Autoliiton Operaatio Pajunkissa: Huomioi routakuopat ja kevätaurinko

25.3.2024, klo 09.48

Huonokuntoiset tiet ovat myrkkyä autoille ja erityisesti renkaille. Rengasrikkojen riskiä on kuitenkin mahdollista pienentää. Myös kevätauringon häikäisyyn on syytä varautua puhdistamalla tuulilasi sekä käyttämällä aurinkolaseja.

Autoliiton tiepalvelun Operaatio Pajunkissa turvaa pääsiäisliikennettä kiirastorstaista pääsiäismaanantaihin jo 54. kerran. Operaation aikana noin 130 vapaaehtoista tiepalvelumiestä ovat tehostetussa valmiudessa lähdössä auttamaan tien päällä pulaan joutuneita.

Ennaltaehkäise rengasvaurioita

Rengasvauriot ovat tyypillisesti yleisin avustustyyppi pääsiäisliikenteessä, sillä teiden kunto keväällä on erityisen huono. Autoilija voi omalla toiminnallaan toki jonkin verran vaikuttaa rengasrikon todennäköisyyteen.

”Ennen reissuun lähtöä on syytä tarkastaa auton rengaspaineet ja säätää ne kuormituksen mukaisiksi. Talvirenkaissa kannattaa käyttää 0,2 baria korkeampia paineita kuin valmistajan suosituspaineet ovat”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ohjeistaa.

Toinen merkittävä tekijä rengasrikkojen ennaltaehkäisyssä on välttää routakuoppiin ajamista. Parhaiten tämä onnistuu pitämällä vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan ja havainnoimalla riittävän pitkälle eteenpäin.

”Kun turvaväliä on riittävästi, ilmestyy routakuoppa edellä ajavan auton alta näkyviin hyvissä ajoin. Näin kuljettajalle jää paremmin aikaa valita tilanteeseen sopiva ajolinja ja nopeus”, Vesalainen neuvoo.

Kevään edetessä päivät pitenevät nopealla tahdilla. Kevätaurinko tuo oman haasteensa autoiluun nostaen esiin tuulilasin naarmut ja epäpuhtaudet. Tuulilasin puhdistuksen lisäksi pääsiäismatkalle on syytä kaivaa jälleen aurinkolasit esiin ja huolehtia, että niidenkin linssit ovat puhtaat ja naarmuttomat.

Näin toimit apua tarvitessasi

Operaatio Pajunkissa palvelee numerossa 0200 8080 (1,93 €/min + mpm). Apua voi tilata myös Autoliiton applikaatiolla, joka on veloituksetta ladattavissa Googlen Play-kaupasta sekä Applen AppStoresta. Jos Autoliiton vapaaehtoista tiepalvelumiestä ei ole saatavilla tai avustuksen luonne sitä muuten edellyttää, välitetään Autoliiton hinauskumppani auttamaan autoilijaa. Avustuskustannuksista kannattaa pyytä arvio ennen palvelun tilaamista.