Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Kummikuljettajat

AL-Sport kummikuljettajat

Autoliitto haluaa olla kehittämässä suomalaista autourheilua muun muassa tukemalla nuoria urheilijoita tavoitteissaan kehittyä entistä paremmiksi. AL-Sport-toimikunta valitsee vuosittain hakemusten perusteella yhden tai useamman kummikuljettajan. Kummikuljettajaksi voi hakeutua ko kilpailuvuonna enintään 25 vuotta täyttävä Autoliiton jäsen (lisätietoja ”Kummikuljettajan säännöt”-sivulta). Kummikuljettaja valitaan aina vuodeksi kerrallaan.

Autoliiton kummikuljettajat vuodelle 2015 on valittu. Hakijoiden joukosta valittiin kolme eri autourheilulajin edustajaa Autoliiton kummikuljettajiksi.

Kaisa Eiristö

Hyvinkään Urheiluautoilijoiden 19-vuotias kartingkuljettaja on ajanut kartinkia jo 7-vuotiaasta lähtien.  Liikuntaneuvojan ammatin ja nuorten karting-kuljettajien valmentamisen ohessa Kaisa  kilpailee alkavalla kaudella joko Rotax Max Challenge Sarjassa, Yamahan SM sarjassa tai KZ2 luokan SM sarjassa. Tavoitteet on luonnollisesti asetettu korkealle ja lopulliset suunnitelmat Kaisa lyö lukkoon kunhan kilpailukalenterit vuodelle 2015 on julkaistu.

Kaisan kauteen 2014 mahtui useita podiumsijoituksia, mutta myös valitettavia tekniikkamurheita. Kokonaisuutena kausi kuitenkin meni hyvin ja sijoituksena Yamaha luokassa SM 4. Ajamisen lisäksi Kaisalla on kartingin päätoimitsijalisenssi ja hän on harjoitellut myös kilpailunjohtajan tehtäviä erilaisissa harrastekisoissa.

AKK  myönsi Kaisalle 2014 Lady Racing kiertopalkinnon, joka ojennettiin hänelle AKK:n Mestareiden Illassa 2015 tammikuussa.

Kaisan kisaraportit ja kummikuskikuulumiset löydät täältä

Kaisan kuulumisia  myös Kaisan omilta nettisivuilta: http://polholaracing.suntuubi.com/

Joonas Sillanpää

AL-Härmää edustava jokamiesluokan kuljettaja täyttää helmikuussa 18 vuotta. Joonas on kilpaillut kolme kautta nuorten luokassa ja viimeisimmän kilpailukauden aikana kisoja kertyi jopa 21 kappaletta. Joonas keräsi kisoistaan peräti 20 A-finaalipaikkaa, seitsemän koko kisan voittoa ja muitakin palkintosijoja.

Kaudella 2015 Joonas siirtyy ajamaan JM:n yleiseen luokkaan, jossa vastus ei ainakaan heikkene. "Mutta periksi ei anneta!" , on Joonaksen motto.

Autoa rakennetaan ja varustellaan kovaa vauhtia ja jokkiksen lisäksi Joonaksella on suunnitteilla ajaa myös jääradan SM. Lukiolaispojalla vierähtää koulun käynniltä jäävä vapaa-aika lähestulkoon kokonaan  kisa-auton rakentelussa ja tietysti kilpailuissa.

Joonaksen kisaraportit ja kummikuskikuulumiset löydät täältä.

Tapio Nirvi

Tapio on juuri 22 vuotta täyttänyt nuori rallikuljettaja AL-Myrskylästä.

Ansiolistalta löytyvät muun muassa:A-junioreiden , alue 8 aluemestaruus,luokka A,N,F,FIN R, FIA R2 ja R3 yli 1600cm3 2WD.  Lisäksi muita luokka-ja osakilpailuvoittoja.

Tulevalla kaudella Tapion tavoitteet ovat Rallin Suomen Juniorimestaruussarjassa (RSJM). Tarkoituksen päästä ajamaan suhteellisen virheittä ja täten olla tavoittelemassa sarjan kärkipaikkoja.

Junnu-SM:n ulkopuolella ajetaan myös muita kisoja. Vuoden ensimmäinen koetus oli tammikuussa, Mäntsälän Ramirent-rallissa, joka  sujui loistavasti; kotiintuomisina luokan 7 luokkavoitto  ja kahden erikoiskokeen pohja-ajat.

Kilpailut Tapio ajaa pääsääntöisesti Renault Clio V1600:lla, joitain kilpailuja mahdollisesti myös BMW 325i:llä.

Tapion kisaraportit ja kummikuskikuulumiset löydät täältä.

Tapion menoa voit seurata myös facebookista: https://www.facebook.com/tapionirviracing

Kaisa ja kypärä
Kaisa radalla (kuva: Tomi Talja)
Joonas haastateltavana
Joonaksen "volkkari"
(kuva: Matti Lehtovaara)
Tapion Renault
(kuva: Tuulia Nirvi)
Tapio ja AL-Sport logo edustettuna
(kuva: Tuulia Nirvi)
Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: