Itävalta

Automatkailijan Itävalta

Maa on vuoristoinen. Itä-Alpit, pohjoiset Kalkkikivialpit ja eteläiset Kalkkikivialpit sijaitsevat kaikki osittain Itävallassa. Maan korkein vuori on Großglockner (3 797 m). Vain noin neljäsosa maan pinta-alasta on alavaa. 32 % maasta sijaitsee alempana kuin 500 metriä merenpinnasta. Maan itäosa on länsipuolta alavampaa. Maan voi jakaa viiteen erilaiseen alueeseen, joista suurin on Itä-Alpit (62 % koko maan pinta-alasta). Alppien ja Karpaattien juurella olevat mäkiset reuna-alueet muodostavat 12 % maan pinta-alasta; toiset 12 % koostuvat maan itäosan mäkialueista ja Pannonian alavammista maista. Maan pohjoisosassa on Alppeja matalampaa graniittiylänköä (10 % maan pinta-alasta). Wienin syvänne muodostaa jäljelle jäävän 4 prosentin osuuden. Maassa on noin 100 järveä ja tuhatkunta pientä vuoristolampea. Tonava virtaa mm. Linzin ja Wienin kaupunkien halki.

Itävalta jakautuu yhdeksään provinssiin: Vorarlberg ja Tiroli lännessä, Salzburg ja Ylä-Itävalta maan keskiosassa, Steiermark ja Kärnten etelässä, Burgenland ja Ala-Itävalta samoin kuin Wien maan itäosassa.

Yleistietoa Itävaltasta

Pinta-ala 83 870 km²
Asukasluku 8,9 milj. as.
Väestöntiheys 108 as./km²
Valtakieli saksa (88%), muita kieliä bosnia, kroatia, montenegro, serbia, turkki ja unkari
Hallitusmuoto tasavalta
Pääkaupunki Wien 1,897 milj. as.
Muita kaupunkeja Graz 283 869 Linz 203 012

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Puhelin: 120/ÖAMTC.

Autoliiton (e)Plus- tai (e)Premium-jäsen soittaa Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Puhelinnumero on jäsenkortissa. ÖAMTC:n tiepalvelu ilman plusjäsenyyttä maksaa 178 € päivisin 6.00–20.00 ja 232 € öisin 20.00–6.00 (FIAan kuuluvien liittojen jäsenet saavat näyttäessään jäsenkorttinsa 35 euron alennuksen).

Moottoriteillä on hätäpuhelimia 2 kilometrin välein. Pienet punaiset nuolet tien reunatolpissa opastavat lähimmälle hätäpuhelimelle. Puhelu hätäpuhelimesta yhdistyy moottoritien ylläpitäjälle.

Päivitetty 1/2024.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 133 tai 112
  • Ambulanssi 144 tai 112
  • Palokunta 122 tai 112

Moottorin matkavinkit Itävaltaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi

Pelastusväylän muodostaminen

Autoilijoiden täytyy muodostaa tarvittaessa niin sanottu pelastusväylä (Rettungsgasse) moottoriteillä ja moottoriliikenneteillä, jos liikenne on ruuhkautunut. Pelastusväylä tulee muodostaa siten, että vasemmalla ajokaistalla ajavat siirtyvät niin kauas vasemmalle kuin mahdollista ja oikeanpuoleisella ajokaistalla ajavat siirtyvät niin pitkälle oikealle kuin mahdollista. Jos tiellä on samaan ajosuuntaan enemmän kuin 2 kaistaa, pitää kaikkein vasemmanpuoleisimman kaistan käyttäjien siirtyä mahdollisimman kauas vasemmalle ja muita kaistoja käyttävien pitää siirtyä omalla ajokaistallaan niin pitkälle oikealle kuin mahdollista.

Pelastusväylää pitkin hälytysajoneuvot pääsevät avustuskohteisiin nopeammin kuin piennarta käyttäen. Jos ei noudata määräystä, seurauksena voi olla 726 euron sakko. Jos estää pelastusajoneuvojen liikkumista, voi saada 2180 euron rangaistuksen.

Myös Saksassa ja Puolassa on sama käytäntö liikenneonnettomuuden sattuessa.

• Jos onnettomuudesta aiheutuu henkilövahinkoja tai toisella osapuolella ei ole henkilöllisyystodistusta mukanaan, pitää kutsua poliisi paikalle. Jos poliisi kutsutaan paikalle omaisuusvahinkojen takia, vaikka osapuolet voisivat sopia asiasta keskenään, perii poliisi 36 euroa hälytysmaksuna (Unfallmeldegebühr eli kansanomaisesti ”Blaulichtsteuer”).

• Aineellisista vahingoista riittää kansainvälisen vahinkoilmoituksen täyttäminen. Molempien osapuolten tulee allekirjoittaa ilmoitus. Vahinkoilmoitus vakuutusyhtiölle pitää tehdä viikon kuluessa ja kuolintapauksissa useimmat vakuutusyhtiöt vaativat ilmoitusta kolmen päivän sisällä. Itävaltalaisen vakuutusyhtiön pitää antaa vastaus vakuutusasiassa kolmen kuukauden kuluessa, tai jos määräaika ylittyy, yhtiön on annettava perusteltu selitys viiveelle. Itävallassa vakuutuskorvausvaatimukset vanhenevat kolmen vuoden kuluttua.

• Ravintoloissa on tapana jättää 10–15 %:a juomarahaa. Rahaa ei pidä jättää pöydälle, koska sitä pidetään epäkohteliaana tapana, vaan antaa suoraan tarjoilijalle. Taksille annetaan yleensä 10 %:a pitemmistä matkoista tai pyöristetään lähimpään tasaeuroon. Hotellin portieerille euro per laukku. Huoneen siisteydestä voi jättää hotellin siivoojalle euron tai kaksi per yö.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 127 400 km, joista

• liittovaltiotason moottoriteitä (A)                        1 749 km
    • liittovaltiotason moottoriliikenneteitä (S)            500 km
    • luokalla B-merkittyjä kansallisia teitä                   2 249 km
    • luokalla L-merkittyjä (Länder) kansallisia teitä    23 554 km
    • paikallisteitä, kunnallisia teitä                              92 242 km

Lähde:
    Statistik Austria

Tienviitoissa käytetyt merkinnät:
    Mustat numerot valkoisella taustalla tarkoittavat teitä, joilla ei ole etuajo-oikeutta (Strasse ohne Vorrang).
    Valkoiset numerot sinisellä taustalla tarkoittavat teitä, joilla on etuajo-oikeus (olivat ennen luokassa Bundesstrassen, nykyään Landesstrassen).

Teiden kunto

Tieverkosto on korkeatasoinen. Maailman talousfoorumin vuoden 2019 raportin mukaan Itävallan tiestö on kuudenneksi paras koko maailmassa (vertailussa 141 maata). Uudempaa vertailua ei ole tehty covid-pandemian vuoksi.