Erilaisia vaihtoehtoja

Autoliiton jäsenet saavat alennusta myös majoituksesta ympäri Eurooppaa! Tarkista majoitusedut Autoliiton jäsenedut -osiosta.

Gasthausit ja Bed&Breakfast

Yksityistalojen tarjoama majoitus on edullinen ja mukava tapa yöpyä.

Eri maissa majoituskohteen löytää merkkien Bed & Breakfast, B+B, Zimmer, Zimmer frei, camere, camere libre, sobe mukaan. Yksityismajoituksen hinta vaihtelee maittain ja talon sijainnin mukaan. Nämä talot tarjoavat kuitenkaan harvoin ruokapalveluja. Hinta henkilöltä määräytyy sen mukaan, onko huoneessa mukavuuksia vai ei. Suihkulla ja WC:llä varustetun huoneen voi löytää hintaan 40-70 €.

Koko Euroopan kattavaa opaskirjaa bed&breakfast –majapaikoista ei ole saatavilla, mutta netistä löytyy hakusanoilla bed and breakfast, private rooms, inns, Privatzimmer tai chambres hotes monia verkkosivuja, mm. Bed and Breakfast ja Privatzimmer,

Miellyttäviä majoitusmuotoja ovat varsinkin Keski-Euroopassa yleiset gasthausit (Gasthaus, Gästehaus, Gasthof, Pension). Ne ovat usein perheyrityksiä, jotka majoituksen lisäksi tarjoavat myös ateriapalveluja. Gasthausiin kuuluu aina ravintola, jossa paikallisilla on usein kantapöytänsä. Mukavuuksilla varustetussa huoneessa majoitushinta on noin 25-55 €/henkilö. Aamiainen kuuluu hintaan. Verkosta löytyy esim. Pension in Deutschland.

Saksankielisessä Links und Rechts der Autobahn -oppaassa esitellään eri Euroopan maiden keskihintatason gasthauseja, hotelleja ja motelleja pääteiden lähettyvillä. Autoliitto ei myy enää opasta.

Raststätten ja Stellplätze

Moottoriteiden varrella sijaitsevien huoltoasemien yhteydessä voi majoittua Raststätte -taukopaikoilla ja Stellplatz suomennetaan usein sanoilla ”vapaaparkki” tai ”matkaparkki”.

Raststätten

Monet yöpyvät Saksassa moottoriteiden varrella sijaitsevien huoltoasemien yhteydessä olevilla Raststätte-taukopaikoilla.

Tank & Rast –verkostoon kuuluu noin 370 liikenneasemaa, joista noin 50 yhteydessä toimii myös hotelli.  Verkkosivujen Standorte-kohdasta löytyy liikenneasemien sijaintikartta. Kartalla H = hotelli ja M = motelli. Verkosta löytyy myös Autohof-asemien luettelo, VEDA Kompass. Autohofit ovat rekkamiesten perinteisiä rasti- eli taukopaikkoja. Autohofeilla on Saksassa yli 10 000 pysäköintipaikkaa henkilö- ja kuorma-autoille.

Stellplätze

Saksan kielen sana ”Stellplatz” suomennetaan usein sanoilla ”vapaaparkki” tai ”matkaparkki”. Paikat ovat matkailuautoilijoille tarkoitettuja pysäköinti- ja leiriytymispaikkoja, jotka voivat sijaita urheilukenttien, hotellien tai ravintoloiden pysäköintipaikoilla, satama-, puisto-, tai metsäalueilla jne. Joillekin pääsee myös matkailuvaunun kanssa.

Yöpymishinnat vaihtelevat 4 eurosta 18 euroon/vrk ja joskus yöpyminen on jopa ilmaista, mutta tällöin on esimerkiksi käytettävä pysäköintialueen omistajan ravintolapalveluita tai mentävä alueen huvipuistoon. Paikoilla saa yleensä olla vain lyhyen aikaa.

Maksullisessa ADAC-Stellplatz-Führer -sovelluksessa on Saksan lisäksi yli 20 Euroopan maan ”vapaaparkit”. Oppaassa on esitelty noin 12.000 leirintäaluepaikkaa ja 9.000 matkaparkkia. Lisätietoa ADAC Camping- und Stellplatzführer soveluksesta.

Leirintämajoitus

Suomessa ja muualla Euroopassa on käytössä Camping Key Europe -kortti. CKE-kortti käy 26 Euroopan maassa ja yli 3000 leirintäalueella. Sen voi myös ostaa paikallisilta leirintäalueilta tai etukäteen Autoliitosta.

Leirintäalueita löytyy internetistä esimerkiksi:

Camping Europe
(Euroopan leirintäalueita, englanniksi)

Europe Camping Guide
(yli 10 000 leirintäaluetta eri maissa, mahdollisuus arvostella alueita, englanniksi)

Eurocampings
(ACSI-kortti, eli sesongin ulkopuolisen ajan kortti, yli 9000 leirintäalueen tietopankki, suomeksi)

Campingführer
(ADAC:n Campingführer-kirjoissa olevat alueet, joita voi hakea esim. maan mukaan, paljon valintakriteereitä, vain saksaksi)

Camping.fi
(leirintäalueet Suomessa)

Hostellit ja hostellikortti

Logo

Hostelleja on yli 4000 yli 90 maassa ympäri maailman. Alunperin Euroopassa syntynyt retkeilymajaliike on levinnyt nyt myös Australiaan, USA:han ja Japaniin.

Hostelleja löytyy niin kaupungeista kuin maaseudultakin. Jokainen paikka tarjoaa edullisuuden lisäksi myös persoonallisuutta. Kahta samanlaista hostellia on vaikea löytää. Hostellit voivat olla linnoissa, junissa, entisissä vankiloissa, myllyissä, kartanoissa, pappiloissa tai laivoissa.

Hostellit (Hostelling International/ Vandrarhem/ Jugendherberge) opastetaan liikenneviitoituksessa useimmiten kansainvälisellä mökki ja kuusi –merkillä. Hostellit eri maissa.

Hostellikortti

Ulkomailla hostellien käyttöä varten edellytetään useimmiten kansainvälistä hostellikorttia. Kortin voi ostaa Hostellijärjestön verkkokaupasta. Kortti oikeuttaa jäsenhintaiseen yöpymiseen hostelleissa ympäri maailman.