Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Yrityksille

Autoliitto on merkittävä matkanjatkamispalveluiden tuottaja Suomessa. AL:n kokemukseen luottavat useat auto- ja moottoripyörämerkit, rahoitusyhtiöt ja muut omille asiakkailleen näitä palveluita tarjoavat yhteisöt. Toiminnan juuret ulottuvat vuoteen 1993, jolloin Autoliitto aloitti Opel-assistance -palvelun tuottamisen suomalaisille Opel -autoilijoille. Tämä yhteistyö jatkuu edelleen.

Kaikkiaan Autoliitto huolehtii tällä hetkellä yli 30 automerkin, moottoripyörämerkin, rahoitusyhtiön ja muun asiakkaan matkanjatkamispalveluiden tuottamisesta. Palveluverkostomme kattaa Suomen lisäksi käytännössä koko muun Euroopan, joten järjestämme apua tarvittiinpa sitä sitten Roomassa, Istanbulissa tai vaikkapa Gibraltarilla. Palvelu tilataan kuitenkin aina helposti Autoliiton palvelukeskuksesta Suomesta.

Mitä ovat matkanjatkamispalvelut?

Matkanjatkamispalveluilla tarkoitetaan palveluita, joita tarvitaan matkan yllättäen katketessa teknisiin ongelmiin tai ajoneuvon vahingoiduttua ajokelvottomaksi. Samaa asiaa tarkoittavia sanoja ovat esimerkiksi assistance-palvelut ja liikkuvuuspalvelut. Myös perinteisesti tiellä tapahtuvaa korjaamista tarkoittavaa sanaa tiepalvelu saatetaan nykyisin käyttää laajemmassa merkityksessä tarkoittamaan kaikkia matkan jatkamiseksi tarvittavia palveluita. Pakettiin sisältyvät palvelut määritellään ennakkoon. Yleensä palvelun tarjoaja vastaa myös aiheutuneista avustuskustannuksista.

Matkanjatkamispalveluiden keskeiset osat

• 24h puhelinpalvelu
  • palvelukeskuksen tekninen neuvonta
  • tiepalvelu
  • hinaus
  • sijaisauto tai muu ajoneuvomuu korvaava kuljetusmuoto (esim. taksi, juna, linja-auto, lentokone)
  • majoituspalvelut
  • auton toimittaminen korjaamolta asiakkaalle

Luettelossa tiepalvelulla tarkoitetaan tiellä tapahtuvaa korjaamista, renkaan vaihtoa tai polttoaineen toimittamista. Tiellä korjaamiseen ei yleensä ryhdytä, jos vian kuvauksen perusteella korjauksen keston arvioidaan olevan yli ½ tuntia. Korjaukseen ei myöskään ryhdytä, jos ajoneuvo on paikassa, jossa sen korjaaminen aiheuttaa vaaraa korjaushenkilökunnalle tai liikenteelle.

Ketkä tarjoavat matkanjatkamispalveluita?

Nykyisin useimmat automerkit tarjoavat asiakkailleen erilaisia matkanjatkamispalveluita. Tyypillisesti palvelu on voimassa ajoneuvon takuuajan, mutta kattavimmat palvelut saattavat tietyin edellytyksin olla voimassa jopa koko ajoneuvon käyttöiän. Palveluita tarjoavat Suomessa asiakkailleen myös useat rahoitusyhtiöt.

Palvelu on sidottu tiettyyn ennalta määriteltyyn ajoneuvoon. Myös Autoliiton Plus-jäsenyys on tyypillinen matkanjatkamispalvelu. Poikkeuksena kaikista muista palveluista Plus-jäsenyys on henkilö- ei ajoneuvokohtainen. Palvelu siis auttaa riippumatta, kunhan palveluun oikeutettu jäsen on mukana avustettavassa ajoneuvossa. Merkkikohtaiset palvelut eivät siis korvaa Plus-jäsenyyttä.

Ota yhteyttä !

Mikäli haluat tarjota asiakkaillesi ammattitaitoisen ja korkealaatuisen matkanjatkamispalvelun yllättävien tilanteiden varalle, ota yhteyttä, niin kerromme sinulle lisää palveluistamme. Autamme sinua myös kartoittamaan asiakkaidesi tarpeet ja räätälöimme heitä varten kanssasi juuri omia asiakkaitasi parhaiten palvelevan tuotteen.

Matkanjatkamispalveluissa sinua palvelee Jonne Luomala, etunimi.sukunimi(at)autoliitto.fi tai 09-72584428.

Matkalla jossain

Onko sinun autossasi merkkikohtainen liikkuvuuspalvelu?

Kyllä
39% 39% (68)
Ei
33% 33% (57)
En tiedä
26% 26% (46)

Vastauksia yhteensä 171.

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: