Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Hangon Ajo - Hangöloppet on ajettu tältä vuodelta.  SUOMEN VANHIN EDELLEEN JÄRJESTETTÄVÄ AUTOKILPAILU, JOTA ON JÄRJESTETTY VUODESTA 1921 LÄHTIEN. KILPAILU AJETTIIN POHJOISMAISENA TASANOPEUS NEZ OSAKILPAILUNA ELOKUUN 8-9 pvä. Mukana 20 kilpailijaparia!

HANGÖLOPPET August 8-9, 2015 WAS A ROUND OF NEZ CHAMPIONSHIP.  Further information under "Autourheilu" tab above

Tulokset, Kutsu ja lisätietoja sekä lähtöluettelo "Autourheilu" sivullamme.

AUTON PÄIVÄ 5.9.2015 AL-Palvelukeskus Ala-Tikkurila, Helsinki

AUTOILUVUOSI 2015

Autoliiton vuoden 2015 Sport-Liittopäivät pidettiin Etelä-Karjalan osaston järjestäminä loistavissa puitteissa Rauhassa Holiday Club Saimaan tiloissa. Parin sadan osallistujan joukossa oli yli 40 Helsingin osaston edustajaa eli samassa suhteessa kuin osastolla on jäseniä Autoliitossa. Osaston edustajat osallistuivat päivien aikana useisiin kokouksiin ja kuulivat ansiokkaita esitelmiä.

Iltajuhlassa, joka pidettiin varmaan Suomen hienoimmassa jääkiekkokaukalossa, palkittiin lauantaina vuoden 2014 aikana ansioituneita sekä luovutettiin Autoliiton ansiomerkkejä. Osaston jäsenistä Jaakko Riikoselle luovutettiin AL:n kultainen ansiomerkki ja Marko Halme sai pronssisen ansiomerkin. Vuoden 2014 ratatuomarina palkittiin Seppo Rihtamo Finnairin Autokerhosta ( AL-Helsinki ).

Lauantaiaamuna suoritettiin perinteinen "Tähtiajo", tällä kertaa kierrellen entisen Rauhan sairaalan aluetta parikävelynä. Tuloksia jouduttiin jännittämään iltajuhlaan asti, mutta niinhän siinä taas kerran kävi: Henkilökohtainen voitto Helsinkiin parille Rauli Koivunen - Anna Maisala, toinen sija meni jakoon useammalla parilla, mutta tuohon joukkoon mahtui neljä paria Helsingistä. Ja, kun lasketaan yhteen osastoista kaksi parasta kilpailijaparia, joukkuekilpailun voitto tuli jälleen puhtaasti Helsingin osastoon. Yhteensä osaston kilpailijapareja oli yhdeksän paria, noin kolmestakymmenestä, eli muilla ei tainnut olla oikein mitään mahdollisuutta. Osasto kiittää tulokseen myötävaikuttaneita ja onnittelee voittajia, loistosuoritus ensikertalaisilta konkareiden nenän edestä.

"Autourheilu"-sivulta löytyy kuvia viikonlopulta 2015 AL-sport päivät alaotsikon takaa.

2.5. Järjestettiin Hyvinkäällä Racing Rescue & Medical Teamin toimesta koulutuspäivä pelastustoimen ja ensihoidon ammattilaisille käytännön harjoituksineen. AL-Helsinki oli juonessa mukana useamman henkilön voimin ja kuvassa mukana oli myös AL-Sport. RRMT:n hallilla järjestettiin rastikoulutus usealla pelastusteemalla. Tunnelmakuvia löytyy Autourheilu-sivultamme.

31.5. AL-Autoslalom

Perinteinen AL-Autoslalom ajettiin aurinkoisessa säässä Helsingin Karting-radalla Tulokset ja kuvia "Autourheilu" sivullamme.

Arvonnassa AVIS-voucherin voitti # 30 Anna Osmani, onnea voittajalle!

Muuten liikenteessä, muistetetaan pitää myös nykyautoissa takavalot palavina hämärässä ja sadekelillä. Saatat nähdä hyvin eteesi, mutta näkeekö takana tuleva sinut?!

Vain käytössä oleva turvavyö pelastaa, ajetaan kaikki turvallisesti vuonna 2015!

Pääsiäisen aikaan järjestettiin jälleen FHRA:n American Car Show, jossa maanantaina 6.4. vietettiin perhepäivää. Sen tiimoilta Autoliitto ja Helsingin Liikenneturvallisuusyhdistys olivat mukana "Lasten Passin" rastilla, jossa tehtävänä oli käydä läpi Autoliiton polkupyöräsääntötesti tableteilta. Käytännössä Autoliiton osuuden hoiti AL-Helsinki. Muutama kuva oikealla alhaalla.

Autoslalom harjoitus pidettiin sunnuntaina 19.4. Helsingin Karting-radalla, kierrosajat ja kuvia löytyy Autourheilu sivulta.

Osaston järjestämä LänsiAuto EcoRun järjestetiin lauantaina 18.4. Tulokset alla:

Lisää kuvia Autourheilu-sivulla

PDF-tiedostoTuloslaskenta_LänsiAuto_EcoRun_Y.pdf (522 kB)
2015 Yleiskilpailun tulokset
PDF-tiedostoTulos LänsiAuto_EcoRun_L.pdf (522 kB)
2015 Tulokset luokittain
Tuntematon tiedostomuotoKUTSU_LänsiAuto_EcoRun_2015.doc (317 kB)
18.4.2015 LänsiAuto EcoRun kilpailukutsu
18.4. Vuoden 2015 LänsiAuto EcoRun tauolla Saukkolassa
Suomen maanteiden yhteinen korjausvelka lähentelee tällä hetkellä kahta miljardia euroa (2.000.000.000,00 € ), ellei ole jo ylikin. Sillat ja tiet rapautuvat käsiin! Mitä, jos pääministerin johdolla alettaisiin ryhtiliikkeeseen ja utopististen satelliittipaikannusverotussysteemien kehittelyn sijaan käytettäisiin nekin miljoonat työllistävään tienparannukseen, koko kansantalouden hyväksi! Tämäkään tienkohta, koko tien poikki ulottuva 15 cm syvä painanne, jossa henkilöautojen pohjat kolahtavat asvalttiin, sekä täysin murtunut tienrunko, ei korjaudu pelkästään tiemestarin paikalle kiikuttamien kuopanmerkkien avulla vaikka ministeri Merja Kyllönen ilmeisesti siihen uskookin.
Pääkaupunkiseudulla liikenneturvallisuutta lisätään korokkein ja "töyssyin", joita kunnostetaan jatkuvasti etteivät autot vaurioidu!
Linjan 14 bussit joutuvat koukkimaan takaoikealle sen sijaan, että voisivat kaartaa loivasti raitiovaunukiskojen kautta. Erityisen paha tilanne on, kun vastaantuleva bussi osuu pysäkille Tehtaankadulla juuri, kun toinen yrittää kääntyä oikealle. Kuvassa vähältä piti tilanne, toinen bussi on vasta tulossa.
Milloinkohan Helsingin liikennesuunnittelu tunnustaa yleisesti tiedossa olevan tosiasian, henkilöautot tulevat lisääntymään Helsingissä ja ryhtyy tosissaan suunnittelemaan miten siitä selvitään. Esimerkiksi miettimällä minne saisi lisää pysäköintitilaa! Yllä esimerkki siitä mitä saadaan aikaan, kun on vain tahtoa. Kuva Maltan Helsinkiäkin historiallisemmasta Valettasta. Pienen aukion keskeltä löytyy viisi pysäköintiruutua, homma toimii!
Tuntematon tiedostomuotoAUTOLIITON HELSINGIN OSASTON SÄÄNNÖT 2012.doc (44 kB)
Osaston uudistetut säännöt, jotka on hyväksyttiin tässä muodossa kahdessa osaston kokouksessa 2012 ja jotka on esitarkastettu ja hyväksytty Patentti- ja Rekisterihallituksessa
8.8.2015 wanhoja rallirautoja alkoi kerääntyä Espooseen Kaisankodin pihaan valmistautumaan n 550 km Hangon Ajoon! Lisää Autourheilu sivulla.
Sunnuntaina 19.4. klo 9:00 alkoi innokkaita Slalom-harrastajia kokoontua Helsingin Karting-radan varikolle lämpömittarin näyttäessä 1 astetta plussaa. Yhteensä 30 kuljettajan voimin ajettiin useampi sata harjoituskierrosta, eli tapahtuma oli suosittu ja ilmeisesti myös tarpeellinen. Osasto kiittää!
Autoliiton Helsingin Piiri lahjoitti 2014 AL-Sport päivillä, aikoinaan lahjaksi saamansa, AK:n autoilijalakin osastojen väliseksi kiertopalkinnoksi: "VUODEN PÄÄHÄNPISTO".
Ensimmäiseksi palkinnon saajaksi Piiri nimesi Helsingin osaston aiheesta Mopoautojen vapaa valvottu harjoittelu Helsingin Karting-radalla vuonna 2013.
Koska lakki jouduttiin panemaan vuoden 2014 Sport-päivillä puupäähän, on osasto hankkinut kunnon jalustan vuoden 2015 Sport-päiviä varten.
26.4. Ministeri Risikko palkitsi viisi vaikuttajaa Moottoriliikenteen Ansiomitalilla, joukossa myös osaston puheenjohtaja Kari Tornivaara. Kuva Jukka Tolvanen AL.
American Car Show 6.4.2015
Välillä oli hilaisempaa
Ja väliin taas väkeä tungokseen asti
Puheenjohtajakin joutui leijonan kynsiin