Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Tiepalvelu

Kuva Kuopion yhteislähdöstä Neste Matkuksesta.
Kuvassa poliisin edustaja Jyrki Haapala vastaanotta Tiepalveluyhdistyuksen puheenjohtaja Urpo Räsäseltä pienen joulumuiston. Keskellä tiepalveluasiamies Jyrki Knuutinen.

Tiepalvelun yhteislähdöt on pidetty niin Varkaudessa, Iisalmessa kuin Kuopiossakin.

Matkuksessa nautimme yhdessä tiepalvelumiesten ja yhteistyökumppanien kanssa joululounaan.

Kiitokset Neste Matkus!

20.1.2014

Kuopion alueella toimivat tiepalvelumiehet ovat Autoliiton Pohjois-Savon tiepalveluyhdistys ry :n jäseniä ja yhdistys toimii pääasiassa vitostien turvaajana Joroisista Iisalmeen saakka.

Viikonloppuisin ( PE klo 18.00 - SU klo 22.00 ) päivystämme puhelinnumerossa
0200-8080 (1,95 €/min + pvm)

Mitä tiepalvelu tekee..

Tiepalveluapu on luonteeltaan teknisen "ensiavun" antamista tiellä pulaan jääneelle ajoneuvolle. Apu voi käsittää vian etsimisen ja pikkuvikojen korjaamisen. Viallinen ajoneuvo pyritään saamaan tien päällä kuntoon niin, että matka voi turvallisesti jatkua omin avuin. Poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi korjaustyön onnistumista tiellä ei voida taata. Tällöin kuitenkin avustetaan matkan jatkamiseen liittyvissä asioissa.
Tänään Autoliiton tiepalvelu on laaja kokonaisuus, joka tuottaa tiepalvelua 24 tuntia vuorokaudessa yhdessä yhteistyökumppanien verkoston kanssa.  Ympäri Suomen 180 vapaaehtoista tiepalvelumiestä ovat osa tätä kokonaisuutta ja päivystävät pääsääntöisesti viikonloppuisin ja juhlapyhinä, mahdollisuuksien mukaan myös arkipäivinä.

Autoliitto on jatkanut tiepalvelun hälytyskeskuksen toimintaa, joka päivystää koko valtakunnan alueella nyt 24 tuntia vuorokaudessa numerossa 0200-8080 . Autoliiton jäsenille löytyy edullisempi tiepalvelunumero, joka selviää jäsenen jäsenkortista, hinta pelkän puhelinverkkomaksun hinnalla. Numeroon soittaja saa aina henkilökohtaista palvelua. Yhteensä puhelinliikennettä hoitaa lähes 50 henkilöä. Avuntarvitsijan ongelman, sijainnin ja muun informaation perusteella etsitään ensisijaisesti lähin tiepalvelun päivystäjä tai muu auttava taho, esimerkiksi hinausauto. Keskuksen kautta saa myös muuta apua ongelmatilanteisiin ja puhelu voidaan yhdistää esimerkiksi autokorjaamoon, lukko- tai rengasliikkeeseen, autovuokraamoon, majoituspaikkaan, lähimmälle taksille tai vakuutusyhtiöön.

Mitä apu maksaa..?

- Vapaaehtoinen tiepalvelu.
Tiellä partioinnin yhteydessä annettu pika-apu ja liikenneturvallisuuteen tai liikenneonnettomuuksiin liittyvä auttaminen ovat yleensä maksuttomia. Tilattu tiepalveluapu on maksullinen ja sen hinnasta ja maksutavasta on syytä sopia ennakolta. Avustuksen tyypillinen hinta lähialueella on 50 - 80 euron suuruusluokkaa, jonka lisäksi asiakkaalta veloitetaan annetuista polttoaineista ja varaosista niiden hinta.

- AL-Turva. Turvan kautta tulevat toimenpiteet yleensä maksuttomia tarvikkeita lukuunottamatta.

Vapepa

Tiepalvelu on monessa mukana. Yhteistyö eri viranomaisten ja alan yrittäjien kanssa toimii. Tiepalvelu osallistuu näkyvien liikenneoperaatioiden lisäksi erilaisiin tempauksiin. Se on osa Vapaaehtoista pelastuspalvelua (Vapepa) ja avustaa viranomaisia etsinnöissä, ensiavun antamisessa ja liikenteenohjauksissa. Tuttuja ovat myös monet Autoliiton toimintaan ja liikenneturvallisuuteen liittyvät tempaukset, kurssit ja monipuolinen koulutus.

Tiepalvelumiehet ovat myöskin Vapaaehtoisen pelastuspalvelun ahkeria avustajia ja vaikuttajia, olemme jättäneet oman hälytyskorttimme.

Haluatko mukaan Autoliiton tiepalvelu toimintaan, ymmärrätkö jotain autoista. Oletko valmis vapaaehtoiseen harrastukseen pientä korvausta vastaan? Ota yhteyttä Tiepalveluasiamies Jyrki Knuutiseen 0400 375 155 tai knuutinen.jyrki@gmail.com.

Päivitetty 16.3.2013 Petri

Tapahtumia

Ei tapahtumia

Lisää tapahtumia

Tiepalvelu auttaa tien päällä pulaan joutuneita autoilijoita.

Autoliiton Pohjois-Savon Tiepalveluyhdistys ry.

turvaa sinunkin matkaa Varkaus- Kuopio- Iisalmi välillä.

Päivystämme numerossa 0200-8080 normaalisti viikonloppuina.

Yhteistyössä: