Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch

Poliisi 911
Palokunta 911
Ambulanssi 911
Joillain alueilla  numero 911 ei toimi. Tällöin on katsottava hätänumero paikallisesta puhelinluettelosta.

Tiepalvelu: Paikalliset hälytysnumerot tulisi katsoa paikkakunnan puhelinluettelosta. Jos luetteloa ei ole saatavilla, voi soittaa AAA:n päivystysnumeroon +1 800 222 4357.
Autoliiton Plus-jäsenyyden matkanjatkamispalvelut eivät ole voimassa Yhdysvalloissa. Jos vuokra-autoon tulee tekninen vika, siitä on ensimmäiseksi ilmoitettava autovuokraamolle.

Jos tapahtuu henkilövahinkoja aiheuttanut liikenneonnettomuus, on välittömästi otettava yhteys poliisiin. Onnettomuudesta tulee tehdä kirjallinen selvitys paikalliselle ajoneuvovirastolle (Motor Vehicle Division) 1-30 päivän kuluessa, määräaika vaihtelee osavaltioittain.

1. Yleistietoa

Pinta-ala: 9 826 675 km2
Asukasluku: 308 745 000
Pääkaupunki: Washington DC
Asukasluku: 599 600
Muita kaupunkeja:
New York City: 8 363 700 as
Los Angeles: 3 833 900 as
Chicago: 2 853 100 as
Hallitusmuoto: liittovaltio, osavaltioitten välillä on eroja mm. lainsäädännössä ja ikärajoissa.

Maantieteellinen kuvaus

Amerikan Yhdysvallat on yksi maailman suurimmista maista. Luonnonolosuhteet vaihtelevat huomattavasti: maassa on isoja sisämaan järviä, aavikoita, kanjoneita, rotkoja, viljeltyjä alueita, preerioita, jokilaaksoja, vuoria, metsäseutuja, trooppisia rantoja, tundraa ja jäätiköitä.

Ilmasto vaihtelee Pohjoisen jäämeren arktisesta ilmastosta subtrooppiseen ilmastoon.

Maan kaksi merkittävintä vuoristoa ovat Appalakit idässä ja Kalliovuoret lännessä. Appalakkien korkein huippu on Mount Mitchel (2 037 m), joka sijaitsee Pohjois-Carolinassa. Kalliovuoret ulottuvat Kanadasta Uuteen Meksikoon asti. Kalliovuorten korkeimmat huiput sijaitsevat Coloradon osavaltiossa. Kaikkein korkein Kalliovuorten huippu on Mount Elbert (4 399 m).

Maan luoteisosassa sijaitsevat Kaskadit (Cascades)

. Kaskadien vuorijonon erikoisuus ovat lumihuippuiset kerrostulivuoret, jotka koostuu vuorottelevista laava- ja tuhkakerroksista. Kaskadien korkein huippu on Washingtonissa sijaitseva Mount Rainier (4 392 m). Sierra Nevadan vuoret sijaitsevat Kalifornian itäosassa.

Maan tunnetuimpia jokia ovat Mississippi, Columbia, Connecticut, Hudson, Delaware, Potomac, Savannah, Ohio, Missouri ja Rio Grande. Kanadan ja USA:n rajalla sijaitseva St Lawrence –joki on kuuluisa suluistaan ja yli tuhannesta saarestaan, joilla on paljon kesäasuntoja. Niagara-joki USA:n ja Kanadan rajalla on putouksineen yksi maan vierailluimmista matkailukohteista. Arkansas-joella on Colorado Springsin länsipuolella Royal Gorge, jota kutsutaan Arkansasin Grand canyoniksi. Joillain kohdin kanjoni on vain yhdeksän metriä leveä, mutta kanjonin seinämillä on joen molemmilla puolilla korkeutta yli 350 metriä. Colorado-joki saa alkunsa Rocky Mountain –kansallispuistossa Coloradossa. http://en.wikipedia.org/wiki/Colorado_River

Joki virtaa Coloradon autiomaan halki ja muodostaa Arizonan kuuluisan Grand Canyonin. Matkallaan Colorado-joki virtaa Meadjärven halki. Meadjärvellä on valtaisan suuri Hooverin pato, josta mm. Las Vegas saa sähkönsä.

Yhdysvaltojen järvet ovat suosittuja lomakohteita. Maailman suurimmat makean veden järvet ovat viisi Suurta järveä (Great Lakes): Yläjärvi, Huronjärvi, Michiganjärvi, Eriejärvi ja Ontariojärvi. Pienempiä mutta matkailullisesti myös tärkeitä järviä ovat Mainejärvet, Maine Lake Chaplain, Georgejärvi,

Placidjärvi, Northern Wisconsin –järvi, Chelanjärvi, Tahoejärvi, Ozarksjärvi, Tanaycomojärvi,

Meadjärvi, Ponchartrainjärvi ja Iso Suolajärvi (Great Salt Lake).

Yhdysvaltojen autiomaat sijaitsevat maan lounaisosassa, New Mexicon, Arizonan, Nevadan ja Kaakkois-Kalifornian alueilla. Mojaven autiomaa on kolmion mallinen alue Kaliforniassa. Alueen pohjoisnurkassa on (Death Valley)

(Kuolemanlaakso). Kuolemanlaaksossa on Pohjois-Amerikan alin piste, Badwater, joka on 86 metriä merenpinnan alapuolella. Kuolemanlaakso on kesäisin yksi maailman kuumimpia paikkoja. Lämpötila voi yltää päivällä jopa 49 asteeseen. Mojaven autiomaa on ainoa paikka maailmassa, jossa kasvaa joshuapuita.  Puun mukaan on myös nimetty Joshua Tree-kansallispuisto Kalifornian kaakkoisosassa. Kasvi kuuluu liljojen sukuun ja on täysikasvuisena 3 – 12 metriä korkea. Vihertävän valkoiset kukat kukkivat yleensä maalis-huhtikuussa.

Tiestö

Yleisiä teitä                           6 505 204 km
Moottoriteitä                         75 238 km

Tienumerointi
Euroopan moottoriteihin verrattavissa olevat tiet ovat nimeltään ”Interstate Highways”. Nämä tiet on viitoitettu puna-valko-sinisillä liikenneopasteilla. Opasteeseen on merkitty ”I” tai ”Interstate” sekä tien numero.
Osavaltioiden sisäiset pikatiet on viitoitettu mustavalkoisilla opasteilla. Pohjois-eteläsuuntaiset tiet ovat numeroltaan parittomia ja itä-länsisuuntaiset tiet parillisia. Moottoritiet ovat kaksinumeroisia (esim. I-75) ja niihin liittyvät pienemmät tiet ovat kolminumeroisia (esim. I-275). Tienumeroon on usein liitetty viittaus ilmansuunnasta (N, W, E tai S).
Liikenneopasteissa ei käytetä paikkakuntien nimiä, vaan autoilijoita opastetaan tienumeroilla, liittymänumeroilla ja ilmansuunnilla. Tästä syystä on hyvä tietää, minkä numeroinen tie johtaa haluttuun matkakohteeseen.
Joissain osavaltioissa vasemmanpuoleinen ajokaista on varattu ajoneuvoille, joissa on vähintään kaksi henkilöä. Ajokaistasta käytetään nimitystä ”High Occupancy Vehicle Lane, HOVL”.

Keskimääräisiä etäisyyksiin ja nopeusrajoituksiin perustuvia teoreettisia ajoaikoja henkilöautolla (ilman taukoja):

Los Angeles - Chicago 44 tuntia, Miami - Los Angeles 57 tuntia, Miami - New York 27 tuntia, New York - Chicago 16 tuntia, New York - Dallas 33 tuntia, New York - Los Angeles 58 tuntia ja New York - Miami 27 tuntia.

Rahayksikkö

US dollari (USD)= 100 senttiä (cents)

Valuuttamääräykset

Ulkomaisen ja paikallisen valuutan tuonti ja vienti: ei rajoituksia.
Mikäli paikallisen valuutan tuonti tai vienti ylittää 10 000 dollaria tai vastaavan määrän muuta valuuttaa, on rajalla tehtävä tulliselvitys lomakkeella CF 4790.
Valuuttamääräysten suhteen katsotaan yhdessä matkustava aviopari yhdeksi henkilöksi.

Rajanylityspaikat

Aukioloajat vaihtelevat, mutta Kanadan ja Meksikon rajoilla olevat raja-asemat ovat yleensä avoinna 24 h/vrk. Jos maahan tullaan ajoneuvolla Kanadasta tai Meksikosta, on rajalla heti otettava yhteys tulliin eikä matkaa saa jatkaa ennen kuin tulli on antanut siihen luvan.

Yhdysvaltojen matkailuorganisaatio

U.S. Travel Association
1100 New York Avenue, NW
Suite 450
Washington, DC 20005
Puhelin: +1 202 408 8422
Faksi: +1 202 408 1255
Verkkosivut: www.ustravel.org

Autoliiton sisarjärjestö

American Automobile Association (AAA)
1000 AAA Drive
Heathrow, Florida 32746-5063
Puhelin: +1 407 444 7000
Faksi: +1 407 444 7380
Verkkosivut www.aaa.com tai www.aaa.publicaffairs.com
AAA ei ole FIA:n jäsen vuoden 2010 jälkeen.

Suomen edustusto

Embassy of Finland
3301 Massachusetts Avenue N.W.
Washington D.C. 20008
U.S.A
Puhelin: +1 202 298 5800
Faksi: +1 202 298 6030
Sähköposti: sanomat.was@formin.fi
Verkkosivut: www.finland.org

Hätäpuhelut virka-ajan ulkopuolella +358 9 1605 5551 (Suomen ulkoministeriö).

Verkkolinkkejä

www.usatoday.com (uutisia, yleistä)
www.discoveramerica.com
http://finland.usembassy.gov/index.html (USA:n suurlähetystö Suomessa)
www.nycvisit.com (New York)
www.amtrak.com (junat)
www.greyhound.com (bussit)
www.mapquest.com (reititys)
www.randmcnally.com (reititys)
www.sayl.fi (Suomi-Amerikka Yhdistysten Liitto)

Liikkeiden aukioloajat

Pankit
ma-pe 9.00-16.00
la 9.30-12.00 (vain muutamat)

Postit
ma-pe 9.00-17.00
la 10.00-12.00 (vain muutamat)
Suurten kaupunkien pääpostit yleensä 24 h/vrk.

Kaupat
ma-la 9.30-18.00 isommat kaupat / kauppakeskukset ma-la klo 9/10-21
jotkut kaupat avoinna myös sunnuntaisin 12.00-17.30
Suurimmissa kaupungeissa muutamat kaupat auki 24 h/vrk.

Puhelut

Suomi-USA
00/990/994/999 + 1 + aluenumero

USA-Suomi
011 + 358  + aluenumero ilman 0:a

Puhelinautomaateissa käytössä puhelinkortit. Joihinkin yleisöpuhelimiin käy maksuvälineeksi luottokortti.

Matkapuhelin:
Maahan saa tuoda matkapuhelimen ja käyttää sitä, mikäli suomalaisoperaattorilla on roaming-sopimus yhdysvaltalaisen operaattorin kanssa. USA:ssa käytettävän matkapuhelimen pitää olla 3-taajuuspuhelin. Puhelujen ja tekstiviestien hinnat USA:sta Suomeen vaihtelevat operaattorista riippuen suuresti.

Matkapuhelimen käyttö ajon aikana on kielletty seuraavissa osavaltioissa: Kalifornia, Connecticut, Delaware, Maryland, New Jersey, New York, Oregon, Washington D.C. ja Washington. Lisäksi käyttö ajon aikana on kielletty seuraavissa kaupungeissa: Chicago ja Evanston (Illinois), Detroit (Michigan), Santa Fe ja Las Cruces (New Mexico), Brooklin, North Olmstead ja Walton Hills (Ohio), Phoenix (Arizona), El Paso (Texas), Honolulu, Hawaii City ja O’ahu (Havaiji), Philadelphia, Allentown, Bethlehem, Conshohocken, Erie, Harrisburg, Lebanon, West Conshohocken ja Wilkes-Barre (Pennsylvania).

Muissa osavaltioissa matkapuhelimen käyttö ajon aikana on kielletty autokoulun oppilailta, tuoreen ajokortin haltijoilta ja koulubussien kuljettajilta.
Joissain osavaltioissa on kiellettyä kirjoittaa tekstiviestejä ajon aikana, mutta matkapuhelimeen puhuminen on sallittua.
Lisätietoa AAA:n esitteestä ”Distracted Driving”:

www.aaapublicaffairs.com/Main/Default.asp?CategoryID=3&SubCategoryID=73.

Aika

Aikaero: 7-12 h Suomen aikaa jäljessä. Manner-USA:ssa neljä aikavyöhykettä: Eastern (-7h), Central, Mountain ja Pacific (-10h).
New York: 7 h
Los Angeles: 10 h
Alaska: 11 h
Havaiji: 12 h

Kesäaika(daylight saving time) on käytössä suurimmassa osassa osavaltioita maaliskuun toisen sunnuntain ja marraskuun ensimmäisen sunnuntain välillä

Kesäaikaa eivät sovella Havaiji, Arizona eikä osa Indianaa. Wikipedian artikkeli aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time_in_the_United_States#2007_to_the_present

Mittayksiköt

1 mile = 1,609 km
1 kilometri = 0,621 mile
1 yard = 3 feet = 91,4 cm
1 metri = 1,094 yard
1 foot = 30,48 cm
1 gallon = 3,787 litraa
1 pound (lb) = 453,59 grammaa
1 oz = 28,35 grammaa

Jännite

110/120 V
Pistoke: 2 litteää napaa.
Adapterit on syytä hankkia jo ennen matkaa.

Muuta huomattavaa

Alkoholi ja uhkapelit
Alkoholia saavat kaikissa osavaltioissa ostaa ja käyttää vain 21 vuotta täyttäneet. Myös uhkapeleihin osallistuminen tai pääsy kasinolle vaatii pääsääntöisesti 18-21v., ikäraja vaihtelee osavaltioittain / kasinoittain.  Valokuvallista henkilötodistusta voidaan vaatia myös baareissa ja yökerhoissa.

Show your Card and Save
Autoliiton jäsen saa alennuksia koko Yhdysvallat kattavasta Show Your Card & Save –etujärjestelmästä. Etuja voi tutkia verkossa sivuilla www.aaa.com kohdassa International members.

Ulkoministeriö suosittelee ennen matkaa matkustusilmoituksen tekemistä ulkoministeriölle tai Suomen edustustoille. Vaihtoehtoisesti voi matkasuunnitelman lähettää ulkoasiainministeriön ylläpitämään mobiilipalveluun, www.formin.fi.
Länsirannikolla saattaa esiintyä luonnonmullistuksia, kuten maanjäristyksiä, tulvia,  metsäpaloja ja Keskilännessä tornadoja. . Sairastapausten tai onnettomuuksien varalta on suositeltavaa hankkia ennen matkustamista kattava matkavakuutus, sillä terveydenhuollon kustannukset ovat Yhdysvalloissa erittäin korkeat.

Matkustustiedote

Yhdysvallat