Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

muu Eurooppa

Eurooppa

Euroopan rajaa Atlantin valtameri lännessä, Pohjoinen jäämeri pohjoisessa, Uralvuoret ja Uraljoki idässä, Kaspianmeri, Kaukasusvuoret ja Mustameri kaakossa sekä Välimeri etelässä. Eurooppa muodostaa Aasian kanssa laajan Euraasian mantereen. Eurooppa on maailman toiseksi pienin maanosa, hieman suurempi kuin Oseania. Euroopassa on 45 maata ja asukkaita hieman yli 700 miljoonaa. Asukasluvultaan Eurooppa onkin kolmanneksi suurin maanosa Aasian ja Afrikan jälkeen.

Euroopan unioni (EU) on jäsenmaidensa muodostama taloudellinen ja poliittinen liitto, jonka alueella tuotteet, palvelut, henkilöt ja raha liikkuvat vapaasti ilman tulleja ja muita esteitä. Nimitys Euroopan unioni tuli käyttöön vuonna 1992 Maastrichtin sopimuksen myötä. EU:ssa on tätä nykyä 27 jäsenmaata. Viimeksi EU:n jäseniksi liittyivät Bulgaria ja Romani vuonna 2007. Suomi liittyi EU:hun vuonna 1995.

Jäsenyysneuvottelut aloitettiin Turkin ja Kroatian kanssa lokakuussa 2005. Neuvottelut Kroatian kanssa saadaan mahdollisesti päätökseen muutamassa vuodessa. Turkin kanssa käytävien neuvottelujen odotetaan kestävän huomattavasti kauemmin. Kesäkuussa 2010 Eurooppa-neuvosto päätti aloittaa jäsenyysneuvottelut Islannin kanssa. EU on muodollisesti hyväksynyt entisen Jugoslavian tasavallan Makedonian jäsenyyshakemuksen, vaikka neuvottelujen aloitusajankohtaa ei olekaan sovittu. EU pyrkii laajentumaan Länsi-Balkanille, jolloin mukaan otettaisiin myöhemmin myös Bosnia ja Hertsegovina, Serbia, Montenegro sekä Albania.

Euro-maat

Ensimmäiset 11 maata ottivat euron käyttöön vuonna 1999. Nyt euroalueeseen kuuluu jo 17 maata; Belgia, Saksa, Irlanti, Kreikka, Espanja, Ranska, Italia, Kypros, Luxemburg, Malta, Alankomaat, Itävalta, Portugali, Slovenia, Slovakia, Suomi ja Viro.  Uusimmat tulokkaat ovat Slovakia, Kypros, Malta sekä 1.1.2011 Viro. Euroalueen ulkopuoliset EU-maat: Bulgaria, Tšekki, Tanska, Viro, Latvia, Liettua, Unkari, Puola, Romania, Ruotsi ja Iso-Britannia ovat EU:n jäsenvaltioita, mutta ne eivät ole ottaneet käyttöön euroa. Euroalueeseen kuuluu myös lukuisia merentakaisia alueita kuten Azorit, Kanariansaaret ja Madeira Monaco, San Marino ja Vatikaani. Euroa käytetään käytännössä myös esimerkiksi Andorrassa, Kosovossa ja Montenegrossa. Ruotsi, Tanska ja Yhdistynyt kuningaskunta eivät toistaiseksi ole mukana eurojärjestelmässä.

Eta Euroopan talousalue muodostuu Euroopan unionin jäsenmaista ja Efta-maista lukuun ottamatta Sveitsiä. Eta-sopimus tehtiin vuonna 1994.

Efta Euroopan vapaakauppaliitto  perustettiin vuonna 1960 edistämään jäsenvaltioidensa välistä vapaata tavarakauppaa. Suomi erosi Eftasta vuonna 1995.

Schengen-maat muodostavat alueen, johon kuuluvien maiden välillä ei ole matkustusrajoituksia eikä rajatarkastuksia. Schengen-yhteistyön aloittivat vuonna 1985 Saksa, Belgia, Hollanti, Luxemburg ja Ranska, joista se on laajentunut kattamaan lähes kaikki EU-maat. Suomi on ollut mukana vuodesta 2001.

EU-maatEuro-maatEta-maatEfta-maatSchengen-maat

Unkari Unkari Unkari
ViroViroViro Viro

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: