Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Historiaa

Autoliiton edeltäjäjärjestö Autoklubi perustettiin 19.11.1919. Tänään vuonna 2012 Autoliitto on yli 100 000 jäsenen etu-, palvelu- ja harrastusjärjestö.

Autoliitto kiittää menneistä vuosista jäseniään, yhteistyökumppaneitaan, päättäjiä, viranomaisia sekä luottamusmiehiään ja henkilökuntaansa! Jatketaan yhdessä matkaa.

Alla kuvia menneiltä vuosilta. Lisää historiallista materiaalia e-Mobilian palvelussa.

AK:n talvikilpailut, © Mobilia, Autoliiton kuvakokoelma
Klubin kunniapuheenjohtaja Mannerheim (vas.) juttusilla puheenjohtaja Arthur af Forsellesin kanssa. Kuvausaika: 19.2.1922 Kuvauspaikka: Helsinki?
Tietarkastus, © Mobilia, Autoliiton kuvakokoelma
AK suoritti vuodesta 1921 lähtien teiden kuntoa kartoittavia tietarkastuksia, joiden tavoitteena oli herättää viranomaisten huomio teiden kunnossapidon parantamiseksi. Kuvausaika: 1925 Kuvauspaikka: ?
AK:n toimitilat Unioninkatu 23:ssa, © Mobilia, Autoliiton kuvakokoelma
Kansliahuone. Kuvausaika: 1928 Kuvauspaikka: Unioninkatu 23, Helsinki
AK:n syyskilpailu 1934 - "Suomen ensimmäinen autoralli", © Mobilia, Autoliiton kuvakokoelma
Ajokilpailu kulki reittiä Helsinki-Hämeenlinna-Tampere-Jyväskylä-Mikkeli-Savonlinna-Viipuri-Helsinki. Kuvassa yksi kilpailijoista saapumassa maaliin Helsingissä. Kuvausaika: 20.–21.10.1934 Kuvauspaikka: Helsinki
AK:n seuramatka Baltiaan, © Mobilia, Autoliiton kuvakokoelma
Seurueen autokaravaani matkaamassa kohti Tarttoa. Kuvausaika: 29.7.–5.8.1939 Kuvauspaikka: Viro
AK:n Helsingin piirin liikennekilpailut, © Mobilia, Autoliiton kuvakokoelma
Kääntymis- ja peruutuskokeessa oli ajettava perä edellä kahden metrin levyisestä portista ympyrään, jonka sisällä auto piti kääntää ja ajaa perä edellä portista ulos. Maksimiaika tehtävän suorittamiseen oli kolme minuuttia. Kalkkiviivan ylittämisestä ja keilojen kaatamisesta sai virhepisteitä. Numerolla 79 ajanut A-luokan voittaja J. Hedenstam suoritti kokeen erinomaisesti: 1,45 minuutissa ja täysin virheettömästi. Kuvausaika: 26.4.1953 Kuvauspaikka: Helsinki
Operaatio Lumihiutale, © Mobilia, Autoliiton kuvakokoelma
Liikkuva poliisi, Punainen Risti, Suomen Autoklubi ja Suomen Autoliitto turvasivat joulunajan liikenteen sujuvuutta operaatio Lumihiutaleen puitteissa. Kuvassa SAL:n tiepalvelumies korjaamassa tien päälle jäänyttä autoa. Kuvausaika: 1969–1971
Tiepalvelupäivät Rokualla, © Mobilia, Autoliiton kuvakokoelma
Tiepalvelupäivien avajaistapahtumassa (vas.) Otto A. Nurmela, Lauri Lindroos, Utajärven kunnanjohtaja Yrjö Törneblom, Pekka Lavander, Juhani Punkari ja Risto Ripatti. Kuvausaika: 1984 Kuvauspaikka: Rokua, Utajärvi
AL:n mielenosoitus polttoaineveron ja auton käyttömaksun korotusta vastaan, © Mobilia, Autoliiton kuvakokoelma
"Autokansan verorallin" päätepiste, Senaatintori. Mielenosoittajien autot parkkeerattiin torille nokka kohti valtiovarainministeriötä. AL:n lähetystö nousemassa ylös ministeriön portaita tiedotusvälineiden seuratessa tapahtumaa. Kuvausaika: 8.10.1994 Kuvauspaikka: Senaatintori, Helsinki
AL-tapahtuma Valkeakoskella, © Mobilia, Autoliiton kuvakokoelma
Pelastusnäytös meneillään. Kolarissa ruhjoutuneen auton katto on saatu irti ja puristuksiin jäänyt kuljettaja päästään irrottamaan paikaltaan. Kuvausaika: 1995 Kuvauspaikka: Valkeakoski
Tiepalvelupäivät Kuusamossa, © Mobilia, Autoliiton kuvakokoelma
Toimintakilpailussa nuorten sarjalaisten tehtäväksi annettiin autonrenkaan irrottaminen ja kiinnittäminen. Tehtävää suorittamassa Pauliina Osola. Ira Venäläinen seuraa vierestä ja Mikko Haataja valvoo suoritusta. Kuvausaika: 2004 Kuvauspaikka: Kuusamo
© Autoliitto
Autoliiton tiepalvelun tuorein kalusto kuvattuna elokuussa 2008.
© Autoliitto
Autoliiton tiepalvelun tuorein kalusto kuvattuna elokuussa 2008.
© Autoliitto
Autoliitto järjestää vuosittain koululaisten polkupyörän hallintataitoja ja liikennesääntöjen tuntemista mittaavan Fillarimestari-kilpailun. Aluekarsinnoissa parhaiten menestyneet joukkueet pääsevät osallistumaan valtakunnalliseen kilpailuun, josta voittaja pääsee syksyisin järjestettävään EM-kilpailuun. Kilpailun kansainvälinen nimi on FIA European Traffic Education Contest. Kuva on otettu vuoden 2009 EM-kilpailussa, joka järjestettiin Turussa 12.9.2009.
Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: