Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

AL-Sport lajikohtainen keskustelutilaisuus ja palkintojenjako pidettiin 13.12. Vantaan Flamingossa osastolle jälleen joukko pokaaleja, kuvia oikealla.

Autoliiton Helsingin osaston syyskokous pidettiin 18.11. Osaston hallituksessa vuodelle 2015 tapahtui yksi vaihdos, naisautoilijoiden monivuotinen puheenjohtaja Eija Suvimäki teki tilaa Eeva Wettenstrand-Piholalle. Samalla hyväksyttiin toimintasuunnitelma ja talousarvio 2015.

Autoliiton Helsingin osasto teki Kuntalaisaloitteen Helsingin jalankulkijoiden liikenneturvallisuuden kohentamiseksi. Se ylitti ilmeisesti uutiskynnyksen "Miksi Autoliitto ajaa jalankulkijoiden etua?" Aihetta käsiteltiin syksyllä mm Ylen radiokanavalla ja puheenjohtaja oli haastateltavana YLE 2 TV:n alueuutisissa 30.9.

Käykää LIIKENNETOIMIKUNTA sivulla katsomassa mitä ongelmia helsinkiläisillä jalankulkijoilla oikeasti on keskustassa! Muutakin kuin kuvassa oikealla. Myös kuntalaisaloitteet on luettavissa siellä.

Autoliiton liittovaltuuston syyskokous pidettiin 8.11. Kokous valitsi Autoliiton hallitukseen osaston hallituksen jäsenen Stefan Felinin yksimielisesti ja äänestyksen jälkeen liittovaltuuston toiseksi varapuheenjohtajaksi osaston varapuheenjohtaja Virpi Hokan. Osasto onnittelee!

Liittovaltuusto hyväksyi myös osaston esityksen Länsisataman maaliikenneyhteyksien parantamiseksi, koska kyseessä on ongelma joka heijastuu valtakunnalliselle tasolle, käyttäähän satamaa koko valtakunnan väestö. Lisää "Liikennetoimikunnan" sivulla

Isänpäivän juhlistamiseksi Tikkurilassa järjestettiin Polkuautokilpailut, missä osaston edustajat olivat auttamassa, olihan kyseessä"autotapahtuma". Kuvia "Nuorisosivulla".

LÄNSIAUTO ECORUN AJETTU 6.9. TULOKSET "Autourheilu" sivulla

PÄÄKAUPUNKISEUDUN AUTON PÄIVÄÄ 2014 vietettiin 6.9.2014 klo 11.00-15.00

HINAUSAUTOKESKUS Oy:n tiloissa, Juhtatie 2, 00750 HELSINKI

AL:n Tiepalvelumiehet suorittivat maksuttomia kuntotarkastuksia.Paikalla oli myös kokeiltavia sähköautoja

Helsingin Liikenneturvallisuusyhdistyksen "Koko perheen liikennepäivää" vietettiin Töölössä 9.8.

Osastolla oli paikalla AL:n fillariradan kupeessa oma teltta, jossa Seppo Halén veti lapsille virtuaali-Formulakisaa. Halukkaita istumaan Karting-autoon oli koko ajan jonoiksi asti.

Päivän päätteeksi Tiepalvelumiehet näyttivät miltä näyttää, kun henkilöauto törmää kiinteään esteeseen 50 km/h. Pysähdys oli aika äkkinäinen.

Virtuaalinen F1-kilpailu käynnissä
Vauhtia AL-teltassa
AL:n fillarirataa ja jononpoikasta
Sepon selostus käy!
Näin käy 50 km/h äkkipysäyksessä
Koleassa ja kosteassa kevätsäässä yli 20 harrastajaa tai muuten vain ajotaitojaan kohentajaa kävi kiertämässä Helsingin Karting-rataa AL-Helsingin järjestämässä Autoslalom harjoitus-tapahtumassa. Lisää kuvia autourheilu sivulla.

AUTOSLALOM HARJOITUS PIDETTIIN HELSINGIN KARTING-RADALLA 12.4.

Viileästä ja märästä kelistä huolimatta yli 20 innostunutta autoilijaa ja slalom-harrastajaa kävi kiertämässä lauantaina hieman yli kilometrin mittaista rataa. Parhaat kierrosajat olivat 1:30 molemmin puolin, mikä tarkoittaa n 45 km/h keskinopeutta keilat kiertäen. Hieman lisää haastetta lisäsi yksi ylös ponnahtanut öljytikku, jonka jälkeen "koko rata oli rasvattu"!

Autoliiton Helsingin osasto on yhdessä Autoliiton kanssa laatinut Helsingin kaupungin pyytämän
lausunnon Helsingin liikkumisen kehitysohjelmaan

Lausunto on luettavissa Liikennetoimikunta-sivulla

Kevätkokous pidetty ja osaston hallitus sai luottamuslauseen, eli jatketaan vanhaan malliin.

Kevät on jo pitkällä ja mikäli ette ole lähdössä enää pohjoiseen kannattaa vaihtaa katuja jauhavat nastarenkaat pikimmiten suvikumeihin. Viimeistään heti pääsiäisen jälkeen.

Kevään tapahtumat ovat käynnistyneet ja lisätietoa saa "Tapahtumat" sivulta

13.12. Raimo Almille luovutettiin numeroitu AL-Sport standaari hänen ansioistaan kilpailijana seitsemällä eri vuosikymmenellä sekä toimitsijana AL-Sport lajeissa. Vasemmalta AL-Sport puheenjohtaja Jorma Halttu, Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna ja Raimo Alm
AL-Sport tasanopeussarjan modernien autojen luokassa AL-Helsinki puhdisti pöydän. 3. Kalervo Westerlund ( ei kuvassa ) - Mikko Moisio (kuvassa vasemmalla ) Voittajat Stefan Felin - Rolf Felin ja 2. Markku Lehisto - Raimo Alm
Kiitollinen katse ylöspäin: Hienoa, että meitä muistetaan! Palkitut yhteispotretissa. Taustalla tilannetta seuraa Jorma Halttu

9.11. Isänpäivänä ajettiin polkuautoilla kilpaa, katso kuvia "Mopoautot&Nuoriso" sivullamme.

9.9. Fillarimestari-alkukisa pidetty Hiekkaharjussa yhdeksän joukkueen voimin, tulokset ja kuvia "Mopoautot&Nuoriso" sivullamme.

Osaston liikennetoimikunnan puheenjohtaja Pätiälä kovasti ihmeissään Arkadiankadulla, minne mennä! Vihreä valo jalankulkijoille palaa suojatiellä, mutta liikennemerkin mukaan tästä saa jatkaa vain pyöräilijät. Herätys Helsinki!
Tyyppiesimerkki Helsingin kaupungin katutöistä, katu auki, työkalut ja kottikärryt tontilla, vain työntekijät puuttuu!
Osaston puheenjohtaja kävi luovuttamassa AL:n hopeisen ansiomerkin Hämeenlinnan Historic Grand Racessa runsaslukuisen yleisön edessä 17.8. Pasi Rosendahlille
Samassa yhteydessä Kristian Tornivaara sai AL:n pronssisen ansiomerkin
Helsingin osaston aiempi toiminnanjohtaja J-P Valtonen täytti elokuun alussa 50 vuotta ja joukko osaston autourheiluaktiiveja kävi onnittelukäynnillä
Osaston edustusto kävi kannustamassa AL-Helsinki lisenssillä kilpailevaa Emma Kimiläistä Tukholmassa STCC osakilpailussa 6.9. Vasemmalta Markus Käyrä, Jukka Koskinen, Emma, Mikko Harkola, Kari Tornivaara, Jukka Luotonen, Jaana Ulmanen, Pasi Rosendahl, J-P Valtonen ja edessä Tuomas Koiranen
STCC-kilpuri on täysiverinen kilpa-auto, 3,5 litran Megathrone moottoreineen. Käytännössä auto on katettu formula.
Järjetön liikenneratkaisu Laivurinrinteen ja Tehtaankadun risteyksessä. Ajoradan oikeassa reunassa on "Ajoneuvolla ajo kielletty"-liikennemerkki, mutta kaikki ajavat sen ohi, jotkut jopa pysähtyen ihmettelemään minne mennä.
Linjan 14 bussit joutuvat koukkimaan takaoikealle sen sijaan, että voisivat kaartaa loivasti raitiovaunukiskojen kautta. Erityisen paha tilanne on, kun vastaantuleva bussi osuu pysäkille Tehtaankadulla juuri, kun toinen yrittää kääntyä oikealle. Kuvassa vähältä piti tilanne, toinen bussi on vasta tulossa.
Milloinkohan Helsingin liikennesuunnittelu tunnustaa yleisesti tiedossa olevan tosiasian, henkilöautot tulevat lisääntymään Helsingissä ja ryhtyy tosissaan suunnittelemaan miten siitä selvitään. Esimerkiksi miettimällä minne saisi lisää pysäköintitilaa! Yllä esimerkki siitä mitä saadaan aikaan, kun on vain tahtoa. Kuva Maltan Helsinkiäkin historiallisemmasta Valettasta. Pienen aukion keskeltä löytyy viisi pysäköintiruutua, homma toimii!
Osasto oli jälleen runsaslukuisena edustettuna AL-Sport päivillä Vantaalla 22.3.2014 Lisää kuvia Autourheilu sivulla.
Tuntematon tiedostomuotoAUTOLIITON HELSINGIN OSASTON SÄÄNNÖT 2012.doc (44 kB)
Osaston uudistetut säännöt, jotka on hyväksyttiin tässä muodossa kahdessa osaston kokouksessa 2012 ja jotka on esitarkastettu ja hyväksytty Patentti- ja Rekisterihallituksessa
Suomessa kansalaisilla on yhtenäinen oikeusturva ja velvoitteet noudattaa mm liikennesääntöjä, paitsi tietysti pyöräilijöillä!
Tasaisella jalkakäytävällä on toki mukavampi polkea kuin nupukivillä.

Suomen maanteiden yhteinen korjausvelka lähentelee tällä hetkellä kahta miljardia euroa (2.000.000.000,00 € ), ellei ole jo ylikin. Sillat ja tiet rapautuvat käsiin! Mitä, jos pääministerin johdolla alettaisiin ryhtiliikkeeseen ja utopististen satelliittipaikannusverotussysteemien kehittelyn sijaan käytettäisiin nekin miljoonat työllistävään tienparannukseen, koko kansantalouden hyväksi! Tämäkään tienkohta, koko tien poikki ulottuva 15 cm syvä painanne, jossa henkilöautojen pohjat kolahtavat asvalttiin, sekä täysin murtunut tienrunko, ei korjaudu pelkästään tiemestarin paikalle kiikuttamien kuopanmerkkien avulla vaikka ministeri Merja Kyllönen ilmeisesti siihen uskookin.
Pääkaupunkiseudulla liikenneturvallisuutta lisätään korokkein ja "töyssyin", joita kunnostetaan jatkuvasti etteivät autot vaurioidu!