Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Varaa matkasi puh. 09 7258 4400 Laivapaketit jäsenhintaan.

Tutustu uuteen jäsenetuesitteeseemme.

Kansainvälinen ajokortti on käännös kansallisesta ajokortista.

Tutustu palveluihimme ja ajankohtaisiin tarjouksiin tästä.

20.2.2013

Floridan liikennevirasto tiedottaa

Matkailijat ovat tervetulleita Floridan teille! Floridan liikenneturvallisuusvirasto DHSMV (Department of Highway Safety and Motor Vehicles) on lähettänyt maailmanlaajuisen tiedotteen kansainvälisen ajokortin pakollisuudesta Floridassa.

Floridan asetuksista muutettiin kohta 322.04 vuonna 2012, ja uusi asetus, jonka mukaan Yhdysvaltojen ulkopuolelta tulevilta autoilijoilta vaaditaan kansainvälinen ajokortti, tuli voimaan 1.1.2013. Nyt Floridan liikenneturvallisuusvirasto aikoo seuraavien kuukausien aikana selvittää Floridan lainsäädäntöviranomaisten kanssa, onko uusi määräys ristiriitainen Geneven 1949 tieliikennesopimukseen nähden. USA on ratifioinut Geneven sopimuksen.

Edellä mainitusta syystä Floridan moottoritiepoliisi (Highway Patrol) ei sakota ulkomaalaisen ajokortin haltijoita toistaiseksi. Highway Patrol jättää siis toistaiseksi kyseisen asetuksen rikkojat sakottamatta niin kauan, kunnes on saatu selvitetyksi, onko Floridan uusi asetus Yhdysvaltojen solmiman valtiosopimuksen mukainen.
Henkilöllä, jolla ei ole asuinpaikkaa Floridassa mutta joka aikoo autoilla Floridassa, on oltava ajon aikana mukanaan voimassa oleva hänen nimelleen kirjoitettu toisen USA:n osavaltion tai Yhdysvaltojen ulkopuolisen valtion myöntämä ajokortti.

Liikennevirasto toimii yhteistyössä mm VisitFlorida-matkailuorganisaation sekä Amerikan ja Kanadan autojärjestöjen kanssa viestittääkseen maailmalle, että Floridan ovet ja maantiet ovat avoimia matkailijoille kuten aina ennenkin.
DHSMV vastaa Floridassa ajokorttien myöntämisestä, ajoneuvojen rekisteröinnistä ja moottoritiepoliisin toiminnasta.
Lisätietoa DHMSV:n toiminnasta verkossa osoitteessa www.flhsmv.gov ja uutinen sakottamatta jättämisestä, vaikka mukana ei olisi kansainvälistä ajokorttia: