Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Vapaaehtoinen tiepalvelu

Autoliitto ylläpitää tiepalvelua Suomessa. Liiton edeltäjä Suomen Autoklubi (AK) käynnisti tiepalvelu-toiminnan Olympialaisten aikana 1952 kahdella moottoripyöräpartiolla. Vuonna 2002 tästä tuli kuluneeksi 50 vuotta.

Vuosi 1952
Vuosi 2007
Vapepa
Vapaaehtoinen pelastuspalvelu

Hieman historiaa
Toiminta haki muotoaan yli 10 vuotta. Uusi nousukausi alkoi 60-luvulla, jolloin vapaaehtoinen tiepalvelu käynnistyi perinteisessä muodossaan. Partiomäärä nousi muutamasta pian useisiin kymmeniin. Tiepalvelun asema vakiintui Suomen Autoklubin (AK) ja Suomen Autoliiton (SAL) yhdistyessä vuoden 1972 alussa.

Tiepalvelu tehostui ja kasvoi voimakkaasti 70- ja 80-luvuilla. Toiminnalle luotiin selkeät säännöt ja auttajat voitiin varustaa kunnollisin ensiapuvälinein ja radiopuhelimin. Auttamisen halu ja into auton tekniikkaan vetivät. Harrastus kasvoi osaksi liikenneturvallisuustyötä.

Mitä tiepalvelu tekee
Tiepalveluapu on luonteeltaan teknisen "ensiavun" antamista tiellä pulaan jääneelle ajoneuvolle. Apu voi käsittää vian etsimisen ja pikkuvikojen korjaamisen. Viallinen ajoneuvo pyritään saamaan tien päällä kuntoon niin, että matka voi turvallisesti jatkua omin avuin. Poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi korjaustyön onnistumista tiellä ei voida taata. Tällöin kuitenkin avustetaan matkan jatkamiseen liittyvissä asioissa.

Toiminta tänään
Tiepalveluavun kysyntä on viime vuosina lisääntynyt huomattavasti ja apupyyntöjä tulee kellon ympäri. Tiepalvelun mallia on muutettu ammattimaisempaan suuntaan, sillä vapaaehtoispohjalta toimivan järjestelmän voimavarat eivät enää yksin riittäneet auttamaan pulaan jääneitä.

Tänään Autoliiton tiepalvelu on laaja kokonaisuus, joka tuottaa tiepalvelua 24 tuntia vuorokaudessa yhdessä yhteistyökumppanien ja ammattitiepalvelun kanssa. 250 vapaaehtoista tiepalvelumiestä ovat osa tätä kokonaisuutta ja he päivystävät pääsääntöisesti viikonloppuisin ja juhlapyhinä, mahdollisuuksien mukaan myös arkipäivinä.

Vastatakseen kasvaneeseen kysyntään Autoliitto käynnistänyt tiepalvelun hälytyskeskuksen, joka päivystää koko valtakunnan alueella nyt 24 tuntia vuorokaudessa numerossa 0200-8080 (puhelun hinta 1,95 €/min + pvm). Numeroon soittaja saa aina henkilökohtaista palvelua. Avuntarvitsijan ongelman, sijainnin ja muun informaation perusteella etsitään ensisijaisesti lähin tiepalvelun päivystäjä tai muu sovittu auttava taho. Keskuksen kautta saa myös muuta apua ongelmatilanteisiin ja puhelu voidaan yhdistää esimerkiksi hinausalanyrittäjälle, autokorjaamoon, lukko- tai rengasliikkeeseen, autovuokraamoon, majoituspaikkaan, lähimmälle taksille tai vakuutusyhtiöön. Keskuksesta saa tietoja myös tiesäästä, tietöistä, saaristolauttojen ja lossien aikatauluista, huolto- ja liikenneasemista, kaupoista ja ruokapaikoista.

Mitä apu maksaa
Vapaaehtoinen tiepalvelu
Tiellä partioinnin yhteydessä annettu pika-apu ja liikenneturvallisuuteen tai liikenneonnettomuuksiin liittyvä auttaminen ovat yleensä maksuttomia. Tilattu tiepalveluapu on maksullinen ja sen hinnasta ja maksutavasta on syytä sopia ennakolta. Avustuksen tyypillinen hinta lähialueella on 30 - 60 euron suuruusluokkaa. Varaosat, tarvikkeet ja toimitetut polttoaineet veloitetaan erikseen.
Ammattitiepalvelu
Yhteistyökumppanit ja ammattitiepalvelu toimivat yrityspohjalta, jolloin niiden hinnoittelu poikkeaa vapaaehtoisen tiepalvelupartion kulukorvausluonteisista maksuista. Kustannuksista ja maksutavasta kannattaa sopia ennakolta.

Autoliiton jäsenet ovat palvelussa etusijalla ja heille avustus on yleensä edullisempi. Ennakolta hankittu Autoliiton Plus-jäsenyys takaa tieltä pelastamisen ja matkan jatkumisen ainoastaan 104 euron vuosimaksulla, jolloin ehtojen mukaisesta avustustapahtumasta ei peritä enää muita maksuja.

Monenlaista muuta toimintaa
Tiepalvelu on monessa mukana. Yhteistyö eri viranomaisten ja alan yrittäjien kanssa toimii. Tiepalvelu osallistuu näkyvien liikenneoperaatioiden lisäksi erilaisiin tempauksiin. Se on osa Vapaaehtoista pelastuspalvelua (Vapepa) ja avustaa viranomaisia etsinnöissä, ensiavun antamisessa ja liikenteenohjauksessa. Tuttuja ovat myös monet Autoliiton toimintaan ja liikenneturvallisuuteen liittyvät tempaukset, kurssit ja monipuolinen koulutus.

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: