Puola

Automatkailijan Puola

Itämeren rannikko on alavaa, mutta korkeuserot kasvavat lähestyttäessä Pojezierze Pomorskien metsäisiä kukkuloita. Niiden jälkeen maasto keskemmällä maata on taas alavaa. Matalan alankoseudun jälkeen ovat Sleesian ja Masovian alueet, joilla on laajoja jääkauden uurtamia jokilaaksoja.

Etelässä on vuoristoisempaa: siellä ovat Sudeettien, Tatran ja Beskidin vuoristot. Tatravuoristo on alppimainen, eli vuoret ovat usein paljasta kalliota ja huipuilla on lumipeite. Puolassa on 21 yli 2 000 metrin korkuista vuorta. Ne sijaitsevat kaikki Korkealla Tatralla. Tatra muodostuu Korkeasta Tatrasta ja Läntisestä Tatrasta. Maan korkein huippu on Rysy (2 499 m). Pieninyn vuoria pidetään erittäin luonnonkauniina. Erittäin jylhä ja geologisesti mielenkiintoinen on Dunajecin rotkomainen jokilaakso ihan Slovakian rajalla.

Maan pisin joki on Wisla (1 047 km). Muita pitkiä jokia ovat Odra (saksaksi Oder, pituutta 854 km), Warta ja Bug. Maassa on tuhansia järviä, joista useimmat sijaitsevat maan pohjoisosassa. Suurin järvi on Śniardwy (yli 100 km2). Puolalla on Itämeren rantaviivaa noin 528 kilometriä.

Yleistietoa Puolasta

Pinta-ala 312 679 km²
Asukasluku 38,4 milj.
Väestöntiheys 123 as./km²
Valtakieli puola
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Varsova 1,7 milj.
Muita kaupunkeja Krakova 759 100 as. Lódz 737 000 as. Wroclaw 632 200 as.

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Koko maan kattava yleinen tiepalvelunumero: 9637. Maassa on useita avustusorganisaatioita.

Puhelin: +48 22 532 84 44/PZM. Apu on maksullista. Autoliiton Plus- tai Premium-jäsen (tai ePlus/ePremium-jäsen) soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Jäsen saa puhelinnumeron edellä mainitun jäsenlajin liittymishetkellä.

Päivitetty 11/2023.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 997 tai 112
  • Ambulanssi 999 tai 112
  • Palokunta 998 tai 112

Puolan maksulliset tiet

Moottoritiet ovat pääsääntöisesti maksullisia kaikille ajoneuvoille. Moottoriliikenneteillä ja pääteillä maksuja peritään vain kokonaismassaltaan yli 3 500 kilon painoisilta ajoneuvoilta sekä ajoneuvoyhdistelmiltä. Yhdellä ja samalla moottoritiellä voi olla sekä valtion, että yksityisten ylläpitämiä tieosuuksia.

Yksityisten ylläpitämillä teillä, eli A1-tiellä, A2-tiellä osuudella Konin-Swiecko ja A4-tiellä osuudella Krakova-Katowice, maksetaan kaikkien ajoneuvojen tiemaksut – kokonaismassasta riippumatta – joko käteisellä tai luottokortilla. Myös eurot hyväksytään, mutta vaihtorahat palautetaan zloteina.

Valtion ylläpitämät tiet A2 tieosuudella Konin–Stryków ja A4 välillä Bielany Wrocławskie–Sośnica ovat maksuttomia 1.7.2023 alkaen alle 3 500 kilon painoisille ajoneuvoille.

Valtion ylläpitämillä teillä (A2-tiellä osuudella Konin-Strykow ja A4-tiellä osuudella Wroclaw – Sosnica) on yli 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille ja ajoneuvoyhdistelmille käytössä vain elektroninen maksujärjestelmä e-TOLL.  Maksulliset tieosuudet yli 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille.Tiemaksut suoritetaan joko e-TOLL-mobiilisovelluksella, OBU-lähettimellä tai etäpaikannin lähettimellä ELS (eternal localization system). Rekisteröintiohjeet verkossa.

Moottorin matkavinkit Puolaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi

Sähköautolla Puolaan

Sähköautojen nopeita DC-latauspisteitä on 1 220 ja hitaita AC-latauspisteitä on 3 670.
Lähde: EU Alternative Fuels observatory (2023)
Yllä mainitulla sivuston laskurin avulla voi tutkia latauksen hintoja. Pikalatauksen hinta voi helposti olla 0,70 euroa / kWh.

Latauspaikkoja voi hakea esimerkiksi PlugShare, ChargePoint, Chargemap, Electro Maps, tai GoogleMaps -sovelluksilla. Reitityspalvelu A Better Route Planner on myös hyödyllinen.

Keski- ja Itä-Euroopassa laajin latausverkosto on Greenway-yrityksellä. Greenwayllä on mahdollisuus valita yhden kerran lataaminen (one-time/ ad hoc) joko internetin tai sovelluksen kautta rekisteröitymällä. Kertalataamispalvelu on voimassa 8 tunnin ajan.  Greenwayn sovellus GreenWay Poland App toimii roaming-periaatteella myös muissa maissa.

Markettimyymäläketju Biedronka aikoo rakentaa maan suurimman nopean latauksen (DC) verkoston Powerdot-operaattorin kanssa. Jokaisessa Biedronkan/Powerdotin latauspisteessä on saatavilla 120 kW. Ketju rakentaa 150 latausasemaa vuonna 2023 ja 450 vuonna 2024. ADAC:n mukaan eniten käytetty maksumenetelmä Puolassa on ShellRecharge RFID.

• Jos joutuu Puolassa liikenneonnettomuuteen, josta aiheutuu henkilövahinkoja, merkittäviä aineellisia vahinkoja tai riitaa vastapuolen kanssa, pitää ehdottomasti saada kirjallinen poliisiraportti ”protokól policyjny”. Jos ei anna ensiapua onnettomuuspaikalla tai syyllistyy pakoon onnettomuuspaikalta, tuomitaan tekijä kolmesta kuukaudesta kolmeen vuotta kestävään vankeuteen ja lisäksi tulee ankara sakko.

• Eurooppalaisen vahinkoilmoituksen käyttö on suositeltavaa samoin kuin valokuvien ottaminen vahinkotilanteesta. On syytä olla allekirjoittamatta sellaisia papereita, joita ei ymmärrä.
    ADAC varoittaa, että vahingonkorvaukset vanhenevat kolmen vuoden kuluttua onnettomuuden tapahtumispäivästä. ADAC:n mukaan puolalaisen vakuutusyhtiön pitäisi olla käsitellyt asia kolmen kuukauden kuluessa vahinkoilmoituksen tekemisestä.
    Lähde: ADAC

• Ravintoloissa on tapana antaa noin 10 %:a ylimääräistä hyvästä palvelusta. Muualla kuin isoissa kaupungeissa tai turismikohteissa voi pyöristää laskua hieman ylöspäin (esim. 47 PLN lasku 50 zlotyyn). Tippi on paras antaa käteisenä, koska luottokortilla maksettuna se ei saata päätyä henkilökunnalle, lisäksi se on veronalaista tuloa ja siitä peritään ALV. Käteisellä maksettaessa on sanottava tarjoilijalle, kuinka paljon haluaa takaisin vaihtorahaa. Rahan voi myös pois lähtiessään jättää pöydälle.

Hotellissa voi jättää huonesiivouksesta myös hieman palvelurahaa. Takseille ei yleensä anneta ylimääräistä, mutta laskua voi hieman pyöristää ylöspäin.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 429 815 km
    Pää- tai kansallisteitä: 19 403 km
    Moottoriteitä: 1 810 km
    Moottoriliikenneteitä: 3 183 km

Tiet luokitellaan seuraavasti:

• Eurooppatie (E)
    • Moottoritie (autostrada, A)
    • Moottoriliikennetie (droga ekspresowa, S)
    • Kansallinen valtatie (droga krajowa, GP)
    • Piirikunnasta (voivodship) toiseen johtava kansallinen tie (droga wojewódzka, G)
    • Seututie (droga powiatowa, Z)
    • Kunnallinen tie (droga gminna; L, D)

Teiden kunto

Valtakunnalliset päätiet (tunnuksena A- tai S-kirjain) ovat pääosin hyvässä kunnossa. Piirikunnalliset voivodikuntatiet on merkitty kolminumeroisilla numeroilla keltaisella taustalla ja niiden kunto vaihtelee alueittain.
    Lisätietoa tiestä.

Viime vuosina uusia teitä on rakennettu paljon ja vanhoja on parannettu. Katsaus jo rakennetuista teistä sekä tietoa uusista tieosuuksista Puolan pääministerin verkkosivuilla.

Erittäin tarkka ja havainnollinen kuvaus tiestön rakentamisesta ja suunnitelluista uusista teistä löytyy Wikipedian sivuilta.

Maailman talousfoorumin mukaan Puolan tiet olivat vuonna 2022 maailman paremmuusjärjestyksessä sijalla 43. Raportin mukaan noin 37 % Puolan teistä on huonossa tai epätyydyttävässä kunnossa.

Teiden tekninen kunto riippuu muun muassa hallintoelimestä. Valtateitä hallinnoi keskitetysti Puolan tiehallintovirasto GDDKIA ja paikallisteitä hallinnoivat paikallishallinnon yksiköt (yli 95 % kaikista Puolan teistä). Jälkimmäiset ovat yleensä paljon huonommassa kunnossa kuin GDDKIA:n hallinnoimat tiet.