Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Varaa matkasi puh. 09 7258 4400 Laivapaketit jäsenhintaan.

Tutustu uuteen jäsenetuesitteeseemme.

Kansainvälinen ajokortti on käännös kansallisesta ajokortista.

Tutustu kaikkien autoilijoiden palveluihin ja tarjouksiimme tästä.

5.3.2013

Kiitettäviä arvosanoja kolaritestissä

Kaikki neljä Euro NCAP:n testaamaa uutta autoa saavutti täydet viisi tähteä.

Uusien autojen kolariturvallisuutta arvioivan Euro NCAP:n vuoden 2013 ensimmäisessä testissä olivat mukana uusi Skoda Octavia, kompakti sähköauto Renault Zoe sekä pieni perheauto Toyota Auris ja katumaasturi Toyota RAV4. Testi ei tarjonnut ikäviä yllätyksiä, vaan jokainen auto sai kokonaisarvosanaksi täydet viisi tähteä.

Euro NCAP on muokannut testiä ja kiristänyt hyviin arvosanoihin oikeuttavia kriteerejä, jotta turvallisuuskehitys jatkuisi hyvänä. Vuonna 1997 aloitettujen Euro NCAP –testien aikana autojen turvallisuuskehitys onkin ollut huimaa. Tänä vuonna Euro NCAP on ottanut testiohjelmaan mukaan entistä laajemman lapsiturvallisuusarvioinnin. Testiohjelmassa muun muassa asennetaan erilaisia Euroopan markkinoilla suosittuja turvaistuimia eri paikoille. Tämän jälkeen istuimien asennettavuus arvioidaan. Kullekin istuimelle ja kullekin paikalle annetaan sanalliseksi arvioksi asennettavissa ilman ongelmia, asenna erityisen huolellisesti, turvallisuuden kannalta kriittinen ongelma tai asennus ei sallittu. Kriteerit havainnekuvineen löytyvät autokohtaisista arvioista osoitteesta euroncap.com.

Tuoreimman testin yhteydessä Euro NCAP myönsi Skodalle neljä Euro NCAP Advanced –tunnustusta aktiivisista turvavarusteista. Palkitut turvavarusteet ovat kaista-avustin (Skoda Lane Assistant), ennakoiva turvajärjestelmä (Skoda Crew Protect Assistant), automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja automaattijarrutus (Skoda Front Assistant) sekä monitörmäysjarrujärjestelmä (Skoda Multi-Collision Brake).

Linkit autokohtaisiin tuloksiin:

Renault Zoe