Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch

Poliisi            112

Ambulanssi    112

Palokunta      112

Tiepalvelu     0200-8080 ei-jäsenille (1,95 €/min + pvm, tilatut palvelut ovat maksullisia). Autoliiton varsinaisille jäsenille ja ulkomaisten sisarjärjestöjen jäsenille on oma eri numero. Autoliiton Plus-jäsen soittaa jäsenkortissaan olevaan hälytysnumeroon.

Yleistietoa Suomesta

Pinta-ala                            338 434 km²

Asukasluku                         5,4 milj.

Väestöntiheys                    17,9 as./km²

Valtakieli                            suomi

Hallitusmuoto                     tasavalta

Pääkaupunki                    Helsinki 614 000 as.

Muita kaupunkeja             Espoo 260 900 as.
                                    Tampere 220 600 as.
                                    Vantaa 208 300 as.

Maantieteellinen kuvaus

Suomi kuuluu maapallon lämpövyöhykkeistä pääosin lauhkeaan vyöhykkeeseen ja sen pohjoisosaan, jota voidaan nimittää myös viileäksi vyöhykkeeksi. Kasvillisuusvyöhykkeistä Suomi kuuluu pääosin pohjoiseen havumetsävyöhykkeeseen. Järvien osuus Suomen pinta-alasta on yli kymmenen prosenttia. Suomi on Euroopan metsäisin maa, sillä metsät peittävät maastamme kaksi kolmannesta.

Maapinta-alasta on rakennettua 4 %, maatalousmaata 9 %, metsää 77 % ja muuta maata 10 %. Suomen korkein kohta on Skandeihin kuuluva Haltitunturi, jonka rinne kohoaa Suomen puolella 1 324 metriin merenpinnasta. Suurin järvi on Saimaa ja syvin Päijänne.

Suomen ja Ruotsin raja on lähes kokonaan vesistöissä. Pohjoisessa on lyhyt, 230 metriä pitkä maaraja, joka jatkuu jokirajana 555 kilometriä Tornioon saakka. Suomen ja Norjan raja on noin 736 km pitkä, mistä 442 km on maarajaa ja 294 km jokirajaa. Suomen ja Venäjän raja on 1 340 kilometriä pitkä.

Tiestö

Suomen koko tieverkon pituus on noin 454 000 kilometriä.

Moottoriteitä                               780 km
Pääteitä (eli valta- ja kantatiet) 13 332 km
Seutu- ja yhdysteitä                   64 778 km
Päällystettyjä teitä                     50 980  km

Tietoa teistä ja liikenteestä: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/liikenneverkko/tiet
Tienkäyttäjän linja puh. 0200-2100 (24t/vrk).

Rahayksikkö

1 euro (EUR) = 100 senttiä
1 ja 2 sentin kolikoita ei käytetä maksuvälineinä.

Valuuttamääräykset

Paikallisen valuutan tuonti ja vienti: ei rajoituksia toisesta EU-maasta Suomeen tulevalle eikä Suomesta toiseen EU-maahan lähtevälle.
Ulkomaisen valuutan tuonti ja vienti: EU:n ulkopuolelta tulevan ja EU-maiden ulkopuolelle lähtevän pitää tehdä tulliselvitys 10 000 euroa ylittävästä käteisvaluutasta.

Tullin sivuilla on tätä tarkoitusta varten käteisrahan ilmoituslomake: www.tulli.fi/fi/yksityisille/matkailijat_muuttajat/kateisraha/690s_kateisrahan_ilmoituslomake_uusi.pdf

Rajanylityspaikat

Rajanylityspaikat ovat joko kansainvälisiä tai tilapäisiä rajanylityspaikkoja. Tilapäinen rajanylityspaikka on avoinna sen mukaan kuin rajavaltuutettu tarkemmin määrää.

Lemmikin kanssa matkailevan on syytä ottaa yhteyttä kohdemaan lähetystöön tai eläinlääkintäviranomaisiin, lisätietoja Elintarviketurvallisuusvirasto Evirasta, www.evira.fi.

Kansainväliset maantieliikenteen rajanylityspaikat Venäjän rajalla pohjoisesta etelään:
Raja-Jooseppi – Lotta (07.00 – 21.00)
Salla – Salla (07.00 – 21.00)
Kuusamo-Suonperä (08.00 – 20.00)
Vartius – Lyttä (07.00 – 21.00)
Niirala (Tohmajärvi) – Vartsila (24 t/vrk)
Imatra – Svetogorsk (24t/vrk)
Nuijamaa -  Brusnitshnoje (24 t/vrk)
Vaalimaa - Torfyanovka  (24 t/vrk)

Internetistä voi saa ajantasaista tietoa liikenteen sujumisesta Venäjän rajalla. Sivustolla näkyvät jonot tai häiriöt sekä liikennesää raja-alueella: www.rajaliikenne.fi .

Suomen matkailutoimisto

Matkailun edistämiskeskus

Töölönkatu 11, PL 625

Puhelin: +358 29 50 58000

Faksi: +358 29 50 58999

Sähköposti: mek(at)visitfinland.com

Verkkosivut:

www.mek.fi

www.visitfinland.com

Matkailun edistämiskeskus MEK on määrä liittää osaksi Finprota. Muutos on tarkoitus viedä käytäntöön vuoden 2014 aikana.

FIA-autojärjestö

Autoliitto

Hämeentie 105 A

Puhelin: +358 9 7258 4400

Faksi: +358 9 7258 4460

Sähköposti: autoliitto@autoliitto.fi

Verkkosivut: www.autoliitto.fi

Verkkolinkkejä

www.visitfinland.com

www.supertravelnet.com

www.camping.fi

www.hihostels.fi

www.festivals.fi

www.lomarengas.fi

Liikkeiden aukioloajat

Pankit

Suomessa pankkipäiviä ovat arkipäivät maanantaista perjantaihin lukuunottamatta näille päiville osuvia juhlapyhiä tai juhannus- ja jouluaattoa. Pankkien aukioloajat vaihtelevat, mutta ovat yleisimmin auki klo 10.00 - 16.30.

Postit

Kaupungeissa postit ovat avoinna yleensä ma-pe klo 9.00-17.00/18.00, mutta isommissa kaupungeissa postit ovat auki myöhempään ja myös lauantaisin. Maaseudulla postilla on usein palvelupiste esimerkiksi paikallisessa kaupassa.Postien ja postin palvelu- ja myyntipisteiden aukioloajat vaihtelevat, mutta ovat esimerkiksi kauppaliikkeiden myyntipisteissä kaupan oman aukioloajan mukaiset.

Kaupat

Kauppaliikkeet saavat olla auki arkisin klo 7.00 - 21.00, lauantaisin klo 7.00 - 18.00 ja sunnuntaisin klo 12.00 - 18.00 paitsi isänpäivän ja jouluaaton välisenä aikana sunnuntaisin klo 12.00 - 21.00. Kirkollisina juhlapäivinä sekä vappuna, itsenäisyyspäivänä, äitienpäivänä ja isänpäivänä liikkeet on pidettävä suljettuina. Lisäksi ne on suljettava uudenvuodenaattona ja vapunaattona klo 18.00, joulu- ja juhannusaattona klo 12. Kokonaan rajoitusten ulkopuolella ovat alle 100 neliömetrin liikkeet (mm. kioskit).

Puhelut

Suomi–ulkomaa
00/990/999/994 + maan suuntanumero + aluenumero
Ulkomaa–Suomi, esim. Saksa–Suomi
00 358 + aluenumero ilman 0:aa

Aika

Aika UTC+2. Kesäaika UTC+3 maaliskuun lopusta lokakuun loppuun.