Suomeksi på svenska In English Auf Deutsch
Pienennä tekstin kokoa Suurenna tekstin kokoa Tulostettava versio

Varaa matkasi puh. 09 7258 4400 Laivapaketit jäsenhintaan.

Kansainvälinen ajokortti on käännös kansallisesta ajokortista.

Tutustu palveluihimme ja ajankohtaisiin tarjouksiin tästä.

Ilmoita koulusi mukaan aluekilpailuun

27.10.2008

Auton kulutus ja päästöt kuriin myös talvella

Vaikka viime talvi oli Suomessa leuto, tuleva talvi saattaa yllättää autoilijat tai auton akun ja nestesäiliöt. Auto onkin syytä huollattaa talvikuntoon ajoissa, Autoliiton Turvapalvelut-yksikön päällikkö Jonne Luomala muistuttaa. Oikeilla talvitipeillä autoilija säästää paitsi autoaan ja kukkaroaan myös ympäristöä – ja tekee samalla talviautoilusta turvallista.

Talvirenkaiden ja akun kunnon tarkistamisen ohella tärkeimpiä asioita auton talvikuntoon laittamisessa on huolehtia, että kaikki auton nesteet kestävät pakkasta. Jos esimerkiksi jäähdytin on kesällä täytetty pelkällä vedellä, auto on syytä ajaa huoltoon ja vaihdattaa säiliöön yli -30 pakkasasteen kestävä neste.

Samalla kannattaa vaihtaa myös sisäilmasuodatin, jos edellisestä vaihdosta on kulunut yli vuosi: suodatin kerää likaa ja kosteutta, ja kosteus tiivistyy pakkasella huurteeksi lasin sisäpintaan.

Ensimmäisistä pakkasaamuista ja lumisateista selviää lähtökuntoon nopeasti, jos lumiharjat, jääraappa, lapio ja hanskat ovat valmiina autossa.

”Talvivarusteluihin kuuluvat myös lukkojen rasvaukset ja ovitiivisteiden käsittely silikonisuihkeella tai -puikolla”, Luomala jatkaa.

Polttoaineen kulutus ja auton päästöt ovat entistäkin ajankohtaisempia talvella, jolloin ne tuppaavat kasvamaan. Ympäristön, lompakon ja auton säästämiseksi turhia ja pätkäajoja sekä kylmäkäynnistyksiä tulee välttää.

”Yksi kylmäkäynnistys vastaa jopa 1000 ajokilometriä”, Luomala kiteyttää.

Kun autoa käytetään, moottorin esilämmitys on suositeltavaa: se säästää niin moottoria, polttoaineen kulutusta kuin päästöjä, kun lämpötila laskee alle +5 ˚C asteen. Nollassa asteessa puolen tunnin lämmitys on riittävä, kaksi tuntia riittää kovimmillakin pakkasilla. Myös sisätilan lämmitin vähentää päästöjä ja lisää ennen kaikkea turvallisuutta ja matkustajien mukavuutta. Osasta autoista löytyy lisäksi polttonestekäyttöinen esilämmitysjärjestelmä, joka täytyy kytkeä itse päälle.

”Niin lämmittimien kuin muiden sähkölaitteiden osalta on hyvä muistaa, että ne kaikki kuluttavat polttoainetta ja akkua. Nyrkkisääntönä voi pitää, että esimerkiksi polttonestekäyttöistä esilämmitystä kannattaa pitää päällä korkeintaan niin kauan kuin tuleva ajomatka kestää. Varsinkin lyhyillä matkoilla penkin- ja lasinlämmittimet sekä stereot vievät helposti enemmän virtaa kuin mitä akku kerkeää ladata.”

Hädän yllättäessä kannattaa kääntyä Autoliiton Tiepalvelukeskuksen puoleen. Valtakunnallinen Tiepalvelukeskus tarjoaa perinteisen tiepalvelun lisäksi tietoa ja opastusta kaikesta, mikä liittyy matkantekoon: kelistä, ruuhkista, huoltamoista, vaihtoehtoisista reiteistä sekä auton vuokrauksesta ja yleisten liikennevälineiden aikatauluista. Autoliiton Tiepalvelukeskus palvelee ympäri vuoden 24 tuntia vuorokaudessa numerossa 0200 8080 (1,95 € /min + pvm).

Lisää vinkkejä talviautoiluun löytyy Autoliiton internetsivuilta kohdasta Testit ja ajoneuvot, Talveen varautuminen.

Lisätietoja:
Autoliitto ry, Turvapalvelut-yksikkö, assistance-päällikkö Jonne Luomala, (09) 7258 4428, etunimi.sukunimi(at)autoliitto.fi