensa elinkaarta, mikä hidastaa turvallisuuskehitystä.

Toyota Yaris oli ainoa nyt uudelleentestatuista automalleista, joka säilytti viiden tähden tuloksen myös nykyisillä testikriteereillä. Kolmen tähden tulokseen jäivät nyt Toyota Aygo (4 tähteä valinnaisella varustepaketilla), Alfa Romeo Giulietta, Ford C-Max ja Grand C-Max, Opel Karl sekä DS 3.

Ikävin esimerkki oli Fiat Punto, joka on ollut käytännössä sellaisenaan markkinoilla jo vuodesta 2005. Se sai ensimmäisenä autona Euro NCAP:n historiassa nolla tähteä. Euro NCAP:n arvostelussa auton pitää saada pisteitä jokaisessa neljästä osa-alueesta saadakseen edes yhden tähden kokonaisarvosanan. Aikuisten ja lasten kolariturvallisuudesta Punto olisi saanut ainakin kaksi tähteä, mutta onnettomuuksia ehkäisevien ja kuljettajaa avustavien järjestelmien puute jättivät sen tähdittä.

”Vastaavissa pikkuautoissa, kuten VW Polossa, Ford Fiestassa ja Seat Ibizassa on vakiona kehittynyttä turvateknologiaa, joka auttaa välttämään onnettomuuksia. Kehitysvauhti on kova ja ne valmistajat, jotka eivät uudista autojaan eivät pysy kyydissä mukana. Punto on voimakkain esimerkki autosta, jota valmistaja edelleen myy, vaikka sen parasta ennen päiväys on aikaa sitten mennyt”, Euro NCAP:n pääsihteeri Michiel van Ratingen toteaa.