Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Fillarimestari

Fillarimestari eli FIA European Traffic Education Contest on kansainvälisen autoliitto FIA:n (Federation Internationale de I´Automobile) koordinoima liikenneturvallisuuskilpailu. Sen tavoitteena on edistää lasten ja nuorten liikenneturvallisuutta. Suomessa Fillarimestarin järjestää Autoliitto. Kilpailussa mitataan koululaisten liikennetietoja ja -taitoja.

Henry Fordin Säätiö on vuosien ajan ollut vahvasti mukana tukemassa Autoliiton organisoimia Fillarimestaritapahtumia.

Pitkäaikaisina yhteistyökumppaneina mukana ovat olleet myös Helkama Velox Oy sekä Break Sokos Hotel Caribia, Turku.

Suomessa alue- ja mestaruus-kilpailuihin osallistuu vuosittain noin tuhat lasta. Euroopan-laajuisesti Fillarimestari koskettaa yli 2 miljoonaa lasta vuosittain. Kilpailuja on järjestetty jo vuodesta 1986, Suomessa vuodesta 2003 alkaen.

Fillarimestari tukee koulujen liikennekasvatustyötä.

Autoliitto tukee suomalaiskoulujen liikennekasvatustyötä Fillarimestari-kilpailuilla: liikennesääntöjen ja turvallisen liikennekäyttäytymisen omaksumiseen tarvitaan kokemusta ja ymmärrystä, joka syntyy käytännön harjoittelun avulla. Tähän Fillarimestari antaa hyvät eväät.

Kilpailu koostuu sekä ajotaitotehtävistä että liikennetietoutta mittaavasta kirjallisesta osuudesta. Joukkueen muodostavat neljä 10−12-vuotiasta lasta (2 tyttöä ja 2 poikaa).

Kilpailukausi alkaa syyskuussa viikolla 37 aluekilpailuilla, joista parhaimmat koulut kutsutaan seuraavan kevään toukokuussa pidettäviin mestaruus-kilpailuihin. Mestaruuden voittaneen joukkueen lapset edustavat Suomea syksyllä pidettävissä EM-kilpailuissa.

Kouluille toiminta (aluekilpailut, mestaruuskilpailu ja edustusmatka oppilaille) on ilmaista: Autoliitto vastaa joukkueen ja yhden joukkueenjohtajan matkoista, majoituksista ja ruokailuista aluekilpailuissa ja Suomen mestaruuskilpailussa sekä lasten kustannuksista EM-kilpailuissa.

Viikko 37 on Opetushallituksen liikenneturvallisuusviikko, jonka tavoitteena on tuoda lasten liikenneturvallisuuden kehittämistä eri tapahtumien kautta esille. Viikon ohjelma löytyy osoitteesta www.edu.fi.

Joukkueen valinta

Koulun tulee valita harkitsemallaan tavalla oman koulunsa joukkue. Joukkue voi muodostua eri luokkien (3 -5 lk) oppilaista. Joukkueeseen kuulu kaksi (2) tyttöä ja kaksi (2) poikaa, joiden ikä on 12 vuotta tai alle. 2014 syksyn aluekilpailuista alkavalla jaksolla ( 2014-2015) joukkueen jäsenten syntymävuosi on joko 2003, 2004 tai 2005. Joukkueelle tulee nimetä myös johtaja, joka toimii yhteyshenkilönä, huoltajana, valmentajana jne.

Joukkueen voi valita arpomalla tai tiukoin testein tai jotain siltä väliltä. Menestyäkseen joukkueen jäsenten tulee hallita polkupyöräänsä tarkkuutta vaativissa tehtävissä sekä osata liikennemerkkejä ja - sääntöjä.

Koulut voivat järjestää esim. liikenneturvallisuuden teemapäivän ja sen yhteydessä karsintakilpailun. Vanhempainyhdistys voisi tässä kohden olla hyvänä apuna.

Kilpailuun soveltuvia rata-aiheita löytyy tältä sivustolta kohdasta "Harjoitteluvinkkejä"

Arvostelu: jokaisen virheen; kosketus esteeseen, jalan kosketus suorituksen aikana maahan jne voi arvostella 1 vp / kerta. Tuomareina voi hyvin käyttää vanhempia oppilaita.

Arvostelu: väärä vaihtoehto = 1 vp / kerta

Kun koulun joukkueen valinta on suoritettu, niin joukkueen voi ilmoittaa Autoliitto ry:n järjestämään Fillarimestari-projektiin kuuluvaan aluekisaan. Aluekisoihin ilmoittaudutaan viimeistään elo-syyskuun vaihteessa.

EM-kilpailut ensi kertaa Suomessa

Fillarimestarin 24. EM-kilpailut järjestettiin ensi kertaa Suomessa 11.−14.9.2009. Turussa pidettävät EM-kilpailut olivat osa Autoliiton 90-vuotisjuhlavuotta. Katso kuvat Turun EM kilpailuista.

Kuva: Heikki Kaseva

Autoliitto ry

Taina Kytäjä-Roimu

PL 35, 00551 Helsinki

taina.kytaja-roimu(at) autoliitto.fi

www.autoliitto.fi/fillarimestari

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: