Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Valtakirja

Autoliiton valtakirjalomakkeessa on seitsemää eri kieltä
Autoliiton kansainvälinen valtakirja on 7 eri kielellä.

Jos ylittää Suomen rajan autolla, jonka rekisteröintitodistuksessa ei ole omaa nimeä auton omistajana tai haltijana, on oltava mukana kansainvälinen valtakirja ajoneuvon omistajalta.

Osamaksulla ja leasing-sopimuksella hankitun ajoneuvon voi viedä maasta vain rahoitusyhtiön luvalla, jolloin ajoneuvon haltijankin on hankittava valtakirja rahoitusyhtiöltä.

Autoliitto vahvistaa leimalla käyttämänsä valtakirjalomakkeen tiedot valtuuttajan ja hakijan ilmoituksen perusteella.

Ajoneuvon omistaja voi valtuuttaa toisen henkilön käyttämään ajoneuvoaan niin pitkäksi aikaa kuin haluaa. Täten Autoliiton valtakirjan voi myöntää asiakkaan haluamaksi ajaksi, aikarajaa ei ole. Jos ajoneuvon omistaja vaihtuu, valtakirja raukeaa automaattisesti.

Autoliitto tai AL:n palvelupiste leimaa vain valtakirjalomakkeen, johon tiedot on täytetty (siis tyhjää valtakirjalomaketta ei voi leimata).  Vastuu vahvistuksesta käytettyjen tietojen oikeellisuudesta on aina ainoastaan niiden ilmoittajalla.

Valtakirjan vahvistamisen toimistossamme 5 €/AL-jäsen ja 8 €/muut. Liity jäseneksi täältä.

Mistä valtakirjan saa?

Autoliitto
Hämeentie 105 A, 00550 Helsinki
09 7258 4458
09 7258 4400

Eri puolilla Suomea sijaitsevista palvelupisteistä, joiden yhteystiedot löytyvät tästä.

Ohje valtakirjan täyttämiseen:

Allekirjoittanut valtuuttaa täten: AUTON OMISTAJA / VALTUUTTAJA
Herra/Rouva: AUTON KÄYTTÄJÄ /  KENET VALTUUTETAAN
Osoite: VALTUUTETUN OSOITE
Käyttämään ajoneuvoani, rek.nro:  xxx-111
  valtuutusaika
Paikka ja aika:
Allekirjoitus:AUTON OMISTAJAN ALLEKIRJOITUS
Osoite:AUTON OMISTAJAN OSOITE
PDF-tiedostoAutoliiton valtakirjalomake. PDF-tiedosto. Huom! Vaatii leimauksen. (391 kB)
Tulosta oheinen lomake. Valtuuttaja täyttää ja allekirjoittaa sen. Jotta Autoliiton valtakirjalomake olisi virallisesti voimassa, siihen on hankittava leima Autoliitosta. Sen saa esimerkiksi paikan päältä AL:n Helsingin toimistoista tai AL:n palvelupisteistä. Leimaus maksaa 5,-/jäsen ja 8,-/ei-jäsen. Lomakkeen voi myös postittaa Autoliittoon leimausta varten, osoite on Autoliitto/Asiapaperit PL 35, 00551 Helsinki. Tällöin valtuuttajan pitää laittaa mukaan lisäohje siitä, tullaanko leimattu valtakirja noutamaan AL:sta, vai lähettääkö AL sen postiennakolla. Jos leimattu valtakirja halutaan takaisin lähetettynä, on kerrottava, kuka on vastaanottaja ja valtakirjan postiennakon lunastaja.
Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: