Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Toimi näin apua tarvitessasi

• Pyri pysäyttämään ajoneuvo mahdollisimman turvalliseen paikkaan
  • Kytke tarvittaessa varoitusvilkut päälle
  • Kytke pimeällä seisontavalot päälle
  • Huolehdi matkustajien turvallisuudesta. Tarpeeton liikkuminen auton ympärillä on aina riski. Jos mahdollista, tieltä kannattaa siirtyä kokonaan sivuun.
  • Mikäli mahdollista, poistu autosta pientareen puolelta moottoritiellä ja muilla vilkkailla väylillä.
  • Käytä heijastinta pimeän aikaan autosta poistuessasi. Huolehdi, että myös matkustajat käyttävät heijastinta. Keltainen heijastimellinen huomioliivi lisää näkyvyyttä merkittävästi valoisanakin aikana.
  • Aseta tarvittaessa varoituskolmio riittävän etäälle ajoneuvosi taakse. Taajaman ulkopuolella turvallinen vähimmäisetäisyys on 150 metriä ajoneuvosta. Huomioi kolmiota asettaessasi myös näkemäesteet ja vastaantuleva liikenne.
  • Soita Autoliiton tiepalvelukeskukseen 0200-8080, palvelu toimii 24h vuorokaudessa kaikkina vuoden päivinä.
  • Kerro missä olet
  • Jos autosi on pysähtynyt paikkaan, jossa se mahdollisesti aiheuttaa vaaraa itsellesi, kanssasi matkustaville tai muille tielläliikkujille, kerro asiasta tiepalvelukeskuksen henkilökunnalle.
  • Kerro mahdollisesti vaaraa aiheuttavista poikkeuksellisista sääoloista – esimerkiksi kova pakkanen, jolta ei ole mahdollista suojautua sisätiloihin.
  • Kerro, mikä ajoneuvossasi on vikana, Autoliiton tiepalvelukeskus etsii sinulle asianmukaisen avun ja yhdistää sinut sijaintipaikkasi lähellä toimivalle palveluntuottajalle.
  • Miten vika ilmeni? Valmistaudu kertomaan viasta tarkemmin esimerkiksi tiepalvelumiehelle. Palaako esimerkiksi kojetaulussa merkkivaloja, ilmoittiko ajotietokone jostain poikkeavasta, onko vastaavia vikoja esiintynyt aikaisemmin ja miten vika tuolloin mahdollisesti korjattiin, mikä on autosi merkki ja malli. Sinun ei tarvitse olla huolissasi vaikket osaisi kysymyksiin vastata. Niiden tarkoitus on vain helpottaa tarkoituksenmukaisen avun järjestämistä.
  • Mikäli kyse on renkaan vaihdosta ja autossasi on vakiovarustukseen kuulumattomia erikoisvanteita tai helmalevikkeitä, kerro asiasta tiepalvelukeskuksen välittämälle tiepalvelumiehelle tai muulle palveluntuottajalle avustuksesta sopiessasi.
  • Muista kertoa palveluntuottajalle mistä puhelinnumerosta sinut tarvittaessa tavoittaa avustustapahtuman kestäessä. Hälytyskeskus pitää sinut ajan tasalla avustuksen etenemisestä ja voi esittää tarvittavia lisäkysymyksiä.
  • Autoliiton tiepalvelukeskus välittää sekä vapaaehtoisten tiepalvelumiesten palveluita että alan palveluita tuottavien Autoliiton yhteistyöyritysten avustuspalveluita. Sovi palveluntuottajan kanssa avustuksen hinnasta palvelua tilatessasi. Vapaaehtoinen tiepalvelu perii palvelustaan yleensä kulukorvauksen. Avustusta tuottavat yritykset perivät palveluistaan korvauksen oman hinnastonsa mukaan. Varaosat ja toimitetun polttoaineen maksaa aina avustettava.
  • Mikäli joudut jättämään auton ilman valvontaa, älä jätä mitään arvokasta tai kiinnostavaa näkyviin edes pieneksi hetkeksi.
  • Ilmoita onnettomuudesta hätänumeroon 112.

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: