Automatkailijan Belgia

Belgiassa on kolme erilaista maantieteellistä seutua: luoteessa on alavaa rannikkoa, maan keskiosissa on tasankoa ja kaakossa sijaitsevat Ardennien vuoret. Maan keskiosat ovat hedelmällisiä laaksoja, joita halkovat erilaiset vesiväylät. Rannikko on pääasiassa hiekkarantoja ja dyynejä. Maan korkein kohta on Signal de Botrange (694 metriä).

Yleistietoa Belgiasta

Pinta-ala 30 528km²
Asukasluku 11,3 milj.
Väestöntiheys 363 as./km²
Valtakieli hollanti, ranska, saksa
Hallitusmuoto kuningaskunta
Pääkaupunki Brysseli, 176 500 (keskusta)
Muita kaupunkeja Antwerpen 457 000 as. Gent 230 000 as. Liège 185 000 as.

Apua ongelmatilanteissa

Tiepalvelu

Ympäri vuorokauden puh. +32 70 344 777 / Touring, apu maksullista. Apua voi pyytää myös mobiilisovelluksen Touring Assist kautta. Maassa on myös muita palveluntarjoajia.

Moottoriteiden varsilla olleet hätäpuhelimet on poistettu. Valloniassa voi käyttää Edwige-sovellusta tiepalveluapua varten.

Autoliiton Plus-, ePlus-, Premium- ja ePremium-jäsenet soittavat Suomeen Autoliiton palvelukeskukseen. Palvelunumero löytyy jäsenkortin kääntöpuolelta ja Autoliitto-sovelluksesta.

Päivitetty 4/2024.

Tärkeät yhteystiedot

• Poliisi 112
  • Ambulanssi 112
  • Palokunta 112

Moottorin matkavinkit Belgiaan

Autoliiton jäsenlehti Moottori reissaa ja esittelee mielenkiintoisimmat matkakohteet niin kotimaassa kuin maailmalla.

Moottori.fi
Belgia
  • Poliisille tulee ilmoittaa liikenneonnettomuudet, joiden seurauksena on suuria aineellisia vahinkoja tai henkilövahinkoja. Poliisin voi kutsua paikalle myös silloin, jos tapahtuneesta ei päästä yhteisymmärrykseen. Mikäli poliisi ei saavu paikalle kohtuullisen ajan kuluessa, pitää ilmoitus tehdä lähimmälle poliisiasemalle tai belgialaisen asuinpaikkakunnan poliisiasemalle 24 tunnin kuluessa.

• 15 vuotta täyttäneiden liikenneonnettomuuden osapuolten tulee esittää toisilleen henkilötodistuksensa ja ilmoittaa liikennevakuutustiedot. Liikennevahinko pitää ilmoittaa vakuutusyhtiölle 8 vuorokauden kuluessa.  Vahingot on syytä merkitä kansainväliseen vahinkoilmoituslomakkeeseen.

• Kahviloissa, ravintoloissa ja hotelleissa ei yleensä anneta juomarahaa, koska palvelumaksu sisältyy normaalisti laskuun. Jos asiakas pitää palvelua erittäin hyvänä, hän voi antaa juomarahaa. Takseissa on tapana pyöristää hintaa hieman ylöspäin.

• Tieverkon pituus ja teiden viitoitus

Yleisiä teitä: 155 210 km
    Moottori- ja pikateitä: 1 763 km

Tiet viitoitetaan seuraavasti:

N-alkuiset tiet ovat alueellisia teitä. N-tiet numeroilla 1-9 alkavat säteittäin Brysselistä. Moottoritiet merkitään tunnuksella A tai Eurooppa-teiden tunnuksella E.

Teiden kunto

Yleisesti ottaen teitä kunnostetaan säännöllisesti, mutta tiemäärärahat ovat vähentyneet viime vuosina, joten teiden kunto on heikentynyt. Maailman talousfoorumin teiden laatua koskevassa kartoituksessa Belgian tiet olivat vuonna 2019 sijalla 53 vertailtujen 141 maan joukossa.