Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch

Poliisi 911
Palokunta 911
Ambulanssi 911
Joillain harvoilla alueilla  numero 911 ei toimi. Tällöin on katsottava hätänumero paikallisesta puhelinluettelosta.

Tiepalvelu: Paikalliset hälytysnumerot tulisi katsoa paikkakunnan puhelinluettelosta. Jos luetteloa ei ole saatavilla, voi soittaa AAA:n päivystysnumeroon +1 800 222 4357.
Autoliiton Plus-jäsenyyden matkanjatkamispalvelut eivät ole voimassa Yhdysvalloissa. Jos vuokra-autoon tulee tekninen vika, siitä on ensimmäiseksi ilmoitettava autovuokraamolle.

Jos tapahtuu henkilövahinkoja aiheuttanut liikenneonnettomuus, on välittömästi otettava yhteys poliisiin. Onnettomuudesta tulee tehdä kirjallinen selvitys paikalliselle ajoneuvovirastolle (Motor Vehicle Division) 1-30 päivän kuluessa, määräaika vaihtelee osavaltioittain.

Yleistietoa

Pinta-ala: 9 826 675 km2
Asukasluku: 321 163 000 (vuoden 2015 arvio)
Pääkaupunki: Washington DC
Asukasluku: 658 800
Muita kaupunkeja:
New York City: 8 491 000 as
Los Angeles: 3 928 800 as
Chicago: 2 722 300 as
Hallitusmuoto: liittovaltio, osavaltioitten välillä on eroja mm. lainsäädännössä ja ikärajoissa.

Maantieteellinen kuvaus

Amerikan Yhdysvallat on yksi maailman suurimmista maista. Luonnonolosuhteet vaihtelevat huomattavasti: maassa on isoja sisämaan järviä, aavikoita, kanjoneita, rotkoja, viljeltyjä alueita, preerioita, jokilaaksoja, vuoria, metsäseutuja, trooppisia rantoja, tundraa ja jäätiköitä.

Ilmasto vaihtelee Pohjoisen jäämeren arktisesta ilmastosta subtrooppiseen ilmastoon.

Maan kaksi merkittävintä vuoristoa ovat Appalakit idässä ja Kalliovuoret lännessä. Appalakkien korkein huippu on Mount Mitchel (2 037 m), joka sijaitsee Pohjois-Carolinassa. Kalliovuoret ulottuvat Kanadasta Uuteen Meksikoon asti. Kalliovuorten korkeimmat huiput sijaitsevat Coloradon osavaltiossa. Kaikkein korkein Kalliovuorten huippu on Mount Elbert (4 399 m).

Maan luoteisosassa sijaitsevat Kaskadit (Cascades)

. Kaskadien vuorijonon erikoisuus ovat lumihuippuiset kerrostulivuoret, jotka koostuu vuorottelevista laava- ja tuhkakerroksista. Kaskadien korkein huippu on Washingtonissa sijaitseva Mount Rainier (4 392 m). Sierra Nevadan vuoret sijaitsevat Kalifornian itäosassa.

Maan tunnetuimpia jokia ovat Mississippi, Columbia, Connecticut, Hudson, Delaware, Potomac, Savannah, Ohio, Missouri ja Rio Grande. Kanadan ja USA:n rajalla sijaitseva St Lawrence –joki on kuuluisa suluistaan ja yli tuhannesta saarestaan, joilla on paljon kesäasuntoja. Niagara-joki USA:n ja Kanadan rajalla on putouksineen yksi maan vierailluimmista matkailukohteista. Arkansas-joella on Colorado Springsin länsipuolella Royal Gorge, jota kutsutaan Arkansasin Grand canyoniksi. Joillain kohdin kanjoni on vain yhdeksän metriä leveä, mutta kanjonin seinämillä on joen molemmilla puolilla korkeutta yli 350 metriä. Colorado-joki saa alkunsa Rocky Mountain –kansallispuistossa Coloradossa. http://en.wikipedia.org/wiki/Colorado_River

Joki virtaa Coloradon autiomaan halki ja muodostaa Arizonan kuuluisan Grand Canyonin. Matkallaan Colorado-joki virtaa Meadjärven halki. Meadjärvellä on valtaisan suuri Hooverin pato, josta mm. Las Vegas saa sähkönsä.

Yhdysvaltojen järvet ovat suosittuja lomakohteita. Maailman suurimmat makean veden järvet ovat viisi Suurta järveä (Great Lakes): Yläjärvi, Huronjärvi, Michiganjärvi, Eriejärvi ja Ontariojärvi. Pienempiä mutta matkailullisesti myös tärkeitä järviä ovat Mainejärvet, Maine Lake Chaplain, Georgejärvi,

Placidjärvi, Northern Wisconsin –järvi, Chelanjärvi, Tahoejärvi, Ozarksjärvi, Tanaycomojärvi,

Meadjärvi, Ponchartrainjärvi ja Iso Suolajärvi (Great Salt Lake).

Yhdysvaltojen autiomaat sijaitsevat maan lounaisosassa, New Mexicon, Arizonan, Nevadan ja Kaakkois-Kalifornian alueilla. Mojaven autiomaa on kolmion mallinen alue Kaliforniassa. Alueen pohjoisnurkassa on (Death Valley)

(Kuolemanlaakso). Kuolemanlaaksossa on Pohjois-Amerikan alin piste, Badwater, joka on 86 metriä merenpinnan alapuolella. Kuolemanlaakso on kesäisin yksi maailman kuumimpia paikkoja. Lämpötila voi yltää päivällä jopa 49 asteeseen. Mojaven autiomaa on ainoa paikka maailmassa, jossa kasvaa joshuapuita.  Puun mukaan on myös nimetty Joshua Tree-kansallispuisto Kalifornian kaakkoisosassa. Kasvi kuuluu liljojen sukuun ja on täysikasvuisena 3 – 12 metriä korkea. Vihertävän valkoiset kukat kukkivat yleensä maalis-huhtikuussa.

Tiestö

Yleisiä teitä                           6 586 610 km
Moottoriteitä                         76 334 km

Tienumerointi

Euroopan moottoriteihin verrattavissa olevat tiet ovat nimeltään ”Interstate Highways”. Nämä tiet on viitoitettu puna-valko-sinisillä liikenneopasteilla. Opasteeseen on merkitty ”I” tai ”Interstate” sekä tien numero.
Osavaltioiden sisäiset pikatiet on viitoitettu mustavalkoisilla opasteilla. Pohjois-eteläsuuntaiset tiet ovat numeroltaan parittomia ja itä-länsisuuntaiset tiet parillisia. Tienumeroon on usein liitetty viittaus ilmansuunnasta (N, W, E tai S).
Liikenneopasteissa ei käytetä paikkakuntien nimiä, vaan autoilijoita opastetaan tienumeroilla, liittymänumeroilla ja ilmansuunnilla. Tästä syystä on hyvä tietää, minkä numeroinen tie johtaa haluttuun matkakohteeseen.
Joissain osavaltioissa vasemmanpuoleinen ajokaista on varattu ajoneuvoille, joissa on vähintään kaksi henkilöä. Ajokaistasta käytetään nimitystä ”High Occupancy Vehicle Lane, HOVL”.
Keskimääräisiä etäisyyksiin ja nopeusrajoituksiin perustuvia teoreettisia ajoaikoja henkilöautolla (ilman taukoja):
Los Angeles - Chicago 32 tuntia, Miami - Los Angeles 41 tuntia, Miami - New York 20 tuntia, New York - Chicago 13 tuntia, New York - Dallas 25 tuntia ja New York - Los Angeles 44 tuntia.

Rahayksikkö

US dollari (USD)= 100 senttiä (cents)

Valuuttamääräykset

Ulkomaisen ja paikallisen valuutan tuonti ja vienti: ei rajoituksia.
Mikäli maksuvälineiden (käteisrahan, matkashekkien tms.) tuonti tai vienti ylittää 10 000 dollaria tai vastaavan määrän muuta valuuttaa, on rajalla tehtävä tulliselvitys lomakkeella CF 4790.
Valuuttamääräysten suhteen katsotaan yhdessä matkustava aviopari tai muut kahdestaan yhdessä matkustavat sukulaiset yhdeksi henkilöksi.

Rajanylityspaikat

Aukioloajat vaihtelevat, mutta Kanadan ja Meksikon rajoilla olevat raja-asemat ovat yleensä avoinna 24 h/vrk. Jos maahan tullaan ajoneuvolla Kanadasta tai Meksikosta, on rajalla heti otettava yhteys tulliin eikä matkaa saa jatkaa ennen kuin tulli on antanut siihen luvan. Maarajoilla on ulkomaalaisten täytettävä I-94-lomake, eli maahantulo- ja maastapoistumislomake (DHS Arrival/Departure Record).

Yhdysvaltojen matkailuorganisaatio

U.S. Travel Association
1100 New York Avenue, NW
Suite 450
Washington, DC 20005-3934
Puhelin: +1 202 408 8422
Faksi: +1 202 408 1255
Verkkosivut: www.ustravel.org

Autojärjestö

American Automobile Association (AAA)
1000 AAA Drive
Heathrow, Florida 32746-5063
Puhelin: +1 407 444 7000
Faksi: +1 407 444 7380
Verkkosivut www.aaa.com
AAA ei ole FIA:n jäsen vuoden 2010 jälkeen.

Suomen edustusto

Embassy of Finland
3301 Massachusetts Avenue N.W.
Washington D.C. 20008
U.S.A
Puhelin: +1 202 298 5800
Faksi: +1 202 298 6030
Sähköposti: sanomat.was@formin.fi
Verkkosivut: www.finland.org

Hätätapauksissa virka-ajan ulkopuolella voi soittaa numeroon +358 9 1605 5551 (Suomen ulkoministeriö).

Verkkolinkkejä

www.usatoday.com (uutisia, yleistä)
www.discoveramerica.com
http://finland.usembassy.gov/index.html (USA:n suurlähetystö Suomessa)
www.nycvisit.com (New York)
www.amtrak.com (junat)
www.greyhound.com (bussit)
www.mapquest.com (reititys)
www.randmcnally.com (reititys)
www.sayl.fi (Suomi-Amerikka Yhdistysten Liitto)

Liikkeiden aukioloajat

Pankit
ma-pe 9.00-16.00
la 9.30-12.00 (vain muutamat)

Postit
ma-pe 9.00-17.00
la 10.00-12.00 (vain muutamat)
Suurten kaupunkien pääpostit yleensä 24 h/vrk.

Kaupat
ma-la 9.30-18.00 isommat kaupat / kauppakeskukset ma-la klo 9/10-21
jotkut kaupat avoinna myös sunnuntaisin 12.00-17.30
Suurimmissa kaupungeissa muutamat kaupat auki 24 h/vrk.

Puhelut

Suomi-USA
00/990/994/999 + 1 + aluenumero

USA-Suomi
011 + 358  + aluenumero ilman 0:a

Puhelinautomaateissa on käytössä 25 sentin kolikot. Etukäteen ladatut puhelinkortit (prepaid phone cards), joita voi ostaa supermarketeista tai huoltoasemilta, ovat hyvä vaihtoehto, mutta korttien hinnat vaihtelevat. Joihinkin yleisöpuhelimiin käy maksuvälineeksi luottokortti. Oman luottokortin kautta maksettavia ovat myös soittokortit (calling cards).
Matkapuhelin:
Maahan saa tuoda matkapuhelimen ja käyttää sitä, mikäli suomalaisoperaattorilla on roaming-sopimus yhdysvaltalaisen operaattorin kanssa. USA:ssa käytettävän matkapuhelimen pitää olla kolmi- tai nelitaajuuspuhelin. Puhelujen ja tekstiviestien hinnat USA:sta Suomeen vaihtelevat suuresti eri operaattoreilla. Maahan tultuaan voi hankkia paikallisen ”Pay as you go” –SIM-kortin omaan matkapuhelimeen, jos puhelin on lukitsematon. Toinen vaihtoehto on ostaa edullinen amerikkalainen matkapuhelin ja hankkia siihen maan kattavimman puhelin- dataoperaattorin Verizonin SIM-kortti.
Matkapuhelimen käyttö ajon aikana on kielletty seuraavissa osavaltioissa: Kalifornia, Connecticut, Delaware, Havaiji, Illinois, Maryland, Nevada, New Hampshire, New Jersey, New York, Oregon, Utah, Vermont, Washington D.C., Washington ja West Virginia. Lisäksi käyttö ajon aikana on kielletty seuraavissa kaupungeissa: Montgomery (Alabama), Columbia Falls et Sandpoint (Idaho), Dubuque (Iowa), Detroit ja Troy (Michigan), Billings, Butte, Helena (Montana), Santa Fe ja Las Cruces (New Mexico), Brooklin, North Olmstead, North Royalton, South Euclid ja Walton Hills (Ohio), El Paso (Texas), Marshfield, Wisconsin Rapids (Wisconsin) ja Green River, Cheyenne (Wyoming).
Muissa osavaltioissa matkapuhelimen käyttö ajon aikana on kielletty autokoulun oppilailta, tuoreen ajokortin haltijoilta ja koulubussien kuljettajilta.
Joissain osavaltioissa on kiellettyä kirjoittaa tekstiviestejä, mutta matkapuhelimeen puhuminen on sallittua.
Lisätietoa USAN elektronikkayhdistyksen (Consumer Electronics Association®, CEA) sivuilta:

Aika

Aikaero: 7-12 h Suomen aikaa jäljessä. USA:ssa on neljä aikavyöhykettä: Eastern (UTC-5h), Central, Mountain ja Pacific (UTC-10h).
New York: 7 h
Los Angeles: 10 h
Alaska: 11 h
Havaiji: 12 h

Kesäaika (daylight saving time) on käytössä suurimmassa osassa osavaltioita maaliskuun toisen sunnuntain ja marraskuun ensimmäisen sunnuntain välillä

Kesäaikaa eivät sovella Havaiji, Arizona eikä osa Indianaa. Wikipedian artikkeli aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time_in_the_United_States#2007_to_the_present

Mittayksiköt

1 inch = 2,54 cm
1 mile = 1,609 km
1 kilometri = 0,621 mile
1 yard = 3 feet = 91,4 cm
1 metri = 1,094 yard
1 foot = 30,48 cm
1 gallon = 3,787 litraa
1 litra = 35,2 fl oz
1 pound (lb) = 453,59 grammaa
1 kg = 2,205 pounds
1 oz = 28,35 grammaa

Jännite

110/120 V
Pistoke: 2 litteää napaa.
Adapterit on syytä hankkia jo ennen matkaa.

Muuta huomattavaa

Alkoholi ja uhkapelit

Alkoholia saavat kaikissa osavaltioissa ostaa ja käyttää vain 21 vuotta täyttäneet. Myös uhkapeleihin osallistuminen tai pääsy kasinolle vaatii pääsääntöisesti 18 - 21vuoden ikää. Ikäraja vaihtelee osavaltioittain / kasinoittain.  Valokuvallista henkilötodistusta voidaan vaatia myös baareissa ja yökerhoissa.

Show your Card and Save

Autoliiton jäsen saa alennuksia koko Yhdysvallat kattavasta Show Your Card & Save –etujärjestelmästä. Etuja voi tutkia verkossa sivuilla www.aaa.com kohdassa International Relations (www.aaa.com/PPInternational/International.html).

Ulkoministeriö suosittelee ennen matkaa matkustusilmoituksen tekemistä ulkoministeriölle tai Suomen edustustoille. Vaihtoehtoisesti voi matkasuunnitelman lähettää ulkoasiainministeriön ylläpitämään mobiilipalveluun, http://formin.finland.fi/doc/mobiili/
Länsirannikolla saattaa esiintyä luonnonmullistuksia, kuten maanjäristyksiä, tulvia, metsäpaloja ja Keskilännessä tornadoja. Sairastapausten tai onnettomuuksien varalta on suositeltavaa hankkia ennen matkustamista kattava matkavakuutus, sillä terveydenhuollon kustannukset ovat Yhdysvalloissa erittäin korkeat.

Navigaattorit
Navigaattorin voi joko vuokrata (lisähintaan) autovuokraamosta tai ottaa mukaan oman navigaattorin. Jos käyttää omaa navigaattoria, pitää laitteeseen päivittää USA:n karttapaketti.

Autonvuokraus

Kuluttajansuojan näkökulmasta auto kannattaa vuokrata kotimaassa ja käyttää tunnettuja vuokraamoja. Auton voi saada matkakohteessa edullisesti, mutta pienillä vuokraamoilla voi olla vaikeuksia toimittaa sijaisautoja, jos vuokrattu auto menee rikki.
Autonvuokraukseen vaaditaan luottokortti. Luottokortti on vuokraamolle takuu siitä, että mahdolliset lisäkulut voidaan periä asiakkaalta jälkikäteen. Matkan jälkeen vuokrauksesta voi tulla laskuja pysäköintirikkeistä tai tankin täyttämättä jättämisestä.
Vuokra-auto luovutetaan asiakkaalle yleensä täydellä tankilla. Vastaavasti auto on myös palauttava täyteen tankattuna. Jos tankki on vajaa, voi vuokraamo periä tankkauskulut jälkikäteen, jolloin summasta voi tulla moninkertainen. Ennen ajoon lähtemistä on hyvä kysyä, mitä polttoainetta autoon pitää tankata, koska amerikkalaiset oktaaniluvut poikkeavat eurooppalaisista.

Yhdensuuntaisista vuokrauksista peritään jättömaksu.
Jos vuokra-autolla mennään valtioiden rajojen yli, siitä on sovittava autoa vuokralle otettaessa.

Vuokrattaessa on myös kerrottava, ketkä kaikki aikovat ajaa, sillä lisäkuljettajat merkitään vuokrasopimukseen ja vakuutusmaksut peritään myös heidän osaltaan.

Vuokraamoilla on usein ikärajoja. Useimmiten vaadittu vähimmäisikä on 21 tai 25 vuotta. Joillain vuokraamoilla on käytössä enimmäisikäraja. Jos ei täytä ikäkriteereitä, joutuu joko maksamaan lisämaksuja tai ei saa lainkaan autoa vuokralle.

Katso autonvuokraukseen liittyvät vakuutusasiat ja –termit kohdasta ” Maahantuloasiakirjat, ajoneuvon paperit ja muut erikoismääräykset / Auton vakuutukset”.

Ennen vuokra-auton käyttöönottoa ja sitä takaisin palautettaessa on syytä tarkastaa ajoneuvon kunto ja merkitä puutteet/viat vuokrasopimuslomakkeisiin. Englanniksi lomakkeen nimi voi olla esimerkiksi ”Rental Vehicle Condition Report”.

Ensin laaditaan kirjallinen paperi autoa otettaessa ja toinen raportti tehdään autoa palautettaessa. Jos näiden kahden välillä on eroavaisuuksia, esimerkiksi autoon on tullut lommo vuokrauksen aikana, joutuu asiakas yleensä maksamaan omavastuun tai mahdollista takuumaksua ei palauteta hänelle.
Jos vuokra-auton palauttaa myöhään illalla, eikä vuokraamo ole enää auki, se saattaa sanoa, että auton voi palauttaa tiettyyn paikkaan ja jättää avaimet esim. tiettyyn sovittuun postiluukkuun. Sitten joku kolhaisee autoa yön aikana. Tällöin vuokraus voi tulla kalliiksi, sillä sovitun vuokrahinnan asemesta vuokraamo saattaa veloittaa jälkikäteen luottokortilta moninkertaisen summan. Veloituksen perusteena autoon tullut lommo vuokrauksen aikana. Jos asiakkaalla ei ole palautusraporttia autosta, hänellä ei ole todisteita sanaansa vastaan.
Hyvä varokeino on ottaa valokuvia autosta sitä palautettaessa. Palautus pitäisi pyrkiä hoitamaan niin, että auto tulee tarkastetuksi ja auton kunto merkitään palautusraporttiin. Raportteihin olisi saatava autovuokraamon edustajan allekirjoitus.

Muistilista tarkastettavista kohteista ajoneuvoa vuokralle otettaessa:

• Vaadi kirjallinen vuokrasopimus
• Katso, että kaikki sovitut vakuutukset on merkitty paperille
• Selvitä kakkoskuljettajan/lastenistuimen lisäkulut
• Vaadi selvitys siitä, mitä hintoihin itse asiassa sisältyy
• Pyydä info- ja hätäpuhelinnumerot mahdollisen konerikon tai onnettomuuden varalle
• Tarkasta tankissa olevan polttoaineen määrä
• Kysy, mitä polttoainetta autoon pitää tankata (USA:ssa bensiinin oktaaniluvut poikkeavat eurooppalaisista oktaaneista)
• Tee yhdessä vuokraajan kanssa kirjallinen raportti ajoneuvossa olevista vioista/naarmuista/lommoista

Ajoneuvon tarkastaminen:

• Onko ajoneuvon korissa tai ikkunoissa naarmuja, lommoja tai muita ulospäin näkyviä vikoja?
• Ovat renkaiden sivu- ja kulutuspinnat ehjät? Entä urasyvyys? Vanteiden kunto?
• Toimivatko jarrut?
• Ovatko ajoneuvon paperit (rekisteröintitodistua ja ajoneuvon käyttöohje) saatavilla?
• Onko ajoneuvossa työkaluja, vararengasta?

Matkailuautot:

Matkailuautoa tai pakettiautoa vuokrattaessa on syytä muistaa, että suomalaisella B-ajokortilla saa ajaa enintään 3 500 kiloa painavaa ajoneuvoa. Matkailuautoa vuokrattaessa saattaa jäädä huomaamatta katolla olevat naarmut tai puuttuva kansi WC-putken päältä.
USA:n vaihtelevien ilmasto-olosuhteiden vuoksi tarvitaan usein joko lämmitystä tai ilmastointia. Tästä syystä kannattaa varmistaa vuokraamolta, että autossa on rajoittamaton generaattorin käyttömahdollisuus (unlimited generator usage). Käyttö maksaa noin 3,00 – 350 USD/tunti, eli käytöstä voi aiheutua useiden satojen dollareiden lasku kuukaudessa.
Muutamia matkailuautojen vuokraamoja:
USA RV Rentals
Camper Travel USA
www.campertravelusa.com
Cruise America
www.cruiseamerica.com
El Monte
www.elmonterv.com

Valitukset vuokrauksista:

Jos asiakas on vuokrannut auton ulkomailla ja haluaa jälkikäteen reklamoida jostain, on hänen tehtävä kirjallinen valitus sen maan vuokraamolle, josta auto on vuokrattu. Näin on sillä perusteella, että varsinainen vuokrasopimus on tehty kyseisen vuokraamon kanssa.
Kansainvälisesti toimivien autonvuokrausketjujen suomalaiset edustajat eivät ole vastuussa edes silloin, kun asiakas on tehnyt ennakkovarauksen Suomesta ko. vuokraamoketjun kanssa. Suomessa toimiva vuokraamoketjun edustaja on välittäjä ja vastaa vain omasta toiminnastaan. Suomessa toimivat kansainväliset vuokraamot auttavat kyllä asiakasta asian selvittelyssä.
Valitus ratkaistaan kyseisen maan lakien mukaan.

Jos vuokrauksen jälkeen tulee luottokorttilasku, johon on lisätty jälkikäteen muita kuin asiakkaan sopimia palveluita, kannattaa tehdä reklamaatio myös omalle luottokorttiyhtiölle. Valituksen mukaan on hyvä liittää kopio vuokrasopimuksesta sekä osapuolten välinen kirjeenvaihto.

Matkustustiedote

Yhdysvallat