Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Varaa matkasi puh. 09 7258 4400 Laivapaketit jäsenhintaan.

Kansainvälinen ajokortti on käännös kansallisesta ajokortista.

NYT jäsenetuja myös huolloista, korjauksista ja katsastuksista.

Silmälasit puoleen hintaan.

14.2.2013

Hiihtolomakausi käynnistyy etelästä: Nopeus kelin mukaan

Suomen koulut viettävät hiihtolomaa porrastetusti viikkojen kahdeksan, yhdeksän ja kymmenen aikana. Moni perhe suuntaa matkansa kohti pohjoisen hiihtokeskuksia. Sekä auton että kuljettajan kunnosta on syytä huolehtia.

Etelä-Suomen koulut sulkevat ovensa ensi viikoksi ja liikennevirrat suuntaavat viikonlopun aikana kohti pohjoista. Sääennusteet eivät lupaa ensi viikoksi kovia pakkasia, minkä ansiosta autojen joukkohyytymisiä ei ole odotettavissa. Auton kunto kannattaa kuitenkin tarkistaa ennen matkalle lähtöä.

”Oli keli mikä hyvänsä, niin akun kunto ja nesteiden pakkaskestävyys kuuluvat vakiotarkastuskohteisiin. Jos lämpötila on matkan varrella vain hieman pakkasella, kannattaa varautua runsaaseen pesunesteen kulutukseen. Suolatuilta teiltä lentää kuraa, joka liimautuu tuulilasiin heikentäen näkyvyyttä”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teijo Poutanen sanoo.

”Jos matkalla sattuu vielä aurinko paistamaan, niin tuulilasin puhtaus on entistä tärkeämpää. Kuljettajalla on syytä olla myös hyvät aurinkolasit. Pimeällä puolestaan on erittäin tärkeää, että ajovalot ovat kunnossa ja puhtaat.”

Suomen talvinopeusrajoitukset ovat joillakin tieosuuksilla hyvissä olosuhteissa osin turhankin alhaisia. Hiihtolomakaudella liikenteessä on kuitenkin runsaasti ajoneuvoja, minkä lisäksi keli voi paikoin muuttua todella huonoksi esimerkiksi räntäsateen takia.

”Autoilijoiden on hyvä muistaa, että aina ei tarvitse ajaa suurinta sallittua nopeutta. Jos keli on huono, voi vauhtia laskea. Lisäksi maantiellä on turha lähteä ohittelemaan, jos edessä on pitkä jono”, Poutanen muistuttaa.

”Matka-aika kannattaa suunnitella riittävän löysäksi, että mahdolliset viivästykset eivät saa otsasuonia pullistelemaan. Pitkällä matkalla on oltavat riittävästi taukoja.”

Kuljettajan ajokunto on erittäin tärkeä tekijä liikenneturvallisuuden kannalta. Väsymys vaikuttaa humalan tavoin, joten kuskin pitää olla hyvin levännyt. Kunnon yöunet, hyvä aamiainen ja kevyttä syötävää tauoilla antavat hyvät edellytykset pitkälle ajomatkalle. Jos mukana on useampia ajokortillisia, kannattaa kuljettajaa välillä vaihtaa.

Muistilista talvilomamatkalle:

-       Tarkista pesunesteseoksen voimakkuus ja jäähdytysnesteen kunto.

-       Varmista, että dieselautossa on riittävän pakkaskestävää polttoainetta. Jos on luvassa kovia pakkasia, arktinen diesel on varmin vaihtoehto.

-       Tarkista rengaspaineet. Kovalla pakkasella paine laskee. Suurella kuormalla tarvitaan muutenkin enemmän painetta renkaisiin.

-       Tarkista tai tarkistuta akun kunto. Jos akku on aiemmin aiheuttanut käynnistymisongelmia, se on syytä ehdottomasti uusia. Akkulaturin hankintaa kannattaa harkita.

-       Ota lohkolämmittimen johto mukaan.

-       Varaa kaikille matkustajille lämmintä vaatetta helposti saataville. Jos auto sammuu tien päällä, se kylmenee todella nopeasti.

-       Aja mieluiten valoisan aikaan ja pidä riittävästi taukoja.

-       Pidä turvaväli, älä ohittele jonossa, noudata nopeusrajoituksia.

-       Jokaisen matkustajan on käytettävä turvavyötä ja lapsimatkustajan turvaistuinta. Nukkuessakin olisi tärkeää istua mahdollisimman ryhdikkäästi, jotta turvavyö on oikeassa kohdassa eikä esimerkiksi kaulan päällä.

-       Kuormaa oikein. Raskaimmat tavarat kuuluvat tavaratilaan alimmaiseksi ja kiinni takaselkänojaan. Mahdolliset matkustamoon otettavat kassit voi kiinnittää turvavöillä, jos jokaisella paikalla ei ole matkustajaa.

-       Voitele ovien lukot ennen matkaa jäätymisen ehkäisemiseksi.

-       Varmista näkyvyys. Puhdista tuulilasi myös sisältä. Puhdas tuulilasi ei huurru niin helposti ja näkyvyys säilyy myös vastavaloon ajettaessa. Pidä myös ajovalot puhtaina. Muista puhdistaa myös lumipölyssä tai kurakelissä helposti peittyvä rekisterikilpi pysähtymisten yhteydessä.

-       Ota mukaan auton vara-avaimet (ei hanskalokeroon), varrellinen harja ja jääraappa, lapio, heijastinliivit kaikille matkustajille, käsineet, käynnistyskaapelit, hinausköysi ja taskulamppu.

-       Laita puhelimen muistiin numero, josta saa ongelmatilanteesta apua. Autoliiton kaikille avoin tiepalvelunumero on 0200 8080. Linjan kautta tilatut palvelut ovat maksullisia ja puhelun hinta on 1,95 €/min + pvm. Autoliiton perusjäsenille on oma maksuton puhelinnumero, josta tilatut palvelut ovat maksullisia. Autoliiton AL-turva -jäsenille on maksuton puhelinnumero, josta tilatut palvelut ovat myös maksuttomia.