Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Vinkit

Onnistunut matka vaatii huolellista suunnittelua ja riittävästi aikaa. Navigaattori helpottaa perille pääsyä matkan aikana, mutta myös perinteiset kartat ovat usein tarpeen paitsi matkalla, myös kotona matkaa suunnitellessa.

Yleensä sopivat päiväajomatkat ovat 250-350 km. Ajettaessa 70 km/h keskituntinopeudella, ollaan 350 kilometrillä ratissa yhteensä 5 tuntia. Kun huomioidaan pysähdykset, tankkaukset, ruokailu, tutustumiset nähtävyyksiin, majapaikan hakeminen, on illalla takana täysi päivä. Seuraavan päivät voi sitten ottaa rennommin.

Automatkan suunnittelussa saattaa rajoitteita asettaa automatkan pituus. Kilometrien ahnehtimisessa piilee suuri vaara. Etäisyydet kartalla näyttävät lyhyiltä ja helpoilta toteuttaa maasta toiseen ilman rajatarkastuksia. Liian pitkät päivämatka tuntuvat kuitenkin enemmän rasitukselta kuin lomanvietolta.

Auto on syytä huoltaa ennen matkaa. Kun auto joutuu kovalle rasitukselle, siihen voi ilmaantua erilaisia vikoja. Paitsi auton hajoaminen voi aiheuttaa tuntien odottelun, niin myös onnettomuustilanteet sekä suuret ruuhkat. Siitä syystä on hyvä varata matkaan juomaa sekä ruokaa. Myös auton kuormaaminen kannattaa suunnitella huolella.

Vaikka auto olisi ollut huollossa ennen matkaa, siihen voi tulla yllättävä vika poikkeuksellisen rasituksen johdosta. Ongelmatilanteessa Autoliiton AL-turva-jäsenen tulee soittaa Autoliiton palvelukeskukseen. Puhelinnumero löytyy jäsenkortista.

Voit seurata Liljan perheen automatka blogia Italiaan täältä.

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: