Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Baltian maat

Baltian maihin kuuluu kolme Pohjois-Euroopan valtiota Itämeren itäpuolella: Viro, Latvia ja Liettua. Venäjään kuuluva Kaliningradin alue on myös osa Baltiaa.

Via Baltica - E 67

Monet autoilijat valitsevat Via Baltican reitikseen etenkin itäiseen Eurooppaan. Reitti on autoilijoiden suosiossa sen edullisuuden, viime vuosina kohentuneiden teiden, sekä parantuneiden palvelujen vuoksi. Via Balticasta kerrotaan lisää näillä sivuilla. Reitti päättyy varsinaisesti Puolan Varsovaan. Puolan maakohtaiset tiedot löytyvät näiltä sivuilta osiosta muu Eurooppa.

Autoliiton Autolla etelään -reittiopas helpottaa matkantekoa itäisen Keski-Euroopan maissa. Kirjan voi tilata AL-kaupasta.

31.4.2013

Autoretkelle viikonlopuksi Baltiaan

Via Baltica kiinnostaa reittivaihtoehtona monia, joten testasimme tien ja

välietappien kunnon Tallinnasta Kaunasiin ja takaisin. Kolme päivää, kaksi

yötä ja yhteensä 1200 ajokilometriä. Kaava sopii pitkän viikonlopun lomaksi.

Ennakkovalmistelut

Matkan suunnittelun avuksi suosittelemme Autoillen Euroopassa -kirjaa sekä Autolla Etelään -reittikirjaa. Hyvä karttakirja ja navigaattori, jossa on päivitetyt kartat, ovat tarpeellisia pääteiden ulkopuolella ja etenkin kaupungeissa.

Vaadittavat asiapaperit ja tarvikkeet

Auton liikennevakuutuksen voimassaolosta kertova vihreä kortti mukaan. Vihreän kortin saa omasta vakuutusyhtiöstä. Kannattaa myös tarkistaa, että henkilö- ja matkatavaravakuutukset sekä auton kaskovakuutus ovat kunnossa. Omavastuuosuus esimerkiksi varkauden osalta voi olla korotettu. Passi tai henkilökortti tarvitaan myös. Autoliiton seurueelta passit tarkastettiin Tallinnan satamassa lähtöselvityksen yhteydessä.

Alkuperäinen rekisteröintitodistus ja monikielinen valtakirja ajoneuvon maastavientiä varten myös mukaan. Jauhesammutin ja ensiapulaukku ovat pakollisia varusteita Baltian maissa. Heijastinliivi vaaditaan Latviassa ja Liettuassa.

Laivalla Tallinnaan ja takaisin

Vaihtoehtoja löytyy reitillä runsaasti. Aamun aikaisin vuoro on Tallink Siljalla, lähtö klo 7.30. Illan viimeisin vuoro takaisin lähtee Tallink Siljalla klo 22.30. Jäsenet voivat varata laivamatkan edullisempaan hintaan Autoliiton kautta.

Tiestön kunto

Ensimmäisen päivän reitti kulki Tallinnasta E67-tietä (Via Baltica) Pärnuun ja sieltä Riikaan. Pärnussa lyhyt pysähdys kahvilla kukkatapeteilla ja vanhoilla huonekaluilla sisutetussa Supelsaksad-kahvilassa. Pärnun jälkeen poikkeasimme Via Balticalta Häädemesten ”rantareitille” ja se kannatti. Kapea, mäntyjen reunustama reitti kulkee Rannametsän kautta aina Iklaan saakka. Matkaa tällä luonnonkauniilla reitillä on noin 30 kilometriä. Viron ja Latvian rajalta, Ainazin

kohdalla, alkoi melkoisen huono tieosuus. Vastaavanlaisiin rekan paripyörien tekemiin uriin eivät matkalaiset olleet aiemmin törmänneet.Onneksi aurinko paistoi, sillä sateella tie olisi ollut vaarallinen. Huono tieosuus on noin 30 kilometrin mittainen. Välillä tien kunto on tosin parempi. Saulkrastin jälkeen tie on paikattua ja välillä tien poikittaissaumat ryskyttävät autoa.

Onneksi tien kunto paranee taas Riikaa lähestyttäessä. Toisena päivänä matka jatkui Riiasta E77-tietä Siauliain suuntaan ja kohti Ristinkukkulaa. Matkalle osuu tietöitä, ja tien kunto on heikompi kuin E67-tie.

A1-moottoritie vei kuitenkin seurueen nopeasti ja mukavasti Kaunasiin. Moottoritien nopeusrajoitus on 130 km/h. Viimeisenä päivänä Kaunasista Via Balticaa pitkin Tallinnaan ajokilometrejä kertyi 600. E67-tien kunto Kaunasista Riikaan oli hyvällä mallilla. Loppumatkan Riiasta Tallinnaan ajettiin samaa reittiä kuin tullessa. Tien pientareet ovat yleisesti aika leveitä ja liikenne melko jouhevaa. Hevosvankkureitakin nähtiin liikenteessä.

Nähtävyyksiä

Viron Häädemesten ”rantareitille” kannattaa poiketa. Maisemat ovat kauniita ja tie kapeudessaankin viehättävä. Ajoittain tiessä on kuoppaisuutta. Mikäli on aikaa, Kablin kohdalla voi pysähtyä valokuvaamaan merellistä maisemaa. Ristinkukkula sijaitsee Siauliainimisen kaupungin kupeessa. Ristien määrää on kasvanut vuosi vuodelta ja paikka häkellyttää, vaikka edellisestä vierailusta olisi

kulunut vain hetki. Pysäköintipaikka on maksullinen. Saulkrastissa kannattaa piipahtaa katsomaan hiekkakivikallioita. Valkoiset dyynit Inupe-joen suussa avaavat kauniin maiseman merelle. Paikalla on näköalatasanne ja meren rantaa pitkin kulkee metsäpolku.

Pysäköintipaikka on sielläkin maksullinen.

Majoitus AL -jäsentuhotelleissa

Ensimmäinen yöpyminen Riiassa.  Autoliiton jäsenetupaikka, Art Hotel Laine, on kohtuuhintainen ja erittäin siisti hotelli. Hotelli sijaitsee kävelymatkan päässä Riian vanhasta kaupungista. Autolle on mahdollista saada hotellin sisäpihalta turvallinen parkkipaikka. Varaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin etukäteen, sillä parkkipaikkoja on vähän, eikä kadulle voi pysäköidä. Hotellin vieressä on myös  kohtuuhintainen parkkialue.

Toinen yöpyminen Kaunasissa erittäin viehättävässä ja viihtyisässä Best Western hotelli Santakoksessa. Hotellin sijainti on erinomainen, aivan vanhan kaupungin ja sen kävelykadun kupeessa. Autoliiton jäsenet saavat 10 % alennuksen etukäteen varattuna edullisimmasta hinnasta. Hotellin sisäpihalla on ilmainen ja turvallinen parkkipaikka.

Hintataso

Polttoaine oli edullisinta Latviassa. Halvimmat polttoainehinnat löytyvät usein taajamien ulkopuolelta. Saulkrastissa ostoskeskuksen yhteydessä syöty pitsa, juoma ja kahvi maksoivat yhteensä 6 euroa. Paikallista valuuttaa kannattaa vaihtaa etukäteen, vaikka useissa paikoissa kelpasivat myös eurot.

Muuta huomioitavaa

Tolppakameroita esiintyy tien varressa aika-ajoin. Nopeusrajoitusten kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä sakot tulevat todennäköisesti kotiin maksettavaksi. Rekkaliikenne on ajoittain vilkasta. Mutta mitä tarkoittaa varoituskolmio, jonka valkoisella pohjalla on musta pallo? Monilla ”Magistraliniai” –teillä eli maan päävaltateillä on mahdollista tehdä U-käännös. Tällainen vaarallinen kohta on usein merkitty tällä muu vaara -liikennemerkillä.

Maksulliset tiet

Vain Liettuassa tiet ovat maksullisia, mutta sielläkään maksut eivät koske henkilöautoja tai moottoripyöriä. Tiemaksua peritään A1–A18 -teillä paketti-, kuorma- ja linja-autoilta (ajoneuvoluokilta M2, M3, N1, N2 ja N3). Maksu peritään ”vinjettinä”, eli kyseessä on maksutarra (keliuvinjetes.lt).

Loppupäätelmät

Reitti toimii muualle Eurooppaan aikovalle hyvänä vaihtoehtona, etenkin kun aikaa on riittävästi. Joidenkin teiden kunto saattaa olla ajoittain haasteellinen ajoneuvoyhdistelmille ja matkailuautoille. Liikennekulttuuri poikkeaa hieman totutusta, joten kuljettajan on oltava erityisen valppaana. Autoliitto suosittelee valoisaan aikaan ajoa. Myös majoitukset kannattaa varata hyvissä ajoin etukäteen, etenkin sesonkiaikana.

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: