Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Ajotaito SM

Ajotaito on kilpailumuoto, joka juontaa juurensa jo 1950-luvulta. Silloinen AK järjesti Ajomestari-kisoja ja myöhemmin tulivat mukaan mm. Vuoden AutoNainen tittelit.

Ajotaidon SM on nimensä mukaisesti taitoajoa, jossa mitataan kilpailijoiden ajotaitoja taitoajoradalla. Ajotaito-kilpailut eivät ole autourheilua. Kilpailukalustona käy kaikki rekisterissä olevat katsastetut henkilöautot (perussääntö). Oleellista on auton äärimittojen, kulmien ja renkaiden sijainnin tuntemus. Tulos perustuu tehtäviin käytetystä ajasta ja tehtävien suorituksen aikana kerätyistä virhepisteistä. Radat on rakennettu "ahtaiksi", joten vauhti nopeus ei nouse korkeaksi. AutoSlalom on Ajotaidon SM:n läheinen sukulainen autourheilupuolelta.

Nykyisin Ajotaidon SM kisa suoritetaan "kerrasta poikki" yhden päivän mittaisena tapahtumana. Karsintakilpailuja ei ole, vaan lähtöluettelo muodostuu ilmoittautumisten perusteella.

Lisätietoja: Autoliitto ry / Taina Kytäjä-Roimu

09-725 84400 tai taina.kytaja-roimu(at)autoliitto.fi

Kiteeläiset SM-mitalistit vuodelta 2008 – miesten Suomenmestari Markku Nenonen, naisten hopeamitalisti Sanna Halttunen, nuorten miesten kultaa napannut Sauli Anttonen ja nuorten naisten voittaja Henna Halttunen – työstivät Autoliittoa ja kesäkuussa kilpailtavaa ajotaidon Suomenmestaruuskilpailua mainostavan videon ja mainoskuvan. Videon tarkoitus on olla innostava ja kannustava tietopakkaus ajotaidosta kiinnostuneille ja siitä vielä mitään tietämättömille. Kuten videossa sanotaan, ajotaidossa vaaditaan asennetta, rohkeutta, keskittymiskykyä ja tarkkuutta autonsa hallitsemisen lisäksi. Ei ole syytä pelätä epäonnistunutta ajoa tai naurunalaiseksi joutumista – ajotaitokilpailujen hyvässä ryhmähengessä sellaista ei tule tapahtumaan.

Video kertoo totuuden Ajotaito-kilpailusta: kello raksuttaa ja tehtävät suoriutuvat toisensa jälkeen. Katso ja ihastu.

Get Flash to see this player.

Moottori-lehti
Moottori-lehti nyt myös verkossa!
Selaa: